FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: magnetic på lørdag 09. april 2022, klokken 12:50
Tesla Is Making A New Futuristic-Looking EV As A 'Dedicated Robotaxi
https://wonderfulengineering.com/tesla-is-making-a-new-futuristic-looking-ev-as-a-dedicated-robotaxi/
Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:50
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. april 2022, klokken 11:47
Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. april 2022, klokken 20:22Jepp. Waymo og Cruise er i kommersiell drift og de tjener penger de...

Nei, begge taper penger. Det Waymo visstnok tjente mest på var å selge sensorer til andre, noe de også ga opp:

"after 12 years of existence, Waymo is still billions away from making a profit, and has just stopped its largest revenue-making strategy"

Dette er fra 2021, men det er ikke noe som tilsier at de plutselig har begynt å gå med overskudd nå.
Så utgiftsfører de utviklingskostnadene slik at de slipper å lure kunder til å forhåndsbetale milliarder for noe de ikke kan levere.

Poenget er at de ikke tjener penger, og at det ikke skalerer. Det er altså ikke en løsning som vil fungere globalt. Det er en "hack" som går ut på at bilene i praksis går på virtuelle skinner.
De leverer i det minste de lover!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Er det ikke litt rart at de øker sikkerhetsmarginer når de tar vekk radar?
Trodde Vision only skulle være bedre.

«Ifølge selskapet skal ikke overgangen fra radar til Tesla Vision føre til dårligere sikkerhet eller andre begrensninger i funksjonalitet. Men i en overgangsperiode vil bruk av selvstyring (autosteer) bli begrenset til en maksimumshastighet på 129 km/t (80 mph) og ha en større minimumsdistanse til bilen foran.»

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XqQ7Pn/tesla-fjerner-radaren-fra-model-3-og-model-y?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row8_pos1&fbclid=IwAR19mLqtEdGHdhLv7lYOXxx21KPNzxZbzUGGQo6gqnbJBpyymAVbIaU2gYg

hELgenen

Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:51
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. april 2022, klokken 11:49
Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:44
Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. april 2022, klokken 20:32
SitatHvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.

Gjennombrudd er det "alle" venter på, men som ikke er i nærheten foreløpig. L3 er vel et mellommål på vei til L4, og da først snakker vi. Det vi har sett til nå er stort sett noen småjusteringer fra versjon til versjon, og med den farten det går i er det laaangt til dette målet.

Hvis man sammenligner siste versjon av betaen med den første som ble gjort tilgjengelig for kunder så er forskjellen som natt og dag. Utviklingen har vært ekstrem. Nå er det flere og flere som melder om kjøreturer der de ikke trenger å bryte inn en eneste gang.

Å argumentere med at forskjellene ikke nødvendigvis er enorme fra en versjon til den neste (selv om det ofte ikke stemmer), er som å si at fordi forskjellene fra en generasjon av en organisme til en annen er ørsmå, så kan ikke evolusjon medføre en total endring i hvordan organismen ser ut over tid.

Og utviklingen avFSD går bare raskere og raskere.

Og dette vet du ved å ha sett videoer som er tatt opp av entusiaster, og mener at dette beviser "enorm utvikling" med "mange gjennombrudd?

Nei, det er over 60K betatestere nå, og det er mange som legger ut videoer. Mange fokuserer på feilene som blir gjort fordi det er kjedelig å se kjøreturer der det ikke skjer noen feil.

Ja - det er kjedelig å ikke se feil - men kan noen komme med lenker på følgende helt normale situasjoner i Norge med FSD:

1. Tett snøvær - lite vind
2. Tett snøvær - mye vind
3. Tåke
4. Snølagt vei - ingen sidemarkeringer synlig
5. Kraftig regn
6. Litt regn
7. Blanding av Yr og tåke
8. Kraftig motlys - fra bil - fra sol
9. Kjøring på vei uten markeringer overhodet (grusveier f.eks)

Eller er det slik at FSD ikke dekker alle disse normale situasjonene og krever da at sjåføren tar over?



Lapskaus

Det er jo fornuftig å gå litt forsiktig frem og være sikker på at ting fungerer som det er tenkt i virkeligheten før man slipper det løs for fullt. Det krever storskala testing før man kan være sikker på at sånne ting faktisk fungerer ute på veiene. Så kan man heller slippe det løs etter hvert som systemet har vist seg å faktisk virker etter noen milliarder kilometer.

Motorwatt

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. april 2022, klokken 15:15
Ja - det er kjedelig å ikke se feil - men kan noen komme med lenker på følgende helt normale situasjoner i Norge med FSD:

1. Tett snøvær - lite vind
2. Tett snøvær - mye vind
3. Tåke
4. Snølagt vei - ingen sidemarkeringer synlig
5. Kraftig regn
6. Litt regn
7. Blanding av Yr og tåke
8. Kraftig motlys - fra bil - fra sol
9. Kjøring på vei uten markeringer overhodet (grusveier f.eks)

Eller er det slik at FSD ikke dekker alle disse normale situasjonene og krever da at sjåføren tar over?
FSD=MFC (Made For California)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 22:12
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. april 2022, klokken 20:42
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 20:16
Nei du tar feil. Waymo og Cruise har ekte selvkjørende biler i kommersiell drift. De har fått det til.....
OK, hvor kan jeg bestille Waymoen som kan kjøre meg hjemmefra til hytta?.....
Og hvor kan jeg bestille Teslaen som kan kjøre meg til hytta mens jeg sover?.....
Det er svært enkelt å svare på: Du bestiller på Tesla.com. Du betaler også for det og således gjennomfører en handel. Men leveringen vet man ikke når vil skje. Det er det kjipe.
Men tilbake til Waymo og Cruise, har de faktisk selvkjørende biler som privatpersoner kan kjøpe og "legge seg til å sove i på vei til hytta"?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Kommer vel mye an på hvor du har hytte? Riktig at den ikke kan kjøpes av privatpersoner ennå, men det sier de iallfall fra om. Men om ikke lenge ....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 23:34
Det er ikke slik at systemet er level 3 fordi du har en sikkwrhetsjåfør. Systemet er designet som level 4, kapabelt til level 4, og de har en sikkerhetsjåfør hvis bilen skulle få trøbbel. Men som du sier må jo systemene forbedres hele tiden. Det er vel riktig å si ferdige, men ikke modne.
Nå syns jeg du legger veldig mye godvilje til for "ynglingene dine".
L4 krever jo ikke sjåfør da det er full autonomi. Kreves det sikkerhetssjåfør er det ikke mulig å definere det som ekte L4. Da er det i så fall L3 som er L4-"feature complete".
Hva systemene er designet for definerer jo heller ikke hva de i virkeligheten kan brukes som.
Eksempelvis Teslas system ikke noe annet enn L2 uansett selv om de kaller det FSD-beta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#1194
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. april 2022, klokken 18:33
Kommer vel mye an på hvor du har hytte? Riktig at den ikke kan kjøpes av privatpersoner ennå, men det sier de iallfall fra om. Men om ikke lenge ....
He he, nei, da betyr det jo ingenting hvor du har hytte, i og med at ingen privatpersoner kan kjøpe det.

Da kan vi i alle fall konkludere med at ingen autonome biler i hele universet i dag kjøre deg til hytta mens du sover.
Hvem som blir først er det nok ingen som vet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Kanskje det går bra med firmahytte 😀?

SitatEksempelvis Teslas system ikke noe annet enn L2 uansett selv om de kaller det FSD-beta.
Tesla har på en ikke-finurlig-måte unngått å bruke standardbenevnelser i redsel for å komme i situasjoner hvor det gjøres direkte sammenlikninger.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

#1196
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. april 2022, klokken 19:03
Kanskje det går bra med firmahytte 😀?
Hjelper lite dersom man som privatperson ikke kan kjøpe bilen.
Sitat
Tesla har på en ikke-finurlig-måte unngått å bruke standardbenevnelser i redsel for å komme i situasjoner hvor det gjøres direkte sammenlininger.
Det er vi enige om. Min påstand er at Tesla som minimum må levere L4 for at jeg i det hele tatt vil vurdere om de har levert som lovet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: magnetic på lørdag 09. april 2022, klokken 12:50
Tesla Is Making A New Futuristic-Looking EV As A 'Dedicated Robotaxi
https://wonderfulengineering.com/tesla-is-making-a-new-futuristic-looking-ev-as-a-dedicated-robotaxi/
Ops. Og d3n vil ganske sikkert ha radarer og lidarer og være geofenced - akkurat som alle andre. Men Musk kommer nok til å antyde at den kan kjøre overalt, men at regulators hindrer dem.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. april 2022, klokken 18:57
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 23:34
Det er ikke slik at systemet er level 3 fordi du har en sikkwrhetsjåfør. Systemet er designet som level 4, kapabelt til level 4, og de har en sikkerhetsjåfør hvis bilen skulle få trøbbel. Men som du sier må jo systemene forbedres hele tiden. Det er vel riktig å si ferdige, men ikke modne.
Nå syns jeg du legger veldig mye godvilje til for "ynglingene dine".
L4 krever jo ikke sjåfør da det er full autonomi. Kreves det sikkerhetssjåfør er det ikke mulig å definere det som ekte L4. Da er det i så fall L3 som er L4-"feature complete".
Hva systemene er designet for definerer jo heller ikke hva de i virkeligheten kan brukes som.
Eksempelvis Teslas system ikke noe annet enn L2 uansett selv om de kaller det FSD-beta.
Nei, det er flere forskjeller. DDT og ODD er 2 viktige punkter som skiller. Level 3 og 4.

ODD er operational design domain, som altså er den trafikken, geografien og været bilen kan ferdes i. Her kan det være forskjeller på level 3 og 4. Level 5 har "alt" som ODD.

DDT er dynamic driving task. Her kan level 3 overlevere til sjåføren i løpet av "several seconds" hvis forskellige kriterier ikke oppfylles slik som bl.a. at bilen er på vei ut av sin ODD. Derfor trengs en våken person i setet.
Level 4 derimot må håndtere all DDT innen sin ODD, og hvis den er på vei ut av ODD skal den på helt egen hånd håndtere en safe stop mitigation altså kjøre av og stoppe trygt. Det behøves ingen sjåfør.

Level 2 er assisted driving ADAS og krever full sanntids overvåking hele tiden.

Så da er det ganske logisk at man enten designer systemet fra bunn som enten level 2, 3 eller 4. Det er altså vesentlige forskjeller. Tester man level 4 med sikkerhetssjåfør er det fortsatt et level 4 system som håndterer hele DDT i sitt definerte ODD.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:51
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. april 2022, klokken 11:49
Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:44
Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. april 2022, klokken 20:32
SitatHvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.

Gjennombrudd er det "alle" venter på, men som ikke er i nærheten foreløpig. L3 er vel et mellommål på vei til L4, og da først snakker vi. Det vi har sett til nå er stort sett noen småjusteringer fra versjon til versjon, og med den farten det går i er det laaangt til dette målet.

Hvis man sammenligner siste versjon av betaen med den første som ble gjort tilgjengelig for kunder så er forskjellen som natt og dag. Utviklingen har vært ekstrem. Nå er det flere og flere som melder om kjøreturer der de ikke trenger å bryte inn en eneste gang.

Å argumentere med at forskjellene ikke nødvendigvis er enorme fra en versjon til den neste (selv om det ofte ikke stemmer), er som å si at fordi forskjellene fra en generasjon av en organisme til en annen er ørsmå, så kan ikke evolusjon medføre en total endring i hvordan organismen ser ut over tid.

Og utviklingen avFSD går bare raskere og raskere.

Og dette vet du ved å ha sett videoer som er tatt opp av entusiaster, og mener at dette beviser "enorm utvikling" med "mange gjennombrudd?

Nei, det er over 60K betatestere nå, og det er mange som legger ut videoer. Mange fokuserer på feilene som blir gjort fordi det er kjedelig å se kjøreturer der det ikke skjer noen feil.
Men du skjønner grunnleggende statistikk?

Hvor mange km kjører du mellom hver gang du krasjer? 5? 10? 40.000? 200.000?

Hvor mange km tror du f.eks Frenchie har lagt på YT? Hvor mange nestenkrasj og fails har han hatt?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA