FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

Forstår argumentasjonen til Tesla. Der man vil ha input fra -1- kilde. Da slipper man problematikken, der bilen må vurdere hvilken kilde den kan stole (mest) på. Har man flere kilder, så må man gi dem prioritering, eller et veldig intelligent program, som veier masse muligheter opp i mot "kontekst"/trafikkbilde.
Dersom Tesla har rett i at kamera er nok, og de får rett, så er det enda en innertier fra Musk og co.

Radar brukte jo Reodor Felgen, så den vil jeg gjerne beholde. Infrarødt-kamera og Lidar høres også bra ut. Men nok er nok.  :)

Ang FSD-Beta, så synes jeg den takler mange flere situasjoner. Men ikke akkurat i nærheten av det jeg håper Tesla mener med selvkjøring :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. april 2022, klokken 20:32
SitatHvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.

Gjennombrudd er det "alle" venter på, men som ikke er i nærheten foreløpig. L3 er vel et mellommål på vei til L4, og da først snakker vi. Det vi har sett til nå er stort sett noen småjusteringer fra versjon til versjon, og med den farten det går i er det laaangt til dette målet.
Nja, såvidt jeg forstår mener bransjen at forskjellen på SAE Levels er så stor at man ikke bør stegvis utvikle seg fra 2, til 3 og så 4. "Alle"  har derfor gått direkte til level 4 uten å gå via 2 eller 3. De bygger en optimal sensorsuite til det formålet og jobber stegvis på det nivået med å øke stabilitet og ytelse. Lederne i bransjer har kommet forbi prototyp, forbi verifisering og helt frem til kommersiell drift.

Tesla sitt FSD-system er level 2 nå. Det blir stadig mer usannsynlig at det plutseligelig spretter opp til level 4.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: JorEl på fredag 08. april 2022, klokken 22:20
Forstår argumentasjonen til Tesla. Der man vil ha input fra -1- kilde. Da slipper man problematikken, der bilen må vurdere hvilken kilde den kan stole (mest) på. Har man flere kilder, så må man gi dem prioritering, eller et veldig intelligent program, som veier masse muligheter opp i mot "kontekst"/trafikkbilde.
Dersom Tesla har rett i at kamera er nok, og de får rett, så er det enda en innertier fra Musk og co.

Radar brukte jo Reodor Felgen, så den vil jeg gjerne beholde. Infrarødt-kamera og Lidar høres også bra ut. Men nok er nok.  :)

Ang FSD-Beta, så synes jeg den takler mange flere situasjoner. Men ikke akkurat i nærheten av det jeg håper Tesla mener med selvkjøring :)
På papiret er det jo smart, hvis de får til gjennombruddene teknisk.

Det vi trenger å se er mange 100.000 km kjørt uten en eneste farlig situasjon. At FSD-beta går fra en avbrytning hvert 2.minutt til hvert 5. minutt er gøy, men altså langt fra nok.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

OlaM

Både Cruise og Waymo har sjåfører i bilen for sikkerhetens skyld, så dette er definitivt ikke ferdig ennå selv om Waymo tar betalt.

https://www.reviewgeek.com/111117/waymos-self-driving-taxi-costs-money-now-and-for-good-reason/
Sitat
...The cars still need a "safety driver" present, even if that person isn't controlling the car.

...GM's Cruise self-driving vehicles can only operate on specific public roads between the hours of 10 p.m. to 6 a.m. and only at speeds up to 30 miles per hour. It's worth noting that the vehicles must stop operations during heavy rain or fog for obvious safety reasons.


https://www.reviewgeek.com/107497/i-took-a-ride-in-a-self-driving-car-and-didnt-die/

SitatThat's the stage I tested—a car that tried to make all the decisions. But for legal and safety reasons, a driver did sit behind the wheel, ready to take over if necessary. And as it turned out, it would be necessary. Twice.

...The closest analogy I can think of is it had the skill level of a teenager learning to drive...

Klipte kanskje ikke ut det mest rettferdige, man får klikke og lese hele selv. Begge fra i år, kanskje de er postet tidligere. Det er ikke snakk om level 4 eller 5. De nærmer seg level 3, asymptotisk.

Det som kanskje irriterer meg mest med hele greia er, hvilket problem er det de egentlig prøver å løse? Er det for at færre skal dø i trafikken? Hvorfor da bruke mange tiår på å utvikle selvkjøring før man har nådd helt til bunns i billigere og mer effektive støttesystemer til den aktive, menneskelige sjåføren? Alle disse firmaene jobber jo sikkert etter agile prinsipper der man først utvikler det som gir mest kundeverdi for minst innsats. Eller var det noe med kø, eller miljøet? Selvsagt ikke noe som løses bedre ved at bilene er selvkjørende, fremfor at de heller først utvikler gode kollektivløsninger eller menneskje-kjørte drosjer som er ekstremt billige i drift.

Den selvkjørende bilen har tatt over fra den flyvende bilen. Hvor mange tiår hørte vi ikke om Moller Skycar som skulle løse all verdens trafikkproblemer? Den selvkjørende bilen utvikles egentlig bare av en god grunn: Sci-fi-romantikk hos folk med penger.
'21 3LR

daktari

#1174
Sorry, feil. Det er level 4 systemer.

SitatIn Phoenix, I've noticed that there was no vehicle operator in the front seat. Are some of your vehicles fully autonomous?
   
   
Yes. Our Waymo One vehicles are now fully autonomous. That means no one is in the driver's seat when you ride with us.

SitatIn San Francisco, I've noticed that there is someone from Waymo in the front seat. Is the vehicle driving autonomously?
   
   
In our Trusted Tester program, our vehicles are primarily driving autonomously. You'll notice that our cars have autonomous specialists riding in the driver's seat. These specialists are there to monitor our autonomous driving technology and share important feedback to help us improve the Waymo One experience.

Merk at det er myndighetene som har satt disse kravene.
https://www.reuters.com/technology/california-issues-permits-cruise-waymo-autonomous-vehicle-service-2022-02-28/

Nå er allerede Waymo uten sjåfør i San Francisco https://blog.waymo.com/2022/03/taking-our-next-step-in-city-by-bay.html?m=1

Det er ikke slik at systemet er level 3 fordi du har en sikkwrhetsjåfør. Systemet er designet som level 4, kapabelt til level 4, og de har en sikkerhetsjåfør hvis bilen skulle få trøbbel. Men som du sier må jo systemene forbedres hele tiden. Det er vel riktig å si ferdige, men ikke modne.

Målet er vel en mye billigere taxi-drift. Det er behov for taxi i nær samtlige byer i USA, lange avstander og nesten ikke kollektivtransport.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: OlaM på fredag 08. april 2022, klokken 22:50
Både Cruise og Waymo har sjåfører i bilen for sikkerhetens skyld, så dette er definitivt ikke ferdig ennå selv om Waymo tar betalt.

https://www.reviewgeek.com/111117/waymos-self-driving-taxi-costs-money-now-and-for-good-reason/
Sitat
...The cars still need a "safety driver" present, even if that person isn't controlling the car.

...GM's Cruise self-driving vehicles can only operate on specific public roads between the hours of 10 p.m. to 6 a.m. and only at speeds up to 30 miles per hour. It's worth noting that the vehicles must stop operations during heavy rain or fog for obvious safety reasons.


https://www.reviewgeek.com/107497/i-took-a-ride-in-a-self-driving-car-and-didnt-die/

SitatThat's the stage I tested—a car that tried to make all the decisions. But for legal and safety reasons, a driver did sit behind the wheel, ready to take over if necessary. And as it turned out, it would be necessary. Twice.

...The closest analogy I can think of is it had the skill level of a teenager learning to drive...

Klipte kanskje ikke ut det mest rettferdige, man får klikke og lese hele selv. Begge fra i år, kanskje de er postet tidligere. Det er ikke snakk om level 4 eller 5. De nærmer seg level 3, asymptotisk.

Det som kanskje irriterer meg mest med hele greia er, hvilket problem er det de egentlig prøver å løse? Er det for at færre skal dø i trafikken? Hvorfor da bruke mange tiår på å utvikle selvkjøring før man har nådd helt til bunns i billigere og mer effektive støttesystemer til den aktive, menneskelige sjåføren? Alle disse firmaene jobber jo sikkert etter agile prinsipper der man først utvikler det som gir mest kundeverdi for minst innsats. Eller var det noe med kø, eller miljøet? Selvsagt ikke noe som løses bedre ved at bilene er selvkjørende, fremfor at de heller først utvikler gode kollektivløsninger eller menneskje-kjørte drosjer som er ekstremt billige i drift.

Den selvkjørende bilen har tatt over fra den flyvende bilen. Hvor mange tiår hørte vi ikke om Moller Skycar som skulle løse all verdens trafikkproblemer? Den selvkjørende bilen utvikles egentlig bare av en god grunn: Sci-fi-romantikk hos folk med penger.
Sitatet dit fra testen av Ambarella er vel ikke relevant når vi snakker om Waymo og Cruise?

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

OlaM

Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 23:40Sitatet dit fra testen av Ambarella er vel ikke relevant når vi snakker om Waymo og Cruise?

Vi snakker om hvordan selvkjørende biler ligger an, gjør vi ikke? Hadde det vært et positivt sitat, ville du pirket på  det da?
'21 3LR

daktari

Sitat fra: OlaM på fredag 08. april 2022, klokken 23:55
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 23:40Sitatet dit fra testen av Ambarella er vel ikke relevant når vi snakker om Waymo og Cruise?

Vi snakker om hvordan selvkjørende biler ligger an, gjør vi ikke? Hadde det vært et positivt sitat, ville du pirket på  det da?
Kanskje, men nå har vi snakket om Cruise og Waymo i denne tråden. Det finnes som du vet et 50-talls firma som lager selvkjørende biler og lastebiler, men de har ikke ferdige produkter i kommersiell drift enda. Å dra inn andre nå er ikke representativt for Cruise og Waymo.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

#1178
Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 20:16Nei du tar feil. Waymo og Cruise har ekte selvkjørende biler i kommersiell drift. De har fått det til. Lidar, radar og gode kamera sammen funker.

De har en slags "hack" der bilene i praksis går på virtuelle skinner på forhåndsdefinerte ruter. Videre er dette ekstremt dyrt og skalerer ikke, og dermed går de vel med store underskudd. Dette er to eksempler på begrensninger som gjør at de ikke egentlig har løst selvkjøring i praksis.

SitatTesla har INGEN selvkjørende biler. 0 nix nada. Hvor vanskelig er det å forstå dette?

Tesla har biler som i utgangspunktet kan kjøre hvor som helst, og der det er trening av NN som er begrensningen.

Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 22:27Tesla sitt FSD-system er level 2 nå. Det blir stadig mer usannsynlig at det plutseligelig spretter opp til level 4.

FSD er ikke ment å plutselig gå fra 2 til 4. Det er en glidende overgang. Litt som evolusjonen av livet på jorden, som jeg egentlig fant ut var en god sammenligning. Våre forfedre var fisker, og utviklingen gikk med ørsmå steg fra fisk til mennesker. Det er vanskelig å peke på nøyaktig når "fisk" ble "menneske" av alle mellomleddene, men vi ser tydelig at det er forskjell på en fisk og et menneske. Skal man benekte evolusjonsteorien fordi det ikke er mulig å påpeke et konkret stort sprang fra fisk til menneske?

emurof

#1179
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. april 2022, klokken 20:22Jepp. Waymo og Cruise er i kommersiell drift og de tjener penger de...

Nei, begge taper penger. Det Waymo visstnok tjente mest på var å selge sensorer til andre, noe de også ga opp:

"after 12 years of existence, Waymo is still billions away from making a profit, and has just stopped its largest revenue-making strategy"

Dette er fra 2021, men det er ikke noe som tilsier at de plutselig har begynt å gå med overskudd nå.

Det er rett og slett ikke skalerbart.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. april 2022, klokken 20:32
SitatHvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.

Gjennombrudd er det "alle" venter på, men som ikke er i nærheten foreløpig. L3 er vel et mellommål på vei til L4, og da først snakker vi. Det vi har sett til nå er stort sett noen småjusteringer fra versjon til versjon, og med den farten det går i er det laaangt til dette målet.

Hvis man sammenligner siste versjon av betaen med den første som ble gjort tilgjengelig for kunder så er forskjellen som natt og dag. Utviklingen har vært ekstrem. Nå er det flere og flere som melder om kjøreturer der de ikke trenger å bryte inn en eneste gang.

Å argumentere med at forskjellene ikke nødvendigvis er enorme fra en versjon til den neste (selv om det ofte ikke stemmer), er som å si at fordi forskjellene fra en generasjon av en organisme til en annen er ørsmå, så kan ikke evolusjon medføre en total endring i hvordan organismen ser ut over tid.

Og utviklingen avFSD går bare raskere og raskere.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. april 2022, klokken 20:22Jepp. Waymo og Cruise er i kommersiell drift og de tjener penger de...

Nei, begge taper penger. Det Waymo visstnok tjente mest på var å selge sensorer til andre, noe de også ga opp:

"after 12 years of existence, Waymo is still billions away from making a profit, and has just stopped its largest revenue-making strategy"

Dette er fra 2021, men det er ikke noe som tilsier at de plutselig har begynt å gå med overskudd nå.
Så utgiftsfører de utviklingskostnadene slik at de slipper å lure kunder til å forhåndsbetale milliarder for noe de ikke kan levere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:44
Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. april 2022, klokken 20:32
SitatHvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.

Gjennombrudd er det "alle" venter på, men som ikke er i nærheten foreløpig. L3 er vel et mellommål på vei til L4, og da først snakker vi. Det vi har sett til nå er stort sett noen småjusteringer fra versjon til versjon, og med den farten det går i er det laaangt til dette målet.

Hvis man sammenligner siste versjon av betaen med den første som ble gjort tilgjengelig for kunder så er forskjellen som natt og dag. Utviklingen har vært ekstrem. Nå er det flere og flere som melder om kjøreturer der de ikke trenger å bryte inn en eneste gang.

Å argumentere med at forskjellene ikke nødvendigvis er enorme fra en versjon til den neste (selv om det ofte ikke stemmer), er som å si at fordi forskjellene fra en generasjon av en organisme til en annen er ørsmå, så kan ikke evolusjon medføre en total endring i hvordan organismen ser ut over tid.

Og utviklingen avFSD går bare raskere og raskere.
Og dette vet du ved å ha sett videoer som er tatt opp av entusiaster, og mener at dette beviser "enorm utvikling" med "mange gjennombrudd?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. april 2022, klokken 11:47
Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. april 2022, klokken 20:22Jepp. Waymo og Cruise er i kommersiell drift og de tjener penger de...

Nei, begge taper penger. Det Waymo visstnok tjente mest på var å selge sensorer til andre, noe de også ga opp:

"after 12 years of existence, Waymo is still billions away from making a profit, and has just stopped its largest revenue-making strategy"

Dette er fra 2021, men det er ikke noe som tilsier at de plutselig har begynt å gå med overskudd nå.
Så utgiftsfører de utviklingskostnadene slik at de slipper å lure kunder til å forhåndsbetale milliarder for noe de ikke kan levere.

Poenget er at de ikke tjener penger, og at det ikke skalerer. Det er altså ikke en løsning som vil fungere globalt. Det er en "hack" som går ut på at bilene i praksis går på virtuelle skinner.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. april 2022, klokken 11:49
Sitat fra: emurof på lørdag 09. april 2022, klokken 11:44
Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. april 2022, klokken 20:32
SitatHvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.

Gjennombrudd er det "alle" venter på, men som ikke er i nærheten foreløpig. L3 er vel et mellommål på vei til L4, og da først snakker vi. Det vi har sett til nå er stort sett noen småjusteringer fra versjon til versjon, og med den farten det går i er det laaangt til dette målet.

Hvis man sammenligner siste versjon av betaen med den første som ble gjort tilgjengelig for kunder så er forskjellen som natt og dag. Utviklingen har vært ekstrem. Nå er det flere og flere som melder om kjøreturer der de ikke trenger å bryte inn en eneste gang.

Å argumentere med at forskjellene ikke nødvendigvis er enorme fra en versjon til den neste (selv om det ofte ikke stemmer), er som å si at fordi forskjellene fra en generasjon av en organisme til en annen er ørsmå, så kan ikke evolusjon medføre en total endring i hvordan organismen ser ut over tid.

Og utviklingen avFSD går bare raskere og raskere.

Og dette vet du ved å ha sett videoer som er tatt opp av entusiaster, og mener at dette beviser "enorm utvikling" med "mange gjennombrudd?

Nei, det er over 60K betatestere nå, og det er mange som legger ut videoer. Mange fokuserer på feilene som blir gjort fordi det er kjedelig å se kjøreturer der det ikke skjer noen feil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA