FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tir 16. des 2025, kl. 09:22Prøvde dette på min -21 Y men kan ikke ha to Tesla-profiler tilknyttet min bruker. Den ene må være bare lokal i bilen. Stemmer dette?

Tror det er tanken at en bare lager det i bilen. Hvis ikke vil en jo få et problem med hvilken som skal velges når du kommer med din ene mobil...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Ja, profilen må opprettes i bilen. Det er umulig i appen.
Poenget er at den da blir lokal og at den ikke kan synkroniseres til andre biler Juniper.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Sitat fra: Handyman på tir 16. des 2025, kl. 10:58Ja, profilen må opprettes i bilen. Det er umulig i appen.
Poenget er at den da blir lokal og at den ikke kan synkroniseres til andre biler.
Ja denne trenger du kun i din Juniper, i alle andre Teslaer er den overflødig.

Handyman

Ja det er jeg jo klar over. Men kan ikke synkes til en annen Juniper, om du skulle låne en.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tir 16. des 2025, kl. 12:15Ja det er jeg jo klar over. Men kan ikke synkes til en annen Juniper, om du skulle låne en.

Tar 10 sekunder å lage en ekstra profil.... tror du overlever.
Tesla Model Y                         2021-

terje3105

2 profiler funker fint. Men dersom noen sitter i baksetet og ser på Netflix, så stoppes alt. Alle pålogginger er knyttet til førerprofilen.
I tillegg er det ikke så veldig trafikksikkert å bytte førerprofil i fart. Alt er jo plassert så lang unna førersetet som mulig..
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på tir 16. des 2025, kl. 07:57
Sitat fra: turfsurf på tir 16. des 2025, kl. 06:11Hm, nei. Frister ikke veldig å ha to profiler. Men skal teste, er jo en workaround.
Det eneste du må gjøre er å lagre under annet navn og så endre den ene settingen for TACC. Det er så enkelt at jeg til og med har gjort det på enkelttur-basis.
Bonus: Hvis du på en eller annen måte klarer å ødelegge den opprinnelige profilen din (for eksempel noen andre klusser den til), så har du en backup-profil.
Ja, er jo ikke jobben med å lage profilen som er greia. Men det er mye som synkes til profilen. Det blir det rot med ved å bytte profil. Hvis man aldri gjør endringer så er det vel kun historikk som påvirkes...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 16. des 2025, kl. 12:25
Sitat fra: Handyman på tir 16. des 2025, kl. 12:15Ja det er jeg jo klar over. Men kan ikke synkes til en annen Juniper, om du skulle låne en.

Tar 10 sekunder å lage en ekstra profil.... tror du overlever.
Hvis den nye førerprofilen arver alle innstillingene fra Tesla-profilen så vil det helt klart gå raskt. Men dersom man må endre alt "fra bunnen av" så tar det nok betydelig lengre tid.
I tillegg er det de andre konsekvensene som turfsurf og terje3105 nevner som kan være greit for flere å vite om.
Teslå må jo få fikset dette. 

Counterpointer

Profilsynk fungerer så dårlig mellom våere to 3ere at jeg har en lokal profil i bilen til kona.
Enhver justering i hennes bil ødelegger i min bil. Ingen av oss bruker AP siden den er så dårlig og nesten ikke TACC heller av samme grunn.

FSD er jo ikke reelt i Europa så har egentlig ikke den store relevans i denne tråden, nevner det siden det er tema i mange poster nå

Handyman

Har brukt profilsynk mellom flere 3 og Y uten noen problemer. Setter meg inn i lånt bil og alle innstillinger er slik jeg ønsker. Måtte kun justere setene første gangen jeg gikk fra Yen vår til en lånt 3.

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tir 16. des 2025, kl. 16:04Har brukt profilsynk mellom flere 3 og Y uten noen problemer. Setter meg inn i lånt bil og alle innstillinger er slik jeg ønsker. Måtte kun justere setene første gangen jeg gikk fra Yen vår til en lånt 3.
Det er jo til og med noen som synes lys og regnautomatikk fungerer bra 🤷🏻

emurof

Sitat fra: SurSnasen på tir 02. des 2025, kl. 12:11
Sitat fra: emurof på tir 02. des 2025, kl. 01:18Ja nå er endelig FSD begynt å bli bakt inn i aksjekursen. Med god grunn. Autonomi kommer bare nærmere og nærmere, og helt uten tåpeligheter som LiDAR:

Den har jo vært innbakt i kursen for lengst, selv om du hardnakket har hevdet den ikke har vært det.
Men hva med at de nå har tatt ned målet om 20 millioner biler årlig rundt år 2030?

Nei, den har ikke vært innbakt i kursen lenge. Du fikk med deg hvor lang ned aksjen gikk da bilsalget begynte å gå nedover? Kursen i dag kan forklares av autonomi og roboter. Det kunne den ikke sist vi diskuterte dette. Det klarer du vel å se?

Målet om 20 millioner vet jeg ikke om står ved lag lenger siden de nå har autonomi som hovedfokis, men de vil nok kunne nå det hvis de setter i gang med seriøs masseprodusksjon av Cybercab.

emurof

Sitat fra: What-a-watt på tir 02. des 2025, kl. 12:48... og hva med at minst 80% av Teslaene ikke kan bruke det på grunn av at de ikke har HW som passer? Til tross for tydelige løfter gjennom mange år?

Det blir enten skjegget i postkassa, eller så må Tesla bruke en god del kroner på å oppgradere folk gratis.

Sitat fra: What-a-watt på ons 03. des 2025, kl. 12:40Hva er egentlig så imponerende med Teslas robottaxi-satsing i Norge?

Hvilken robottaxi-satsing i Norge? Vi har jo ikke FSD her engang.

Sitat fra: What-a-watt på ons 03. des 2025, kl. 12:40Inn i dette pressede landskapet kommer altså Tesla for å "gjøre furore". Med hva da? En taxi som ikke er en taxi, og en sjåfør som ikke skal være en sjåfør

Hva? Teslas mål er å ha robotaxi som kjører helt uten sjåfør. Bare passasjerer. At bilen kjører seg selv. Hvorfor snakker du om taxi som ikke er taxi og sjåfør som ikke er sjåfør? Målet er taxi uten sjåfør.

What-a-watt

Sitat fra: emurof på tir 16. des 2025, kl. 21:35
Sitat fra: SurSnasen på tir 02. des 2025, kl. 12:11
Sitat fra: emurof på tir 02. des 2025, kl. 01:18Ja nå er endelig FSD begynt å bli bakt inn i aksjekursen. Med god grunn. Autonomi kommer bare nærmere og nærmere, og helt uten tåpeligheter som LiDAR:

Den har jo vært innbakt i kursen for lengst, selv om du hardnakket har hevdet den ikke har vært det.
Men hva med at de nå har tatt ned målet om 20 millioner biler årlig rundt år 2030?

Nei, den har ikke vært innbakt i kursen lenge. Du fikk med deg hvor lang ned aksjen gikk da bilsalget begynte å gå nedover? Kursen i dag kan forklares av autonomi og roboter. Det kunne den ikke sist vi diskuterte dette. Det klarer du vel å se?

Målet om 20 millioner vet jeg ikke om står ved lag lenger siden de nå har autonomi som hovedfokis, men de vil nok kunne nå det hvis de setter i gang med seriøs masseprodusksjon av Cybercab.

Delte meninger. Fra Teslarati:

Tesla-analytiker innser én stor ting med aksjen: leveranser mister betydning.

https://www.teslarati.com/tesla-analyst-realizes-one-big-thing-about-tsla-stock-deliveries-losing-importance/

emurof

Sitat fra: daktari på ons 10. des 2025, kl. 18:13Nå som Musk har vært ute og jugd igjen om FSD (fancy ny modell om 3 uker) er det gøy å minne om dagens status, 3,5 år senere:

Sitat* **Waymo:**
* **Fleet:** \~2,500+ cars
* **Volume:** 450,000 paid trips/week.
* **Territory:** SF, LA, Phoenix, Austin, Atlanta, Dallas, Houston, Philadelphia, Pittsburgh, Baltimore, St. Louis, London.
* **Status:** Unsupervised (Driverless).

* **Tesla:**
* **Fleet:** 0 robotaxis.
* **Volume:** 0 paid driverless trips.
* **Territory:** A tiny, human-supervised pilot in Austin that crashes 16x more than Waymo.
* **Status:** Supervised (L2).

Dette stemmer jo ikke. Tesla tar betalt for robotaxi-turer i USA nå, uten fører. De har noen titalls biler. De tar mindre betalt enn Waymo.

Problemet til Waymo er at de ikke klarer å tjene penger.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA