FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

#1380
Chuck er en av de beste til å lage videoer om FSD Beta, og en stor entusiast. V10.12.1 er 10 skritt tilbake, og han er oppriktig lei seg. Forståelig.


https://www.youtube.com/watch?v=xLWp2w6MDs4&t=8s
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

I det store bildet beveger FSD beta seg sidelengs.
Var ikke dette versjonen som Musk sa skulle bli så mye bedre på slike kryss?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

filtvet

Ja, den dagen vår bil kan hente oss fra pub etter 2-3 glass vin og så kjøre oss hjem uten hjelp (robotaxi) skal noen få vår bil i gave. Så "stor" tro har jeg på FSD.

Ellers: Pokkers fantombremsing! Ikke en bil foran eller bank på nye RV3. 4-felts vei, ingen bro etc og godt vær. Allikevel tar den en plutselig brems....

Motorwatt

SitatPokkers fantombremsing! Ikke en bil foran eller bank på nye RV3. 4-felts vei, ingen bro etc og godt vær. Allikevel tar den en plutselig brems....

Dette har vært slik (mer eller mindre) de siste 4-5 årene. Er det noen som fremdeles har troen på at Tesla kan fikse dette? Jada, jeg vet at det er noen som sjelden eller aldri har opplevd fenomenet. Minner igjen på at det er minst 2 situasjoner som kalles famtombremsing, men som oppleves helt forskjellig. I USA har de fått navnene "Phantom Braking" og "Phantom Braking Speed Adjust". Den første er en uprovosert kraftig oppbremsing, og den andre er en hastighetsjustering som kan ligne de man får når farten justeres lik det man får ved fartsgrense-endring. IMO: Den andre kan man leve med, og er bare irriterende. Den første er direkte farlig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thalgar

Sitat fra: filtvet på mandag 30. mai 2022, klokken 10:17
nye RV3.

Det er nok der problemet ligg - huskar godt E18 før kartoppdateringa i fjor. Bilen trur sikkert at du er på ein eller annan sideveg eller noko slikt.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sitat fra: Thalgar på mandag 30. mai 2022, klokken 14:30
Sitat fra: filtvet på mandag 30. mai 2022, klokken 10:17
nye RV3.

Det er nok der problemet ligg - huskar godt E18 før kartoppdateringa i fjor. Bilen trur sikkert at du er på ein eller annan sideveg eller noko slikt.
Nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand har bestandig hatt plenty med nedbremsinger på faste steder, men de siste gangene har de vært helt borte. Ting bedrer seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Sitat fra: Thalgar på mandag 30. mai 2022, klokken 14:30
Sitat fra: filtvet på mandag 30. mai 2022, klokken 10:17
nye RV3.

Det er nok der problemet ligg - huskar godt E18 før kartoppdateringa i fjor. Bilen trur sikkert at du er på ein eller annan sideveg eller noko slikt.

Neida :) Kartet er nylig oppdatert. Skulle ikke bilen ha en eller annen form for AI?

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 31. mai 2022, klokken 07:55
Sitat fra: Thalgar på mandag 30. mai 2022, klokken 14:30
Sitat fra: filtvet på mandag 30. mai 2022, klokken 10:17
nye RV3.

Det er nok der problemet ligg - huskar godt E18 før kartoppdateringa i fjor. Bilen trur sikkert at du er på ein eller annan sideveg eller noko slikt.

Neida :) Kartet er nylig oppdatert. Skulle ikke bilen ha en eller annen form for AI?
Bilen har ikke AI, tror du misforstår hvordan Tesla bruker AI. Og det er ikke alltid kartene som gjør at bilen oppfører seg forskjellig. På E18 har jeg samme kartdata men likevel er bremsingene borte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rævedilter

Sitat fra: Motorwatt på mandag 30. mai 2022, klokken 10:30og den andre er en hastighetsjustering som kan ligne de man får når farten justeres lik det man får ved fartsgrense-endring. IMO: Den andre kan man leve med, og er bare irriterende. Den første er direkte farlig.
Synes den andre farleg og; når eit 30 skilt på ein sidevei av 80 veien slår til.
For ikkje å snakke om høgdebegrensinger i tunneller, max høgde 4,0 m er max 40 km/t i Teslaland, godt det ikkje blir 4 km/t...
Skulle vore ein knapp "Ignorer skiltlesing neste kilometer"

Motorwatt

Enig i at det finnes situasjoner hvor "den andre" også kan være farlig, men disse skjer ikke på ett sekund eller to, og man kan ofte kompensere med brems eller gass (watt). Bortimot umulig med den første.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ronnynilsen

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 31. mai 2022, klokken 19:37
Sitat fra: Motorwatt på mandag 30. mai 2022, klokken 10:30og den andre er en hastighetsjustering som kan ligne de man får når farten justeres lik det man får ved fartsgrense-endring. IMO: Den andre kan man leve med, og er bare irriterende. Den første er direkte farlig.
Synes den andre farleg og; når eit 30 skilt på ein sidevei av 80 veien slår til.
For ikkje å snakke om høgdebegrensinger i tunneller, max høgde 4,0 m er max 40 km/t i Teslaland, godt det ikkje blir 4 km/t...
Skulle vore ein knapp "Ignorer skiltlesing neste kilometer"

Bruker bilen det den leser av skilt til noe? Min erfaring er at den stort sett alltid leser fartsgrenseskilt korrekt, og viser korrekt i displayet hva farten på skiltet er. Men så ignorerer den fullstendig skiltet, fartsgrensen som vises oppe til høyre som er utganspunktet for autopilot osv. blir satt ut i fra kartdata ser det ut som, og der er det mage feil.

Egentlig veldig dumt, bilen burdet prioritert skiltene, da skiltlesingen er mye bedre enn kartgrunnlaget, og da ville den også justert seg etter midlertidige endringer satt med skilt.
Tesla model Y LR 2022

Motorwatt

I de aller fleste tilfeller oppfatter min bil midlertidige fartsgrenser (de med gul bunn), og regulerer hastigheten. Den kan ha utfordringer hvis skiltene står veldig lavt.

På de europeiske bilmerker jeg har kjørt (BMW, Mercedes, VAG, Volvo), er det iallfall skilt som har pri 1. Vet ikke om det er EU-regler som har bestemt dette.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rævedilter

#1392
Sitat fra: ronnynilsen på tirsdag 31. mai 2022, klokken 21:31

Bruker bilen det den leser av skilt til noe? Min erfaring er at den stort sett alltid leser fartsgrenseskilt korrekt, og viser korrekt i displayet hva farten på skiltet er. Men så ignorerer den fullstendig skiltet, fartsgrensen som vises oppe til høyre som er utganspunktet for autopilot osv. blir satt ut i fra kartdata ser det ut som, og der er det mage feil.

Egentlig veldig dumt, bilen burdet prioritert skiltene, da skiltlesingen er mye bedre enn kartgrunnlaget, og da ville den også justert seg etter midlertidige endringer satt med skilt.
Min regulerer iallefall hastighet utelukkende etter skilt så lenge dei finnes, etter ein km eller så etter siste skilt slår den over på kartdatabasen. Da den kun leser slutt på fartsgrense i kanskje vel halvparten av gangene må ein ofte manuelt gje gass for å komme opp i fart etter slike skilt, heller ikkje oppheving av fastgrense i kryss registrer den og fortsetter i hastighet før krysset stort sett.

Før las den (eller fra databasen..) tidsbegrensa fartsgrense og (60 km/t 7-15 forbi skuler o.l.) , men det datt ut med ei oppdatering for 1 år sidan ca., nå les den 60 heile døgnet.

Mi erfaring er at kartdatabasen fungerer langt betre enn skilt p.t. iallefall, bortsett fra midlertidlige hastighetsbegrensinger da.

Rævedilter

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. mai 2022, klokken 21:06
Enig i at det finnes situasjoner hvor "den andre" også kan være farlig, men disse skjer ikke på ett sekund eller to, og man kan ofte kompensere med brems eller gass (watt). Bortimot umulig med den første.
På Flatøy nord for Bergen gjelder ikkje innstillingene på max hastighet i AP, og her kan den godt finne på å hive seg opp i 150 km/t om ein har hatt CC innstillt på dette tidlgere, sikkert ett eller annet med kartdatabasen om fri hastighet eller noko slikt. Fartsgrensa viser korrekt i displayet.

thebadger

Har Tesla begynt å justere hastigheten etter skilt?
Fikk beskjed i fjor høst at de bare kjenner igjen skiltene og eventuelt varsler, men de endrer ikke fartsgrensen din.
Fartsgrensen settes basert på kartdata, det er derfor du for eksempel kan falle ned fra 80 til 50 dersom du kjører under en bro med annen fartsgrense.
Pleide å skje etter tunnelen ved vinterbro før (kanskje enda?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA