FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

#825
Sitat fra: emurof på fredag 11. februar 2022, klokken 23:29
Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. februar 2022, klokken 19:17Siden du tydeligvis er en amatør, gav jeg deg info. Du kan ikke kjøpe FSD Beta fordi det ikke er en salgsvare. Du kan kjøpe FSD, og få den levert først når den er ute av Beta i USA. Men ingen vet når. Om det blir et eget Beta-program for EU-versjonen vet heller ingen.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver alt dette. Selvsagt er FSD fortsatt i beta. Poenget er at så snart betaen er tilgjengelig i Norge, så kommer jeg til å betale for den fordi jeg ønsker å teste betaen. Det er det hele denne delen av diskusjonen handler om.
Hvordan vet du at en Beta-versjon vil komme til Norge? Har du insideinformasjoner som ingen andre kjenner til? Fint om du kunne dele dem.

ps. Jeg fant noe selv om dette, men den må først være ute av Beta i USA.

Tesla's FSD still years away as Musk confirms US to be out of beta, before international expansion

It can simulate anywhere, but we need to focus on one region until FSD is out of beta, then expand geographically to have betas in other countries. Canada is not a lot different from US, but different enough.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radial

Sitat fra: emurof på fredag 11. februar 2022, klokken 23:32
Sitat fra: Radial på fredag 11. februar 2022, klokken 20:21Der Mercedes har dobbel LIDAR+kamera+lyktespylere etc, kutta Tesla ut radar fordi det var for vanskelig å få til!?

Nei, det var ikke for vanskelig. Det bare viste seg at radar ikke var ønskelig å bruke fordi det ikke var mer pålitelig enn kameraer, og de ville brukt mye tid og ressurser på å filtrere resultatene fordi radar har mange feilkilder.

Dette forklarte de på AI Day, og viste til og med eksempler på signaler/input fra radar vs. kamera.

Problemet er altså ikke at de ikke klarte det, men at radar ikke ga en stor gevinst i forhold til bare kameraer. Med bare kameraer endte man opp med mer pålitelige data, pluss at det bruker mindre kraft (=økt rekkevidde) og blir billigere. Med andre ord mange fordeler med å droppe radar, og egentlig ingen fordeler ved å beholde det.

Er jo veldig pussig at Mercedes får til L3 med det da? Noe Tesla ikke får til.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Ingen fordeler med radar? Tåke? Ikke slått ut av dugg, uren linse osv? Sterkt lavt motlys?
Har hatt flere biler med radarbasert cruise som gjør meget god jobb med trafikktilpasning, uten fantombrems. Andre får til bruk av både kamera og radar, for de utfyller hverandre godt.
Kamera med redundans, rengjøring osv kan godt tenkes at er en god vei til mål.
Men å påstå det ikke er fordeler med radar blir feil etter mitt syn, for en trenger ikke tenke særlig kreativt for å finne scenarier radar dekker bedre enn kamera
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. januar 2022, klokken 16:36I forhold til trådtittel er jo FSD en bløff så lenge du må sitte bak rattet. Så lenge det heter selvkjørende skal det ikke være nødvendig med fører.

Selvsagt er det ikke en bløff når det er gjort helt tydelig at det er en beta og den er uferdig.

Motorwatt

Kan det være at mangel på radarsensorer ville stoppe/redusere produksjon av biler, og at Tesla derfor hastebestemte seg for å droppe dem?

The coronavirus pandemic significantly impacted the supply chain of automotive RADAR components to be used in safety systems across different vehicle types such as passenger and commercial.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Radial på lørdag 12. februar 2022, klokken 00:00
Sitat fra: emurof på fredag 11. februar 2022, klokken 23:32
Sitat fra: Radial på fredag 11. februar 2022, klokken 20:21Der Mercedes har dobbel LIDAR+kamera+lyktespylere etc, kutta Tesla ut radar fordi det var for vanskelig å få til!?

Nei, det var ikke for vanskelig. Det bare viste seg at radar ikke var ønskelig å bruke fordi det ikke var mer pålitelig enn kameraer, og de ville brukt mye tid og ressurser på å filtrere resultatene fordi radar har mange feilkilder.

Dette forklarte de på AI Day, og viste til og med eksempler på signaler/input fra radar vs. kamera.

Problemet er altså ikke at de ikke klarte det, men at radar ikke ga en stor gevinst i forhold til bare kameraer. Med bare kameraer endte man opp med mer pålitelige data, pluss at det bruker mindre kraft (=økt rekkevidde) og blir billigere. Med andre ord mange fordeler med å droppe radar, og egentlig ingen fordeler ved å beholde det.

Er jo veldig pussig at Mercedes får til L3 med det da? Noe Tesla ikke får til.

Er det Drive Pilot du tenker på? Den gjør jo tydeligvis ikke noe annet enn standard Autopilot gjør i dag, og dessuten er den mye mer begrenset:

"on suitable motorway sections and where traffic density is high. The top speed is restricted to 60 km/h"

Så du må være på forhåndsdefinerte motorveistrekninger, det må være mye trafikk, og hastigheten må være under 60 km/t...

Når Tesla klarer bedre enn dette uten Lidar så er jo faktisk Drive Pilot et bevis på at Tesla er på rett vei!

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. februar 2022, klokken 00:24Ingen fordeler med radar? Tåke? Ikke slått ut av dugg, uren linse osv? Sterkt lavt motlys?

Kan du kjøre med bare radar hvis det er tåke/motlys og kameraene ikke ser noe?

Hvis kameraet blir slått ut av dugg eller uren linse så er det jo en feil, og noe som må fikses.

SitatHar hatt flere biler med radarbasert cruise som gjør meget god jobb med trafikktilpasning, uten fantombrems. Andre får til bruk av både kamera og radar, for de utfyller hverandre godt.

Jada, og Tesla har også brukt både radar og kamera tidligere. Men de fant ut at det ikke er noen fordel med radar. Igjen, jeg anbefaler AI Day for en mer detaljert forklaring.

SitatMen å påstå det ikke er fordeler med radar blir feil etter mitt syn, for en trenger ikke tenke særlig kreativt for å finne scenarier radar dekker bedre enn kamera

Som for eksempel? Hvis kameraet ikke kan se noe i det hele tatt, kan du kjøre på bare radar?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. februar 2022, klokken 00:36Kan det være at mangel på radarsensorer ville stoppe/redusere produksjon av biler, og at Tesla derfor hastebestemte seg for å droppe dem?

The coronavirus pandemic significantly impacted the supply chain of automotive RADAR components to be used in safety systems across different vehicle types such as passenger and commercial.

Nei, dette har de planlagt i lengre tid. Det er godt mulig at delemangel fremskyndet det hele, men på den annen side så fjernet de vel radaren før de store problemene med deleforsyninger oppstod.

Men hva har dette med tråden å gjøre? Det blir bare spekulasjoner som ikke er relevante for temaet.

Motorwatt

Du bestemmer faktisk ikke hva som er relevant i denne tråden!!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

SitatSom for eksempel? Hvis kameraet ikke kan se noe i det hele tatt, kan du kjøre på bare radar?

Det er det radarer blir brukt til.

Existing Tesla cars have a front-facing radar to detect objects in front of the car, especially in bad weather conditions such as heavy rain, snow, and fog. The radar can detect objects up to 160 meters (525 feet) away.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

En skulle ikke tro det var nødvendig å forklare hva de forskjellige teknologiene er gode på?
Andre får til samspillet.
Og nei - jeg kommer ikke til å levere bilen min på reparasjon fordi kamera er møkkete, dekket av vanndråper eller annet.
Når det blir møkkete vasker jeg det. Men radaren må kun rengjøres en sjelden gang i blant i tett snøvær når varmen ikke er tilstrekkelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. februar 2022, klokken 01:00
SitatSom for eksempel? Hvis kameraet ikke kan se noe i det hele tatt, kan du kjøre på bare radar?

Det er det radarer blir brukt til.

Existing Tesla cars have a front-facing radar to detect objects in front of the car, especially in bad weather conditions such as heavy rain, snow, and fog. The radar can detect objects up to 160 meters (525 feet) away.

Det hjelper jo lite. Om kameraene ikke fungerer ser ikke bilen kantlinjene og da får man ingen AP eller FSD. Radar kan ikke lese kantlinjene på veien. I beste fall får man da kun ACC. 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Motorwatt

Det er derfor samspillet er viktig, men det fikk ikke Tesla til, så da droppet de radar.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radial

#838
Sitat fra: emurof på lørdag 12. februar 2022, klokken 00:39
Sitat fra: Radial på lørdag 12. februar 2022, klokken 00:00
Sitat fra: emurof på fredag 11. februar 2022, klokken 23:32
Sitat fra: Radial på fredag 11. februar 2022, klokken 20:21Der Mercedes har dobbel LIDAR+kamera+lyktespylere etc, kutta Tesla ut radar fordi det var for vanskelig å få til!?

Nei, det var ikke for vanskelig. Det bare viste seg at radar ikke var ønskelig å bruke fordi det ikke var mer pålitelig enn kameraer, og de ville brukt mye tid og ressurser på å filtrere resultatene fordi radar har mange feilkilder.

Dette forklarte de på AI Day, og viste til og med eksempler på signaler/input fra radar vs. kamera.

Problemet er altså ikke at de ikke klarte det, men at radar ikke ga en stor gevinst i forhold til bare kameraer. Med bare kameraer endte man opp med mer pålitelige data, pluss at det bruker mindre kraft (=økt rekkevidde) og blir billigere. Med andre ord mange fordeler med å droppe radar, og egentlig ingen fordeler ved å beholde det.

Er jo veldig pussig at Mercedes får til L3 med det da? Noe Tesla ikke får til.

Er det Drive Pilot du tenker på? Den gjør jo tydeligvis ikke noe annet enn standard Autopilot gjør i dag, og dessuten er den mye mer begrenset:

"on suitable motorway sections and where traffic density is high. The top speed is restricted to 60 km/h"

Så du må være på forhåndsdefinerte motorveistrekninger, det må være mye trafikk, og hastigheten må være under 60 km/t...

Når Tesla klarer bedre enn dette uten Lidar så er jo faktisk Drive Pilot et bevis på at Tesla er på rett vei!

Du misforstår litt.
FSD har aldri vært på L3.
Mercedes HAR allerede L3 (under begrensinger, selvsagt).
Og det er her det står og faller, Mercedes putter flere sensorer inn for å løse problemer, attpåtil legges det inn Redundancy med 2stk LIDAR +kamera (og sikkert en radar).

Så at dette alene skal løses med kamera, det er ett mysterium.

Håper for egen del at TACC og AP koden får en real ombygging ihvertfall, så jeg kan få en smule mer tillit til at jeg ikke søler kaffe over hele bilen hver gang jeg møter ett vogntog litt nærme stripa. Selv MG'n gjør en mye bedre jobb med sitt cheap-o-matic ACC system... Den nødbremser nesten for sjeldent, men til gjengjeld får jeg ihvertfall ikke kaffesøl over alt😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Motorwatt

Sensor fusion er nettopp samspill av flere sensorer. Når det gjelder fantombremsing ved skygger, og overgang mellom lys og mørke, er ikke dette radarens skyld. Det kan den ikke skille på. Men kameraene kan. Når det ikke er samspill mellom disse sensorene, reagerer systemet som sikkerhet med en oppbremsing. Radarer sier klar bane, mens kameraene roper "stopp". Hvem skal man stole på? Derfor er ikke færre sensorer en løsning, og det ser man på alle fantombrems-klagene som kommer fra FSD beta brukere, og de har som kjent bare kameraer. Derimot har Lidar, kamera og radar noe for seg. Hvis man da behersker samspillet. Og det er det etterhvert mange andre som kan .....

En annen merkelighet er at biler som blir produsert i Kina fremdeles har radarer installert. Hvorfor? (Vet ikke hvordan det er TMY MIC).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA