Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

C_B_

#705
Hei.

Vet noen om det har skjedd at noen har fått tilbake pengene for en betalt fsd som etter mange år ennå ikke er levert dem?

Noen rettsaker/klagesaker på dette her eller i andre land kanskje?

Kanskje noen advokater kan tjene noe penger her hvis de ser at refusjon står sterkt sammenlignet med andre saker. Noen adv. her inne? ;)

5 år siden og ser ikke det er levert:

Handyman

Dette har Tesla tatt så mange forbehold mot, at jeg tviler på at det er mange som seriøst har forsøkt dette i rettsapparatet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

FSD kostet meg 4.000 USD i Norge i juni 2018, og 1 Tesla-aksje kostet 70 USD. Hadde fått 57 aksjer i 2018 som i dag er verdt 57.000 USD. Tesla burde gi meg en ny TMY!

Date                   Open   High
Jun 27, 2018   69.00   70.16

Date                   Open   High
Oct 25, 2021   950.53   1,045.00
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 10:39
Etter å ha kjøpt FSD i 2017 og overhodet ikke fått valuta for dette er min mening at FSD kommer først ved HW5 og med mange flere typer og antall sensorer enn i dag, dvs laaangt inn i fremtiden og overhodet ikke mulig på dagens biler.

Min anbefaling er å sette beløpet som FSD koster i aksjefond eller tilsvarende, tar jeg feil, kan man kjøpe i ettertid, har jeg rett, kan pengene rente seg mye på ventetiden, og så kan man bruke pengene på neste bilkjøp som kan faktisk leveres med FSD.
En forskjell med dagens FSD, kontra 2017/2018, er også at Tesla har endret teksten såpass fundamentalt at man har veldig lite rettigheter, Tesla kan i praksis bare bestemme selv når de har levert det de kaller "FSD", selv om det kan være milevis fra ekte selvkjøring, så om dagens hardwarepakke ikke kan levere tilstrekkelig (som jeg tror), får man neppe noen oppgradering med dagens FSD, og sitter plutselig i en "AP1-situasjon"...

Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 10:48
Dette har Tesla tatt så mange forbehold mot, at jeg tviler på at det er mange som seriøst har forsøkt dette i rettsapparatet.
Det var veldig få forbehold i 2017 og iallfall deler av 2018, at jeg tror dette kunne vært en helt reell sak å vinne frem med, men tror ikke det er snakk om nok penger til at det blir noe stort utav det. Jeg gadd iallfall ikke ta kampen, var enklere å selge bilen, og "straffe" Tesla med å ikke bestille verken EAP eller FSD på neste. Som om de merker det.

Motorwatt

@ geear: Forsøkte du å diskutere muligheten for å få FSD overført da du kjøpte TMY?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________


MaxQ

Tesla nevnte noe om at de verdsatte FSD i biler de kjøper tilbake (eller noe i den duren, innbytte ved oppgradering eller hva det var) i sin siste presentasjon. Brøt ut i latter av den påstanden. Tesla Norge mener at FSD har 0,- i verdi ved innbytte.

Fool me once, shame on me. Men handler ikke vapourware fra Tesla noen sinne igjen. AI day viste at Elon har løyet om FSD i årevis og at det fortsatt er årevis til at det er ferdig. Likevel så er det noen som kjøper pakken. Det er penger ut vinduet til den dagen Tesla faktisk kan levere det.

Noen som husker hvor mye hardware som er skiftet etter at de gang på gang har sagt at alle solgte biler har hardwaren som skal til for FSD? Og fortsatt bytter de ut? Dette tar tid. Mye tid. De som trodde på Elon var i god tro, Tesla slipper dessverre unna.

JorEl

Øverst på siden, under posten til C_B_, der man kan lese om FSD-lovnadene. Dette var på den tiden man skulle kjøre fra US-east-coast til US-west-coast. Bilen skulle selvfølgelig kjøre av seg selv, uten innblanding fra sjåfør. Man skulle tom ikke lade selv, siden Tesla hadde funnet opp denne "lade-armen"/robot-laderen.
Forbeholdene til Tesla på C_B_ sitt FSD-bilde, er at man må vente til man får lov av lokale myndigheter. Men alt er gjennomsyret av at Tesla har kontroll på FSD og at man bare venter på godkjenning.
Tesla slenger på, at man ikke får lov å tjene penger på Robot-Taxi uten at man er på Tesla Network, men at man kan sende venner og familie med den.

Tesla gav signaler om at her var det kun myndighetene man ventet på.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på onsdag 27. oktober 2021, klokken 11:24
Øverst på siden, under posten til C_B_, der man kan lese om FSD-lovnadene. Dette var på den tiden man skulle kjøre fra US-east-coast til US-west-coast. Bilen skulle selvfølgelig kjøre av seg selv, uten innblanding fra sjåfør. Man skulle tom ikke lade selv, siden Tesla hadde funnet opp denne "lade-armen"/robot-laderen.
Forbeholdene til Tesla på C_B_ sitt FSD-bilde, er at man må vente til man får lov av lokale myndigheter. Men alt er gjennomsyret av at Tesla har kontroll på FSD og at man bare venter på godkjenning.
Tesla slenger på, at man ikke får lov å tjene penger på Robot-Taxi uten at man er på Tesla Network, men at man kan sende venner og familie med den.

Tesla gav signaler om at her var det kun myndighetene man ventet på.
Hvorfor omtaler du ikke det kanskje viktigste forbeholdet de tar: "dependent on extensive SW validation"
De kommer ikke til å søke om godkjenning fra noen myndigheter før de selv mener at FSD-funksjonaliteten er god og sikker nok. Foreløpig skylder de vel heller ikke på "regulatory approval", nettopp fordi det er et godt stykke frem i tid.
Det er altså kun Tesla selv det står på foreløpig, og de har tatt tydelig forbehold om at de ikke leverer før de selv mener at produktet er klart for markedet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

Nå kan ikke Tesla avtale seg ut av norsk lov og norske rettigheter, så tror om noen gidder, så blir nok 5 års leveringstid for lenge om det trekkes for retten, og man har krav på pengene tilbake + renter.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Hvis de ikke prøver å høyne til level 3, så kan de vel sende dagens FSD Beta hit. Nå er det fremdeles Level 2 som ikke trenger godkjennelse. Men tør de?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#716
Sitat fra: Handyman på onsdag 27. oktober 2021, klokken 12:06
Sitat fra: JorEl på onsdag 27. oktober 2021, klokken 11:24
Øverst på siden, under posten til C_B_, der man kan lese om FSD-lovnadene. Dette var på den tiden man skulle kjøre fra US-east-coast til US-west-coast. Bilen skulle selvfølgelig kjøre av seg selv, uten innblanding fra sjåfør. Man skulle tom ikke lade selv, siden Tesla hadde funnet opp denne "lade-armen"/robot-laderen.
Forbeholdene til Tesla på C_B_ sitt FSD-bilde, er at man må vente til man får lov av lokale myndigheter. Men alt er gjennomsyret av at Tesla har kontroll på FSD og at man bare venter på godkjenning.
Tesla slenger på, at man ikke får lov å tjene penger på Robot-Taxi uten at man er på Tesla Network, men at man kan sende venner og familie med den.

Tesla gav signaler om at her var det kun myndighetene man ventet på.
Hvorfor omtaler du ikke det kanskje viktigste forbeholdet de tar: "dependent on extensive SW validation"
De kommer ikke til å søke om godkjenning fra noen myndigheter før de selv mener at FSD-funksjonaliteten er god og sikker nok. Foreløpig skylder de vel heller ikke på "regulatory approval", nettopp fordi det er et godt stykke frem i tid.
Det er altså kun Tesla selv det står på foreløpig, og de har tatt tydelig forbehold om at de ikke leverer før de selv mener at produktet er klart for markedet.
Tesla vet ikke når de forskjellige funksjonalitetene kommer fordi ; "...as this is higly dependent on local regulatory approval".
Da legger man det frem som at flaskehalsen, ikke er de kommende funksjonene, men myndighetene sin aksept. Man kan, men det vil ta tid å få lov.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

o.b.lix

Sitat fra: JorEl på onsdag 27. oktober 2021, klokken 14:23
Tesla vet ikke når de forskjellige funksjonalitetene kommer fordi ; "...as this is higly dependent on local regulatory approval".
Da legger man det frem som at flaskehalsen, ikke er de kommende funksjonene, men myndighetene sin aksept. Man kan, men det vil ta tid å få lov.

Da må de i så fall ha dokumentert at de har søkt godkjenning.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Og de kan allikevel bevise funksjonaliteten, men kreve at føreren holder i rattet og er ansvarlig, akkurat som AP i dag.

daktari

Denne motstanden leste jeg om på TMC, men jaggu gikk Tesla fans mye lenger enn jeg trodde. Er det pengene i aksjene som driver dem eller en massesuggesjon rundt merket og "dem vs oss"? Nå får man ikke lest Missy Cummings sine tweets lenger, men jeg syntes det var relevante spørsmål hun stilte knyttet til autopilot og autonome biler.

https://www.cnn.com/2021/10/28/cars/tesla-ntsb-cummings/index.html
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA