FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:35
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:39
...Tesla FSD er en bløff. Teslas tilnærming fungerer ikke....
Sånn helt hypotetisk, hva sier du dersom Tesla skulle klare det?
Klare hva? For å kunne svare må dette  defineres. Tesla opererer som kjent ikke med autonome nivå slik resten av "verden". Så hva er DIN definisjon på "klare det"?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

#1081
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:01
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:35
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:39
...Tesla FSD er en bløff. Teslas tilnærming fungerer ikke....
Sånn helt hypotetisk, hva sier du dersom Tesla skulle klare det?
Klare hva? For å kunne svare må dette  defineres. Tesla opererer som kjent ikke med autonome nivå slik resten av "verden". Så hva er DIN definisjon på "klare det"?
Det var et spørsmål til Daktari, som selv snakket om "FSD/selvkjøring" og "robotaxi" i sitt innlegg, og som diskusjonen jo dreier seg om.
Men siden du spør meg, så vil jeg mer definerer spesifikt si minimum SAE L4.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:26
Med dagens HW?
Ikke nødvendigvis, men siden det snakkes om "Teslas tilnærming" så må vi vel legge til grunn at det er "kun visuelt".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#1084
Som nevnt er neste versjon med HW4 og 13 kameraer ventet. Blir det et krav?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:39
Som nevnt er neste versjon med HW4 og 13 kameraer ventet? Blir det et krav?
Aner ikke. Har ingen mening om det.
Jeg hadde bare et hypotetisk spørsmål til Daktari om hva han sier dersom Tesla klarer det han påstår de ikke vil klare?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Normalt at man definerer mål og virkemidler ved et slikt spørsmål du stiller. Men da det tydeligvis bare er et spørsmål til @daktari, så skal jeg ikke blande meg inn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:48
....Men da det tydeligvis bare er et spørsmål til @daktari, så skal jeg ikke blande meg inn.
Det stemmer, trodde det gikk rimelig tydelig frem at det var et spørsmål til daktaris påstander.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#1088
Da kan jeg stille deg et spørsmål som etter min mening ikke engang er hypotetisk. Hva skjer når de ikke klarer det?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:58
Da kan jeg stille deg et spørsmål som etter min mening ikke engang er hypotetisk. Hva skjer hvis de ikke klarer det?
[/quote
Det vil antakelig være en rimelig stor krise for dem. De har jo solgt "mye skinn før bjørnen er skutt". Hvor alvorlig vil jeg ikke spå, men jeg tror ikke de vil gå konkurs, men de må svelge noen store kameler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IbizaMan

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. mars 2022, klokken 11:45
Sitat fra: IbizaMan på fredag 18. mars 2022, klokken 20:15
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 09:54
Sitat fra: IbizaMan på fredag 18. mars 2022, klokken 09:36
Sitat fra: Speeder på fredag 18. mars 2022, klokken 08:17
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 17. mars 2022, klokken 09:35
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:53

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.
For noe tull, selvfølgelig er FSD priset inn. En aksje gjenspeiler alltid markedets prising basert på antatt fremtidig verdi.
Men du mener kanskje at investorer ikke har noe tro på FSD og derfor prises fremtidig verdi til null?
I Morgan Stanleys siste rapport sier de ekplisitt at Selvkjøring IKKE er tatt med i beregningen, vvor mange andre analytikere og investorer det gjelder er ikke godt å si.
Jeg henviser ikke til selvkjøring men til FSD (eller FSD Beta om du vil, eller hva det nå enn er......)
Kan det tenkes at de aller fleste forstår at selvkjøring og FSD er det samme? Det ligger liksom i navnet:FSD= Full SELF DRIVING? Mener du seriøst at selvkjøring og FSD ikke er det samme når man snakker om Tesla og TSLA?
Når det gjelder forskjellen på FSD og FSD-beta:
FSD-beta: Level 2-system for utvikling, uttesting og verifisering av funksjoner som til slutt vil danne FSD
FSD: Autonomi (selvkjøring) minimum SAE Level 4
Nå må du slutte med dette tullet ditt. Det går en grense for hvor mange ganger du skal gjenta det samme.

FSD og FSD Beta er akkurat det samme produktet dersom en skal tillegge "Beta" normal betydning i en SW sammenheng. Og det skal vi vel, eller? Forskjellen er at FSD Beta ikke er ferdig utviklet og testet enda i forhold til hva FSD er ment å være men spec'en og målet er klin likt (ellers ville man ikke kalt det Beta). Nå vet ikke jeg hvilken bakgrunn du har men en SW utvikler forstår dette slik det er ment. Du må  gjerne lese deg opp på f.eks. denne siden: https://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle

Dersom du eller Musk mener at FSD Beta skal være et annet produkt så kall det heller FSD Light, FSD Medium, FSD NotExactly eller noe i den dur. Men så lenge man slenger på Beta så er det samme produktet.

MEN, hva FSD egentlig er for noe det vet jeg faktisk ikke...... :)
Helt konkret... er du uenig i følgende:
FSD = selvkjøring
FSD-beta: Level 2-system for utvikling, uttesting og verifisering av FSD-funksjonalitet.
FSD: Autonomi minimum SAE Level 4

Det er jo åpenbart at Tesla ikke bruker beta-begrepet på samme måte som i SW sammenheng. De bruker Beta for begrense ansvar og å beskrive at produktet ikke er ferdigutviklet. De bruker jo Beta-begrepet lenge før det "feature complete" (ferdigutviklet). Det er ikke bare snakk om å finne bugs. Programvaren mangler jo helt sental funksjonalitet. En SW-beta skal inneholde alle funksjonene. Det gjør jo ikke Teslas Betaer i det hele tatt.
Og ja, jeg er enig i at beta er et misvisende navn i SW-sammenheng.

Jeg forstår hva du tenker og jeg tror også jeg forstår hvorfor du tenker slik. Når det gjelder FSD så er det jo åpenbart at dette dreier seg om selvkjøring i en eller annen form. I alle fall så var det nå det Tesla en gang prøvde å formidle til folket og det gjør vel Musk fremdeles. Han kommenterte vel bare for noen uker tilbake at han mente de ville komme i mål med FSD i løpet av året uten at det betyr så mye.

Når det gjelder FSD Beta så er dette bare en fase i en SW utvikling av FSD. Du har helt rett i at FSD på dette stadiet ikke kan klassifiseres som noe annet enn L2 og slik sett må forholde seg til de samme juridiske reglene som f.eks. ADAS. En Beta versjon trenger heller ikke å inkludere alle funksjoner til et produkt når det en gang kommer ut av Beta stadiet. Men at Tesla prøver å strekke Beta begrepet for å sikre seg juridisk tenker jeg det er helt legitimt å anta.

FSD Beta koden har slik jeg ser det ingen reell nytteverdi slik den fremstår i dag. Heller tvert imot.

Jeg tror ikke vi kommer så mye lenger i denne diskusjonen ettersom ingen vet hva FSD er foruten det faktum at det er noe som er tenkt å komme en gang i fremtiden. Hva du eller jeg legger i begrepet Beta kan vi sikkert diskutere i det uendelige.... :)


Handyman

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 22. mars 2022, klokken 13:09
Jeg forstår hva du tenker og jeg tror også jeg forstår hvorfor du tenker slik. Når det gjelder FSD så er det jo åpenbart at dette dreier seg om selvkjøring i en eller annen form. I alle fall så var det nå det Tesla en gang prøvde å formidle til folket og det gjør vel Musk fremdeles. Han kommenterte vel bare for noen uker tilbake at han mente de ville komme i mål med FSD i løpet av året uten at det betyr så mye.

Når det gjelder FSD Beta så er dette bare en fase i en SW utvikling av FSD. Du har helt rett i at FSD på dette stadiet ikke kan klassifiseres som noe annet enn L2 og slik sett må forholde seg til de samme juridiske reglene som f.eks. ADAS. En Beta versjon trenger heller ikke å inkludere alle funksjoner til et produkt når det en gang kommer ut av Beta stadiet. Men at Tesla prøver å strekke Beta begrepet for å sikre seg juridisk tenker jeg det er helt legitimt å anta.

FSD Beta koden har slik jeg ser det ingen reell nytteverdi slik den fremstår i dag. Heller tvert imot.

Jeg tror ikke vi kommer så mye lenger i denne diskusjonen ettersom ingen vet hva FSD er foruten det faktum at det er noe som er tenkt å komme en gang i fremtiden. Hva du eller jeg legger i begrepet Beta kan vi sikkert diskutere i det uendelige.... :)
En fin oppsummering jeg kan være enig i :)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

THE

Et spørsmål i tillegg til hva FSD er/skal være for noe er jo hvor lenge FSD skal være i beta-utgave? Min 2017 TMX fikk viskerautomatikk i beta-utgave våren 2018. Noe så enkelt er fremdeles i beta-utgave 4 år etter, og fungerer tilnærmet like dårlig som for fire år siden.

For at jeg skal vurdere å bruke ei krone på FSD så må Tesla ha et produkt å vise fram ved kjøpstidspunkt, og ikke noe beta greier. FSD må også klare å håndtere kjøring på norske riksveier på egenhånd uten inngripen fra min side under normale forhold. I Norge er vinter normale forhold, så med brøytede vinterveier og normalt bra vær så må FSD også håndtere det før jeg vil klassifisere det som FSD.

Setter inn et bilde fra Rv 13 ved Kinsarvik for å vise hva jeg tenker at bilen må klare på egenhånd for at FSD skal være oppfylt, og dette er langt fra den dårligste standarden på vegen mellom Odda og Hardangerbrua.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DeepFu

Jeg er 51, og jeg tror ikke jeg blir å oppleve FSD (utover en light-versjon på veier med midtdeler og GOD veimerking) i min levetid. Vurderer det som et mindre teknologisk sprang fra bobla jeg husker gamlingen hadde når jeg var liten til TM3, enn det er fra TM3 og videre opp til FSD.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA