FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: RJK på torsdag 07. april 2022, klokken 21:14
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 10:19
Tesla bruker enormt med penger og ressurser på å finne en måte de kan unngå å levere biler med radar og LiDAR som nå bare koster noen få hundre dollar pr. bil. Penger kunder har forskutert i mange år.

Hvorfor stresse med Vision Only? Prinsippsak? Eller har de skjønt at det er begrensete muligheter med dagens kameraer/sensorer, og søker derfor desperat etter en mulighet til å unngå en brutal kost for å oppgradere flere hundre tusen biler med bedre kameraer/sensorer?
Det er ikke kostnaden for delene til kamera, lidar etc som gjør at FSD-tillegget er på $12000 (ca 106K NOK) i USA eller 59 600 NOK i Norge.  Det er først og fremst utvikling av programvaren inkl. testing som koster penger. Det var kanskje et poeng tidligere da lidar kostet ganske heftig per del, men ikke per i dag.

Ellers så så jeg et video de de tok for seg hva som har skjedd med de pengene som er betalt fra kundene for dette. De er visstnok stående på et fond de ikke får røre fra, før FSD faktisk begynner å leveres. Klarer ikke finne videoen nå.
Det stemmer ikke lenger det med pengene. Tidligere var det sånn.
Tror de nå bokfører halvparten av tidligere betalt som inntekt og alle nye bestillinger går rett I kassa. Men dette finnes det oppdatert info om det et sted.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 21:30
Tesla bruker enormt med penger og ressurser på å finne en måte de kan unngå å levere biler med radar og LiDAR som nå bare koster noen få hundre dollar pr. bil. Penger kunder har forskutert i mange år.

Hvorfor stresse med Vision Only? Prinsippsak? Eller har de skjønt at det er begrensete muligheter med dagens kameraer/sensorer, og søker derfor desperat etter en mulighet til å unngå en brutal kost for å oppgradere flere hundre tusen biler med bedre kameraer/sensorer?
Det er ikke kostnaden for delene til kamera, lidar etc som gjør at FSD-tillegget er på $12000 (ca 106K NOK) i USA eller 59 600 NOK i Norge.  Det er først og fremst utvikling av programvaren inkl. testing som koster penger. Det var kanskje et poeng tidligere da lidar kostet ganske heftig per del, men ikke per i dag.

Ellers så så jeg et video de de tok for seg hva som har skjedd med de pengene som er betalt fra kundene for dette. De er visstnok stående på et fond de ikke får røre fra, før FSD faktisk begynner å leveres. Klarer ikke finne videoen nå.
Tror de nå bokfører halvparten av tidligere betalt som inntekt og alle nye bestillinger går rett I kassa. Men dette finnes det oppdatert info om det et sted.
Var visst påstander i en "NowYouKnow"-episode, som jeg nå ser blir "smacked down" i en annen video, som forteller at de har misforstått og feilinformerer. Vi kan derfor legge den delen død.

Se fra 9:20 så får du med deg påstanden, og så følger "nedsablingen".
https://www.youtube.com/watch?v=mS913fM7xLM&list=TLPQMDcwNDIwMjLRvxdHH69KWg&index=4

Sorry, trodde de hadde gjort bedre research...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på torsdag 07. april 2022, klokken 21:48
Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 21:30

Var visst påstander i en "KnowYouKnow"-episode, som jeg nå ser blir "smacked down" i en annen video, som forteller at de har misforstått og feilinformerer. Vi kan derfor legge den delen død.

Se fra 9:20 så får du med deg påstanden, og så følger "nedsablingen".
https://www.youtube.com/watch?v=mS913fM7xLM&list=TLPQMDcwNDIwMjLRvxdHH69KWg&index=4

Sorry, trodde de hadde gjort bedre research...
Har ikke sett denne videoen enda (Bodø Glimt-Roma har forrang), men dette er samme fyren som liksom skulle sable ned Ben Sullins når han var kritisk til veien Tesla velger å gå.
Fremsto da som en kultfølger av værste sort, ingen reelle argumenter, men bare mye karakteristikker og generell drittslenging. Lite tillitsvekkende.

Det er en kultur blant en del harde fans at ingen kritikk skal tåles. De skiller ikke og kjører beinhardt med sin confirmation bias.
Det er lov å mene at Tesla er på riktig vei, men det bør definitivt være lov å være kritisk også!

kodax

Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 20:01
Sitat fra: kodax på torsdag 07. april 2022, klokken 11:58

Så det er altså ikke et alternativ at Tesla faktisk mener at dette er den beste løsningen? At de kanskje ser på det å bruke mange forskjellige sensorer på som litt "brute-force", det fungerer til en viss grad på avgrensede områder, men vil ikke fungere i en større sammenheng. Ingen mulighet for at utviklingsteamet hos Tesla vet noe som vi her på forumet ikke vet? ;)
Hvorfor mener du det ikke vil fungere i en større sammenheng? Hva er belegget for det? Dette er en Musk-myte for å spre FUD om den øvrige bransjens tilnærming.
Jeg skriver at det kan hende at Tesla mener det, ikke at jeg mener det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 09:19Det som er fakta er at lidar, radar og kamera i kombinasjon må til u dag for å få en selvkjørende bil. Flere firma har ekste selvkjørende biler med denne teknologien.

Dette er ikke et faktum, men en meningsytring. Faktum er at de som baserer seg på lidar ikke klarer å skalere løsningene sine, så de må forhåndstegne alle mulige gater og kjøreveier slik at bilene i praksis kjører på virtuelle skinner. Bilene kan ikke gå utenfor de forhåndsdefinerte rutene.

Dette er sikkert bra nok for noen, men Tesla sikter høyere enn det.

SitatTesla med sin "kun billige kamera" trenger mange massive teknologiske gjennombrudd for å få til selvkjøring. Det kan skje i morgen, om 10 år eller aldri.

Hva slags teknologiske gjennombrudd?

Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 20:01Hvorfor mener du det ikke vil fungere i en større sammenheng?

Fordi de blant annet sier det selv. Det er ekstremt dyrt.

SitatDette er en Musk-myte for å spre FUD om den øvrige bransjens tilnærming.

Nei, det er bare å se på regnskapene deres det.

SitatDet er litt rart at Tesla skal kunne samle enorme mengder data, når f.eks. Waymo er ferdig med justering til en by og setter bilene i drift vil de jo kontinuerlig kjøre rundt og samle data.
MobilEye sine Rem-kart gjør det samme, men med mange flere biler enn Tesla har solgt.

Tesla er de som har aller mest data av alle.

SitatDen andre myten, eller håpet, er at det skal være mulig med alle de tekniske gjennombruddene; nesten revolusjonerende sådanne, slik at det faktisk blir mulig med en selvkjørende bil som er helt uavhengig av geografi. Ingen andre firmaer snakker høyt om en slik tilnærming. Personlig tror jeg en selvkjørende bil
i Oslo ikke vil fungere bra nok i f.eks Paris.

Hvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 10:19Tesla bruker enormt med penger og ressurser på å finne en måte de kan unngå å levere biler med radar og LiDAR som nå bare koster noen få hundre dollar pr. bil. Penger kunder har forskutert i mange år.

Hvor mye penger og ressurser bruker de på dette? Jeg trodde argumentet var at Tesla var så kjipe og gjerrige og at det var den eneste grunnen til at de valgte å gå for kun kameraer?

SitatHvorfor stresse med Vision Only? Prinsippsak? Eller har de skjønt at det er begrensete muligheter med dagens kameraer/sensorer, og søker derfor desperat etter en mulighet til å unngå en brutal kost for å oppgradere flere hundre tusen biler med bedre kameraer/sensorer?

Dette forklarte de jo under AI Day. Se tidligere innlegg (og videoer med forklaring) om Sensor Fusion.

Tesla har jo aldri vært redd for å gjøre endringer når det er nødvendig, så jeg tror nok du er på feil spor her. Husk at kun de som har betalt for FSD ville fått eventuelle maskinvareoppdateringer, og det eneste som skjer da er at de får litt lavere marginer på programvaren for akkurat disse bilene. Men alt tyder på at dette ikke vil være nødvendig.

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 12:31De har holdt på i 6 år, og slikt astedkommer ofte spekulasjoner som Tesla gjør lite for å motsi.

Men FSD-betaen har bare vært tilgjengelig i 1-2 år.

SitatHåper du forstår oss som har minimalt med tillit med en leder og et firma som beviselig år etter år fremsetter usannheter om dette emnet.

Hvilke usannheter?

emurof

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 07. april 2022, klokken 11:16Tesla synes åpenbart at det er vanskelig å lage et selvkjøringssystem med flere typer sensorer.

Nei, det er ikke at de synes det er så vanskelig. Det er at de mener det er bortkastet og vil gjøre at utviklingen går saktere.

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 08. april 2022, klokken 17:29
Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 09:19Det som er fakta er at lidar, radar og kamera i kombinasjon må til u dag for å få en selvkjørende bil. Flere firma har ekste selvkjørende biler med denne teknologien.

Dette er ikke et faktum, men en meningsytring. Faktum er at de som baserer seg på lidar ikke klarer å skalere løsningene sine, så de må forhåndstegne alle mulige gater og kjøreveier slik at bilene i praksis kjører på virtuelle skinner. Bilene kan ikke gå utenfor de forhåndsdefinerte rutene.

Dette er sikkert bra nok for noen, men Tesla sikter høyere enn det.

SitatTesla med sin "kun billige kamera" trenger mange massive teknologiske gjennombrudd for å få til selvkjøring. Det kan skje i morgen, om 10 år eller aldri.

Hva slags teknologiske gjennombrudd?

Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 20:01Hvorfor mener du det ikke vil fungere i en større sammenheng?

Fordi de blant annet sier det selv. Det er ekstremt dyrt.

SitatDette er en Musk-myte for å spre FUD om den øvrige bransjens tilnærming.

Nei, det er bare å se på regnskapene deres det.

SitatDet er litt rart at Tesla skal kunne samle enorme mengder data, når f.eks. Waymo er ferdig med justering til en by og setter bilene i drift vil de jo kontinuerlig kjøre rundt og samle data.
MobilEye sine Rem-kart gjør det samme, men med mange flere biler enn Tesla har solgt.

Tesla er de som har aller mest data av alle.

SitatDen andre myten, eller håpet, er at det skal være mulig med alle de tekniske gjennombruddene; nesten revolusjonerende sådanne, slik at det faktisk blir mulig med en selvkjørende bil som er helt uavhengig av geografi. Ingen andre firmaer snakker høyt om en slik tilnærming. Personlig tror jeg en selvkjørende bil
i Oslo ikke vil fungere bra nok i f.eks Paris.

Hvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.
Nei du tar feil. Waymo og Cruise har ekte selvkjørende biler i kommersiell drift. De har fått det til. Lidar, radar og gode kamera sammen funker.

Tesla har INGEN selvkjørende biler. 0 nix nada. Hvor vanskelig er det å forstå dette?
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fredag 08. april 2022, klokken 20:16

Nei du tar feil. Waymo og Cruise har ekte selvkjørende biler i kommersiell drift. De har fått det til. Lidar, radar og gode kamera sammen funker.

Tesla har INGEN selvkjørende biler. 0 nix nada. Hvor vanskelig er det å forstå dette?

Jepp. Waymo og Cruise er i kommersiell drift og de tjener penger de...

https://waymo.com/

https://www.getcruise.com/

Motorwatt

SitatHvis man ser på utviklingen av FSD-betaen så er det stadig nye gjennombrudd.

Gjennombrudd er det "alle" venter på, men som ikke er i nærheten foreløpig. L3 er vel et mellommål på vei til L4, og da først snakker vi. Det vi har sett til nå er stort sett noen småjusteringer fra versjon til versjon, og med den farten det går i er det laaangt til dette målet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

OK, hvor kan jeg bestille Waymoen som kan kjøre meg hjemmefra til hytta?

Waymo kan i beste fall beskrives som begrenset selvkjørende. Slike transportmidler har funnes i årtier i forskjellige varianter.

Tviler på at Tesla greier noe bedre, er ikke det, men jeg tror ikke Waymo løser selvkjøring med HD mapping av hele verden heller. På de mest trafikkerte veiene, så kanskje. Men kolonnekjøring over Saltfjellet f.eks?

Tipper diskusjonen rundt sensorer blir mindre interessant etter hvert, det vil være nok prosessering og god nok SW som blir løsningen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

SitatTipper diskusjonen rundt sensorer blir mindre interessant etter hvert, det vil være nok prosessering og god nok SW som blir løsningen...

Tror nok at man må se sammenhengen av disse tre, og ikke utelukke eller nedprioritere noen av dem. Disse er avhengig av hverandre for den fullkommende løsningen. Men L4 vil nok bestå av nye kameraer, ny prosessor, og stor utvikling/omskriving på SW-siden.
Tesla S75D - 09/2018

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. april 2022, klokken 20:42

OK, hvor kan jeg bestille Waymoen som kan kjøre meg hjemmefra til hytta?

Waymo kan i beste fall beskrives som begrenset selvkjørende. Slike transportmidler har funnes i årtier i forskjellige varianter.

Tviler på at Tesla greier noe bedre, er ikke det, men jeg tror ikke Waymo løser selvkjøring med HD mapping av hele verden heller. På de mest trafikkerte veiene, så kanskje. Men kolonnekjøring over Saltfjellet f.eks?

Tipper diskusjonen rundt sensorer blir mindre interessant etter hvert, det vil være nok prosessering og god nok SW som blir løsningen...
Og hvor kan jeg bestille Teslaen som kan kjøre meg til hytta mens jeg sover?

Det er komplett meningsløst å snakke om skalering når Tesla ikke har løst det helt grunnleggende prinsippet; en selvkjørende bil.

PS også ganske stor forskjell å trille en vogn i 10 km/t frem og tilbake på rådhuskaia vs en ekte autonom taxi som henter og leverer til helt forskjellige steder i en by, i trafikken.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. april 2022, klokken 20:42

Særegne definisjoner er vanskelig. Enten kan bilen kjøre trygt og sikkert i trafikken uten sjåfør =selvkjørende, eller den kan det ikke =vanlig bil.

Det er ikke sikkert vi får "over alt selvkjøring" noensinne i vår levetid. Waymo har vel heller ikke lovet det eller solgt det til sluttkunder. (I motsetning til et visst firma)
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA