FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Dette spørsmålet er egentlig til emurof eller andre som har ekstrem tro på at FSD beta er superbra og like før autonom selvkjøring.

Hvorfor klarer ikke Tesla å levere software som ikke bråbremser på motorvei i 110 sone i Norge, hvis de kan lage selvkjørende bil som kan kjøre uten intervensjon med FSD beta i USA?

Dette er lite logisk. Alle «forklaringer» jeg har hørt så langt er bortforklaringer/unnskyldninger. Enten har en kompetanse til å løse kompliserte problemer og da kan en lett løse enkle ting eller så har en det ikke.

Husker godt jeg var superimponert over AP 1 i 2016. Det virket som sience fiction at bilen holdt fart og styrte selv. Noe den faktisk gjorde i mørke og regn som det var første gang jeg aktiverte AP.
I dag kan de fleste biler med ADAS få til dette og det er ikke imponerende lengre.

Som Jor-el er inne på så krever AP lokalkunnskap og kompetanse på kjøring med dette systemet. I videoene av FSD beta ser en at systemet kan aktiveres i mange kjøremiljøer, men graden av avslapping er ikke eksisterende. For meg ser fremgangen fra første beta til dagens utgave ut til å være på skalaen dritskummel-mindre dritskummel, dette er bekreftet av Tesla som kun tillater passive sjåfører (høy score på deres egen testprosedyre) og du må være klar til å ta over på et mikrosekund.

Storg

Jeg tror rett å slett at de ikke har prioritert det. FSD er viktigere. Kompetansen og ressursene har de nok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Storg på søndag 10. april 2022, klokken 23:35
Jeg tror rett å slett at de ikke har prioritert det. FSD er viktigere. Kompetansen og ressursene har de nok.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg vet jammen ikke hva som er værst.

Hvis de kan fikse en tildels alvorlig og gjentagende feil som plager utallige kunder og gir dem dårlig rykte, men prioriterer det ikke. Det er jo hårreisende uansvarlig.

De kan ikke fikse det, men later som de kunne mens de prøver å løse et utrolig komplisert problem som vil gi dem prestisje bare ved å prøve.

Den siste er mer trolig siden de har sagt flere ganger at de skal fikse det.

Contango

Denne tråden repeterer seg selv kontinuerlig. Tror jeg kan velge to vilkårlige sider og få akkurat det samme innholdet. Og slik vil det antagelig fortsette til evig tid....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Motorwatt

.... eller til Tesla leverer. Whatever Comes First.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. april 2022, klokken 08:40
Noe av det de sier velger du å tro på altså ;-) Bare det passer inn en negativ setting.
I denne debatten tror jeg det er mulig at de negativt innstilte tar like mye feil som de positivt innstilte. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 11. april 2022, klokken 09:23
Noe av det de sier velger du å tro på altså ;-) Bare det passer inn en negativ setting.
I denne debatten tror jeg det er mulig at de negativt innstilte tar like mye feil som de positivt innstilte.
Tror ikke det er realistene som tar feil dessverre.

I 2015 hadde Waymo 0,8 feil pr 1000 miles. Nå i 2022 ligger  de med 1 feil pr ca 40.000-60.000 miles og systemet er i kommersiell drift.

Tesla startet å snakke om FSD I 2016, i 2017 sa Musk at det var 3-6 måneder før FSD skulle skille seg funksjonelt fra EAP. Og nå i 2022 ligger Tesla med 1 feil pr mile omtrent. Ikke bare er de sjukt langt bak, men det er sjukt dårlig fremdrift.

Men jeg kan forstå optimistene, når Musk ljuger kontinuerlig om FSD, og også har skapt et fiendebilde av "shortere". En fyr man kanskje stoler på og ser opp til, og kritikerne er fremstilt som onde. Hva skal man tro? Det neste er vel at han skal de-shortifisere markedene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 11. april 2022, klokken 10:47

I 2015 hadde Waymo 0,8 feil pr 1000 miles. Nå i 2022 ligger  de med 1 feil pr ca 40.000-60.000 miles og systemet er i kommersiell drift.

Tesla startet å snakke om FSD I 2016, i 2017 sa Musk at det var 3-6 måneder før FSD skulle skille seg funksjonelt fra EAP. Og nå i 2022 ligger Tesla med 1 feil pr mile omtrent. Ikke bare er de sjukt langt bak, men det er sjukt dårlig fremdrift.

Men jeg kan forstå optimistene, når Musk ljuger kontinuerlig om FSD, og også har skapt et fiendebilde av "shortere". En fyr man kanskje stoler på og ser opp til, og kritikerne er fremstilt som onde. Hva skal man tro? Det neste er vel at han skal de-shortifisere markedene.
Måten du ordlegger deg på, får deg til å fremstå som en som vet hele sannheten. Du virker ikke åpen for at du kan ta feil om noe som helst i denne debatten. Det er definitivt ekkokammere på begge sider. Påstander fremsettes som fakta av flere her, fra begge sider. Det polariserer definitivt debatten, men gjør den samtidig lite aktuell for de som er ønsker å sette seg inn i temaet på en mer nøytral måte.
Jeg mener det er mulig at begge tilnærminger har fordeler og ulemper. Jeg tror ikke nødvendigvis at noen enda har den endelige løsningen i fremtidsbildet sitt, selv om de selv er ganske sikre på det.
Når man pløyer upløyd mark dukker det ofte opp noe som gjør at planene må justeres, eller til og med totalt omarbeides. Det er ingen garanti for at det ikke kan skje begge "sider".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 11. april 2022, klokken 12:14

Måten du ordlegger deg på, får deg til å fremstå som en som vet hele sannheten. Du virker ikke åpen for at du kan ta feil om noe som helst i denne debatten. Det er definitivt ekkokammere på begge sider. Påstander fremsettes som fakta av flere her, fra begge sider. Det polariserer definitivt debatten, men gjør den samtidig lite aktuell for de som er ønsker å sette seg inn i temaet på en mer nøytral måte.
Jeg mener det er mulig at begge tilnærminger har fordeler og ulemper. Jeg tror ikke nødvendigvis at noen enda har den endelige løsningen i fremtidsbildet sitt, selv om de selv er ganske sikre på det.
Når man pløyer upløyd mark dukker det ofte opp noe som gjør at planene må justeres, eller til og med totalt omarbeides. Det er ingen garanti for at det ikke kan skje begge "sider".
Hvorfor velger du å se bort fra fakta?
Du angriper budbringeren. Kom heller med noen konkrete argumenter.

Tesla har ingenting siden 2016 på autonomi. Det er i beste fall assistanse, men mest en gimmick. Autopilot har en mye høyere verdi enn FSD beta.

Andre firma har løst grunnleggende selvkjøring og har førerløse biler i kommersiell drift.
Mine I-Pace videoer

Motorwatt

SitatPåstander fremsettes som fakta av flere her, fra begge sider. Det polariserer definitivt debatten, men gjør den samtidig lite aktuell for de som er ønsker å sette seg inn i temaet på en mer nøytral måte.

Kan du gi en oppskrift på hvordan du vil at en tråd med denne tittelen skal hjelpe de som ønsker en nøytral informasjon?

Denne trådens tittel er et spørsmål, og ikke en påstand. Derfor må det være åpninger for begge syn, og for argumentasjon for og imot. Den helgarderingen jeg synes du kommer med er iallfall ingen "endelig løsning"

"A realist sees reality, and says, "This is real." An optimist sees his dreams, and says, "This will be real."
Tesla S75D - 09/2018

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 11. april 2022, klokken 12:21
Sitat fra: Handyman på mandag 11. april 2022, klokken 12:14

Hvorfor velger du å se bort fra fakta?
Du angriper budbringeren. Kom heller med noen konkrete argumenter.

Tesla har ingenting siden 2016 på autonomi. Det er i beste fall assistanse, men mest en gimmick. Autopilot har en mye høyere verdi enn FSD beta.

Andre firma har løst grunnleggende selvkjøring og har førerløse biler i kommersiell drift.
Skal vi da glemme det faktum at Waymo bl.a. kjører stort sett på de breieste og retteste gatene du finner i USA? Og kun der? For meg så fremstår metoden dems som å lage masse ruter, og ut fra valg av destinasjon og utgangspunktet for turen, så hentes "riktig rute" opp. Så skal de selvsagt unngå kollisjon med både andre biler dyr og mennesker, i tillegg til statiske objekter, enten de er midlertidig eller permanente.

Det vil kreve enormt arbeide og mye data for å dekke opp de områdene som ikke er dekket opp. Selv det å dekke sentrale byer, og i større omfang enn per i dag i de byene de allerede kjører i. Hvor lang tid, og til hvilken kost vil det komme på bare å dekke hele byen de kjører i nå? Hva med resterende byer? Så skal vi da etterhvert blande inn mindre steder og rutene mellom. Jeg tror du glemmer hva dette vil koste og hvor mye tid det tar, bare i USA. Og så skal de etterhvert bevege seg til andre land.

Jeg tror, uten å vite for sikkert, at tanken bak det Tesla prøver å få til, er på lang sikt den mest fornuftige. Lær bilen å tolke trafikkinfo selv, og handle deretter. Dette er nok langt vanskeligere, men er mer universal, slik at de fortere og lettere kan bredde det ut til resten av verden. Men det er veien frem til det punktet som er kritisk.

Og så tror jeg gjerne at det kanskje må blandes litt mellom de fremgangsmåtene, og man må ha en infrastruktur der veien samarbeider med bilene, og derigjennom med hverandre. Også det vil være en enorm utviklingsjobb.

Nå har jeg ikke orket å følge så mye med på disse videoene, men det er jo et punkt at Teslaene utsettes for veldig mye vanskeligere scenarier, i byer og steder der man finner dårlige merkinger i veibanen, og derigjennom langt vanskeligere å ta rett avgjørelse. Og det er disse momentene som tiltrekker seere, da en "perfect ride" sånn sett er kjedelig.

Hvem "vinner"? Hvem løser dette raskest og klarer å bredde det ut fortest? Aner ikke. Kanskje er det ingen som noensinne når nivå 5. Uansett, det er selvsagt veldig interessant å se hvordan det går. Dog ikke å nistirre på FSD-beta-videoer som skal dra oppmerksomheten mot alle feilene. Det får bli andres gjøremål. Men man får jo rapporter på fremgangen.

Ikke vet jeg hva det vil si at Tesla nå skriver på sine sider:

"Kommende:

Autostyring i bygater"

Dette har jeg ikke sett før under FSD-delen på kjøpssiden. Kanskje betyr det at de mener dette nå fungerer så godt, at de kun må inn og teste, etter å ha lagt inn Norske og Europeiske regler i programvaren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Det siste med bygater er en korreksjon de kom med i 2019.

Nå er også Tesla avhengig av kart, men ikke av samme oppløsning. Mener å ha hørt at de "andre" også kan bruke kart med mindre oppløsning i rurale strøk.
Tesla S75D - 09/2018

daktari

Sitat fra: RJK på mandag 11. april 2022, klokken 14:28
".  Snip
I saken fra Motortrend sier Waymo at de skal bruke 18 måneder på hver by i en 4-trinns metode.

Men Tesla har ikke engang en selvkjørende bil på "flate brede veier." Den kan ikke kjøre et eneste sted uten sjåfør. Det er haugevis av vitner når advanced Summon  har krasja bilen.

Whataboutism funker bare ikke på FSD for Tesla har ingen autonomi.
Mine I-Pace videoer

daktari

Noen mener endringen i kjøpsteksten fra 2019 er en juridisk måte å slippe unna forpliktelse på. De som kjøpte før 2019 ble lovet "fullstendig selvkjøring" men etter det er ikke noe med autonomi nevnt lenger skrevet. Allikevel snakker Musk om robotaxi, så landskapet er ganske utydelig. Så hva som faktisk vil bli levert gjenstår å se.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA