FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: daktari på onsdag 25. juni 2025, klokken 17:31Okei da:

https://youtu.be/C_pSZv6THfA

Mange takk, stygg den der, åpenbart at Tesla har vært i en tidsklemme før lansering, og det er vel omtrent bare i Texas at slike halvferdige produkter slippes på gata uten verifisering først.

Samtidig er slippet veldig positivt for de av oss som heier på selvkjørende taxier, og som ønsker en fremtid uten taxi-turer til ågerpriser / sosial dumping (spesielt her i Norge, hvor grunnlønna er såpass høy / løyvene såpass mangfoldige, at det omtrent ikke er mulig med en god løsning for begge parter i snittet mellom sjåfør og privatkunde). Zoox blir også veldig spennende å følge med på, selv om det å sitte med ryggen mot trafikken slår meg som litt suboptimalt..

Åpenbart at Tesalas introduksjon, og der tilhørende fallos-inspirerte utvidelse, har trigget Waymo - som svarte med sin egen utvidelse av tilbudet i Austin. The game is on (again, jf. Cruise).

Konkurranse er iboende positivt, noe alle vet. Jeg heier på den aktøren / de aktørene som bryter gjennom EUs tykke lag med red tape, og bringer dette til Norge. Og da helst uten offentlig sløsing på veien dit, jf. Ruters "prosjekt" (verifisering av kinesisk teknologi) på Oslos østkant, til den nette sum av flere titalls skatte-millioner.

TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Det hadde ikke vært noe i veien for ar Tesla kjørte en pilot i Groruddalen også, eller Tyskland eller UK. Men det vil de åpenbart ikke og skylder heøler på myndighetene.

Nå har de en pilot i Texas. Med full supervisjon, OG remote supervisjon. De kjører få km, og det har vært lite vellykket med masse intervensjoner.

Åpenbart et stunt for å pushe aksjekursen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Robotaxi kan ikke kjøre når det er mørkt. Mangler kapable sensorer. Så på vinterstid i Norge må festen slutte senest kl. 1600.

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på fredag 25. juli 2025, klokken 16:02Robotaxi kan ikke kjøre når det er mørkt. Mangler kapable sensorer. Så på vinterstid i Norge må festen slutte senest kl. 1600.
Og i nord Norge slutter festen i november og starter i februar igjen.....

CorsoDante

Sitat fra: daktari på fredag 25. juli 2025, klokken 15:51Det hadde ikke vært noe i veien for ar Tesla kjørte en pilot i Groruddalen også, eller Tyskland eller UK. Men det vil de åpenbart ikke og skylder heøler på myndighetene.

Nå har de en pilot i Texas. Med full supervisjon, OG remote supervisjon. De kjører få km, og det har vært lite vellykket med masse intervensjoner.

Åpenbart et stunt for å pushe aksjekursen.

Henger utvilsomt sammen med sviktende salgstall/aksjekurs.

Ser ut til at Tesla nå skal lansere "Robotaxi" i SF, denne gangen med en person bak rattet(!). Mulig dette er et krav.
Edit; ja, krav, siden de ikke har fått tillatelse til å drive fører-fritt, sanns. fordi de ikke har verifisert teknologien (mht. skade-statistikk etc.), mer her; https://www.businessinsider.com/tesla-robotaxi-bay-area-launch-san-francisco-memo-2025-7

Mht. Østkanten / Norge, så er det så vidt meg bekjent ingen private aktører i gang med testing av førerløse taxier, sanns. fordi EU (og dermed lakeien Norge) ikke tillater den slags kommersialisering innen rimelig tid. Det er vel også lite poeng i å teste i Norge, da man kan kvalifisere teknologien andre steder innenfor EU, eksempelvis Nederland... De som ikke er beheftet med kommersielle aspekter, og fritt kan sause ut andres penger i lala-land, kan verifisere kinesisk teknologi i mellomtiden. (Her tar jeg gjerne feil, og dersom Ruter baner vei for en tidlig lansering i Norge, for kommersielle aktører, målt opp mot andre land, så Bravo - vel anvendte skattepenger!).

Man kan si mye om Brexit, men en av de enorme fordelene er at de har erstattet EUs tvangstrøye-aktige red tape med en frisk fremoverlenthet. Dette inkluderer hensynet til at folk skal få kunne ta kostnadseffektiv transport uten fører, et fantastisk gode. GB jobber målrettet med å få på plass piloter (uten sjåfør) H1 2026. Godt å se at de baner vei i Europa, så får vi bare håpe på at EUs mange lag med byråkrati lar seg inspirere til å få til noe tilsvarende. Dersom EU står igjen på perrongen (bokstavelig talt...), i det andre deler av verden (Europa!) beveger seg fremover, så vil dette fort true folks hang til å heie på denne litt tungrodde og byråkratiske institusjonen.
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Det er et dansk firma, Holo, som kjører for Ruter. Ikke noe kinesisk der utover at de bruker bil fra Nio som base for deres egen pakke.

Flere europeiske kommersielle aktører tester i Europa. Moia/VW, Wayve, MobilEye.

Alle disse er med sikkerhetsjåfør såvidt jeg vet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på fredag 25. juli 2025, klokken 21:00
Sitat fra: What-a-watt på fredag 25. juli 2025, klokken 16:02Robotaxi kan ikke kjøre når det er mørkt. Mangler kapable sensorer. Så på vinterstid i Norge må festen slutte senest kl. 1600.
Og i nord Norge slutter festen i november og starter i februar igjen.....

Som om ikke landsdelen sliter nok med avfolking allerede...

Robotaxi i nattens mulm og mørke.. (dog med gatebelysning);

Er selvsagt andre hensyn som gjør at Tesla velger å stenge tjenesten ved midnatt (enn så lenge).
TMYP HW4 / TM3P Atom

hELgenen

Jeg forstår virkelig ikke denne jakten på FSD - i alle fall ikke i Norge......Jeg hadde ikke betalt 1 øre ekstra for FSD. Og kommer FSD så vil det jo fort bli slik at noen investerer i bil flåter som går som "taxi" og at det å eie egen bil med FSD fremstår helt tullete. Verdien av egen bil med FSD vil falle totalt sammen. Men å eie en bil UTEN FSD vil derimot kunne ha verdi.....

What-a-watt

SitatVerdien av egen bil med FSD vil falle totalt sammen.

Tesla gir ikke én krone mer for FSD-biler ved innbytte, og kobles ut ved videresalg ;)

turfsurf

Verdien av FSD er soleklar for min del. Å kunne ta de lange, kjedelige strekkene uten å sitte å glane på Toyotaen foran. Og å kunne kjøre opp til hytta sent på kvelde selv om jeg er trøtt. Eller bare sitte og se på utsikten over fjellet og ta bilder. Finne beste sted å stoppe for fottur midtveis. Eller bare ett L2 system som gjør totalen sikrere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: daktari på lørdag 26. juli 2025, klokken 08:25Det er et dansk firma, Holo, som kjører for Ruter. Ikke noe kinesisk der utover at de bruker bil fra Nio som base for deres egen pakke.

Flere europeiske kommersielle aktører tester i Europa. Moia/VW, Wayve, MobilEye.

Alle disse er med sikkerhetsjåfør såvidt jeg vet.

Sikkerhetssjåfør er neppe by choice, igjen. jf. EUs red tape. Derfor jobber GB målrettet med å få på plass førerløse piloter ila. H1 2025. Jeg tipper GB gruser EU på denne fronten, pga. regulatoriske hindringer hos sistnevnte. Vi får se.

God presisering dét mht. det offentlig sponsede opplegget i Groruddalen, som har kostet flere titalls millioner kroner. Ser at intet mindre enn fire aktører er involvert; Ruter (sponsor / prosjekt-eier), Holo (prosjektleder/implementerer), Mobileye (selvkjørings-teknologi) og Nio (bilen). Altså et (i all hovedsak) israelsk selskap bak selvkjøringsteknologien... Igjen; Dersom Ruter klarer å sette Norge i spydspissen hva gjelder autonome taxier, så er det vel anvendte skattepenger. Men tviler på at det akselererer noe som helst, og at man må vente (i flere år) på at EU stabler føttene før man kan få til noe her oppe. Og at omtrent alt man ender opp med å ha fått til i Groruddalen er å ødsle bort andres penger (prosjektet vil selvsagt stemples som en suksess, okke som...). Og at GB rykker i fra. Vi får se - tar gjerne feil.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. juli 2025, klokken 08:57Verdien av FSD er soleklar for min del. Å kunne ta de lange, kjedelige strekkene uten å sitte å glane på Toyotaen foran. Og å kunne kjøre opp til hytta sent på kvelde selv om jeg er trøtt. Eller bare sitte og se på utsikten over fjellet og ta bilder. Finne beste sted å stoppe for fottur midtveis. Eller bare ett L2 system som gjør totalen sikrere.

Ubegripelig at man må argumentere for hvorfor FSD(S) (som L2, potensielt L3/4) er et fantastisk system, når det fris fra EUs red tape.

Sleit med et ferskt, men elendig L2-system komponert av Toyota i en leiebil i sommer (BZ4X), og lengtet tilbake til AP/TACC - som bare er en ørliten brøkdel av hva FSD(S) tilbyr når gitt friere tøyler.

Men vi får bare akseptere at det er ulike preferanser, særlig hos den eldre garde. Hadde sikkert noen som tviholdt på hest og kjerre også, foretrakk lukta av hestemøkk fremfor bensin osv.

Litt på siden av FSD(S) (L2), men dog relevant; At folk ønsker førerløse taxier er vel ikke noe vi også må argumentere for, eller..? Bare sonderer litt her...
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

SitatMobileye (selvkjørings-teknologi) og Nio (bilen). Altså et (i all hovedsak) israelsk selskap bak selvkjøringsteknologien

MobilEye eies av Intel. Kjøpt fra det israelske selskapet for 8 år siden.

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 26. juli 2025, klokken 09:04
SitatMobileye (selvkjørings-teknologi) og Nio (bilen). Altså et (i all hovedsak) israelsk selskap bak selvkjøringsteknologien

MobilEye eies av Intel. Kjøpt fra det israelske selskapet for 8 år siden.

Stemmer på en prikk. Mobileye har hovedkontor i sjølveste Jerusalem. Ca. 90 % av arbeidsstokken sitter i Israel. Så mer riktig å si amerikansk-eid, med israelske røtter, tilstedeværelse og hovedkontor. Ellers intet interessant å plukke frem / pirke i, skjønner jeg, mht. offentlig sløsing osv.
TMYP HW4 / TM3P Atom

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. juli 2025, klokken 08:57Verdien av FSD er soleklar for min del. Å kunne ta de lange, kjedelige strekkene uten å sitte å glane på Toyotaen foran. Og å kunne kjøre opp til hytta sent på kvelde selv om jeg er trøtt. Eller bare sitte og se på utsikten over fjellet og ta bilder. Finne beste sted å stoppe for fottur midtveis. Eller bare ett L2 system som gjør totalen sikrere.

Har ingen hytte å reise til og vil heller ikke ha det. Men å reise med bil på egenhånd har en egen glede hos meg. Dersom FSD skulle komme som pålegg kunne man like gjerne skyte meg. Friheten og verdien til selv å føre en bil på landevei,prøver å unngå motorvei,er ubeskrivelig. En av de få ting her i livet som gir mening.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA