FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Ser ut som fremskritt selv om Chick var nær en krasj på forsøk 5 av 6. Merk at det er svingen Tesla har vært ute og drevet masse testing.

Chuck har også en annen video med lite trafikk på blandet vei som gikk rimelig bra, bl.a. 2 rundkjøringer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Dette er en artikkel fra Electrek (maskinoversatt) etter at prisen økte til 15K USD (!)
_____________________________________________________________________

Så ut fra det vi har sett, og etter denne kommende prisøkningen, er FSD verdt det?

Dette er dessverre ikke et spørsmål vi kan svare på for alle, fordi alles økonomiske situasjon og behov er forskjellige.

Mens tidlige testere virker ganske fornøyde med oppdateringen, er $15 000 fortsatt en høy pris.

For tidlige Tesla-eiere, som kjøpte FSD allerede i 2016, er det vanskelig å si at de tusenvis av dollar de brukte har gitt fruktbare resultater, gitt at bilene for øyeblikket fortsatt ikke er i stand til å kjøre selv. Noen av disse bilene kan nå slutten av levetiden før full selvkjøring er løst, noe som resulterer i at pengene blir brukt på programvare som faktisk aldri ble levert.

For disse eierne kan Tesla til slutt tilby en slags "lojalitetsprogram" - slik det for tiden gjør i Kina , og tilbyr FSD til halv pris hvis en eier kjøper en annen Tesla og hadde FSD på sin opprinnelige. Selv om det sannsynligvis bare bør tillate overførbarhet av lisensen - spesielt for eiere som har eid FSD i årevis og fått liten eller ingen nytte av det (gitt at FSD Beta fortsatt er låst bak en " sikkerhetsscore ", noe som gjør at eiere kvalifiserer for programvare de allerede kjøpt).

Og hvis selvkjøring på nivå 4+ faktisk er løst, til det punktet hvor kjøretøy kan fungere som førerløse drosjer (utenfor geofenkte områder som GMs Cruise og Googles Waymo for tiden gjør det), kan programvaren være verdt mer enn bilen . Men det er et stort «hvis», spesielt med tanke på at programvaren må tilfredsstille sikkerhetsregulatorer før de lar biler kjøre rundt uten noen i seg.

Så spørsmålet om det er verdt det går ned på samme linje som det alltid har gjort: Tror du verdien av Full Self-Driving vil øke i fremtiden, raskt nok til at en betaling på $12 000 nå (eller $15K etter 5. september) vil være "verdt" "investeringen"?

Hvis du tar Elons ord for det, må du bare vente til "neste år" for å finne ut av det. Uansett hvilket år det måtte være.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: daktari på søndag 21. august 2022, klokken 22:14
Ser ut som fremskritt selv om Chick var nær en krasj på forsøk 5 av 6. Merk at det er svingen Tesla har vært ute og drevet masse testing.

Chuck har også en annen video med lite trafikk på blandet vei som gikk rimelig bra, bl.a. 2 rundkjøringer.
Takk for info daktari :+1:

Til Motorwatt, og andre, så liker jeg at Tesla setter opp prisen på FSD, siden det bare blir mer "trykk på saken". Nå må Tesla levere, eller kapitulere ???
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

#1623
Hvorfor betaler vi i Europa så mye mindre for FSD enn det det koster i USA? Det har vært slik i 2-3 år. Kjøpekraften er omtrent den samme, og EMs pengebegjær er grenseløs.

Er det fordi...

1) de allerede har innsett at Europa er atskillig større lerret å bleke, og at myndighetenes krav i Europa er en høyere terskel å komme over enn forventet?
  1b) de da synes det er "ufint" å ta seg betalt så store summer når de vet at en løsning ligger langt inn i fremtiden?
2) de egentlig allerede har gitt opp Europa, og at vi får klare oss med at bilene stopper på rødt lys? NoA er jo allerede begrenset på grunn av krav fra myndighetene.
3) en eventuell godkjenning i Europa krever oppdatert HW?
4) europeere ikke er så lettlurte som amerikanere?
5) at amerikanere handler mere ukritisk fordi de historisk omfavner heltedyrking, og de som klarer å virkeliggjøre "den amerikanske drømmen"?
Flere?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#1624
6. Forbruker-rettvernet er sterkere i europa?
7. Tesla handler "fair" siden de akuratt skal slippe løs en ekte FSD-not-beta, og alle FSD-kjøpere får valutta for pengene?


Her en annen fornøyd FSD-10.69-bruker. Synes ting blir bedre og bedre. :)

https://youtu.be/p7pvsxnSKjU
Edit: +Chuck "nr2"..
https://youtu.be/xpzJPe1DrzQ
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Kanskje blitt bedre, og det skulle isåfall bare mangle. Men hva blir den bedre på i forhold til hvilken målsetting? Hvis man mener at målet er nådd når den skifter nivå fra L2 til L3, og Tesla overtar ansvaret, så er bedringen ok. Snakker man om L4 er den liten, og til L5 er de mikroskopisk. Man kan først måle en framgang når man har et definert mål. Og det er akkurat her Tesla er mildt sagt er tåkete. De vil ikke bruke definerte mål nedlagt i offisielle autonome nivåer, men bruker sitt eget så ingen skal forstå hva målet egentlig er. IMO banalt og gjennomskubart.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. august 2022, klokken 14:35
Hvorfor betaler vi i Europa så mye mindre for FSD enn det det koster i USA? Det har vært slik i 2-3 år. Kjøpekraften er omtrent den samme, og EMs pengebegjær er grenseløs.

Flere?
AP og FSD har enkelt og greit mere funksjonalitet i USA grunnet lovgivning. Da er det vel logisk at man kan ta bedre betalt. Dog er det vel priset med fem gangeren i.f.h.t. hva det er verdt, både i USA og her hjemme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

EAP i USA har vel omtrent samme funksjoner som her inkl. Smart Summon, og NoA (som vi mistet). Nå koster den 6.000 USD, mens den her koster snaut halvparten. Smart Summon sier Tesla at vi også får med EAP, men på samme måte som med FSD så virker den ikke.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. august 2022, klokken 08:50
EAP i USA har vel omtrent samme funksjoner som her inkl. Smart Summon, og NoA (som vi mistet). Nå koster den 6.000 USD, mens den her koster snaut halvparten. Smart Summon sier Tesla at vi også får med EAP, men på samme måte som med FSD så virker den ikke.
Ja, men i USA så virker SmartSummon. Automatisk filskifte er automatisk. Avkjøring fra motorvei gjøres automatisk. Man kan kjøre lengre uten å dra i rattet (enn så lenge). Man kan holde jevnere / høyere fart i svinger. Osv.

Det er generelt ett bedre produkt enn her hjemme. Her er det bare masse funksjoner begrenset av reglementer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

#1629
"Nag time" er den samme i USA som her. og forskjellen på automatisk og semiautomatisk filskifte er bare at vi her må gi rattet en bitteliten puff for å påbegynne filskifte. NoA var lik, men er nå enda mindre til nytte enn det den var før det ble restriksjoner. Hadde Tesla lest det europeiske regelverket så hadde de ikke solgt biler med ulovlig funksjon.

Så du mener at når det står tydelig at NoA (uten begrensninger) og Smart Summon er en del av leveransen, så er prisen redusert fordi det ikke virker, er ulovlig, eller har begrenset funksjon? Hvor står det, og kan det i såfall være lovlig?

Fra den amerikanske manualen:
Operating Auto Lane Change
Auto Lane Change is available whenever Autosteer is active. To change lanes using Auto Lane Change:
- Perform visual checks to make sure it is safe and appropriate to move into the target lane.
- Engage the appropriate turn signal, keeping your hands on the steering wheel.
- If needed, cancel the turn signal once you are in the target lane.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lapskaus

Prisen på FSD ble vel satt opp ett hakk i USA når betaen åpnet. Over alt ellers der beta ikke ble aktivert ble prisen stående. Fornuftig nok.

filtvet

Selvkjørende tesla kommer til usa i år iflg Musk -  hahaha.

førategangtesla

Sitat fra: filtvet på tirsdag 30. august 2022, klokken 17:39
Selvkjørende tesla kommer til usa i år iflg Musk -  hahaha.

Pleier han ikke å si det en gang i året da? Det er jo en tradisjon nå  :) hehe..

DagfinnN

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 30. august 2022, klokken 18:27
Sitat fra: filtvet på tirsdag 30. august 2022, klokken 17:39
Selvkjørende tesla kommer til usa i år iflg Musk -  hahaha.

Pleier han ikke å si det en gang i året da? Det er jo en tradisjon nå  :) hehe..
En eller annen gang for han rett. Men i år? - nei.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Klykken

Sitat fra: filtvet på tirsdag 30. august 2022, klokken 17:39
Selvkjørende tesla kommer til usa i år iflg Musk -  hahaha.
Var vel ikke det han sa. Men klart, vris det på og spres slik som her så blir det jo en vedtatt sannhet.

"samt en bredere lansering av Teslas selvkjøring i USA. Kanskje også i Europa dersom vi får de regulatoriske godkjenningene, sier han."
https://www.tu.no/artikler/musk-pa-ons-vi-trenger-mer-olje-og-gass-ikke-mindre/521824
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA