FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: daktari på tirsdag 08. februar 2022, klokken 15:43
Gratulerer på etterskudd med 5-årsdagen for denne tweeten - til ære for nye kunder:
https://twitter.com/elonmusk/status/823727035088416768
Det spørres om "At what point will "Full Self-Driving Capability" features noticeably depart from "Enhanced Autopilot" features?".
Elon svarer "3 months maybe, 6 months definitely".
I USA vil jeg tro man vil kunne påstå at det er stor forskjell på FSD beta og EAP. Det tok riktignok litt mer enn 3-6 måneder, men, men:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Og er bare tilgjengelig for noen få av de som har betalt for det. Det stod ingenting om noe scoringsystem da jeg kjøpte.

kodax

Desto mer stas for de som har fått det :laugh:
Og bare innrøm det @geear, du blir litt pissed hvis FSD beta nå kommer like etter at du har solgt FSD-bilen din. ;D Selv om det fortsatt kommer til å ha lite nytteverdi, så blir bykjøring mye mer moro (og spennende:)
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på tirsdag 08. februar 2022, klokken 18:49
Sitat fra: daktari på tirsdag 08. februar 2022, klokken 15:43
Gratulerer på etterskudd med 5-årsdagen for denne tweeten - til ære for nye kunder:
https://twitter.com/elonmusk/status/823727035088416768
Det spørres om "At what point will "Full Self-Driving Capability" features noticeably depart from "Enhanced Autopilot" features?".
Elon svarer "3 months maybe, 6 months definitely".
I USA vil jeg tro man vil kunne påstå at det er stor forskjell på FSD beta og EAP. Det tok riktignok litt mer enn 3-6 måneder, men, men:)
Sånn ca 45 måneder da første 10 folka fikk beta?
Det som er interessant er om han faktisk trodde på det han skrev. Jeg husker på den tiden i 2017 en fyr på TMC  som veddet $10.000 til veldedighet på at de skulle få fsd før jul, dvs 6 måneder etter Musks deadline. Men han stakk fra veddemålet og forumet..
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kodax

Det kan jo også hende at han ikke leste spørsmålet skikkelig, og tenkte det sto AP og ikke EAP. Å være sin egen PR-avdelig, 50% dasskontor, og kanskje med ett glass eller to innabords noen ganger, kan nok gi varierende kvalitet på informasjonen som publiseres :D
Model Y - Model 3

emurof

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:07Selv ikke WholeMars hadde turt å la fsd kjøre ham med bind for øya? De som har twitter kunne jo slengt ut en challenge!?

FSD er jo ikke ferdig, og er ikke ment å kjøres med bind for øynene.

SitatMen mer deprimerende er jo at man 9 versjoner og et halvt år etter v10 er like langt unna, for alle praktiske forhold.

Det er man jo ikke. Det er enorme forbedringer siden den første betaen ble sluppet.

emurof

Sitat fra: dundun på søndag 06. februar 2022, klokken 11:01Det er vanskelig for meg å fatte hva de som faktisk kjøper FSD tenker på. Særlig i Norge. Teknologien er fryktelig langt fra å bli ferdig, og blir det kanskje aldri. Hvorfor betale før Tesla kan levere?!

Jeg kommer til å betale for FSD-betaen med en gang den er tilgjengelig i Norge. Jeg vil gjerne prøve den, og har egentlig bare ventet på at den skal komme.

Alle liker ikke å teste ny teknologi. Det er helt greit. Men noen gjør det.

Motorwatt

Du kan kjøpe FSD, men du får den ikke. Derimot får du kanskje en halvferdig Beta-versjon, og absolutt ingen vet når man får "the real thing".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: emurof på fredag 11. februar 2022, klokken 18:47
Det er man jo ikke. Det er enorme forbedringer siden den første betaen ble sluppet.

Jo det kan man si, fra "drita dårlig" til bare "dårlig" er jo en forbedring ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. februar 2022, klokken 18:52Du kan kjøpe FSD, men du får den ikke. Derimot får du kanskje en halvferdig Beta-versjon, og absolutt ingen vet når man får "the real thing".

Eh ja, jeg skrev jo nettopp at jeg har lyst til å teste beta-versjonen. Som svar på et spørsmål om hva de som betaler for FSD tenker på. Hva er poenget ditt?

Motorwatt

Siden du tydeligvis er en amatør, gav jeg deg info. Du kan ikke kjøpe FSD Beta fordi det ikke er en salgsvare. Du kan kjøpe FSD, og få den levert først når den er ute av Beta i USA. Men ingen vet når. Om det blir et eget Beta-program for EU-versjonen vet heller ingen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radial

Sist jeg drev med noe som het Beta, så fikk jeg bluescreen hvert 15.minutt, og viser litt av min holding til beta-produkter (som da også selvstyringen i AP også er).

Beta FSD viser hvor langt unna man er L3 autonomi hos Tesla.
Der Mercedes har dobbel LIDAR+kamera+lyktespylere etc, kutta Tesla ut radar fordi det var for vanskelig å få til!?

Jaja, godt man kan ta toget 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. februar 2022, klokken 19:17Siden du tydeligvis er en amatør, gav jeg deg info. Du kan ikke kjøpe FSD Beta fordi det ikke er en salgsvare. Du kan kjøpe FSD, og få den levert først når den er ute av Beta i USA. Men ingen vet når. Om det blir et eget Beta-program for EU-versjonen vet heller ingen.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver alt dette. Selvsagt er FSD fortsatt i beta. Poenget er at så snart betaen er tilgjengelig i Norge, så kommer jeg til å betale for den fordi jeg ønsker å teste betaen. Det er det hele denne delen av diskusjonen handler om.

emurof

Sitat fra: Radial på fredag 11. februar 2022, klokken 20:21Der Mercedes har dobbel LIDAR+kamera+lyktespylere etc, kutta Tesla ut radar fordi det var for vanskelig å få til!?

Nei, det var ikke for vanskelig. Det bare viste seg at radar ikke var ønskelig å bruke fordi det ikke var mer pålitelig enn kameraer, og de ville brukt mye tid og ressurser på å filtrere resultatene fordi radar har mange feilkilder.

Dette forklarte de på AI Day, og viste til og med eksempler på signaler/input fra radar vs. kamera.

Problemet er altså ikke at de ikke klarte det, men at radar ikke ga en stor gevinst i forhold til bare kameraer. Med bare kameraer endte man opp med mer pålitelige data, pluss at det bruker mindre kraft (=økt rekkevidde) og blir billigere. Med andre ord mange fordeler med å droppe radar, og egentlig ingen fordeler ved å beholde det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA