FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

6 års ventetid på et kjøpt og betalt produkt er uansett ikke akseptabelt. Det mener Tesla også, og refunderer de som krever det, og som kjøpte før 1. mars 2019.

Handyman

Ja, det skjønner jeg godt at kjøperne mener. Det var jo altså heller ikke det jeg komenterte/spurte om.
Jeg spurte om han var blitt lovet at FSD skulle virke ved kjøpstidspunktet. Ikke noe annet! Hvor vanskelig kan det være?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på fredag 31. januar 2025, klokken 11:44Ja, det skjønner jeg godt at kjøperne mener. Det var jo altså heller ikke det jeg komenterte/spurte om.
Jeg spurte om han var blitt lovet at FSD skulle virke ved kjøpstidspunktet. Ikke noe annet! Hvor vanskelig kan det være?
... og jeg mener det er uvesentlig.

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på fredag 31. januar 2025, klokken 11:44Ja, det skjønner jeg godt at kjøperne mener. Det var jo altså heller ikke det jeg komenterte/spurte om.

Fikk sanns. vite ved kjøpstidspunktet at FSD skulle virke ... snart (innen utgangen av året osv.).

Som WaW skriver; Tesla gir NDA til de som har gått på limpinnen. Ingen hemmelighet det. Vi som kjøpte et ikke-aktiverbart L2-system (brukt!), gleder oss til gjengjeld over stegene som FSD tar, inkl. de regulatoriske.
TMYP HW4 / TM3P Atom

JorEl

Jeg kjørte rundt i en E-golf i 3,5år, med Adaptive Cruse Control til en sum av 3-4tusen kroner. Når jeg handlet Model-S, hadde Tesla leeenge hatt en misvisende/løgnvideo som viste at bilen kjørte rundt uten sjåfør. Tesla og Elon Musk fremstilte det hele som at selvkjøringen var ferdigutviklet, men man trengte en måned eller to, til å finpusse programvaren. Var det ca 10ganger sikrere å la bilen styre selv?
Man skulle sågar la en Tesla kjøre fra USA sin vestkyst til østkyst. Og man viste frem en ferdigutviklet laderobot, som gjorde at man ikke trengte gå ut av bilen.
Elon Musk sa han kjørte rundt med ferdig programvare og at det hele virket perfekt.
Oversettelsen på den norske Tesla-siden, besto av en så dårlig oversettelse at man lo av det hele.. Tesla løy, svindlet, meget bevisst og så bra at et forsikringselskap, hadde vært stolt og begeistret.

Hvordan kunne jeg eller en kunde, forstå at info fra TESLA og Elon Musk ikke kan tas seriøst?

EAP er også svindel. Summon virket ca en lang måned, før det ble helt elendig. Smart Summon og Actually Smart Summon er videreføring av elendigheten, som bare understreker hva TEsla har holdt på med.

Tesla gjorde alt for at kundene skulle kjøpe at produkt som se ikke var ferdige med. At jeg enda kjører rundt med BETA-Software underbygger påstanden.
Husker dere nordmannen som kjørte rund i Texas og var redd for en sint folkemengde? Han fikk maange år i fengsel fordi han brukte sin bil som et mordvåpen.

Til alle som kjører med AP, EAP, FSD(ja hvor er den varen?), hvor mange ganger har vi måtte redde bilen fra en farlig situasjon?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

Hadde Tesla tatt på seg bryderiet med å lese det europeiske lovverket kunne de spart mange kunder for ergrelser. Det ble derimot slik at flere oppdateringer ikke tilførte noe nytt, men derimot fjernet flere funksjoner som faktisk hadde virket ok.

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 31. januar 2025, klokken 10:29Ble du fortalt at FSD skulle virke da du kjøpte bilen?
Du synes det er greit å ta betalt for noe du ikke vet om du kan levere?
Svindel kalles det på norsk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: RJK på fredag 31. januar 2025, klokken 10:34
Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2025, klokken 08:08
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 23:55
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 22:15
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 21:13
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2025, klokken 21:05
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:48
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:00
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 16:07Det er jo faktisk sagt i retten at det Musk sier er «corporate puffery» og dermed ikke på noen måte kan stoles på siden det sies for å fremme egen forretning!
Musk har en dom på at han juger! 🤪
Det vet du vel godt at han ikke har. Det retten falt ned på, var at man ikke kan kalle det løgn at en eier er overoptimistisk på hva man skal få til,  o på tiden det skal være løst på. Altså kan man ikke dømme han for at han trodde de skulle løse det innenfor antatt tid. Det er det som ligger under "Corporate Puffery".
Er det lov å være uenig i den tolkningen, eller må du sette meg i KZ-camp på Guantanamo nå?
Holder at du leser hva dommeren skrev i dommen, med åpne øyne! Altså ikke bevisst trekker de verste konklusjoner, men prøve å se litt mere nøytralt på det!

Som sagt, det ble sagt at de ikke kan eller vil si om det var bevisst løgn, når det må tolkes som "Corporate puffery".
Du kunne bare sagt, countrrpointer har helt rett 😇
Ja, det kunne man jo sagt. Men var jo noen som ikke ville innrømme det, men heller krangle på hva det i realiteten var dommeren sa! ;)
Jeg synes det er en helt hårreisende dårlig dom, og kan ikke fatte og begripe at folk har behov for å forsvare den. Hvilke andre selskap leverer så dårlig? Det er åpenbart da at aksjekursen også er puffed up. Verden vil bedras.

Men nå får vi se til juni, for da folkens, da skal FSD kjøre autonomt. 8,5 år etter salget startet.
Og her missforstår du igjen. Det er ikke forsvar av dommen, når jeg påpeker at du har misforstått hva dommen konkluderte med. Det er kun oppklaring av fakta. Jeg har ikke sagt ett eneste ord om hva jeg synes om dommen, men du virker som å ha trukket konklusjonen om at jeg har forsvart dommen.

Det er slike former for å ilegge motparten meninger de aldri har uttalt, at jeg har kritisert deg for før og nå må gjøre igjen, men i denne saken gjaldt kritikken på at du har feiltolket hva dommen sa. Igjen, jeg har aldri sagt noe om hvorvidt jeg er enig eller uenig i dommen her.

Jeg synes det er rett og slett tullete av deg å drive en slik form for diskusjonsteknikk! Ja, rent ut forkastelig! Derfor påpeker jeg dette, for slikt bør du slutte med. IKKE ilegg folk meninger de ikke har uttalt!
Kan jeg spørre hvilken interesse du har i å forsvare slik forretningspraksis?

Hvis du kjøper en TV med lovnad om at den skal tilby en app for Netflix, selger viser video av hvordan den funker, men 8,5 år etterpå så finnes fortsatt ikke appen, synes du det er greit? Og selger sier "neste år, neste år"

Eller du betaler for varmekabler på badet, men funker det - nei. Manana, manana.

Hvorfor mener du dette er akseptabelt?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2025, klokken 13:12
Sitat fra: Handyman på fredag 31. januar 2025, klokken 10:29Ble du fortalt at FSD skulle virke da du kjøpte bilen?
Du synes det er greit å ta betalt for noe du ikke vet om du kan levere?
Svindel kalles det på norsk.

Nok en gang! Spørsmålet mitt innebærer ikke noe annet enn det jeg faktisk spurte om.

What-a-watt

Kanskje formulere spørsmålet ditt bedre? Hva ville du fram til hvis svaret var ja, eller nei?

Handyman

Sitat fra: JorEl på fredag 31. januar 2025, klokken 12:47
Jeg kjørte rundt i en E-golf i 3,5år, med Adaptive Cruse Control til en sum av 3-4tusen kroner. Når jeg handlet Model-S, hadde Tesla leeenge hatt en misvisende/løgnvideo som viste at bilen kjørte rundt uten sjåfør. Tesla og Elon Musk fremstilte det hele som at selvkjøringen var ferdigutviklet, men man trengte en måned eller to, til å finpusse programvaren. Var det ca 10ganger sikrere å la bilen styre selv?
Man skulle sågar la en Tesla kjøre fra USA sin vestkyst til østkyst. Og man viste frem en ferdigutviklet laderobot, som gjorde at man ikke trengte gå ut av bilen.
Elon Musk sa han kjørte rundt med ferdig programvare og at det hele virket perfekt.
Oversettelsen på den norske Tesla-siden, besto av en så dårlig oversettelse at man lo av det hele.. Tesla løy, svindlet, meget bevisst og så bra at et forsikringselskap, hadde vært stolt og begeistret.

Hvordan kunne jeg eller en kunde, forstå at info fra TESLA og Elon Musk ikke kan tas seriøst?

EAP er også svindel. Summon virket ca en lang måned, før det ble helt elendig. Smart Summon og Actually Smart Summon er videreføring av elendigheten, som bare understreker hva TEsla har holdt på med.

Tesla gjorde alt for at kundene skulle kjøpe at produkt som se ikke var ferdige med. At jeg enda kjører rundt med BETA-Software underbygger påstanden.
Husker dere nordmannen som kjørte rund i Texas og var redd for en sint folkemengde? Han fikk maange år i fengsel fordi han brukte sin bil som et mordvåpen.

Til alle som kjører med AP, EAP, FSD(ja hvor er den varen?), hvor mange ganger har vi måtte redde bilen fra en farlig situasjon?
Det jeg leser er at du ikke fikk info om at det skulle virke ved levering. Det var det jeg antok, men spurte siden du skrev som du gjorde.
Da jeg vurderte Model X i 2018 ble jeg frarådet å kjøpe FSD av salgsrepresentanten fordi han mente det ville gå mange år før det ble virkelighet. Da jeg kjøpte TM3 i mars -19 ble det uten FSD. Men FSD ble likevel inkludert for de fleste som fikk utlevert bil da. 

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2025, klokken 13:16
Sitat fra: RJK på fredag 31. januar 2025, klokken 10:34
Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2025, klokken 08:08
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 23:55
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 22:15
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 21:13
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2025, klokken 21:05
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:48
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:00
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 16:07Det er jo faktisk sagt i retten at det Musk sier er «corporate puffery» og dermed ikke på noen måte kan stoles på siden det sies for å fremme egen forretning!
Musk har en dom på at han juger! 🤪
Det vet du vel godt at han ikke har. Det retten falt ned på, var at man ikke kan kalle det løgn at en eier er overoptimistisk på hva man skal få til,  o på tiden det skal være løst på. Altså kan man ikke dømme han for at han trodde de skulle løse det innenfor antatt tid. Det er det som ligger under "Corporate Puffery".
Er det lov å være uenig i den tolkningen, eller må du sette meg i KZ-camp på Guantanamo nå?
Holder at du leser hva dommeren skrev i dommen, med åpne øyne! Altså ikke bevisst trekker de verste konklusjoner, men prøve å se litt mere nøytralt på det!

Som sagt, det ble sagt at de ikke kan eller vil si om det var bevisst løgn, når det må tolkes som "Corporate puffery".
Du kunne bare sagt, countrrpointer har helt rett 😇
Ja, det kunne man jo sagt. Men var jo noen som ikke ville innrømme det, men heller krangle på hva det i realiteten var dommeren sa! ;)
Jeg synes det er en helt hårreisende dårlig dom, og kan ikke fatte og begripe at folk har behov for å forsvare den. Hvilke andre selskap leverer så dårlig? Det er åpenbart da at aksjekursen også er puffed up. Verden vil bedras.

Men nå får vi se til juni, for da folkens, da skal FSD kjøre autonomt. 8,5 år etter salget startet.
Og her missforstår du igjen. Det er ikke forsvar av dommen, når jeg påpeker at du har misforstått hva dommen konkluderte med. Det er kun oppklaring av fakta. Jeg har ikke sagt ett eneste ord om hva jeg synes om dommen, men du virker som å ha trukket konklusjonen om at jeg har forsvart dommen.

Det er slike former for å ilegge motparten meninger de aldri har uttalt, at jeg har kritisert deg for før og nå må gjøre igjen, men i denne saken gjaldt kritikken på at du har feiltolket hva dommen sa. Igjen, jeg har aldri sagt noe om hvorvidt jeg er enig eller uenig i dommen her.

Jeg synes det er rett og slett tullete av deg å drive en slik form for diskusjonsteknikk! Ja, rent ut forkastelig! Derfor påpeker jeg dette, for slikt bør du slutte med. IKKE ilegg folk meninger de ikke har uttalt!
Kan jeg spørre hvilken interesse du har i å forsvare slik forretningspraksis?

Hvis du kjøper en TV med lovnad om at den skal tilby en app for Netflix, selger viser video av hvordan den funker, men 8,5 år etterpå så finnes fortsatt ikke appen, synes du det er greit? Og selger sier "neste år, neste år"

Eller du betaler for varmekabler på badet, men funker det - nei. Manana, manana.

Hvorfor mener du dette er akseptabelt?
Som jeg har prøvd å fortelle deg, så har jeg ikke forsvart dommen. Hvorfor i all verden nekter du å ta til deg det som skrives, og igjen kommer med påstander om ting jeg ikke har fremsatt? Og denne gangen atpåtil ETTER at jeg har skrevet at jeg ikke forsvarer eller beskytter dommen.

Igjen, jeg har kun forsøkt å oppklare feilslutningen din om hva dommer faktisk skrev! Ren fakta-fremstilling, UTEN å si noe om min mening om dommen!

Ergo vil alle de spørsmålene du stiller her, ha feil grunnlag. Jeg har ikke forsvart dommen, og det er helt teit av deg å stille meg spørsmål som i sin form påstår at jeg derimot har gjort det. Må si jeg begynner å tvile på dine evner, når du ikke klarer eller ikke vil skille på dette.

Jeg kan rett og slett ikke svare på spørsmålene, fordi de baserer seg på en kortslutning hos deg!

Jeg gjentar. JEG HAR IKKE FORSVART DOMMEN!

Har du nå fattet det, eller skal du fremdeles spørre slike dumme spørsmål basert på en feil i ditt eget hode?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på fredag 31. januar 2025, klokken 13:27
Kanskje formulere spørsmålet ditt bedre? Hva ville du fram til hvis svaret var ja, eller nei?
Nei. Spørsmålet gjelder nøyaktig hva jeg var jeg var ute etter å få vite.
Hvis det var tilfellet så ville det vært første gange jeg hørte om det. Og ikke minst, en ganske utrolig påstand.
Når var svaret nei, og vi er i den klassiske situasjonen der Tesla ikke har innfridd kundens forventning.

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på fredag 31. januar 2025, klokken 13:29Det jeg leser er at du ikke fikk info om at det skulle virke ved levering. Det var det jeg antok, men spurte siden du skrev som du gjorde.
Da jeg vurderte Model X i 2018 ble jeg frarådet å kjøpe FSD av salgsrepresentanten fordi han mente det ville gå mange år før det ble virkelighet. Da jeg kjøpte TM3 i mars -19 ble det uten FSD. Men FSD ble likevel inkludert for de fleste som fikk utlevert bil da. 

Den salgsrepresentanten jobber sikkert i Tesla lenger  :D . Hvorfor hadde de i det hele tatt FSD i prislisten med tilhørende beskrivelse og videoer når det ikke kunne leveres? Ikke alle som oppsøker salgsrepresentant når de kjøper Tesla. Jeg ble derimot anbefalt av Tesla-selger å ta med "FSD som ville komme i slutten av året". Hørt den frasen før?  :(

Handyman

Nei, det gjør han ikke. Mitt inntrykk er at ingen jobber lenge i Tesla. Ikke så ofte jeg er innom, men det er jo nye ansikter nesten hver gang.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA