FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Ikke kjøp FSD før man har lyttet nøye til siste Q2 earnings call. Blir ikke noe FSD med det første på kundene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kodax

Det han sier kan tolkes på mange måter ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

FSD: EM tror ikke på problemer med myndighetene, iallfall ikke i USA. Men hva da med Europa? Når det gjelder tidsaspektet her, tror jeg det er et åpent spørsmål om man i det hele tatt kan omdefinere "uendeligheten" med dagens hardware.
-------------------------------------------
Colin Rusch -- Oppenheimer & Co. Inc. -- Analyst

And then just the follow-up there is about the kin to the regulatory environment, keeping up with the technology. Are you seeing meaningful evolution in terms of the regulators really understanding the technology and beginning to set some standards here sometime in the near term?

Elon Musk -- Chief Executive Officer

At least in the U.S., we don't see regulation as the fundamental limiter. We've obviously got to make it work and then demonstrate that the reliability is significantly in excess of the average human driver for it to be allowed -- for you to be able to use it without paying attention to the road. But I think we have a massive fleet. So it will be, I think, straightforward to make the arguments on statistical grounds, just based on the number of interventions, especially in events that would result in a crash.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 28. juli 2021, klokken 09:39
FSD: EM tror ikke på problemer med myndighetene, iallfall ikke i USA. Men hva da med Europa? Når det gjelder tidsaspektet her, tror jeg det er et åpent spørsmål om man i det hele tatt kan omdefinere "uendeligheten" med dagens hardware.

And then just the follow-up there is about the kin to the regulatory environment, keeping up with the technology. Are you seeing meaningful evolution in terms of the regulators really understanding the technology and beginning to set some standards here sometime in the near term?

At least in the U.S., we don't see regulation as the fundamental limiter. We've obviously got to make it work and then demonstrate that the reliability is significantly in excess of the average human driver for it to be allowed -- for you to be able to use it without paying attention to the road. But I think we have a massive fleet. So it will be, I think, straightforward to make the arguments on statistical grounds, just based on the number of interventions, especially in events that would result in a crash.

Dette er veldig viktig; det henger nå kun på Tesla.
Tidligere har de alltid hatt en forutsetning om "regulatory approval", som også var en sikkerhetsventil.
Mine I-Pace videoer

daktari

Her er sitatet fra EM; tolkningen er at han mener prisen for FSD (både kjøp og abo) ikke er verdt det nå, og hvis de fikser FSD vet han ikke hva det vil bli verdt; markedet må avgjøre basert på hva de faktisk får til.

SitatElon: Any given [FSD subscription] price is going to be wrong. We will adjust it over time as we see the value proposition make sense for people. I am not thinking about this a lot right now. We have to make FSD work in order for it to be a compelling value proposition otherwise people are kind of betting on the future. Like right now, does it make sense for someone to do the FSD subscription? It's debatable. Once we have FSD widely deployed then the value proposition will be clear. At that point, basically everyone will use it or will be a rare individual who doesn't.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 28. juli 2021, klokken 10:01
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 28. juli 2021, klokken 09:39

Dette er veldig viktig; det henger nå kun på Tesla.
Tidligere har de alltid hatt en forutsetning om "regulatory approval", som også var en sikkerhetsventil.
Jeg er ikke enig i din påstand om at det kun står på Tesla. Jeg mener både spørsmål og svar er mer nyansert.
Det er et spørsmål om han tror at myndighetene blir en flaskehals, og om de holder tritt med utviklingen.
Han svarer at han ikke tror det fundamentale begrensinger, altså at de vil forstå teknologien og være i stand til å sette kravene som må innfris. Han nevner jo også "to be allowed", altå en godkjenning.
Problemet er jo at det ikke finnes klare og konkrete krav for hva som må tilfredstilles før systemet kan godkjennes som L3 og oppover.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

https://youtu.be/XneCbjfoiNI

Det skjer i hvert fall tilsynelatende endel forbedringer.
Nå kan det jo hende at FSD fungerer (noen ganger?) bedre i mørket (selv om det nå er pure vision), så det hadde vært fint om han hadde testet med samme lysforhold.
Videre kan det jo hende at han er en fanboy som viser noen forbedringer, men ikke andre ting som ikke går som det skal, men han har jo i hvert fall publisert de negative tingene tidligere, så jeg lever i FSD-håpet:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Ta heller en titt på Chuck Cook. V9 vs v9.1, samme tur. Den feiler alvorlig ca hvert 5. Minutt. Ubrukelig som autonom kjøring, men en kul gimmick som er potensielt ganske farlig i feil hender.

V9
https://youtu.be/lGSPS_OYB8c

V9.1
https://youtu.be/7rWQbkgp7Q8

Versjon 8.2 fra oktober for ett år siden er uinteressant nå, men videoen du lenket til viser jo at det mange mente var "mind blowing" den gangen gjorde masser av feil.
Mine I-Pace videoer

Jeronan

Sitat fra: daktari på onsdag 04. august 2021, klokken 19:35
Ta heller en titt på Chuck Cook. V9 vs v9.1, samme tur. Den feiler alvorlig ca hvert 5. Minutt. Ubrukelig som autonom kjøring, men en kul gimmick som er potensielt ganske farlig i feil hender.

V9
https://youtu.be/lGSPS_OYB8c

V9.1
https://youtu.be/7rWQbkgp7Q8

Versjon 8.2 fra oktober for ett år siden er uinteressant nå, men videoen du lenket til viser jo at det mange mente var "mind blowing" den gangen gjorde masser av feil.

When we got our Tesla Model S 75D back in Nov. 2017 it was the "golden" period of Software version 8.x. 2018 was the best experience we ever had with our Tesla and MCU1.
The MCU was fast and snappy.  Autopilot performed fantastic with no phantom brake issues. We drove that summer to Nederland and back and used Autopilot almost the entire way without a single issue!

Then the dreaded Software Version 9 came end 2018 and it went all to hell and downhill ever since. MCU1 become unresponsive and sluggish. AP software was rewritten several times. Phantom braking become worse and worse. Hard limits with speed, making AP useless on large parts in Norway due to wrong speed limits in map data. Etc.

Then to make matters worse. Tesla was forced by EU (due to active lobbying of German automakers) to restrict Autosteer. So now it's even more limited where you can use AP. Had it disengage in some bends on E6 even, which was never an issue before.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sjokomelk

Du blander versjoner av ting Jeronan. Her er det snakk om FSD Beta versjon 8 og 9. Må ikke blandes med MCU.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jeronan

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 04. august 2021, klokken 22:21
Du blander versjoner av ting Jeronan. Her er det snakk om FSD Beta versjon 8 og 9. Må ikke blandes med MCU.

:angel:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

På AI-dagen i natt kom det frem at både ny HW4 og nye kameraer kommer. Det var vel neppe noen som var overrasket over det...
Forøvrig ble det bekreftet at de har ligget mye lenger bak en noen håpet på tidligere, men kanskje inne på et bedre spor nå. Dette var ille, det har vært mye luft i det offisielle pratet. Tillitsnedbyggende, er de ærlige nå da?

Det var også snakk om "feature complete", altså at de mener seg ferdig for kunder/level 2, men fra YouTube ser de veldig langt unna Robotaxi. På nesten alle videoer er det noe galt hvert 5. minutt.

Neppe grunn til å betale up front for FSD.
Mine I-Pace videoer

hovik

Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 09:26
Forøvrig ble det bekreftet at de har ligget mye lenger bak en noen håpet på tidligere, men kanskje inne på et bedre spor nå. Dette var ille, det har vært mye luft i det offisielle pratet. Tillitsnedbyggende, er de ærlige nå da?

100% enig. Det virker som om hver presentasjon er om hvordan de har gjort alt feil før, men nå vet hvordan de skal løse problemet. Desverre er de langt unna en løsning nå også. Noen av de som presenterte brukte konsekvent "we're going to ..." om hvor de skal komme frem til en tekninsk løsning. Dette ble i hovedsak brukt om de vanskeligste tekniske utfordringene.

Tesla leverer desverre vaporware. Det hadde vært fryktelig morsomt om de leverte på lovnadene, men holder en finger på Bosch/Daimler som leverandøren som knekker level 4+ først.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Speeder

Sitat fra: hovik på fredag 20. august 2021, klokken 14:11
Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 09:26
Noen av de som presenterte brukte konsekvent "we're going to ..." om hvor de skal komme frem til en tekninsk løsning. Dette ble i hovedsak brukt om de vanskeligste tekniske utfordringene.
Det er jo ikke så rart de brukte slike utrykk. Formålet med presentasjonen var jo å trekke til seg talent til å jobbe hos de å utvikle fremtiden.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

hovik

Sitat fra: Speeder på fredag 20. august 2021, klokken 15:06
Sitat fra: hovik på fredag 20. august 2021, klokken 14:11
Noen av de som presenterte brukte konsekvent "we're going to ..." om hvor de skal komme frem til en tekninsk løsning. Dette ble i hovedsak brukt om de vanskeligste tekniske utfordringene.
Det er jo ikke så rart de brukte slike utrykk. Formålet med presentasjonen var jo å trekke til seg talent til å jobbe hos de å utvikle fremtiden.

Rekrutering er en ting. Denne presentasjonen viste at de er veldig langt unna å oppnå lovnadene fra 2015(?).
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA