FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Til og med min "gamle" AP/FSD stopper for (de fleste) fotgjengere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 11:19
Personlig så har jeg de siste 40 år stoppet for ALLE fotgjengere

automat

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 09:46
Hvis man ville ha FSD, så måtte man også ha EAP. Ble fort 60.000.-.
EAP har man faktisk fått. Så det er bare ekstrakostnaden opp til FSD som er relevant her.

Hvor god eller dårlig EAP er, og om det er verdt pengene er en annen diskusjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Sitat fra: Counterpointer på søndag 22. mai 2022, klokken 11:22

AP er iallfall ikke selektiv når den velger ut offer den ikke stopper for. Fruer med barnevogn, unger med ball, sprekinger i høy fart, og oldinger med rullator stiller alle i samme kategori.

Så her er din teknikk overlegen .....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: automat på søndag 22. mai 2022, klokken 11:23
EAP har man faktisk fått. Så det er bare ekstrakostnaden opp til FSD som er relevant her.

Fått EAP? Bildet over er fra min faktura, og det er betalt kr. 40.400.- for den!
Tesla S75D - 09/2018

RJK

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 11:27
Sitat fra: Counterpointer på søndag 22. mai 2022, klokken 11:22

AP er iallfall ikke selektiv når den velger ut offer den ikke stopper for. Fruer med barnevogn, unger med ball, sprekinger i høy fart, og oldinger med rullator stiller alle i samme kategori.

Så her er din teknikk overlegen .....
Overlegen? Han kommer seg jo knapt frem, om han stopper for ALLE fotgjengere. Hadde han begrenset seg til alle fotgjengere som krysser veien, hadde jeg muligens hatt tiltro til at dette stemmer, men med alle, så inkluderer han jo og de som går langs veien og de som har krysset og går videre vekk fra veien.  :laugh:

Men litt mer seriøst. Kan man med hånda på hjertet love og garantere at man har stoppet for alle som er i ferd med eller har til intensjon å krysse veien? Har man aldri tråkket gassen liitt hardere inn for å krysse feltet før vedkommende fotgjenger når frem, når normal hastighet tilsier at man vil måtte stoppe?

Har man aldri blitt overrasket over folk som plutselig dukker opp bak en hekk eller andre buskvekster, slik at fotgjenger faktisk har måtte stoppe opp for å ikke gå i sidedøra di? Eller der de har vært srtkledde på en mørk og regntung dag ikke har sett absolutt alle i god tid? Og at folk ikke har blitt dekket bak a-stolpen og man så de for seint til å klare å stoppe?

Jeg vil påstå at jeg i stor grad er mer hensynsfull og flink til å stoppe for fotgjengere enn mange av mine medbilister, men jeg må innrømme at jeg nok har klart å "feile" på alle de nevnte situasjonene. Dog aldri truffet noen, ei heller vært kun på det berømmelige f...håret.

Skal heller ikke unnlate å nevne alle disse syklistene som suser over veikryss selv når de har rødt lys, eller de kommer over fotgjengerfeltet i svær fart, der de kun blir synlige rett før de er godt innpå fotgjengerfeltet. Er så man lurer på om enkelte av disse syklistene er stokk dumme, eller har et meget stort dødsønske.

Jeg er egentlig ganske overbevisst om at folk som påstår at de har "perfect sore" her, egentlig er blind for alle de gangene folk har stått igjen og bannet og visst fingeren, fordi bilisten var totalt blind eller fullstendig ignorant og likegyldig. Jeg har nemlig selv opplevd mye av dette på nært hold som fotgjenger.

Noen ganger har bilisten tilfeldigvis stoppet rett i nærheten, og jeg har gått opp til de og spurt om de så at de holdt på å meie ned en fotgjenger i krysset de nettopp hadde kjørt gjennom. Mulig det er hvit løgn, men overraskende mange av de har IKKE observert det som alle andre klarte å se.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 11:29

Fått EAP? Bildet over er fra min faktura, og det er betalt kr. 40.400.- for den!
Tror automat mener at EAP faktisk er levert som produkt. Ikke at du har "fått det", som i gratis.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 22. mai 2022, klokken 10:59
Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 10:52
I 2017 ....Da fikk man kun manuell CC uten de første 40k.
Manuell CC kunne nok mange tenkt seg, siden TACC er såpass kresen og tildels bremser vilkårlig.
Kun godt tenkt meg muligheten til å overstyre ACC til DCC ja, som på BMW og Jaguar.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Ikke fått gratis. Men fått det man har betalt for. (Som jeg også betalte for EAP. Ble ambefalt å ikke gå for FSD.)

Hvis man skal kreve noe refundert pga manglende levering, så vil det kun gjelde beløpet man har betalt for FSD. Ikke EAP-delen.

Hvis du skal kreve noe tilbake for manglende FSD, må det altså bli 24.200kr. Ikke 64.600kr.

EAP har de levert på. Om man mener de ikke har levert bra nok, så er det en annen type klage enn på manglende levering.

Man kan selvfølgelig prøve å argumentere for at man egentlig ikke ville ha EAP. Men kun bestilte det fordi man måtte, for å få FSD. Jeg tror ikke oddsene er så store for å nå igjennom her.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:45

Tror automat mener at EAP faktisk er levert som produkt. Ikke at du har "fått det", som i gratis.
Uenig. Automat sier faktisk at det kun er prisen for FSD som er relevant, og det var det virkelig ikke. Hva hvis man ikke ville ha bare EAP, men den komplette pakken med FSD som altså betinger kjøp av EAP? Uten EAP fikk man ikke (fra manualen 2018), og det kunne rekke for mange:

Disse praktiske funksjonene som er utviklet for å redusere belastningen på føreren, er bare tilgjengelige hvis din Tesla er utstyrt med pakken for forbedret Autopilot eller fullverdig selvkjørende kapasitet (tilleggsutstyr):
• Aktiv Cruise Control (se Aktiv Cruise Control på side 82).
• Autostyring (se Autostyring på side 88).
• Autoparkering (se Autoparkering på side
92).
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 13:17
Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:45

Uenig. Automat sier faktisk at det kun er prisen for FSD som er relevant, og det var det virkelig ikke. Hva hvis man ikke ville ha bare EAP, men den komplette pakken med FSD som altså betinger kjøp av EAP? Uten EAP fikk man ikke (fra manualen 2018), og det kunne rekke for mange:

Disse praktiske funksjonene som er utviklet for å redusere belastningen på føreren, er bare tilgjengelige hvis din Tesla er utstyrt med pakken for forbedret Autopilot eller fullverdig selvkjørende kapasitet (tilleggsutstyr):
• Aktiv Cruise Control (se Aktiv Cruise Control på side 82).
• Autostyring (se Autostyring på side 88).
• Autoparkering (se Autoparkering på side
92).

Hjelper lite å være uenig, når automat bekreftet det jeg antok at han mente. Jeg mente ingenting i innlegget om EAP burde regnes med eller ikke.
Det du virker å være uenig i, er om EAP skal regnes med i summen  man betalte for FSD. Som du selv mener så kommer det an på om du i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe EAP eller ikke. Hvis man skal trekke det langt så bør hele bilens beløp tas med siden det er en forutsetning for å kjøpe FSD ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Kan vel diskutere om EAP også er levert iht beskrivelse, fire år etter var det iallfall ikke mange avkjørsler den klarte å ta her jeg frekventerer motorvei. Summon hadde også blitt en vits, fra å faktisk fungere sånn passe ok en periode. Tilpasse fart etter trafikkforholdene gjorde den ikke, ikke etter fartsgrensene engang.

Det kjipe var også at man måtte velge mellom manuell cruise eller AP/FSD. Hadde man visst mer om hvor lang tid det ville ta, og hvordan det ville fungere, kan det hende det hadde vært mer aktuelt med vanlig cc.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Motorwatt

Hvis jeg går til Tesla og bestiller en bil med FSD idag, så koster det 59.600.- ekstra. Eget punkt i prislisten. Riktig? Siden Tesla ikke kan levere FSD, så får jeg tilbake halvparten fordi den andre halvparten fungerer. Men den halvparten har jeg aldri bestilt fordi det var FSD jeg ville ha. Riktig, eller....?  Svares det ja, så sitter vi igjen med en uenighet. 😀
Tesla S75D - 09/2018

automat

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 14:57
Hvis jeg går til Tesla og bestiller en bil med FSD idag, så koster det 59.600.- ekstra. Eget punkt i prislisten. Riktig? Siden Tesla ikke kan levere FSD, så får jeg tilbake halvparten fordi den andre halvparten fungerer. Men den halvparten har jeg aldri bestilt fordi det var FSD jeg ville ha. Riktig, eller....?  Svares det ja, så sitter vi igjen med en uenighet.

Slik var det ikke i 2017. Da var EAP en forutsetning for å kjøpe FSD. Slik det fremstår av fakturautsnittet ditt. Og det vil være betingelsene på kjøpstidspunkt som vil være avgjørende.

Har man kjøpt bil med FSD etter nye vilkår, så er det selvsagt de som gjelder. (Mulig de har endret dette flere ganger.) Så er det selvsagt et moment hvor lenge det er rimelig å måtte vente på fremtidige funksjoner.

Det var mindre forbehold i Teslas lovnader om FSD tidligere.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodax

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 11:00
Helt presis kr. 64.600.-
I 2019 betalte jeg 41800,- for FSD (og ikke noe "ekstra" for EAP).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA