FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Systemet med «strikes» er vel egentlig bare for FSD beta/supervised, dvs kun US evt Cannada.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Men det har ingen annen "straff" enn at man må stoppe, sette bilen i P, og så kjøre igjen. Er det riktig? I hvilke andre situasjoner får man "strike" her i landet? Prøver innimellom å teste om bilen klarer en rundkjøring med Autosteer. Masse hyl, og røde lanker, men ingen andre reaksjoner.

Handyman

#3648
Man får "frakoblinger" for feil bruk. Altså å ikke følge med i trafikken, og ikke når AP avbryter fordi den ikke klarer ting, eller at man overstyrer selv.
Her er alt beskrevet:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-20F2262F-CDF6-408E-A752-2AD9B0CC2FD6.html#:~:text=Deaktivering%20av%20Autopilot,forventet%20fra%20sj%C3%A5f%C3%B8ren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

#3649
Er det noen som har blitt straffet her, eller er det bare tomprat og trusler? Er det i det hele tatt tillatt med en slik reaksjon?

Hvis feil bruk av Autopilot-egenskaper detekteres, vil den deaktiveres.
Hvis du eller en annen fører av bilen din får fem frakoblinger av Autopilot, deaktiveres bruken av Autostyring i en uke. Ved frakobling kobles Autopilot-systemet ut for resten av turen etter at sjåføren har mottatt flere lydvarsler og visuelle varsler om oppmerksomhet.
Du kan se hvor mange frakoblinger som gjenstår før tilgang til Autopilot deaktiveres, ved å berøre Kontroller > Autopilot.

En frakobling blir tilgitt etter 7 dager, så lenge du ikke får enda en frakobling i løpet av den tiden.


Meg:

Handyman

#3650
Jeg fikk en frakobling på en lånebil. Andre har også fått. Ikke tomprat.
Lang tråd om temaet her: https://elbilforum.no/index.php?topic=66169.0
Man får frakobllinger dersom man bryter betingelsene man godtar når man tar systemet i bruk. Tipper de har god ryggdekining for å sanksjonere bruk som ikke er i tråd med vilkårene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Det står da vitterlig 3 ganger på skjermbildet over, mens man ellers snakker om 5. Men hele greiene er IOM latterlig. Hvordan blir Tesla "straffet" med alle sine feil og bommerter som kan medføre trafikkfarlige situasjoner ved bruk av AP/EAP? Blokkere heisedørene til hovedkontoret?

Handyman

Det har alltid vært 5, men på bildet ditt beskrives jo 3. Merkelig! Nye vilkår eller feil i grafikk/beskrivelse?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

#3653
Sitat fra: Handyman på mandag 09. september 2024, klokken 11:49Det er i bruk her også.
Den er jo ikke det når «straffen for gjenntatte strikes er en ukes utestengelse 🤷🏻

Jeg hadde en tur til hytta hvor jeg utfordret systemet bevist og måtte stoppe fem ganger uten at det var noe problem å sette igang igjen!

Handyman

Lurer på om jeg misforstod deg. Det jeg mente var at systemet med strikes er i bruk her også.
Men jeg var ikke klar over at det ikke fikk konsekvenser. Jeg har dog ikke tenkt å teste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 09. september 2024, klokken 17:55Lurer på om jeg misforstod deg. Det jeg mente var at systemet med strikes er i bruk her også.
Men jeg var ikke klar over at det ikke fikk konsekvenser. Jeg har dog ikke tenkt å teste.
Røde hender som ignoreres er vel alle enige om at deaktiverer AP 😏

Handyman

Beklager men nå skjønner jeg ikke hva du mener.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Røde hender er vel direkte deaktivering av AP, og er ikke bare førerfeil. Systemet med strikes er vel rettet mot flere førerfeil etter hverandre og skal føre til deaktivering av AP over tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

#3658
Sitat fra: daktari på lørdag 07. september 2024, klokken 18:52Meanwhile: Waymo tømmer parkeringsplassen, helt av seg selv, ingen sjåfører:
Etter å ha sett denne videoen vil algoritmene at jeg skal se flere videoer med merkelig kjøring på dette depoet. Naboene bla. ikke er særlig begeistret for at bilene tuter på hverandre midt på natta når det ikke er et eneste menneske rundt dem. Waymo jobber vistnok med saken ;-)
Det er mye rar kjøring å se for de som vil dra litt på smilebåndet. Det finnes til og med en egen livestream!

https://www.youtube.com/watch?v=WGwVnVr9y2Y
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Ja, det er festlig kanal. Waymo må helt klart få til noe car-to-car kommunikasjon som gjør at de slippe hverandre frem på en effektiv måte. Eller en regel som tømmer og fyller parkeringsplasser i et mønster når en ny bil får skal tildeles oppdrag. Den tutingen virker jo ganske meningsløs, men Waymo tar  inn lyd også, så kanskje det faktisk funker.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA