FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

Zanka

Sitat fra: geirci2 på fre 06. sep 2024, kl. 19:08FSD i nord-Italia.
Denne videoen var mildt sagt imponerende, hvis den er sann (se den på YouTube):

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/1f9nl5y/full_fsd_running_in_italy/
Gøy at vi ser dette i Europa også👍
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

What-a-watt

Autonomous vehicles are still in their infancy; however, a UN agency has said its rules for fully autonomous vehicles could be ready for use by 2026

https://rhomotion.com/news/un-to-introduce-regulations-on-autonomous-driving-industry-update/

Counterpointer

Ble veldig rar sitering av Karpaty postingen.

Poenget er at selv Karpaty som har ledet FSD hos Tesla før han flyktet (uten noen god forklaring)sier selv at de siste prosentene er de vanskeligste. Og de blir eksponentielt vanskeligere jo nærmere en kommer ferdig produkt. Det var poenget.
Om han har tro på egne evner er jo ikke rart, det deler han med mange som er flinke på sitt fagfelt. Om han klarer det er en annen sak.

daktari

Actual smart summon, eller det som ble solgt fra oktober 2016 som del av EAP.
Når p-plassen har lite trafikk ser det bra ut. Kunne tenkt det var level 3, bortsett fra at Tesla gir eieren ansvaret for skader - man må trykke på appen hele tiden og studere video fra bilen.

Men med en gang det blitt litt IKEA-tendenser så feiler den. Krasjer ikke.
Verdt å notere er at for å få kontroll på blindsonen foran (pga manglende sensor i nesa) må den alltid rygge først.

Så er det viktig å reflektere over hvordan man ville konkludere hvis AIDriver ikke viste siste delen av videoen, og hva han ikke viser oss.

https://youtu.be/hdLTa79zjlY
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Sitat fra: daktari på lør 07. sep 2024, kl. 10:28Actual smart summon, eller det som ble solgt fra oktober 2016 som del av EAP.
Når p-plassen har lite trafikk ser det bra ut. Kunne tenkt det var level 3, bortsett fra at Tesla gir eieren ansvaret for skader - man må trykke på appen hele tiden og studere video fra bilen.

Verdt å notere er at for å få kontroll på blindsonen foran (pga manglende sensor i nesa) må den alltid rygge først.

Genialt, med drittværet vi har her oppe. Grei rekkevidde også. Er par iterasjoner, så har man en vinner. Ser den fungerer på HW3 også. 

Men det et vel eu-regler e.l. som hindrer ASS'en til å blomstre lokalt?

TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Er ganske sikker på at myndighetene vil sette foten ned. En ubemannet bil på 2 tonn styrt av en mobiltelefon er nok ikke helt i deres stil. Idag kan vi såvidt få lov til å rulle et par meter hvis man er under én meter unna.

daktari

Sitat fra: CorsoDante på lør 07. sep 2024, kl. 15:42
Sitat fra: daktari på lør 07. sep 2024, kl. 10:28Actual smart summon, eller det som ble solgt fra oktober 2016 som del av EAP.

Genialt, med drittværet vi har her oppe. Grei rekkevidde også. Er par iterasjoner, så har man en vinner. Ser den fungerer på HW3 også. 

Men det et vel eu-regler e.l. som hindrer ASS'en til å blomstre lokalt?

Poenget er at ingen vet om dette vil funke hver gang, før Tesla faktisk publiserer statistikk som viser nær 100% suksess. Videoen jeg lenket til viste en seriøs feil, mne ikke sikkerhetskritisk. Andre ganger går det helt fint. 

På AIDriver sin video så feilet den 2 ganger på 5 min, og klarte 3-4 andre eksempler.  2 av 6 er for høy feilrate.

Man er avhengig av hva den ene youtuberen velger å vise og det holder ikke.
Mine I-Pace videoer

daktari

Meanwhile: Waymo tømmer parkeringsplassen, helt av seg selv, ingen sjåfører:

https://youtu.be/Oi4KXpA9hS0?
Mine I-Pace videoer

What-a-watt

Den med nødblinken på ødela litt av helheten:

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på lør 07. sep 2024, kl. 16:17Er ganske sikker på at myndighetene vil sette foten ned. En ubemannet bil på 2 tonn styrt av en mobiltelefon er nok ikke helt i deres stil. Idag kan vi såvidt få lov til å rulle et par meter hvis man er under én meter unna.
Sumon er blitt nesten helt ubrukelig. Den var helt fin når jeg fikk bilen i 2019. Da kunne jeg rygge bilen ut av trange plasser og flytte den på god avstand. Faktis veldig nyttig når en trenger det.
Nå er det såvidt bilen ruller litt med telefonen klemt opp mot sideruta 🙈

Verden går ikke fremover på dette punktet.
Irriterer meg hver gang jeg ser Huyndai Kona reklamen hvor den rygges ut med «summon» på nøkkelen fra mellom to monstetrucker. Hvis de har lov må jo for ****** Tesla kunne det også.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Zanka på fre 06. sep 2024, kl. 17:45
Sitat fra: daktari på fre 06. sep 2024, kl. 16:21
Sitat fra: Sulle på fre 06. sep 2024, kl. 14:13Karpathy har troen han: https://x.com/SawyerMerritt/status/1831874511618163155
For noe piss.
"Tesla leder, egentlig, for om 10 år, da skal dere se...". Ok, FSD  17 etter salget startet.

Waymo har jo vunnet. De har ikke noe hw-problem. De har autonome taxier i drift, i stor skala, i flere byer. Nå tester de med ansatte som passasjerer på motorvei i Phoenix. De tester ny spesialbygget taxi med ny sensorpakke.

Tesla har et hw-problem. Dagens FSD er ikke god nok, og kan ikke engang kjøre på HW3 i full skala. HW2 er dødt.

Karpathy feilet, han fikk sparken. Hvor mange aksjer sitter Karpathy på?

Selvfølgelig har ikke Karpathy heller noe peiling, lett å bare lukke øynene å lalle videre.
Men han vet hva han snakker om. Hør selv i denne YT der han snakker om Waymo&Tesla. Nytt selskap.

https://youtu.be/hM_h0UA7upI?si=NW8mhHu5lAzj3c1q

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 08. sep 2024, kl. 01:16Sumon er blitt nesten helt ubrukelig. Den var helt fin når jeg fikk bilen i 2019. Da kunne jeg rygge bilen ut av trange plasser og flytte den på god avstand. Faktis veldig nyttig når en trenger det.
Nå er det såvidt bilen ruller litt med telefonen klemt opp mot sideruta 🙈
Litt overdrevet kanskje, jeg bruker summon jevnlig uten problemer.

Men ja, endringen som kom med tilpasning til UN* reglene gjorde rekkevidden helt elendig. Så vidt jeg kan huske så er grensen på 12m, så det burde være rom for mye større rekkevidde enn slik det er nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Min EAP-pakke inneholder summon og de siste gangene jeg har brukt SUMMON, så har den beveget seg max 12cm.
Virket på slutten av 2018, og til og med Smart Summon 0,5-1,5 ganger, ..brukte også 2 mobiler osv...TESLA KVALITET.. Partytrikset er at alle ler av deg og bilen :)
Mens Tesla jobber knallhardt, så lager de nye funksjoner som virker fra 10-90%, er litt lei av halvfabrikat.
Nå er jo Super Smart Summon på vei... :+1:

I går satte jeg på Auto Pilot, satt med BEGGE HENDENE på rattet, likevel får jeg opp et RØDT RATT og ALARM...siden jeg ikke rikser i rattet samtidig... Bilen skulle jo kjøre slik som på reklame-filmen til Tesla, men som alikevel var juks..

Vil oppfordre Tesla og alle som jobber der til å levere litt mer av varene som de har lovet, OG TATT BETALT FOR :police:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

SitatI går satte jeg på Auto Pilot, satt med BEGGE HENDENE på rattet, likevel får jeg opp et RØDT RATT og ALARM...siden jeg ikke rikser i rattet samtidig... Bilen skulle jo kjøre slik som på reklame-filmen til Tesla, men som alikevel var juks..

Når du aktiverer AP, må du legge litt vekt på rattet (ca. 2-4 sekunder) inntil teksten "Hold hendene på rattet" forsvinner. Da får du ikke de rød hendene. Din bil har jo ikke innekamera. AP har mange svakheter, men akkurat dette synes jeg man kan avdramatisere. Du har nevnt det flere ganger tidligere, og du trenger ikke verken å riste eller dra i rattet. Kun legg to fingre på tverrarmen på  rattet med et lett trykk.

What-a-watt

I følge EU/UN kan man ikke slippe rattet i mere en noen sekunder (ca 15-50 avhengig av blant annet veiforholdene og bilmodell). Fabrikanter har løst kontrollen med at man holder på rattet på forskjellige måter. Noen gjør som Tesla med en sensor som registrer et trykk på rattet, noen har brukt induksjon som bare krever en berøring, noen bruker innekamera, og noen bruker kamera på rattstammen (e-Mustang?).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA