FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: daktari på tirsdag 15. februar 2022, klokken 23:03på salgssiden til Tesla:
https://electrek.co/2019/02/28/automatic-driving-city-stop-signs/
(Flere gullkorn i den artikkelen som snart har 3 års jubileum). Men hovedpoenget er at de tar forbehold om at man må overvåke hva bilen gjør fra mars 2019, mens 2016-versjonen er eksplisitt på at sjåføren ikke behøve rgjøre noe som helst. L2 VS L4 rett og slett.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener her. Tesla har hele tiden vært tydelige på at dette er ting som kommer i fremtiden, og som ikke er tilgjengelig akkurat nå (eller da det ble skrevet).

Motorwatt

Saken er vel at "fremtiden" (FSD uten forbehold) har kommet og gått i mange år..... 🙂 (ref. EMs utsagn)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: emurof på onsdag 16. februar 2022, klokken 09:55
Sitat fra: daktari på tirsdag 15. februar 2022, klokken 23:03på salgssiden til Tesla:
(Flere gullkorn i den artikkelen som snart har 3 års jubileum). Men hovedpoenget er at de tar forbehold om at man må overvåke hva bilen gjør fra mars 2019, mens 2016-versjonen er eksplisitt på at sjåføren ikke behøve rgjøre noe som helst. L2 VS L4 rett og slett.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener her. Tesla har hele tiden vært tydelige på at dette er ting som kommer i fremtiden, og som ikke er tilgjengelig akkurat nå (eller da det ble skrevet).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: emurof på onsdag 16. februar 2022, klokken 09:55

Det er ikke det jeg mener. Se på teksten i bildene. Frem til 2019 stod det at "bilen vil kjøre deg dit du vil, with no actions required from the driver". Det betyr at sjåføren ikke behøves - ikke til overvåking en gang.

fra 2019 endret de teksten og sier eksplisitt at the currently enabled features require active driver supervision and does not make the car autonomous. Det helt motsatte av 2016-19-varianten. Det loves heller ikke noe om at de vil bli autonome.

Ergo har de som kjøpte FSD frem til mars 2019 kjøpt L4 FSD, mens de som har kjøpt FSD fra mars 2019 har kjøpt et L2 ADAS-system.

Vil Tesla allikevel levere L4 FSD til kunder fra 2019 og fremover, uten ekstra betalt? Det gjenstår å se.

At ingen av dem er ferdig er alle enige i.
Mine I-Pace videoer

JorEl

Jeg tror det lander mennesker på Mars, før Tesla leverer L5 :police:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på onsdag 16. februar 2022, klokken 14:00
Jeg tror det lander mennesker på Mars, før Tesla leverer L5 :police:

Dette er nok det som skjer med oss "FSD-astronauter" uten en tur til Mars....

En reise til Mars vil ta omkring to år bare i transporttid. I tillegg kommer et år på planeten. På den tiden risikerer de veltrente astronautene å gå fra toppform til svakelige gamlinger som ikke kan klare de fysiske kravene som blir stilt i rommet. Det viser ny, amerikansk forskning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 16. februar 2022, klokken 13:04
Det er ikke det jeg mener. Se på teksten i bildene. Frem til 2019 stod det at "bilen vil kjøre deg dit du vil, with no actions required from the driver". Det betyr at sjåføren ikke behøves - ikke til overvåking en gang.

fra 2019 endret de teksten og sier eksplisitt at the currently enabled features require active driver supervision and does not make the car autonomous. Det helt motsatte av 2016-19-varianten. Det loves heller ikke noe om at de vil bli autonome.

Ergo har de som kjøpte FSD frem til mars 2019 kjøpt L4 FSD, mens de som har kjøpt FSD fra mars 2019 har kjøpt et L2 ADAS-system.

Vil Tesla allikevel levere L4 FSD til kunder fra 2019 og fremover, uten ekstra betalt? Det gjenstår å se.

At ingen av dem er ferdig er alle enige i.
For så vidt enig i det meste, men ikke i din konklusjon om at det ikke er behov for sjåfør når de skriver with no actions required from the driver Hvorfor skrive "driver" (juridisk funksjon) når de kunne skrevet with no person required? Jeg har nemlig ikke funnet ut om det kreves en person med sertifikat i bilen på L4.

Når det gjelder FSD fra 2019 så er ordet "currently" helt vesentlig. Det sier implisitt at systemet skal blir autonomt en gang i fremtiden. Det heter jo nå "Fremtidig Selvkjørende" med "Fullstendig" som mål, slik jeg tolker det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. februar 2022, klokken 10:25Saken er vel at "fremtiden" (FSD uten forbehold) har kommet og gått i mange år..... 🙂 (ref. EMs utsagn)

Ja, men det har alltid ligget i fremtiden. Så kan man være misfornøyd med at det er blitt forsinket, men det er noe annet enn å påstå at de har sagt at de har det akkurat nå.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 16. februar 2022, klokken 13:04Det er ikke det jeg mener. Se på teksten i bildene. Frem til 2019 stod det at "bilen vil kjøre deg dit du vil, with no actions required from the driver". Det betyr at sjåføren ikke behøves - ikke til overvåking en gang.

I begge skjermbildene står det at det er noe fremtidig. I det som jeg antar er det eldste så står det jo uthevet at det er avhengig av bl.a. "extensive software validation".

SitatErgo har de som kjøpte FSD frem til mars 2019 kjøpt L4 FSD, mens de som har kjøpt FSD fra mars 2019 har kjøpt et L2 ADAS-system.

Nei, det stemmer ikke. Målet til Tesla har hele tiden vært full autonomi. De som har betalt for FSD på et senere tidspunkt har dessuten betalt mer (fordi Tesla mener de har kommet nærmere FSD og økt verdien på tjenesten).

SitatVil Tesla allikevel levere L4 FSD til kunder fra 2019 og fremover, uten ekstra betalt? Det gjenstår å se.

Ja, det vil de. FSD er FSD.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:27
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. februar 2022, klokken 10:25Saken er vel at "fremtiden" (FSD uten forbehold) har kommet og gått i mange år..... 🙂 (ref. EMs utsagn)

Ja, men det har alltid ligget i fremtiden. Så kan man være misfornøyd med at det er blitt forsinket, men det er noe annet enn å påstå at de har sagt at de har det akkurat nå.
Det er vel akkurat denne misnøyen som gjør FSD så kontroversiell for mange, og som gjør at det blir rettet rettferdig kritikk mot kilden. De fortsetter å selge et uferdig produkt med tilnærmelsesvis samme tekst, men med stadig økende priser. De har økt fra ca. 16.000.- til 107.000.- med bare ubetydelige endringer i produktet. Selv om det blir tatt forbehold, så må det allikevel være noen grenser for hvor lenge man kan holde på med dette. Her synes jeg Tesla både bør, og burde, vært mere åpen i måten de formidler utfordringene de har, og i større og tydeligere grad kommunisere reelle mål. Den måten det gjøres på i dag synes jeg er kritikkverdig.
Tesla S75D - 09/2018

daktari

Sitat fra: emurof på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:35
Sitat fra: daktari på onsdag 16. februar 2022, klokken 13:04Det er ikke det jeg mener. Se på teksten i bildene. Frem til 2019 stod det at "bilen vil kjøre deg dit du vil, with no actions required from the driver". Det betyr at sjåføren ikke behøves - ikke til overvåking en gang.

I begge skjermbildene står det at det er noe fremtidig. I det som jeg antar er det eldste så står det jo uthevet at det er avhengig av bl.a. "extensive software validation".

SitatErgo har de som kjøpte FSD frem til mars 2019 kjøpt L4 FSD, mens de som har kjøpt FSD fra mars 2019 har kjøpt et L2 ADAS-system.

Nei, det stemmer ikke. Målet til Tesla har hele tiden vært full autonomi. De som har betalt for FSD på et senere tidspunkt har dessuten betalt mer (fordi Tesla mener de har kommet nærmere FSD og økt verdien på tjenesten).

SitatVil Tesla allikevel levere L4 FSD til kunder fra 2019 og fremover, uten ekstra betalt? Det gjenstår å se.

Ja, det vil de. FSD er FSD.
Nja, ikke alle amerikanere mener det, og kanskje er de mer vant til "det med liten skrift".

Jeg synes jo det er rart hvis en del av firmaet forsøker å fjerne juridiske forpliktelser mens en sjefen sier noe annet. Så jeg tror også de satser på level 4 full autonomi.
Mine I-Pace videoer

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:57
Sitat fra: emurof på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:27Ja, men det har alltid ligget i fremtiden. Så kan man være misfornøyd med at det er blitt forsinket, men det er noe annet enn å påstå at de har sagt at de har det akkurat nå.

Det er vel akkurat denne misnøyen som gjør FSD så kontroversiell for mange, og som gjør at det blir rettet rettferdig kritikk mot kilden. De fortsetter å selge et uferdig produkt med tilnærmelsesvis samme tekst, men med stadig økende priser. De har økt fra ca. 16.000.- til 107.000.- med bare ubetydelige endringer i produktet. Selv om det blir tatt forbehold, så må det allikevel være noen grenser for hvor lenge man kan holde på med dette. Her synes jeg Tesla både bør, og burde, vært mere åpen i måten de formidler utfordringene de har, og i større og tydeligere grad kommunisere reelle mål. Den måten det gjøres på i dag synes jeg er kritikkverdig.

Man velger jo selv om man er villig til å betale den høyere prisen. De som allerede har betalt, må jo ikke betale mer når prisen går opp for nykjøp. Jeg ser derfor ikke problemet. Man informeres fortsatt om at dette ligger inn i fremtiden.

At FSD-betaen ikke finnes utenfor USA er selvsagt skuffende, i det minste for oss som gjerne vil teste den. Men det vi ser i USA er jo at de har kommet veldig langt sammenlignet med "FSD" som er tilgjengelig for oss her i Norge. Så det er altså ikke sant at det bare er ubetydelige forandringer i selve FSD.

IbizaMan

Kloke ord fra VW CEO, Herbert Diess:

Diess remarked that Lidar, or more specifically redundant perception, was integral to getting to Level 3 autonomy, saying:

Lidar technology is still expensive, but today the only way to offer redundant perception to the 360 camera systems which are a must. Safety is really crucial in autonomous driving. For level 3 driving you need redundant perception.

Later on he clarified that Level 3 autonomy "requires" redundant Lidar perception. Volkswagen has partnered with MobileEye for its Lidar systems, which have been dropping in price.

Yes, definitely level 3 requires redundant Lidar perception.

As for the when, Diess was a little less specific than Tesla's "this year" timespan.

Autonomous driving is the biggest gamechanger for the automotive industry. we will be able to drive our customers safe and comfortably. This will be a gradual process from taking over responsibility on open highways in good weather conditions getting to more complex environments and weather situations worldwide. So this will be a long process of competition for a long period to come. We are building up competencies to become a serious competitor in this race.

https://electrek.co/2022/02/16/vw-ceo-diess-disagrees-with-tesla-ceo-elon-musk-saying-l3-autonomy-requires-lidar-plus-vw-ev-pickup-summer-ota-and-more/

kodax

Det kan hende Lidar er nødvendig for L3, det kan hende det ikke er det. Inntil da vil de som har aksjer i lidar snakke det opp, mens de som har satset på at det ikke trengs, snakke det ned. Hva som er riktig får vi ikke vite før noen leverer L3.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: emurof på torsdag 17. februar 2022, klokken 18:55
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:57
Sitat fra: emurof på onsdag 16. februar 2022, klokken 21:27Ja, men det har alltid ligget i fremtiden. Så kan man være misfornøyd med at det er blitt forsinket, men det er noe annet enn å påstå at de har sagt at de har det akkurat nå.

Man velger jo selv om man er villig til å betale den høyere prisen. De som allerede har betalt, må jo ikke betale mer når prisen går opp for nykjøp. Jeg ser derfor ikke problemet. Man informeres fortsatt om at dette ligger inn i fremtiden.

At FSD-betaen ikke finnes utenfor USA er selvsagt skuffende, i det minste for oss som gjerne vil teste den. Men det vi ser i USA er jo at de har kommet veldig langt sammenlignet med "FSD" som er tilgjengelig for oss her i Norge. Så det er altså ikke sant at det bare er ubetydelige forandringer i selve FSD.

FSD Beta er ikke et allment tilgjengelig produkt fordi det krever at kjøperen innehar kunnskap og ferdigheter som ikke kreves av noen andre enn produsenten. FSD (som er det produktet som selges i USA og EU) er tilnærmelsesvis dønn likt. Det er heller ikke endel av de foran nevnte forbeholdene. Helt sant ....
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA