FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:59
Sitat fra: JorEl på onsdag 23. februar 2022, klokken 09:24daktari: ...Menneskelig syn og hjerne er noe helt annet et et NN som analyserer forskjellig pixelmønstre fra et kamera. Vi har bl.a. evne til å bruke skjønn og erfaring.

Kan jeg spørre om du vet hva et NN gjør?
Forklar det først du.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:16
Motorwatt :+1: jeg tenker at Tesla kommer til å oppgradere HW.
Hvis vi sier at det kan gjelde 200.000 biler, og at hver bil trenger 1 dag på verksted, så kan de som vil prøve å regne ut kostnaden. Tok vel 2-3 år for bare å bytte til HW3-computer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:50
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:30
Jeg kjøpte EAP i 2019, det var mest for summon. Summon virket helt ok i 2019 men etter en oppdatering ca et år senere ble den ustabil og fungerer nesten ikke.

Personlig føler jeg meg lurt, men orker ikke prøve å gjøre noe med saken og tipper den er «innenfor Tesla spec»
Har brukt endel tid med summon, ja ::) SmartSummon ble jo som å vente på toget i HGSD ;)
Synes også den funket best, før.
Smart Summon finnes ikke i Europa, så toget i Haugesund vil fremstå som "Train à Grande Vitesse" i forhold.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. mars 2022, klokken 14:10
Smart Summon finnes ikke i Europa, så toget i Haugesund vil fremstå som "Train à Grande Vitesse" i forhold.
Finnes jo, men er ikke lov å bruke på offentlige områder, og heller ikke over 12 meters avstand.

Her har Tesla dog sitt på det tørre, dette er lovregulert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. mars 2022, klokken 14:16
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. mars 2022, klokken 14:10
Finnes jo, men er ikke lov å bruke på offentlige områder, og heller ikke over 12 meters avstand.

Her har Tesla dog sitt på det tørre, dette er lovregulert.
Jeg snakket om Summon, smart summon er ikke tema.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. mars 2022, klokken 14:26
Jeg snakket om Summon, smart summon er ikke tema.
Det så jeg vel. Men Motorwatt sa at Smart Summon ikke finnes i Europa, noe som er litt unyansert.

Ellers bruker jeg summon jevnlig til å kjøre bilen ut av garasjen, og det virker stort sett helt fint.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tror deg på det. Når man først har funnet en plass å stå på som gjør at Summon virker, så er man berga. Men ikke prøv å avvike plassen med mange centimeter. Jeg bruker det en sjelden gang som partytrick, men til stor skuffelse for både meg og publikum.

Hvordan er det egentlig med "Vegtrafikkloven § 22 som forbyr kjøring av motorvogn når man er påvirket av alkohol eller annet berusende middel" når man står ved siden av?🥴
Tesla S75D - 09/2018

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. mars 2022, klokken 14:46
Tror deg på det. Når man først har funnet en plass å stå på som gjør at Summon virker, så er man berga. Men ikke prøv å avvike plassen med mange centimeter. Jeg bruker det en sjelden gang som partytrick, men til stor skuffelse for både meg og publikum.

Hvordan er det egentlig med "Vegtrafikkloven § 22 som forbyr kjøring av motorvogn når man er påvirket av alkohol eller annet berusende middel" når man står ved siden av?
Det kan du straffes for vil jeg tro. Intensjon om å kjøre er det rettspraksis på at straffes. F.eks full sjåfør på vei mot bilen og sier han skal hjem.

Tuxedo

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 19. mars 2022, klokken 14:46
Hvordan er det egentlig med "Vegtrafikkloven § 22 som forbyr kjøring av motorvogn når man er påvirket av alkohol eller annet berusende middel" når man står ved siden av?🥴
Juridisk sett er du nok fører av bilen selv om du bruker summon.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:37
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:32
Jeg kjøpte EAP i 2019, det var mest for summon. Summon virket helt ok i 2019 men etter en oppdatering ca et år senere ble den ustabil og fungerer nesten ikke.

Personlig føler jeg meg lurt, men orker ikke prøve å gjøre noe med saken og tipper den er «innenfor Tesla spec»
Samme opplevelse her. Det var en periode helt umulig å få det til å fungere. På Yen fungerer det nå bra igjen.
Det er ikke akkurat tillitsvekkende at en må kjøpe ny bil.
Min er tre år gammel og kostet 600 k, synes den burde kunne ha funksjonalitet den ble levert med
Helt enig, men jeg tror ikke det var bilen som gjør at det virker på Yen nå. Det kom med en SW-versjon. Virket ikke da bilen var ny, men plutselig funket det. Det samme ser jeg andre TM3 eiere rapporterer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. mars 2022, klokken 16:12
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:37
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:32

Samme opplevelse her. Det var en periode helt umulig å få det til å fungere. På Yen fungerer det nå bra igjen.
Det er ikke akkurat tillitsvekkende at en må kjøpe ny bil.
Min er tre år gammel og kostet 600 k, synes den burde kunne ha funksjonalitet den ble levert med
Helt enig, men jeg tror ikke det var bilen som gjør at det virker på Yen nå. Det kom med en SW-versjon. Virket ikke da bilen var ny, men plutselig funket det. Det samme ser jeg andre TM3 eiere rapporterer.
Har vært så ekstremt skuffet over versjon både 10 og 11 har vært store nedgraderinger i brukervennlighet.

Har faktisk ikke testet Summon i det siste. Kan jo hende det er blitt bedre.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:07
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:13Og uavhengig av hva en konkurrent sier, så er det en kjennsgjerning at man ikke kan kjøre med lidar alende. Kameraer er nødvendig for autonomi. Det er det eneste som ikke kan fjernes. Også hos Mobileye.

Det er da ingen som har snakket om å bruke Lidar alene. Hvor har du det fra?

Det er poenget her. Lidar kan ikke brukes alene, men kameraer kan det. Dermed er det ikke noe nytte i å snakke om situasjoner der kameraer kan bli satt ut av spill, fordi det innebærer at hele systemet blir satt ut av spill, også med lidar og radar.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:29
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32Så lenge, og kanskje for alltid, er FSD avhengig av gode veimarkeringer.

SitatGamle Autopilot er jo ikke det engang, så hvorfor skulle FSD være det?

Dette sier Tesla:

Autostyring er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Dette kan være en midlertidig tilstand på grunn av eksterne faktorer som f.eks.
- manglende eller falmede veimerking
- smale eller svingete veier
- dårlig sikt på grunn av regn, snø, tåke eller andre værforhold
- ekstremt høye eller lave temperaturer
- sterke lys på grunn av andre bilers frontlys, direkte sollys eller andre lyskilder

Jeg snakker om under reell bruk. Under min egen bruk av Autopilot.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:49
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:53
Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.

Nok en gang: hvordan vet du at FSD ikke er priset inn i aksjen? Er investorer en homogen gruppe? Er alle unisont enig i at FSD holdes utenfor valueringen, og bare en fremtidig produksjon på 15-20 millioner årlige biler er hva som skal prises inn?

Det er jo bare å se på hva analytikere, særlig institusjonelle sådanne, uttaler seg om offentlig. Det publiseres stadig analyser av Tesla, og der kommer det frem at man har liten tro på at FSD noen gang vil fungere bra nok.

Sitat
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:13
Videre så har Musk erfaring med lidar fra før, da de bruker det i SpaceX. Dessuten bruker Tesla lidar til testing og verifisering av kameraene. Det er altså ikke slik at Tesla bare har forkastet lidar helt tilfeldig. Det er åpenbart en gjennomtenkt beslutning.

Akkurat som sensor fusion er en gjennomtenkt beslutning hos andre.

Det er ikke noe man kan gå ut ifra uten videre. Husk at Tesla også har vurdert det, men valgt noe annet.

SitatProblemet med å stole på bare én type teknologi (kameraer) er at du mister redundansmuligheten. Du mister muligheten for "second thought". Man må stole fullt og helt på at kameraene, med deres iboende begrensninger, klarer å ta hånd om alle situasjoner.

Det er ingen redundans, da autonomi uansett ikke vil fungere dersom kameraene er satt ut av spill.

Det viser seg jo at både lidar og radar er langt større feilkilder enn kameraene, så du mener altså at man skal stole på sensorer som er mindre pålitelige. Det virker som en dårlig ide.

SitatHva med rygging? Fremtidig robotaxi må også kunne håndtere dette. Hvor mange FSD beta-videoer har du sett hvor bilen har rygget? Hva med skitt på kameralinsen bak? Hvordan skal det håndteres?

Jeg skulle selv ønske at bilen kunne spyle ryggekameraet, men det er allerede videoer av at FSD rygger for å posisjonere seg bedre. Mulig den bruker sidekameraene som peker bakover til dette.

SitatSelv tror jeg Tesla sitt valg om ren kameraløsning er Tesla som gambler for å minimere sensorkostnadene samt dra ned utviklingstiden. Alle lovnadene og opphypingen de siste årene, pluss det faktum at de har mottatt temmelig betydelige summer fra kunder som har betalt meget høy pris for et produkt som ikke finnes, har satt de under et voldsomt tidspress. Nå må Tesla levere, og det vet de.

Tesla har gjort rede for hvorfor de har gjort som de har gjort. Se AI Day.

Tesla føler åpenbart ikke et voldsomt tidspress, så jeg er litt usikker på hvor du har dette fra.

Motorwatt

SitatDet er poenget her. Lidar kan ikke brukes alene, men kameraer kan det. Dermed er det ikke noe nytte i å snakke om situasjoner der kameraer kan bli satt ut av spill, fordi det innebærer at hele systemet blir satt ut av spill, også med lidar og radar.

Hvordan tror du den bedømmer avstanden til forankjørende bil med dagens teknologi?
Tesla S75D - 09/2018

Motorwatt

SitatTesla har gjort rede for hvorfor de har gjort som de har gjort. Se AI Day.

Det er ikke alle som har samme tro som deg på det Tesla sier...
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA