FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 12. april 2022, klokken 16:38
De kan ha oppdaget at de tok grundig feil, og etter å ha skjønt at sannheten kan bli katastrofal fortsetter de heller som bløffmakere.
For enkelte sekter er nok det absolutt reelt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:46
Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Kommer an på. De nærmer seg jo noe de kan selge som "2019 city streets". Musk sa jo nettopp at alle skal få det  i år. Dette er level 2 AP for bykjøring, slik de har rapport til CMV i California.

Men den opprinnelige FSD, autonom bil, slik den fake videoen fra høsten 2016, FSD som skulle hente deg på flyplassen, FSD som the greatest appreciating asset in history, FSD som Robotaxi: Det nærmer de seg desverre ikke.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. april 2022, klokken 04:58
Sitat fra: daktari på mandag 11. april 2022, klokken 14:49
Sitat fra: RJK på mandag 11. april 2022, klokken 14:28
".  Snip
I saken fra Motortrend sier Waymo at de skal bruke 18 måneder på hver by i en 4-trinns metode.

Men Tesla har ikke engang en selvkjørende bil på "flate brede veier." Den kan ikke kjøre et eneste sted uten sjåfør. Det er haugevis av vitner når advanced Summon  har krasja bilen.

Whataboutism funker bare ikke på FSD for Tesla har ingen autonomi.
Den største "whataboutism" som skjer her, er jo du som avviser alt fordi Tesla sin FSD beta er i beta, og ikke er godkjent som et L4 system.

Selv om Tesla sitt system ikke er godkjent ennå, selv ikke i den lille, begrensede delen av Chandler, så er det helt klart at Tesla må oppnå nivå 4 av autonomi for å få et system som med rette kalles FSD. Uten beta bak betegnelsen. Og det er det de prøver å få til.

Det vil derfor være helt innenfor, i en tråd om hvorvidt FSD er en bløff eller ikke, å sammenligne med både Waymo, Cruise og andre produsenters systemer som prøver å oppnå nivå 4 og/eller 5.

Men likevel ser det ut til at biler med FSD Beta, kjører tydeligvis disse gatene i Chandler, California stort sett like godt eller bedre enn Waymo, på de gatene som Waymo har studert svært nøye og programmert inn. Waymo ser tydeligvis ut til å være innstilt til å ta de enkleste rutene fremfor å tørre å bevege seg ut på motorveien, jamfør kommentarer i videoene i denne spillelisten med sammenligninger.

Skal være 5 videoer, 4 med faktisk kjøring og en med "tech talk" om pro og cons, om linken virker som forventet:

https://www.youtube.com/watch?v=zYZTF-ohQKU&list=TLPQMTIwNDIwMjJbWICE8PkREA&index=5

Det er 314 byer i USA (2019) med over 100 K innbyggere, 780 om vi tar med de som har minst 50 K innbyggere. Det vil med snitt på 18 måneder per by, ta 471 år å dekke de 314 byene med minst 100 K innbyggere, om de skulle tatt de en etter en. 1170 om vi tar med alle over 50 K innbyggere. Selvsagt venter jeg at de gjør flere byer og steder på samme tid. Men det forteller noe om hvor stort arbeid de vil ha med å bredde løsningen.

https://www.statista.com/statistics/241695/number-of-us-cities-towns-villages-by-population-size/

Så kommer resten av verden, og alle mindre steder i tillegg. Som jeg prøvde å antyde tidligere, er at det vil ta veldig lang tid å få dekket større deler av verden, og selv USA alene, vil ta masse tid.

Så kommer i tillegg utbredelsen av biler med "riktig" oppsett av HW. Mange av bilene som nå kommer med Lidar, Radar og kamera, er ikke i nærheten av å være så pakket med sensorer og utstyr, som det kan se ut til å være nødvendig for å være funksjonabelt.

For Tesla sin del, så må de vel i USA få godkjenning i hver enkelt stat, men når de først får godkjenningen, så er allerede masse biler klar, og utrullingen vil gå kjemperaskt i et slikt tilfelle. Noen eldre biler må sannsynligvis oppdateres med riktig HW, og noen eldre biler vil kanskje kreve større ombygging.

Da spørs det om Tesla vil ta den kostnaden, eller om de allerede har avskrevet noen biler pga for få kameraer bl.a. og i tilfelle hvilken kompensasjon Tesla må gi på biler som tross kjøp av PSD, ikke vil få dette.
Du misforstår kanskje litt.

Litt historie: Uber forsøkte å fortelle myndighetene at de ikke testet ekte selvkjøring for å slippe å rapportere "miles pr safety disengagement". Myndighetene sa at det ikke gikk. Rettspraksis nærmest: utvikler du autonomi så har du et autonomi-system selv om du behøver en sikkerhetssjåfør. (Uber la jo ned sitt autonomiprogram etter at de kjørte ned og drepte en fotgjenger. Firmaet lever forøvrig videre som Aurora.)

Tesla har sluppet unna å rapportere miles pr disengagement,  og har ingen tillatelse fra CMV til å teste autonomi, for de har insistert på at fsd-beta er et level 2 system. Varsel til sjåføren sier implisitt L2. Alle ekte fsd-beta videoer vi har sett er eksplisitte L2. Man må passe på hvert sekund. Det er altså ikke i praksis eller regulatorisk et L4 system/autonomi.

Så hva er veien videre for Tesla FSD? Hvorfor tweeter sjefen om robotaxi når samme firma sier at de ikke driver med robotaxi? På et eller annet tidspunkt må de enten gå tilbake til myndighetene og si "NÅ er vi klare for L4", og de må få godkjenning for å teste slik Waymo og Cruise har. Men hvis det  er samme sw og samme sensorer som plutselig har blitt L4, hva vil myndighetene tenke om det -Tesla sa jo at de jobbet med level 2?

Så dermed tenker de fleste utenfor den optimistiske fanskare at Tesla ikke er i nærheten av L4. Tesla kan heller ikke rygge på det for da er det jo åpenbart at de løy til myndighetene  hele tiden.

Hvis du synes at FSD beta i Chandler er like bra som Waymo som faktisk kjører uten sjåfør samme sted, er det ganske overraskende. Jeg anbefaler igjen MotorTrends artikkel og Brad Templeton som er beta-sjåfør.

https://www.motortrend.com/reviews/waymo-one-autonomous-vehicle-first-ride/

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2022/01/13/a-robocar-specialist-gives-tesla-full-self-drive-an-f/

Sitat MT "That reaction, in short, was temporary bewilderment followed by a surprisingly quick onset of complacency. The Waymo One drives itself well enough that the novelty wears off in a matter of minutes and you're soon tempted to look at your phone or out the window, or do anything besides scrutinize the autonomous driving." Det siste kan neppe sies om FSD beta som ser både ukomfortabel og farlig ut.

https://www.cnn.com/2022/04/11/cars/tesla-fsd-family-friends/index.html

Det siste er at selv om det kreves 18 måneder pr by for Waymo, må de ikke kjøre seriell utrulling. Man kan kanskje forvente at tiden skal ned også siden de brukte nesten 5 år i Chandler men kortere i San Fran. Tallet er uansett 18 mndr nå. Waymos konsept for robotaxi krever også en god del infrastruktur knyttet til vedlikehold, renhold, lading osv. Vi får se hvordan det spiller ut, men poenget er de har faktisk ekte autonome biler og tech - noe Tesla ikke har.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

#1264
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:46
Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Minner om eksklusive varer. Jo høyere pris det tas jo mer attraktivt blir produktet. (dog for en stadig mindre kjøpergruppe)

Det er ingen grunn til at Gucci koster 100 000 for en jakke, prisen i seg selv er et salgsargument.
De må bare tilpasse prisen slik at kjøpegruppen blir passe stor.

Motorwatt

Denne får amerikanske FSD-eiere gratis i posten. Verdi: 12.000 USD!

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Dette er jo en kanskje det nærmeste vi kommer til en evighetstråd..
Så en avkobling kan være å kikke på noe som f.eks denne:


https://youtu.be/zWP_E-MZJmU

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:06
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:46
Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Kommer an på. De nærmer seg jo noe de kan selge som "2019 city streets". Musk sa jo nettopp at alle skal få det  i år. Dette er level 2 AP for bykjøring, slik de har rapport til CMV i California.

Men den opprinnelige FSD, autonom bil, slik den fake videoen fra høsten 2016, FSD som skulle hente deg på flyplassen, FSD som the greatest appreciating asset in history, FSD som Robotaxi: Det nærmer de seg desverre ikke.
Mener du det du skriver om FSD/Robotaxi bokstavelig?
Som at :
..det overhodet ikke nærmer seg?
..det ikke har noen som helst fremgang?
..utviklingen står helt på stedet hvil?

Vil være veldig nyttig info for de som leser innleggene dine.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 11:54
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:06
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:46
Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Kommer an på. De nærmer seg jo noe de kan selge som "2019 city streets". Musk sa jo nettopp at alle skal få det  i år. Dette er level 2 AP for bykjøring, slik de har rapport til CMV i California.

Men den opprinnelige FSD, autonom bil, slik den fake videoen fra høsten 2016, FSD som skulle hente deg på flyplassen, FSD som the greatest appreciating asset in history, FSD som Robotaxi: Det nærmer de seg desverre ikke.
Mener du det du skriver om FSD/Robotaxi bokstavelig?
Som at :
..det overhodet ikke nærmer seg?
..det ikke har noen som helst fremgang?
..utviklingen står helt på stedet hvil?

Vil være veldig nyttig info for de som leser innleggene dine.
Jepp. De utvikler p.t. et level 2 system, de er ikke I nærheten av L4 og har ikke begynt på L4 enda.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 12:16
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 11:54
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:06
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:46
Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Kommer an på. De nærmer seg jo noe de kan selge som "2019 city streets". Musk sa jo nettopp at alle skal få det  i år. Dette er level 2 AP for bykjøring, slik de har rapport til CMV i California.

Men den opprinnelige FSD, autonom bil, slik den fake videoen fra høsten 2016, FSD som skulle hente deg på flyplassen, FSD som the greatest appreciating asset in history, FSD som Robotaxi: Det nærmer de seg desverre ikke.
Mener du det du skriver om FSD/Robotaxi bokstavelig?
Som at :
..det overhodet ikke nærmer seg?
..det ikke har noen som helst fremgang?
..utviklingen står helt på stedet hvil?

Vil være veldig nyttig info for de som leser innleggene dine.
Jepp. De utvikler p.t. et level 2 system, de er ikke I nærheten av L4 og har ikke begynt på L4 enda.
OK, du utelukker altså helt kategorisk at erfaringsbygging og utvikling av Robotaxi/FSD kan skje via FSD-beta (L2)?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 12:34
OK, du utelukker altså helt kategorisk at erfaringsbygging og utvikling av Robotaxi/FSD kan skje via FSD-beta (L2)?
En «morsom» vri her er at jeg ikke utelukker at de (en gang i fremtiden) kan utvikle FSD/robotaxi. Tror dog ikke det er kort tid til. MEN det baserer seg på at jeg tror Tesla «fusker» når de sier de bare holder på med L2

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 12:34
Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 12:16
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 11:54
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:06
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:46
Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Kommer an på. De nærmer seg jo noe de kan selge som "2019 city streets". Musk sa jo nettopp at alle skal få det  i år. Dette er level 2 AP for bykjøring, slik de har rapport til CMV i California.

Men den opprinnelige FSD, autonom bil, slik den fake videoen fra høsten 2016, FSD som skulle hente deg på flyplassen, FSD som the greatest appreciating asset in history, FSD som Robotaxi: Det nærmer de seg desverre ikke.
Mener du det du skriver om FSD/Robotaxi bokstavelig?
Som at :
..det overhodet ikke nærmer seg?
..det ikke har noen som helst fremgang?
..utviklingen står helt på stedet hvil?

Vil være veldig nyttig info for de som leser innleggene dine.
Jepp. De utvikler p.t. et level 2 system, de er ikke I nærheten av L4 og har ikke begynt på L4 enda.
OK, du utelukker altså helt kategorisk at erfaringsbygging og utvikling av Robotaxi/FSD kan skje via FSD-beta (L2)?
Jeg tenker man ikke skal utelukke noe, det er mulig de kan gjenbruke noe av sw. Kanskje er det også usannsynlig. Jeg tror de må ha nye sensorer, inkl. bedre kamera. Når de til slutt bytter alle kamera fra 1,2 Mp til ca 5-10 Mp så må jo alle data trenes på nytt osv. Så kommer alle radaren og lidar de trenger, og da må jo arkitekturen endres. I tillegg har de massive utfordringer på driving policy. Jeg er ikke veldig optimist nei.

I 2017 var jeg optimist på FSD, det kostet meg ca 25.000,-. Men Tesla har oppnådd lite på 5 år, mens andre har "løst" selvkjøring. Om 1 år til tror jeg Tesla er omtrent der de er i dag, og det er flere firma enn i dag som har autonome biler i drift.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 13. april 2022, klokken 13:13
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 12:34
OK, du utelukker altså helt kategorisk at erfaringsbygging og utvikling av Robotaxi/FSD kan skje via FSD-beta (L2)?
En «morsom» vri her er at jeg ikke utelukker at de (en gang i fremtiden) kan utvikle FSD/robotaxi. Tror dog ikke det er kort tid til. MEN det baserer seg på at jeg tror Tesla «fusker» når de sier de bare holder på med L2
Ja nettopp. Det er ille uansett; firmaet lyver til myndighetene som regulerer testing av selvkjøring, eller firmaet lyver til kundene som tror de skal få selvkjøring. Det er jo kjempetrist at et så banebrytende firma driver sånn.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 13. april 2022, klokken 13:13
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 12:34
OK, du utelukker altså helt kategorisk at erfaringsbygging og utvikling av Robotaxi/FSD kan skje via FSD-beta (L2)?
En «morsom» vri her er at jeg ikke utelukker at de (en gang i fremtiden) kan utvikle FSD/robotaxi. Tror dog ikke det er kort tid til. MEN det baserer seg på at jeg tror Tesla «fusker» når de sier de bare holder på med L2
Tid er relativt, og her lever optimistene og realistene i hver sin sfære når det gjelder kort eller lang tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 13:17
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 12:34
Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 12:16
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 11:54
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:06
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:46
Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Kommer an på. De nærmer seg jo noe de kan selge som "2019 city streets". Musk sa jo nettopp at alle skal få det  i år. Dette er level 2 AP for bykjøring, slik de har rapport til CMV i California.

Men den opprinnelige FSD, autonom bil, slik den fake videoen fra høsten 2016, FSD som skulle hente deg på flyplassen, FSD som the greatest appreciating asset in history, FSD som Robotaxi: Det nærmer de seg desverre ikke.
Mener du det du skriver om FSD/Robotaxi bokstavelig?
Som at :
..det overhodet ikke nærmer seg?
..det ikke har noen som helst fremgang?
..utviklingen står helt på stedet hvil?

Vil være veldig nyttig info for de som leser innleggene dine.
Jepp. De utvikler p.t. et level 2 system, de er ikke I nærheten av L4 og har ikke begynt på L4 enda.
OK, du utelukker altså helt kategorisk at erfaringsbygging og utvikling av Robotaxi/FSD kan skje via FSD-beta (L2)?
Jeg tenker man ikke skal utelukke noe, det er mulig de kan gjenbruke noe av sw. Kanskje er det også usannsynlig. Jeg tror de må ha nye sensorer, inkl. bedre kamera. Når de til slutt bytter alle kamera fra 1,2 Mp til ca 5-10 Mp så må jo alle data trenes på nytt osv. Så kommer alle radaren og lidar de trenger, og da må jo arkitekturen endres. I tillegg har de massive utfordringer på driving policy. Jeg er ikke veldig optimist nei.

I 2017 var jeg optimist på FSD, det kostet meg ca 25.000,-. Men Tesla har oppnådd lite på 5 år, mens andre har "løst" selvkjøring. Om 1 år til tror jeg Tesla er omtrent der de er i dag, og det er flere firma enn i dag som har autonome biler i drift.
Med de forutsetningene du legger til grunn, så kan jeg til dels skjønne hvorfor du konkluderer som du gjør.
Et sentralt spørsmål blir jo om dine påstander/spådommer som du stadig fremsetter som uomtvistelig fakta går i oppfyllelse. Det virker i alle fall som du tror på det selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA