FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. april 2022, klokken 18:30
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 22:12
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. april 2022, klokken 20:42
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 20:16
Nei du tar feil. Waymo og Cruise har ekte selvkjørende biler i kommersiell drift. De har fått det til.....
OK, hvor kan jeg bestille Waymoen som kan kjøre meg hjemmefra til hytta?.....
Og hvor kan jeg bestille Teslaen som kan kjøre meg til hytta mens jeg sover?.....
Det er svært enkelt å svare på: Du bestiller på Tesla.com. Du betaler også for det og således gjennomfører en handel. Men leveringen vet man ikke når vil skje. Det er det kjipe.
Men tilbake til Waymo og Cruise, har de faktisk selvkjørende biler som privatpersoner kan kjøpe og "legge seg til å sove i på vei til hytta"?
Tåpelig kommentar. Den autonome Teslaen finnes ikke. Hvor vanskelig er det å innrømme et så enkelt faktum?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:39
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 20:16Nei du tar feil. Waymo og Cruise har ekte selvkjørende biler i kommersiell drift. De har fått det til. Lidar, radar og gode kamera sammen funker.

De har en slags "hack" der bilene i praksis går på virtuelle skinner på forhåndsdefinerte ruter. Videre er dette ekstremt dyrt og skalerer ikke, og dermed går de vel med store underskudd. Dette er to eksempler på begrensninger som gjør at de ikke egentlig har løst selvkjøring i praksis.

SitatTesla har INGEN selvkjørende biler. 0 nix nada. Hvor vanskelig er det å forstå dette?

Tesla har biler som i utgangspunktet kan kjøre hvor som helst, og der det er trening av NN som er begrensningen.

Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 22:27Tesla sitt FSD-system er level 2 nå. Det blir stadig mer usannsynlig at det plutseligelig spretter opp til level 4.

FSD er ikke ment å plutselig gå fra 2 til 4. Det er en glidende overgang. Litt som evolusjonen av livet på jorden, som jeg egentlig fant ut var en god sammenligning. Våre forfedre var fisker, og utviklingen gikk med ørsmå steg fra fisk til mennesker. Det er vanskelig å peke på nøyaktig når "fisk" ble "menneske" av alle mellomleddene, men vi ser tydelig at det er forskjell på en fisk og et menneske. Skal man benekte evolusjonsteorien fordi det ikke er mulig å påpeke et konkret stort sprang fra fisk til menneske?
De fleste ingeniører rofler når du sammenligner et autonomiprosjekt med evulosjonsteorien. Se posten over om forskjellen på level 3 og 4 så skjønner du dette.

Dette med "virtuelle skinner" er grunnleggende feil oppfatning.  Hvor har du det fra?

I redditposten lenket til har noen lagt ut Cruise sin info til utrykningspersonell. Mot slutten er et kart over San Francisco som viser at de kjører på de fleste veier, unntatt noen få.

https://www.reddit.com/r/SelfDrivingCars/comments/tzk3f4/confused_sfpd_pulling_over_a_cruise_av_in_the/
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 09. april 2022, klokken 20:15
Nei du tar feil. Waymo og Cruise har ekte selvkjørende biler i kommersiell drift. De har fått det til.....
Og hvor kan jeg bestille Teslaen som kan kjøre meg til hytta mens jeg sover?.....
Det er svært enkelt å svare på: Du bestiller på Tesla.com. Du betaler også for det og således gjennomfører en handel. Men leveringen vet man ikke når vil skje. Det er det kjipe.
Men tilbake til Waymo og Cruise, har de faktisk selvkjørende biler som privatpersoner kan kjøpe og "legge seg til å sove i på vei til hytta"?
Tåpelig kommentar. Den autonome Teslaen finnes ikke. Hvor vanskelig er det å innrømme et så enkelt faktum?
Jeg svarte bare helt konkret på ditt spørsmål om hvor det kunne bestilles (ikke leveres). Skulle nok slengt på en ironisk smiley skjønner jeg, men antok dessverre at leseren ville se humoren.
Det er da ingen som påstår at det finnes autonome Teslaer???  Man skal vel være rimelig fjern om man påstår det.
Når du svarer som du gjør, får du meg til å tro at du med vilje velger på feiltolke det folk skriver.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 09. april 2022, klokken 20:09
Sitat fra: Handyman på lørdag 09. april 2022, klokken 18:57
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 23:34
Det er ikke slik at systemet er level 3 fordi du har en sikkwrhetsjåfør. Systemet er designet som level 4, kapabelt til level 4, og de har en sikkerhetsjåfør hvis bilen skulle få trøbbel. Men som du sier må jo systemene forbedres hele tiden. Det er vel riktig å si ferdige, men ikke modne.
Nå syns jeg du legger veldig mye godvilje til for "ynglingene dine".
L4 krever jo ikke sjåfør da det er full autonomi. Kreves det sikkerhetssjåfør er det ikke mulig å definere det som ekte L4. Da er det i så fall L3 som er L4-"feature complete".
Hva systemene er designet for definerer jo heller ikke hva de i virkeligheten kan brukes som.
Eksempelvis Teslas system ikke noe annet enn L2 uansett selv om de kaller det FSD-beta.
Nei, det er flere forskjeller. DDT og ODD er 2 viktige punkter som skiller. Level 3 og 4.

ODD er operational design domain, som altså er den trafikken, geografien og været bilen kan ferdes i. Her kan det være forskjeller på level 3 og 4. Level 5 har "alt" som ODD.

DDT er dynamic driving task. Her kan level 3 overlevere til sjåføren i løpet av "several seconds" hvis forskellige kriterier ikke oppfylles slik som bl.a. at bilen er på vei ut av sin ODD. Derfor trengs en våken person i setet.
Level 4 derimot må håndtere all DDT innen sin ODD, og hvis den er på vei ut av ODD skal den på helt egen hånd håndtere en safe stop mitigation altså kjøre av og stoppe trygt. Det behøves ingen sjåfør.

Level 2 er assisted driving ADAS og krever full sanntids overvåking hele tiden.

Så da er det ganske logisk at man enten designer systemet fra bunn som enten level 2, 3 eller 4. Det er altså vesentlige forskjeller. Tester man level 4 med sikkerhetssjåfør er det fortsatt et level 4 system som håndterer hele DDT i sitt definerte ODD.
Mange ord, men lite relevant i praksis. Du sporer effektivt av.
Poenget er at dersom det stilles krav utover L4-standarden (sikkerhetssjåfør) så er ikke systemet et fullverdig L4-system i praksis. I dette tilfellet er det ikke feil å mene at L4 systemet ikke er et ekte operativt L4 system.
Det er heller ikke tilgjengelig for personlig kjøp.
FSD-Beta er jo slett ikke et autonomt system selv om Tesla tester det ut som L2-system med en slags sikkerhetssjåfører.

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. april 2022, klokken 21:54
Sitat fra: daktari på lørdag 09. april 2022, klokken 20:15
Jeg svarte bare helt konkret på ditt spørsmål om hvor det kunne bestilles (ikke leveres). Skulle nok slengt på en ironisk smiley skjønner jeg, men antok dessverre at leseren ville se humoren.
Det er da ingen som påstår at det finnes autonome Teslaer???  Man skal vel være rimelig fjern om man påstår det.
Når du svarer som du gjør, får du meg til å tro at du med vilje velger på feiltolke det folk skriver.
Så det var humor? Litt vanskelig å vite så lenge haugevis med Tesla fans worldwide, inkl.på dette forumet, hevder at Tesla faktisk leder på autonomi. Beklager min spydighet i hvis   du ikke mener det.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. april 2022, klokken 22:13
Sitat fra: daktari på lørdag 09. april 2022, klokken 20:09
Sitat fra: Handyman på lørdag 09. april 2022, klokken 18:57
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 23:34
Det er ikke slik at systemet er level 3 fordi du har en sikkwrhetsjåfør. Systemet er designet som level 4, kapabelt til level 4, og de har en sikkerhetsjåfør hvis bilen skulle få trøbbel. Men som du sier må jo systemene forbedres hele tiden. Det er vel riktig å si ferdige, men ikke modne.
Nå syns jeg du legger veldig mye godvilje til for "ynglingene dine".
L4 krever jo ikke sjåfør da det er full autonomi. Kreves det sikkerhetssjåfør er det ikke mulig å definere det som ekte L4. Da er det i så fall L3 som er L4-"feature complete".
Hva systemene er designet for definerer jo heller ikke hva de i virkeligheten kan brukes som.
Eksempelvis Teslas system ikke noe annet enn L2 uansett selv om de kaller det FSD-beta.
Nei, det er flere forskjeller. DDT og ODD er 2 viktige punkter som skiller. Level 3 og 4.

ODD er operational design domain, som altså er den trafikken, geografien og været bilen kan ferdes i. Her kan det være forskjeller på level 3 og 4. Level 5 har "alt" som ODD.

DDT er dynamic driving task. Her kan level 3 overlevere til sjåføren i løpet av "several seconds" hvis forskellige kriterier ikke oppfylles slik som bl.a. at bilen er på vei ut av sin ODD. Derfor trengs en våken person i setet.
Level 4 derimot må håndtere all DDT innen sin ODD, og hvis den er på vei ut av ODD skal den på helt egen hånd håndtere en safe stop mitigation altså kjøre av og stoppe trygt. Det behøves ingen sjåfør.

Level 2 er assisted driving ADAS og krever full sanntids overvåking hele tiden.

Så da er det ganske logisk at man enten designer systemet fra bunn som enten level 2, 3 eller 4. Det er altså vesentlige forskjeller. Tester man level 4 med sikkerhetssjåfør er det fortsatt et level 4 system som håndterer hele DDT i sitt definerte ODD.
Mange ord, men lite relevant i praksis. Du sporer effektivt av.
Poenget er at dersom det stilles krav utover L4-standarden (sikkerhetssjåfør) så er ikke systemet et fullverdig L4-system i praksis. I dette tilfellet er det ikke feil å mene at L4 systemet ikke er et ekte operativt L4 system.
Det er heller ikke tilgjengelig for personlig kjøp.
FSD-Beta er jo slett ikke et autonomt system selv om Tesla tester det ut som L2-system med en slags sikkerhetssjåfører.
Nja, det er jo åpenbart ikke modent L4 hvis man må ha en sikkerhetsjåfør forå å overvåke. Men det er designet som L4 og er et L4. Sikkerhetsjåføren har en annen rolle. De kjører jo enorme simuleringer før de slipper det ut i trafikken.

Tesla har sagt til Californias myndigheter at de tester L2. Systemet fungerer som L2. Jeg har ikke sett én video der noen ville lukket øynene et sekund med FSD-beta. Tesla fsd beta er ADAS, sjåføren må kontinuerlig være beredt på å ta over umiddelbart.

Det er et hav av forskjell mellom L2 og L4, med eller uten sikkerhetsjåfør.

Hvorfor prøver du å snakke ned de som faktisk har fungerende L4 teknologi?
Mine I-Pace videoer

Motorwatt

Med FSD-beta tviholder sjåførene på rattene for å bli eksalterte over at det automatisk og magisk beveger seg i hendene (og for å overholde trafikkreglene). Jammen klarer den å svinge til høyre og venstre med riktig bruk av blinklys i et veikryss også, og den stopper til og med for rødt lys. Men det betaen kan, lærte alle med førerkort allerede i den første timen med skolebilen, og vi kan det fremdeles uten noen særlig form for anstrengelse. Anspentheten er også den samme som på trafikkskolen, og man får den til overmål når man hele tiden venter på om bilen klarer den neste utfordringen. Med høyrefoten lett flytende over bremsepedalen sånn bare i tilfelle. (Eller over wattpedalen når bilen har oppfattet en imaginær fartsgrense eller møter en buss). Er det ikke på tide at de mest ihuga nå må innrømme at FSD-Beta i dag bare er et partytricks uten noen annen form for verdi?  Men som med fotballsupportere så er håpet det siste som dør, og her setter man all sin lit til at FSD kommer med noe magisk som innen kort eller lang tid vil overskygge hva alt og alle har klart til nå. Toppe den symbolske autonomitabellen som setter alle andre i en tilstand av misunnelse og oppgitthet. Mens vi jordnære tror mere på nok et år i en lavere divisjon...

Obs! Dette innlegget gjenspeiler bare debattantens personlige tanker og meninger, og enhver tilknytning til virkeligheten har alltid vært en intensjon. Det samme gjelder eventuelle uttrykk og konklusjoner som kan virke brutalt sårende for andre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

OK, hvor kan jeg bestille Waymoen som kan kjøre meg hjemmefra til hytta?
Og hvor kan jeg bestille Teslaen som kan kjøre meg til hytta mens jeg sover?
Nå er det jo du som påstår at Waymo har løst selvkjøring. Min påstand er at ingen er i nærheten av å ha løst selvkjøring. Det som leveres i dag er veldig begrenset.

Selv ønsker jeg meg heller ett begrenset system kan kjøre meg 100% trygt og komfortabelt på lengre turer enn ett som krøker seg gjennom amerikanske byer.

Dessverre virker det som om de fleste har hovedfokus på autonome taxier i bytrafikk, ikke lengre turer utenom byene. Synd, for det er jo da man blir sliten og det er der de alvorlige ulykkene skjer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

SitatDessverre virker det som om de fleste har hovedfokus på autonome taxier i bytrafikk, ikke lengre turer utenom byene. Synd, for det er jo da man blir sliten og det er der de alvorlige ulykkene skjer.

I dag er det  slik at alt er delt opp i flere systemer (stacks) slik som NoA, Summon, Autopark, bykjøring, motorveikjøring, etc. Målsettingen til Tesla er å få alt i samme "stack". Dette har de holdt på med lenge, og har blitt lovet ferdig nesten like lenge. "Han" sier at de nå håper å ha dette klart til FSD v11, og at det vil bli "revolusjonerende". Uklarhetene her er nå bare når og hvor.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Om Tesla klarer og samle stackene og blir "stackenes konge", så kan det kanskje ta litt av?
Ble forresten skuffet over at DOJO ikke har vært i sving i minst ett år ???
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. april 2022, klokken 09:29
OK, hvor kan jeg bestille Waymoen som kan kjøre meg hjemmefra til hytta?
Og hvor kan jeg bestille Teslaen som kan kjøre meg til hytta mens jeg sover?
Nå er det jo du som påstår at Waymo har løst selvkjøring. Min påstand er at ingen er i nærheten av å ha løst selvkjøring. Det som leveres i dag er veldig begrenset.

Selv ønsker jeg meg heller ett begrenset system kan kjøre meg 100% trygt og komfortabelt på lengre turer enn ett som krøker seg gjennom amerikanske byer.

Dessverre virker det som om de fleste har hovedfokus på autonome taxier i bytrafikk, ikke lengre turer utenom byene. Synd, for det er jo da man blir sliten og det er der de alvorlige ulykkene skjer.
Dessverre tar du feil om de andre. Jeg anbefaler fersk artikkel fra MotorTrend som tar en grundig gjennomgang av Waymo vs de andre. https://www.motortrend.com/reviews/waymo-one-autonomous-vehicle-first-ride/
Da egner det seg å reflektere litt hvor kort Tesla egentlig har kommet.

Forøvrig har jeg samme ønske som deg, sove i bilen til hytta. Men det er så sykt mange år til hvis det overhodet vil bli mulig. Å sove et stykke på motorveien kan jeg tro på.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 10. april 2022, klokken 13:19.

Å sove et stykke på motorveien kan jeg tro på.

Enig Daktari :+1:

Nå er det jo flere som allerede sover. Og det er jo helt galemattias.... se denne fra E6 :police:

Kopi:
Kjører i søvne på E6

Her filmes en tilsynelatende bevisstløs fører i en Tesla. Se den sjokkerende videoen.

https://www.vgtv.no/video/222494/kjoerer-i-soevne-paa-e6?utm_source=portal-share-button

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 10. april 2022, klokken 13:19
Jeg anbefaler fersk artikkel fra MotorTrend som tar en grundig gjennomgang av Waymo vs de andre. https://www.motortrend.com/reviews/waymo-one-autonomous-vehicle-first-ride/
Da egner det seg å reflektere litt hvor kort Tesla egentlig har kommet.

Forøvrig har jeg samme ønske som deg, sove i bilen til hytta. Men det er så sykt mange år til hvis det overhodet vil bli mulig. Å sove et stykke på motorveien kan jeg tro på.
Leser egentlig ikke noe nytt i den artikkelen. Det går og ganske klart frem at Waymo ikke har hardware som er klart til å rulle ut i stor skala enda.

At Waymo har kommet lengre enn Tesla med mye kraftigere hardware og har holdt på mye lengre skulle bare mangle.

Jeg klare meg ellers fint med Level 4, bare man kan slippe å være oppmerksom hele tiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 09. april 2022, klokken 22:48
Nja, det er jo åpenbart ikke modent L4 hvis man må ha en sikkerhetsjåfør forå å overvåke. Men det er designet som L4 og er et L4.
Det er her jeg er grunnleggende uenig. Selv om det er designet som L4, er det ikke ekte L4 før det faktisk kan operere som L4 uten særskilte begrensinger eller betingelser.
Et analogi kan være: Man er ikke "fører av bil" før man har bestått oppkjøringen, fått sertifikat og kan kjøre alene uten ledsager. Før det er man bare "designet" som sjåfør.
Sitat
Tesla har sagt til Californias myndigheter at de tester L2. Systemet fungerer som L2. Jeg har ikke sett én video der noen ville lukket øynene et sekund med FSD-beta. Tesla fsd beta er ADAS, sjåføren må kontinuerlig være beredt på å ta over umiddelbart.

Det er et hav av forskjell mellom L2 og L4, med eller uten sikkerhetsjåfør.
Her er vi helt enige!
Sitat
Hvorfor prøver du å snakke ned de som faktisk har fungerende L4 teknologi?
Jeg snakker de ikke ned, jeg vil bare understreke at det likevel ikke finnes L4 som menigmann kan anskaffe seg. Altså "Close but no cigar". Diskusjonen  tar jo utgangspunkt i at FSD ikke er tilgjengelig for bruk for de som har kjøpt og betalt det.

daktari

Poenget mitt er at Tesla ikke har noe som er i nærheten av selvkjørende teknologi. De selger en bløff. Det er som  Theranos.

Andre firma har selvkjørende teknologi. Ja det krever lidar, radar osv. Men det er state of the art for autonomi, og det funker. Noen sågar i kommersiell drift.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA