FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

hELgenen

Enkelte hard-core Tesla fans har alltid hatt en snev av religiøs tilnærming til merket. Det går igjen overalt på nettet og i alle land. Ja til og med her på elbilforum i Norge ser man tendenser til dette fra enkelte. Kritisk tankesett er fremmedord og kan ikke ha noe positivt ved seg dersom det rammer Tesla. Skulle man våge å komme med kritiske bemerkninger blir man lett stemplet som Tesla hater og konspirasjonsteoriene begynner å rulle ut.

FSD har jo vært en flopp - så enkelt er det. Folk har betalt gode penger for dette og ikke fått hva man ble lovet.
Om FSD skulle fungere er det naturlig at man i starten begrenser det til både veier, men også føreforhold, der man har gode tall. I Norge har jeg sett "2 tulle ulykker" med Tesla der autopilot har vært involvert på veier med veiarbeid. Ulykker som aldri ville skjedd om sjåføren fulgte med på veien og ikke overlot kjøringen til Tesla. Heldigvis var det ikke dødelig utgang på de to ulykkene jeg med selvsyn har vært vitne til - men når man ser slikt så forstår man at systemene som er der i dag blir overvurdert - og slik vil det sikkert også være med FSD.
De som arbeider med sikkerhet har et enormt ansvar for å ikke gi etter krav fra industrien, men definere tøffe krav til slike funksjoner som må være oppfylt før man slipper dette løs på veiene. Noen Tesla fans synes sikkert Elon burde bestemme når det er godt nok - men jeg ser definitivt behov for uavhengige instanser som ser på dette. Om de liker Tesla eller ei synes jeg er uvesentlig - personlig ville jeg vel heller stolt på et system godkjent av "fienden" når det kommer til slike systemer enn å overlate dette til personer som er pro Tesla.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 29. oktober 2021, klokken 07:19
I Norge har jeg sett "2 tulle ulykker" med Tesla der autopilot har vært involvert på veier med veiarbeid. Ulykker som aldri ville skjedd om sjåføren fulgte med på veien og ikke overlot kjøringen til Tesla.
Autopilot er jo ikke noe annet en ACC + styreassistent. Nesten samtlige nye biler har mulighet for dette, og de fleste av de vil og kjøre av veien eller rett i en veisperring om fører ikke griper inn.

Hvorfor skal Tesla ha andre begrensninger?

Når evt Level 3 eller høyere slippes, så må man tenke annerledes ja.

Generelt finner jeg «veikantassistent» eller hva det nå heter på alle nye biler like skummel som Teslas AP...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Enkelte hard-core Tesla fans har alltid hatt en snev av religiøs tilnærming til merket. Det går igjen overalt på nettet og i alle land. Ja til og med her på elbilforum i Norge ser man tendenser til dette fra enkelte. Kritisk tankesett er fremmedord og kan ikke ha noe positivt ved seg dersom det rammer Tesla. Skulle man våge å komme med kritiske bemerkninger blir man lett stemplet som Tesla hater og konspirasjonsteoriene begynner å rulle ut.
Utrolig tåpelig argumentasjon og idiotisk språkbruk. Drittlei av denne negative måten du skriver her på.
Om du leser denne tråden er det svært mange Tesla-eiere inkludert meg selv som er svært kritisk til Tesla sitt oversalg av FSD.
Vennligst slutt med slik drittslenging og kom med saklig argumentasjon i stedet.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

daktari

Sitat fra: DagfinnN på fredag 29. oktober 2021, klokken 08:17
Utrolig tåpelig argumentasjon og idiotisk språkbruk. Drittlei av denne negative måten du skriver her på.
Om du leser denne tråden er det svært mange Tesla-eiere inkludert meg selv som er svært kritisk til Tesla sitt oversalg av FSD.
Vennligst slutt med slik drittslenging og kom med saklig argumentasjon i stedet.
Kan du ikke heller kommentere påstandene i CNN-artikkelen?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Uansett kommer vi ikke bort fra at det vil være til det beste for alle utenom bilprodusentene (som får en litt tyngre vei til sw-release) om det faktisk er en tredjepartsverifikasjon av all software som pushes OTA, og at endret funksjonalitet faktisk må være en del av typegodkjenningen. At noen Tesla-fans (ikke meg!) mener motsatt, og gidder å starte kampanjer mot at det i det hele tatt blir vurdert og diskutert, får stå for deres regning, men å starte en og samme bil to dager etter hverandre, og den ene dagen bråbremser den helt uten forvarsel i samme situasjon som dagen før, fordi den har fått en sw-update over natta, det er faktisk ikke greit. Og det har skjedd. Edit: Og da tenker jeg ikke på FSD beta, som gjør verre ting, men ACC, som er helt basic funksjonalitet.

Ikke helt direkte overførbart, men hadde vi hatt den type hendelser offshore (vi har drevet med OTA på sentrale systemer på borerigger i maaange år), så ville det, avhengig av potensiale, blitt rapportert til myndighetene, og vi hadde hatt Petroleumstilsynet (gjerne med Sjøfartsdirektoratet på kjøpet) hengende over oss umiddelbart. Nestenhendelser langs veien blir ikke rapportert noe sted. Kun faktiske ulykker - og gjerne kun om det faktisk blir en større ulykke/dødsulykke. Problematikken er allikevel litt den samme, det blir ikke verifisert av andre enn reder (riggeier), med begrenset innsikt i hva noen linjer med software betyr, og utførende part (systemleverandør). Det har ikke blitt etablert et system for hvordan dette skal håndteres på tross av at det har blitt gjort remote i nærmere 20 år.

Noen som vet om det gjøres slike "triks i ludo" (software) på fly, for eksempel for å omgå en sensorfeil, for å holde flyet i tjeneste, få det hjem til riktig verksted eller lignende? Hadde vært interessant å vite om luftfartsmyndighetene var involvert i slikt.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 08:05
I Norge har jeg sett "2 tulle ulykker" med Tesla der autopilot har vært involvert på veier med veiarbeid. Ulykker som aldri ville skjedd om sjåføren fulgte med på veien og ikke overlot kjøringen til Tesla.
Autopilot er jo ikke noe annet en ACC + styreassistent. Nesten samtlige nye biler har mulighet for dette, og de fleste av de vil og kjøre av veien eller rett i en veisperring om fører ikke griper inn.

Hvorfor skal Tesla ha andre begrensninger?

Ingen som påstår at Tesla skal ha andre begrensninger. Tesla sitt system må bare typegodkjennes på lik linje med alle andre systemer så er det vel tut og kjør er min holdning der.  Jeg vet ikke hvorfor slike "tulle ulykker" har skjedd med Tesla biler og hvorvidt det er av større omfang her enn på andre biler. Jeg har bare sett 2 slike ulykker selv med egne øyne - og begge var Tesla - men det er umulig å konkludere noe som helst bare som følge av å ha sett 2 ulykker med samme biltype.

Og så mener jeg at alle slike systemer selvfølgelig må typegodkjennes av uavhengig part før de kan brukes.
Det må defineres noen felles krav til hvordan de skal gripe inn og oppføre seg. Vi som sjåfører bytter jo biler hele tiden og da er det viktig at systemene fungerer ganske likt. Sånn sett må også FSD ,når det måtte komme, - godkjennes av en 3 part der visse uavhengige krav må være tilfredsstilt før det kan brukes. F.eks kun brukes på motorvei - skru av systemet når det snør eller sikten er dårlig osv osv...

daktari

Ser it som wk057/Jason Hughes planlegger søksmål om FSD hw. https://twitter.com/wk057/status/1453798410675539969

For de som ikke kjenner til denne personen så var han sentral i å dekode alle APIene fra Tesla (som åpnet for 3.parts apper), samt demontere batterier osv. En avansert og tidlig Tesla fan m.a.o.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:14
Ser it som wk057/Jason Hughes planlegger søksmål om FSD hw. https://twitter.com/wk057/status/1453798410675539969

For de som ikke kjenner til denne personen så var han sentral i å dekode alle APIene fra Tesla (som åpnet for 3.parts apper), samt demontere batterier osv. En avansert og tidlig Tesla fan m.a.o.
Leste ikke alle hans poster, men vil han saksøke Tesla for ikke å bytte til HW3 gratis i biler som ikke har betalt for FSD, eller gjelder det at Tesla ennå ikke har levert FSD?
Det er jo to ganske forskjellige saker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:56

Leste ikke alle hans poster, men vil han saksøke Tesla for ikke å bytte til HW3 gratis i biler som ikke har betalt for FSD, eller gjelder det at Tesla ennå ikke har levert FSD?
Jeg tokket det sånn at det var hardware for en ikke-FSD-bil.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 13:12

Det er en litt artig case. Jeg er enig i at de her har lovet at bilene skal ha HW til å kjøre selv. Men på en annen side, hvilket tap lider man dersom man ikke får ny HW fordi man ikke har kjøpt FSD? Må man ikke kunne synliggjøre et reelt tap for å nå frem i en slik sak, ikke bare den skuffende følelsen av at man ikke får noe man skulle hatt? Slik jeg har forstått følger oppgradering av HW med dersom man kjøper FSD i ettertid.
Som sagt en interessant problemstilling.

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 30. oktober 2021, klokken 16:46
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 13:12

Det er en litt artig case. Jeg er enig i at de her har lovet at bilene skal ha HW til å kjøre selv. Men på en annen side, hvilket tap lider man dersom man ikke får ny HW fordi man ikke har kjøpt FSD? Må man ikke kunne synliggjøre et reelt tap for å nå frem i en slik sak, ikke bare den skuffende følelsen av at man ikke får noe man skulle hatt? Slik jeg har forstått følger oppgradering av HW med dersom man kjøper FSD i ettertid.
Som sagt en interessant problemstilling.
I Norge er jo dette regulert av forbrukerkjøpsloven. Har man fått levert det man kjøpte, eller ikke?
MCU2,  kameraer og HW3 brukes også av biler som ikke har FSD, så jeg vil tro man har en god sak. Det gjør også bilen bedre f.eks. sentry og raskere infotainment.
Spørsmålet retten må svare på er jo da om aktiv FSD allikevel må sees som en forutsetning, eller om "bilen skal ha all hardware" er nok.
Men tiden løper, så 2017-kjøpere bør vel få ut fingeren snart.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 17:01
I Norge er jo dette regulert av forbrukerkjøpsloven. Har man fått levert det man kjøpte, eller ikke?
MCU2,  kameraer og HW3 brukes også av biler som ikke har FSD, så jeg vil tro man har en god sak. Det gjør også bilen bedre f.eks. sentry og raskere infotainment.
Spørsmålet retten må svare på er jo da om aktiv FSD allikevel må sees som en forutsetning, eller om "bilen skal ha all hardware" er nok.
Men tiden løper, så 2017-kjøpere bør vel få ut fingeren snart.
Ja, men de har vel neppe samme rettigheter utenfor Norge? Dette vet jeg for lite om, men jeg vet at vi har sterke rettigheter i Norge.
Tror vi er rimelig enige her.

Motorwatt

Tror man kan ha større muligheter til å få retten til foreslå at det inngås et forlik som gjør at man kan få med seg FSD til en ny Tesla. Spesielt fordi det ikke er forbundet med noen direkte kostnader for noen av partene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

MaxQ

Jeg tolker ikke den twitter-tråden som at han ønsker å saksøke Tesla, men hinter til at noen kanskje burde vurdere det? Min tolkning er at Tesla ikke har en god sak om noen prøver seg, for de har altså markedsført, uten forbehold, at alle biler solgt blir levert med hardware nødvendig for å støtte FSD når det i flere runder har vist seg faktisk å være feil. Og selv om en betaler for FSD må en betale gang på gang for å sikre seg hardware upgrades som gjør at softwaren kan installeres (når den en gang kanskje kommer). Dette, i tillegg til at Tesla ikke gir noen pris på verdien av kjøpt FSD ved innbytte (eller andre saker) selv om de sier at de skal gjøre det, er tydelige nok tegn på at her er rikelig nok advokatmat for de som gidder.

Motorwatt

I Norge kan man bruke Forliksrådet. Et krav om at Tesla skal levere FSD gratis til FSD-kunder ved kjøp av en ny Tesla tror jeg det er muligheter for å nå igjennom med. Det er tross alt kostnadsfritt for Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA