Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

MaxQ

Forliksrådet er ikke operativt for øyeblikket, så med mindre du har tid til å vente noen år på å få saken innom der så bør du vurdere tingretten direkte. Tesla ønsker i størst mulig grad å sno seg unna slikt, fordi de vet at de taper. Så de inngår da heller individuelle forlik som gavner Tesla mer enn kundemassene (eksisterende og nye kunder).

Ellers enig med deg, dette burde Tesla ha løst på en mye smidigere måte. Men en får ikke med seg andre goder som eier heller (gratis lading og connectivity) og Tesla/Elon har vel vært negativ til å flytte FSD med kunden fremfor bilen tidligere så ser ikke positivt på at de ønsker en smidig løsning på dette. De som har kjøpt FSD får vel heller bare avskrive hele greia som tap og smile pent neste gang Tesla vil selge inn FSD (både i hardware og software). Så lærer vi kanskje å ikke kjøpe noe før det faktisk er ferdig og Elon lærer at, nei, det gjør han så klart ikke.

Motorwatt

Finner ikke noe om at Forliksrådene er ute av drift.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

MaxQ

#737
Ute av drift i form av svært lange ventetider før saker kommer opp. For mange begynner jo tiden å renne ut. Jeg har selv hatt en sak inne i 2019 som mer eller mindre gikk samme uke. I år ble jeg forespeilet en ventetid på opptil et helt år om ikke lenger.

EDIT:

Sorry, mikset litt de ulike instansene her.
"Ventetida for å få behandla ei klagesak i Forbrukarklageutvalet er for tida ca. 2 år." Det var primært desse jeg tenkte på når jeg tenkte på lang tid. Men det er også forventet ventetid i forliksrådene. (Jeg har som sagt hatt 2 ulike der som har hatt svært så ulik tid)

Motorwatt

Det kan vel være forskjell fra kommune til kommune. Det er vel saksøkers bosted som bestemmer hvor saken skal gå. Tror ikke EM ville blande seg inn i en enkelt søksmål i et norsk Forliksråd, men de vil nok kreve taushetsplikt for å forsøke å unngå presedens.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Sitat fra: hELgenen på fredag 29. oktober 2021, klokken 07:19
Om FSD skulle fungere er det naturlig at man i starten begrenser det til både veier, men også føreforhold, der man har gode tall. I Norge har jeg sett "2 tulle ulykker" med Tesla der autopilot har vært involvert på veier med veiarbeid. Ulykker som aldri ville skjedd om sjåføren fulgte med på veien og ikke overlot kjøringen til Tesla. Heldigvis var det ikke dødelig utgang på de to ulykkene jeg med selvsyn har vært vitne til - men når man ser slikt så forstår man at systemene som er der i dag blir overvurdert - og slik vil det sikkert også være med FSD.


i dag:

01.11.21 19:07

HOLMESTRAND E18
Ulykke på E18 – store skader

– En bil har kjørt inn i sperringer i forbindelse med innsnevring før Botnetunnelen i nordgående løp, meldte politiet.

Ifølge dem er føreren tilsynelatende uskadd, men det skal være store skader på bilen.

– Føreren kjørte på autopilot, sier operasjonsleder Roger Aaser.

Aaser understreker at det like så godt kunne vært en hvilken som helst annen bil, selv om det i dette tilfelle var en Tesla involvert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

https://www.notateslaapp.com/news/679/tesla-s-fsd-hardware-4-0-to-use-new-cameras

More importantly, the new sensor will also support LED flicker mitigation. Camera sensors often have a hard time capturing the light emitted from LED lights in a constant fashion. Since LEDs are widely used in electronic signs and traffic lights this will be an important feature and should make it easier for Tesla to interpret such signs.

Kamerateknologi er ikke mitt sterkeste felt, men kan en tolke dette til at det rett og slett er kameraene som ikke kan lese elektroniske LED-skilt, og at det er derfor de ikke får dette til? I så fall er dette alene en grunn til at Tesla aldri oppnår full selvkjøring med dagens sensorpakke.

Motorwatt

Stemmer nok det, og har med oppdateringsfrekvensen (Hertz) å gjøre.Flott at det blir fikset. Nå er det vel i Norge bare motorveier som har slike skilt, og der fungerer ikke skiltlesing på vanlige skilt heller.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Dette er veldig kjent problematikk med LED-matriser. Min sønn har som jobb å ta bilder av bensinpriser for en forhandler i området.
På Circke K sin tavle er det under noen lysforhold helt umulig å få alle sifrene synlig på bildet. Alt ser fint ut før man tar bildet, men straks man knipser så blir gjerne bare ett siffer synlig. Det kan enkelte ganger lures til med manuell justering av lyset, men ikke alltid. Tar man derimot en kort video, og skjermdump av denne ser man alle sifrene. Tipper at noe av dette kan løses med SW, men kanskje ikke kombinasjon med andre behov i systemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Sist gang jeg prøvde autosteer prøvde den å vrenge inn i motgående felt. Helt elendig med andre ord. Og farskontrollen tar ikke hensyn til kulde, is, snø eller mørke. Den peiser på til maks lovlig hastighet.

Nei, fsd blir det nok ikke i min bils levetid nei. Robotaxi - aldri.

filtvet

Sitat fra: geear på lørdag 15. januar 2022, klokken 16:23
https://www.notateslaapp.com/news/679/tesla-s-fsd-hardware-4-0-to-use-new-cameras

More importantly, the new sensor will also support LED flicker mitigation. Camera sensors often have a hard time capturing the light emitted from LED lights in a constant fashion. Since LEDs are widely used in electronic signs and traffic lights this will be an important feature and should make it easier for Tesla to interpret such signs.

Kamerateknologi er ikke mitt sterkeste felt, men kan en tolke dette til at det rett og slett er kameraene som ikke kan lese elektroniske LED-skilt, og at det er derfor de ikke får dette til? I så fall er dette alene en grunn til at Tesla aldri oppnår full selvkjøring med dagens sensorpakke.

Akkurat det problemet ser jeg i Oslo. Den klarer ikke lese hastighetskilter som er bygget opp med led.

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 16:54
Dette er veldig kjent problematikk med LED-matriser. Min sønn har som jobb å ta bilder av bensinpriser for en forhandler i området.
På Circke K sin tavle er det under noen lysforhold helt umulig å få alle sifrene synlig på bildet. Alt ser fint ut før man tar bildet, men straks man knipser så blir gjerne bare ett siffer synlig. Det kan enkelte ganger lures til med manuell justering av lyset, men ikke alltid. Tar man derimot en kort video, og skjermdump av denne ser man alle sifrene. Tipper at noe av dette kan løses med SW, men kanskje ikke kombinasjon med andre behov i systemet.
Sikkert at det ikke er omvendt? Har ikke problemer med å ta bilde av LED, men video blir som oftest håpløst. LED oppdateres med 100 Hz, altså skrur den seg på og av 100 ganger i sekundet. Det fungerer dårlig/ikke med video. Tesla bruker vel video, og ikke stillbilder?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:12
Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 16:54
Dette er veldig kjent problematikk med LED-matriser. Min sønn har som jobb å ta bilder av bensinpriser for en forhandler i området.
På Circke K sin tavle er det under noen lysforhold helt umulig å få alle sifrene synlig på bildet. Alt ser fint ut før man tar bildet, men straks man knipser så blir gjerne bare ett siffer synlig. Det kan enkelte ganger lures til med manuell justering av lyset, men ikke alltid. Tar man derimot en kort video, og skjermdump av denne ser man alle sifrene. Tipper at noe av dette kan løses med SW, men kanskje ikke kombinasjon med andre behov i systemet.
Sikkert at det ikke er omvendt? Har ikke problemer med å ta bilde av LED, men video blir som oftest håpløst. LED oppdateres med 100 Hz, altså skrur den seg på og av 100 ganger i sekundet. Det fungerer dårlig/ikke med video. Tesla bruker vel video, og ikke stillbilder?
Ja, helt sikker. Vi opplever utfordringen flere ganger i uka. Det gjelder både iPhone 8 og XR, og skjermdumpløsningen fungerer.
Men video har jo det samme problemet, det er lett å se interferensen på opptakene i bilen. Selv bilens egne hovedlys flimrer på sentryopptak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Kan du ikke bare sette ned lukkerhastigheten? 1/50 burde gå bra.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Tipper feks iPhone kan ha problemer med å ta bilde når live view er aktivt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA