FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Radial

Syns Diess tar Tesla på kornet med ETT ord: Redundancy

Med Redundancy, må du ha minst 1 sett sensorer med data som stemmer over ens med data fra det andre settet sensorer.

Akkurat det som FSD sliter med når alt er basert på kamera: ingen Redundancy, og muligheten til å oppfatte feil i informasjonen blir omtrent borte.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Motorwatt

Sitat fra: kodax på torsdag 17. februar 2022, klokken 19:32
Det kan hende Lidar er nødvendig for L3, det kan hende det ikke er det. Inntil da vil de som har aksjer i lidar snakke det opp, mens de som har satset på at det ikke trengs, snakke det ned. Hva som er riktig får vi ikke vite før noen leverer L3.
Har ikke Mercedes allerede L3? - og da med Lidar 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Får man kjørt L3 med Mercedes nå? Var det ikke sånn at de tyske myndighetene hadde godkjent det (riktignok med endel flere  begrensninger enn «normal» L3), men at man ikke får kjøpt dette ennå?
Og får man det til med lidar, så har man jo bare bevist at det går, og ikke at det ikke går uten ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Mulig det. Det siste jeg leste var at myndighetene i en testperiode ikke tillot høyere hastighet enn 60 km/t. Synes det er greit at de har restriksjoner. En annen vågal produsent har sendt ut sin testversjon til 60.000 brukere uten andre restriksjoner enn maksfart 70 miles.

Tror neppe Mercedes fjerner Lidar for å tilfredstille de ikke-troende....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Har det skjedd noe mer knyttet til abonnement på FSD? Prisen for systemet er allerede 2-3x hva jeg er villig til å betale for selvkjørende bil. Men kan være verd en hundrelapp eller to for en helg tur/retur hytta. For å sitte på forumet og lese nettaviser :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 17. februar 2022, klokken 19:54
Det kan hende Lidar er nødvendig for L3, det kan hende det ikke er det. Inntil da vil de som har aksjer i lidar snakke det opp, mens de som har satset på at det ikke trengs, snakke det ned. Hva som er riktig får vi ikke vite før noen leverer L3.
Har ikke Mercedes allerede L3? - og da med Lidar
«L3 is a mere childs toy» 

(Parafrasing EM)

Baidu unveils Level 5 self-driving vehicle

Chinese internet giant Baidu sees a big future for robocars and is developing the technologies.

https://www.just-auto.com/news/baidu-unveils-level-5-self-driving-vehicle/

Dette var første jeg fant. Det er flere. Husker ikke om det var Fullt Charged som hadde en video om dette nylig.

Får holde med Baidu her

Handyman

Om du har lyst til å se noen imponerende videoer av selvkjørende biler i kinesisk bytrafikk så søk på autox på YT eller gå til autox.ai
Hvis dette ikke er "juks" så er det smått imponerende, men jeg tipper systemet stopper straks det begynner å sludde litt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:18
Om du har lyst til å se noen imponerende videoer av selvkjørende biler i kinesisk bytrafikk så søk på autox på YT eller gå til autox.ai
Hvis dette ikke er "juks" så er det smått imponerende, men jeg tipper systemet stopper straks det begynner å sludde litt.
Will do (later .....)

Takk

emurof

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 17. februar 2022, klokken 19:21Kloke ord fra VW CEO, Herbert Diess:

Diess remarked that Lidar, or more specifically redundant perception, was integral to getting to Level 3 autonomy, saying:

Nå er vel ikke akkurat Diess en autoritet innenfor autonomi, og spesielt ikke AI. VW er som kjent ikke et teknologiselskap og har ikke teknologi-DNAet som Tesla har.

Tesla på sin side har noen av verdens ledende hoder på AI hos seg. Disse mener tydeligvis at lidar ikke er nødvendig.

Men Diess har sikkert rett i at lidar vil være nødvendig for å komme noen vei for dem, siden de må basere seg på andres løsninger fremfor å utvikle sine egne. Men de vil nok aldri nå full autonomi, dessverre.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 17. februar 2022, klokken 19:40
Sitat fra: emurof på torsdag 17. februar 2022, klokken 18:55
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:57
Sitat fra: emurof på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:27Ja, men det har alltid ligget i fremtiden. Så kan man være misfornøyd med at det er blitt forsinket, men det er noe annet enn å påstå at de har sagt at de har det akkurat nå.

Det er vel akkurat denne misnøyen som gjør FSD så kontroversiell for mange, og som gjør at det blir rettet rettferdig kritikk mot kilden. De fortsetter å selge et uferdig produkt med tilnærmelsesvis samme tekst, men med stadig økende priser. De har økt fra ca. 16.000.- til 107.000.- med bare ubetydelige endringer i produktet. Selv om det blir tatt forbehold, så må det allikevel være noen grenser for hvor lenge man kan holde på med dette. Her synes jeg Tesla både bør, og burde, vært mere åpen i måten de formidler utfordringene de har, og i større og tydeligere grad kommunisere reelle mål. Den måten det gjøres på i dag synes jeg er kritikkverdig.

Man velger jo selv om man er villig til å betale den høyere prisen. De som allerede har betalt, må jo ikke betale mer når prisen går opp for nykjøp. Jeg ser derfor ikke problemet. Man informeres fortsatt om at dette ligger inn i fremtiden.

At FSD-betaen ikke finnes utenfor USA er selvsagt skuffende, i det minste for oss som gjerne vil teste den. Men det vi ser i USA er jo at de har kommet veldig langt sammenlignet med "FSD" som er tilgjengelig for oss her i Norge. Så det er altså ikke sant at det bare er ubetydelige forandringer i selve FSD.

FSD Beta er ikke et allment tilgjengelig produkt fordi det krever at kjøperen innehar kunnskap og ferdigheter som ikke kreves av noen andre enn produsenten. FSD (som er det produktet som selges i USA og EU) er tilnærmelsesvis dønn likt. Det er heller ikke endel av de foran nevnte forbeholdene. Helt sant ....

Jeg skjønner ikke helt hva du mener nå. FSD-betaen er kun tilgjengelig for kunder i USA med høy nok Safety Score. FSD-betaen er noe helt annet enn "FSD-relatert funksjonalitet" som er tilgjengelig for alle i dag. Og Tesla har hele tiden vært tydelig på at FSD ikke er ferdig.

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 17. februar 2022, klokken 19:54Har ikke Mercedes allerede L3? - og da med Lidar 😀

Ikke egentlig. Det er allerede diskutert i denne tråden.

Sitat:

"Er det Drive Pilot du tenker på? Den gjør jo tydeligvis ikke noe annet enn standard Autopilot gjør i dag, og dessuten er den mye mer begrenset:

"on suitable motorway sections and where traffic density is high. The top speed is restricted to 60 km/h"

Så du må være på forhåndsdefinerte motorveistrekninger, det må være mye trafikk, og hastigheten må være under 60 km/t...

Når Tesla klarer bedre enn dette uten Lidar så er jo faktisk Drive Pilot et bevis på at Tesla er på rett vei!"

emurof

Sitat fra: Radial på torsdag 17. februar 2022, klokken 19:44Syns Diess tar Tesla på kornet med ETT ord: Redundancy

Med Redundancy, må du ha minst 1 sett sensorer med data som stemmer over ens med data fra det andre settet sensorer.

Akkurat det som FSD sliter med når alt er basert på kamera: ingen Redundancy, og muligheten til å oppfatte feil i informasjonen blir omtrent borte.

Hvilken redundancy tenker du på? Lidar fungerer jo ikke uten kamera, gjør det vel? Bilen kommer ingen vei hvis ikke kameraene ser noe.

Videre har lidar store feilkilder, og man må aktivt filtrere ut støy.

Så hvor er denne redundansen?

emurof

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:03

(Parafrasing EM)

Chinese internet giant Baidu sees a big future for robocars and is developing the technologies.

Dette var første jeg fant. Det er flere. Husker ikke om det var Fullt Charged som hadde en video om dette nylig.

Får holde med Baidu her

Ok, så du mener Baidu har fungerende L5-robotaxier ute på gatene akkurat nå?

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 18. februar 2022, klokken 20:16

(Parafrasing EM)

Får holde med Baidu her

Lurt å lese artikkelen.....

Radial

Sitat fra: emurof på fredag 18. februar 2022, klokken 20:15
Sitat fra: Radial på torsdag 17. februar 2022, klokken 19:44Syns Diess tar Tesla på kornet med ETT ord: Redundancy

Hvilken redundancy tenker du på? Lidar fungerer jo ikke uten kamera, gjør det vel? Bilen kommer ingen vei hvis ikke kameraene ser noe.

Videre har lidar store feilkilder, og man må aktivt filtrere ut støy.

Så hvor er denne redundansen?

Fordi da kan separate sensorer bekrefte eller avkrefte data.
Minimum for noe som i det hele tatt skal får diktere utfallet av en handling
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. februar 2022, klokken 11:28
Sitat fra: emurof på fredag 18. februar 2022, klokken 20:16

(Parafrasing EM)

Får holde med Baidu her

Lurt å lese artikkelen.....

Jeg leste den. Det er uklart for meg. For meg virker det som de sier at de vil ha det fremtiden, altså at de ikke har det i dag. Men du presenterte det som om de hadde det i dag. Derfor lurer jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA