FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på søndag 26. oktober 2025, klokken 09:19
SitatAt Tesla ikke ønsker å bruke mye tid & penger på en ressurs som er på vei ut døra er bare naturlig.

På vei ut døra? De har ikke engang kommet inn. Men inngangspengene tar man gladelig i mot, og det så det holder.....

Vi snakker først og fremst om AP. Som er standard i premium-utgavene.

Du har nok rett; AP er her for å bli. Men tipper den ikke kommer til å bli mye bedre (med det første), fordi Tesla ønsker at du betaler for FSD-funksjonalitet (som i mange land, er veldig, veldig mye bedre). Klart, hvis FSD tar ytterligere steg, og AP bør forbedres av konkurranse-hensyn, så blir det nok forbedringer.

EU/EØS er i økende grad et særtilfelle.

At noen betalte (betaler?) fullpris for FSD, før funksjonaliteten var på plass, er en annen diskusjon. Disse kjøpte snake oil. Og må anses for å være lettlurte, all den tid FSD kan kjøpes ved et tastetrykk i ettertid. Tesla burde selvsagt tilby disse FSD-transfer (til evig tid) og NDA.

Samtidig; Målt mot hva Tesla lover i dag, og har lovt en god stund, så er V14 ca. i mål. Vanskelig å argumentere for noe annet. Og selvsagt skal FSD koste mye penger, i de landene som tilbyr dette.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Ubrukt Tesla FSD – 8 år gammel, fortsatt like uvirkelig

Selger en helt ubrukt utgave av Teslas legendariske Full Self Driving (FSD). Nypris 59.900.-.
Kjøpt for 8 år siden i et øyeblikk av teknologisk optimisme – men den har dessverre aldri dukket opp.

Tilstand:
    •    Fremstår som ny (så vidt jeg vet – den er som nevnt umulig å finne).
    •    Ikke testet, da jeg ikke aner hvor funksjonen befinner seg.
    •    Ingen garanti, ingen støtte, ingen angerett – akkurat som ekte innovasjon!

Om produktet:
    •    Skal visstnok kunne kjøre selv.
    •    Har aldri vist tegn til liv.
    •    Flott å se på i teorien.

Selges fordi: Jeg har sluttet å vente.
Reklamasjon: Blir høflig ignorert, både av meg og Tesla.

Kjøpes på eget ansvar, helst av noen med bedre fantasi eller mer tålmodighet enn meg.

Pris: Åpen for bud – eventuelt bytte i noe som faktisk virker, f.eks. en sykkel med støttehjul eller et analogt kart.
:+1:

(Har fått et skriftlig tilbud fra Tesla på kr 0,-.
Åpen for litt høyere bud. 😉)

What-a-watt

Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. oktober 2025, klokken 10:02fordi Tesla ønsker at du betaler for FSD-funksjonalitet (som i mange land, er veldig, veldig mye bedre).
Vet bare om USA, Kina, og delvis i Australia.

daktari

Å kalle kjøpere av FSD "lettlurte" er en fornærmelse. Det var en forbaskemet svindel, og svindleren er nå en av verdens rikeste pga svindelen.

Jeg har ingen problemer med fartsjystering på BMW, den er nydelig i svinger og mot rundkjøringer og kryss, også når man tar igjen andre biler. Kartgrunnlaget i Norge kan forbedres noen steder, men selve justeringen som skjer er behagelig. Jeg har heller ikke fantombremsinger eller ubehagelige kast i rattet.

Så drysses det unnskyldninger utover for å dekke over at Tesla svikter, bl.a. feil hw, reguleringer. Det er bullshit, det er programvaren som er problemet. Google sensitivitet og spesifisitet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Electrec har en interessant artikkel

https://electrek.co/2025/10/24/former-tesla-self-driving-leaders-different-story-than-elon-musk/?

Som jeg påpekte noen poster opp.

« Elon Musk has been notoriously wrong about predicting when Tesla would solve self-driving.
The CEO first announced that "all Tesla vehicles produced since 2016 have all the hardware necessary to achieve full self-driving," and then claimed, every year from 2019 to 2025, that Tesla would deliver the capability through software updates by the end of each year.
He reiterated the prediction recently, saying Tesla would remove the safety monitor from its robotaxi service in Austin and enable "unsupervised self-driving" in consumer vehicles by the end of 2025.»

Imidlertid sier Karpathy (nå som han ikke lengre er i Tesla)

«Karpathy said:
"[...] I think basically what takes the long amount of time and the way to think about it is that it's a march of nines and every single nine is a constant amount of work, so every single nine is the same amount of work, so when you get a demo and something works 90% of the time, that's just the first nine, and then you need the second nine, and third nine, fourth nine, fifth nine, and while I was at Tesla for five years or so, i think we went through maybe three nines or two nines. I don't know, but like multiple nines of iteration, there's still more nines to go, and so that's why these things take so long [...]"

What-a-watt

Ikke rart det tar lang tid. Dette kunne superprogrammereren Karpathy sagt mye enklere:

Hver gang du forbedrer det fra 90 % til 99 % eller 99,9 %, krever det like mye arbeid.

Counterpointer

Det er ikke ett poeng å forenkle alt.

Det er ytterligere ett godt poeng fra en tidligere Tesla ansatt.

« Sterling Anderson is recognized as the first Autopilot program leader at Tesla in 2015-2016. He now leads global products at GM, which announced this week that it plans to launch level 3 autonomous driving in 2028.
During the event announcing the new autonomous driving timeline at GM, Anderson took a jab at his former employer:
Our customers have driven over 700 million hands-free miles with Super Cruise without a single accident attributed to the technology. I led Autopilot, and you can't say that for Autopilot. I think this is the long-term play: we build trust with customers by delivering safe products.»

Så kommenterer Electrec;

«He has a point considering Tesla is currently flooded with lawsuits related to accident that involved its Autopilot or 'Full Self-Driving' features.»

CorsoDante

Sitat fra: daktari på søndag 26. oktober 2025, klokken 11:46Å kalle kjøpere av FSD "lettlurte" er en fornærmelse. Det var en forbaskemet svindel, og svindleren er nå en av verdens rikeste pga svindelen.

Jeg har ingen problemer med fartsjystering på BMW, den er nydelig i svinger og mot rundkjøringer og kryss, også når man tar igjen andre biler. Kartgrunnlaget i Norge kan forbedres noen steder, men selve justeringen som skjer er behagelig. Jeg har heller ikke fantombremsinger eller ubehagelige kast i rattet.

Så drysses det unnskyldninger utover for å dekke over at Tesla svikter, bl.a. feil hw, reguleringer. Det er bullshit, det er programvaren som er problemet. Google sensitivitet og spesifisitet.

Er det fortsatt folk som googler?

Å betale penger for noe som ikke er tilgjengelig, og som man kan betale for i ettertid, er for meg det glade vanvidd. Så ja; lettlurt. Og selvsagt et element av con man-aktivitet rundt snake oil. Alltid vært. Heldigvis fikk man tilgang på NDA.

Og V14 leverer på det Tesla lover, og har lovt i lang tid. Å påstå noe annet er på nivå med komiske Ali. At EU/EØS hindrer FSD (som L2), er en side-diskusjon.

De som har betalt fullpris for FSD, og ikke tatt NDA-løypa, må i hvert fall mistenkes for å være lettlurte.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

SitatOg V14 leverer på det Tesla lover, og har lovt i lang tid. Å påstå noe annet er på nivå med komiske Ali. At EU/EØS hindrer FSD (som L2), er en side-diskusjon.

De som har betalt fullpris for FSD, og ikke tatt NDA-løypa, må i hvert fall mistenkes for å være lettlurte.

Ja, det står at det er avhengig av regulatoriske krav. Det står det faktisk også i dag....

Da finnes det vel tydeligvis mange tusener Komiske Alier som fremdeles kjøper FSD .....

Du kan ikke vise dette vedlegget.

What-a-watt

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på søndag 26. oktober 2025, klokken 10:58
Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. oktober 2025, klokken 10:02fordi Tesla ønsker at du betaler for FSD-funksjonalitet (som i mange land, er veldig, veldig mye bedre).
Vet bare om USA, Kina, og delvis i Australia.

OK.

Prøv chatgpt.com, du vil like det.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på søndag 26. oktober 2025, klokken 15:19
SitatOg V14 leverer på det Tesla lover, og har lovt i lang tid. Å påstå noe annet er på nivå med komiske Ali. At EU/EØS hindrer FSD (som L2), er en side-diskusjon.

Ja, det står at det er avhengig av regulatoriske krav. Det står det faktisk også i dag....

Da finnes det vel tydeligvis mange tusener Komiske Alier som fremdeles kjøper FSD .....

Du kan ikke vise dette vedlegget.

3.000 dollar. Og henviser til EAP (som ikke lengre tilbys, og ikke har vært tilbudt på lenge). Hvilket arkiv har du hentet dette bildet fra?

De som kjøper FSD i dag blir møtt med lovnadene jeg klistret inn lengre opp, som er dagsaktuelle (og som ikke lover mer enn L2).

Komiske Ali er den som hevder at V14 ikke leverer iht. det Tesla lover i dag.

Og skjønner at dagens lovnader blir en digresjon målt opp mot hva denne tråden primært handler om; Teslas (atter en komiske Ali) villedning av hva FSD var og skulle bli, spesielt mht. HW2/3. De som gikk på limpinnen her fortjener NDA (med renter) og FSD transfer for all tid.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

SitatDe som gikk på limpinnen her fortjener NDA (med renter) og FSD transfer for all tid.

Det kostet "blod, svette og tårer" å få erstatning fra Tesla. Og godt med tid. En på dette forumet brukte 14 (!) måneder, og fikk erstatning først etter en dom i Forliksrådet (med NDA). Tesla burde refundert FSD til alle de tusener i Norge som kjøpte FSD før 1 mars 2019 (da beskrivelsen av FSD ble endret) automatisk. Men de velger å kjempe i mot. Se bare på saken om batterier som endte slik:

Tesla anket saken videre til Høyesterett, som i februar besluttet å nekte anken fremmet. Dermed ble Borgartings dom rettskraftig, prisavslaget ble satt til 50.000 kroner per bil. De 112 stansede sakene utgjør dermed en potensiell utgift på 5,6 millioner kroner for Tesla.

What-a-watt

SitatCorso Dante: At noen betalte (betaler?) fullpris for FSD, før funksjonaliteten var på plass, er en annen diskusjon. Disse kjøpte snake oil. Og må anses for å være lettlurte, all den tid FSD kan kjøpes ved et tastetrykk i ettertid.
Min "Tesla-selger" lovet FSD-kapabilitet innen utgangen av 2018. Og at det var lurt å bestille funksjonaliteten med bilen for å unngå å betale moms ved etterinstallering.

ps. Jeg måtte også vente 2 måneder på momsfrie vinterdekk til begynnelsen av desember. Sikkert dumt det også.....

Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv!

What-a-watt

SitatCorso Dante: Og henviser til EAP (som ikke lengre tilbys, og ikke har vært tilbudt på lenge).

Joda: EAP = Enhanced Autopilot. som er en forutsetning for å kunne kjøpe FSD. Selges i dag:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA