Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Helt enig med SurSnasen at analogien til værmelding eller politikk er veldig lite relevant. Koblingene er så fjerne at det blir kun stråmenn.

Tesla/Musk selger et produkt de ikke har levert til dags dato, at de har noe som ligner litt er ingen god erstatning!

Når de nå går inn å fjerner tidligere beskrivelser er det for å dekke over brutte løfter.

Kritikerne har ikke rett i absolutt ALT de hevder, men essensen har de rett i.
Det er på samme måte ikke feil ALT Musk har lovet, men essensen er løgn, det går ikke å si noe annet når du lover noe som ikke skjer.

Hjortefot

Hvordan kan dere vite at det har blitt lovet noe som ikke skjer? Da må dere jo innrømme at dere trodde fullt og fast på en dato gitt av verdens største tids- og teknologioptimist. Helt uten noen form for selvkritikk. Alt han har tatt i (med et mulig unntak av Model Y) har vært årevis "forsinket". ELLER så har dere synske evner, men valgte å ikke bruke dem heller i kjøpsøyeblikket. Det gir ikke mening for meg. Jeg liker jo bilen min og har sans for selskapet og teknologiutviklingen, men SÅ stor Musk-fanboy blir jeg aldri.

Alle selskaper i verdenshistorien har jo hatt haugevis av planer det ikke har blitt noe av med det aller første eller i det hele tatt. Eller det har vist seg at hele prosjektet var ganske elendig. Også bilprodusenter. "As we speak" driver flere av de største bilprodusentene og dytter elbilkonseptene som skulle ha konkurrert med Tesla nå langt inn i framtiden. Og pusher hybrider isteden. Det må da være nærliggende og relevant nok? Hvorfor skal alle planer hintet om fra Musk være juridisk bindende og bli omdøpt til "løgn" den dagen det optimistiske tidsestimatet går ut på dato? Det skal en god del mer til før vi snakker om svindel og fengselsstraff her.

Får ta et sitat til da, fra den fiktive Dr. House: "Everybody lies." Det kan se slik ut.
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Da jeg kjøpte bil visste jeg ikke hvem Musk var. Har kjøpt mange biler i mitt liv, og aldri brydd meg om hvem som var sjefen. Burde heller ikke være et kriterie.

SurSnasen

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 27. august 2024, klokken 12:58Hvordan kan dere vite at det har blitt lovet noe som ikke skjer? Da må dere jo innrømme at dere trodde fullt og fast på en dato gitt av verdens største tids- og teknologioptimist. Helt uten noen form for selvkritikk. Alt han har tatt i (med et mulig unntak av Model Y) har vært årevis "forsinket"...

Alle selskaper i verdenshistorien har jo hatt haugevis av planer det ikke har blitt noe av med det aller første eller i det hele tatt. Eller det har vist seg at hele prosjektet var ganske elendig. Også bilprodusenter. "As we speak" driver flere av de største bilprodusentene og dytter elbilkonseptene som skulle ha konkurrert med Tesla nå langt inn i framtiden. Og pusher hybrider isteden. Det må da være nærliggende og relevant nok? Hvorfor skal alle planer hintet om fra Musk være juridisk bindende og bli omdøpt til "løgn" den dagen det optimistiske tidsestimatet går ut på dato? Det skal en god del mer til før vi snakker om svindel og fengselsstraff her.

Får ta et sitat til da, fra den fiktive Dr. House: "Everybody lies." Det kan se slik ut.

Fordi Tesla har tatt betalt for dette produktet. Ja, andre har også hatt prosjekter som har strandet. Men de har ikke solgt det til kundene. Eller kan du vise til at Mercedes, Audi, Honda eller andre har tatt betalt mange titusener kroner for noe de ikke har levert, over en tidsperiode på nesten et tiår?

For en liten tidslinje:
https://motherfrunker.ca/fsd/

Og hva med Roadster? Det var vel i 2017 de begynte å ta imot pre-orders, til reservasjonspris på 50 000 dollars. 7 år senere er det fremdeles "neste år" som gjelder.

Hjortefot

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 27. august 2024, klokken 13:25Da jeg kjøpte bil visste jeg ikke hvem Musk var. Har kjøpt mange biler i mitt liv, og aldri brydd meg om hvem som var sjefen. Burde heller ikke være et kriterie.
En karismatisk amerikaner solgte deg et fagert løfte om framtiden. Ingen selvkritikk.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 27. august 2024, klokken 13:36Og hva med Roadster? Det var vel i 2017 de begynte å ta imot pre-orders, til reservasjonspris på 50 000 dollars. 7 år senere er det fremdeles "neste år" som gjelder.
Hva om den kommer neste år? Er det plutselig ikke "løgn" lengre? Eller tror du plutselig ikke på "neste år, trust me bro"?
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 27. august 2024, klokken 13:41
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 27. august 2024, klokken 13:25Da jeg kjøpte bil visste jeg ikke hvem Musk var. Har kjøpt mange biler i mitt liv, og aldri brydd meg om hvem som var sjefen. Burde heller ikke være et kriterie.
En karismatisk amerikaner solgte deg et fagert løfte om framtiden. Ingen selvkritikk.

Hva og hvem snakker du om?

hELgenen

Men dersom du la ekstra penger på bordet for ett produkt sammen med bilkjøpet så ville du vel ha det levert sammen med bilen?

Det er jo hele kjernen i dette FSD saken - Elon lover noe, men leverer det ikke - og folk finner seg i dette.
Mannen må jo tro folk er dumme som brød. Ikke rart han går til Trump - disse to tror de kan prate til seg penger og makt uten at folk bruker hodet selv. Og for mange tilhengere så er det jo slik. Jeg forstår egentlig svært lite av denne dynamikken der mellom slike mennesker og de som tror på dem. For de som vil vite litt om hvordan slike mennesker fungerer kan man se litt på Trump :

https://www.vg.no/nyheter/i/5E33BE/trumps-hvite-hus-smisking-paranoia-og-intern-konkurranse

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 27. august 2024, klokken 13:51

Men dersom du la ekstra penger på bordet for ett produkt sammen med bilkjøpet så ville du vel ha det levert sammen med bilen?

Det er jo hele kjernen i dette FSD saken - Elon lover noe, men leverer det ikke - og folk finner seg i dette.
Mannen må jo tro folk er dumme som brød. Ikke rart han går til Trump - disse to tror de kan prate til seg penger og makt uten at folk bruker hodet selv. Og for mange tilhengere så er det jo slik. Jeg forstår egentlig svært lite av denne dynamikken der mellom slike mennesker og de som tror på dem. For de som vil vite litt om hvordan slike mennesker fungerer kan man se litt på Trump :

https://www.vg.no/nyheter/i/5E33BE/trumps-hvite-hus-smisking-paranoia-og-intern-konkurranse

DU hopper bukk over det at man snakket om noe som forhåpentligvis kommer snart, men er under utvikling. Ikke "en del/funksjon som leveres med bilen ved mottak".

Ei heller snakker man om et ferdig produkt som blir ettersendt! Det burde være klin umulig å forvente at dette ble levert sammen med bilen den dagen man tok imot leveransen, for det ble aldri lovet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

FSD vil bli lastet ned til til bilen automatisk ved nyttår i flg. Teslas selger. Vinterdekkene kunne jeg hente 1 måned senere, og gummimatter var ikke på lager før om 2 uker. De to siste  ble levert som lovet. "Forhåpentlig" og "under utvikling" ble ikke nevnt med et ord for noen av produktene.

SurSnasen

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 27. august 2024, klokken 13:45
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 27. august 2024, klokken 13:36Og hva med Roadster? Det var vel i 2017 de begynte å ta imot pre-orders, til reservasjonspris på 50 000 dollars. 7 år senere er det fremdeles "neste år" som gjelder.
Hva om den kommer neste år? Er det plutselig ikke "løgn" lengre? Eller tror du plutselig ikke på "neste år, trust me bro"?

Hvor lang tid er du villig til å vente dersom du punger ut 60 000 kroner for et fremtidig produkt til bilen som du kjøper? 6 måneder? 1 år? 3 år? 8 år?
Hvor lang tid regner du med å måtte vente, maks, dersom du legger inn en halv million kroner i en pre-order for en ny bil?

Fra Tesla sin webside i 2018:
SitatFull Self-Driving Hardware
Every new Model S comes standard with advanced hardware capable of providing Enhanced Autopilot features today, and full self-driving capabilities in the future—through software updates designed to improve functionality over time.

Det er fra deres OFFISIELLE webside. Med andre ord: hardware var klar, mens software og regulatoriske forhold var ennå ikke klart.

Når det er sagt så får jeg si det igjen, som jeg har sagt før: jeg tror IKKE at FSD har vært en bløff på noe tidspunkt. Jeg tror oppriktig at Tesla (og Musk) hele veien har hatt som mål å levere full selvkjøring. Men at de har slitt med å ta innover seg realitetene rundt kompleksiteten. Tidsoptimister. Så har nok også forventningsstyringen gått litt ut av kontroll. Og en aksjekurs som har satt ekstra press med tanke på å levere det de har hintet til.

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 27. august 2024, klokken 14:29FSD vil bli lastet ned til til bilen automatisk ved nyttår i flg. Teslas selger. Vinterdekkene kunne jeg hente 1 måned senere, og gummimatter var ikke på lager før om 2 uker. De to siste  ble levert som lovet. "Forhåpentlig" og "under utvikling" ble ikke nevnt med et ord for noen av produktene.

Det bør du få skriftlig........

Hjortefot

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 27. august 2024, klokken 14:32Hvor lang tid er du villig til å vente dersom du punger ut 60 000 kroner for et fremtidig produkt til bilen som du kjøper? 6 måneder? 1 år? 3 år? 8 år?
Hvor lang tid regner du med å måtte vente, maks, dersom du legger inn en halv million kroner i en pre-order for en ny bil?
Sannsynligvis ganske lenge om jeg har råd til å sette av en halv mill for en lovnad om en kul sportsbil.

SitatFra Tesla sin webside i 2018:
SitatFull Self-Driving Hardware
Every new Model S comes standard with advanced hardware capable of providing Enhanced Autopilot features today, and full self-driving capabilities in the future—through software updates designed to improve functionality over time.

Det er fra deres OFFISIELLE webside. Med andre ord: hardware var klar, mens software og regulatoriske forhold var ennå ikke klart.

Når det er sagt så får jeg si det igjen, som jeg har sagt før: jeg tror IKKE at FSD har vært en bløff på noe tidspunkt. Jeg tror oppriktig at Tesla (og Musk) hele veien har hatt som mål å levere full selvkjøring. Men at de har slitt med å ta innover seg realitetene rundt kompleksiteten. Tidsoptimister. Så har nok også forventningsstyringen gått litt ut av kontroll. Og en aksjekurs som har satt ekstra press med tanke på å levere det de har hintet til.
Det kan jeg grovt sett være enig i. Forskjellen er at jeg ikke går rundt og er sur for det i årevis. Jeg er nok bare en kynisk jxxel av en gladgubbe: 

Sitat fra: Mine tanker da jeg kjøpte bilenJavel, dere skal få bilen til å kjøre seg selv som i en science fiction-film? Vi får nå se på det, men kult initiativ! "Neste år" liksom? Neppe. Men det høres jo gøy ut. Har sett de spede forsøkene på Youtube. Hoster opp noen ekstra tusenlapper på en bil til hundretusenvis av kroner for å støtte og vise interesse for prosjektet, og få prøve litt når det er noenlunde oppe og går om noen år. Om det da blir lovlig i det hele tatt.

Jeg ser på det litt som et ambisiøst Kickstarter-opplegg som jeg faktisk ser at de dumper millioner (og nå milliarder) av dollar inn i. Kanskje går det noenlunde bra, og jeg får et interessant produkt for pengene. Kanskje ikke. Litt utålmodig, ikke sur.  :)
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 27. august 2024, klokken 15:24
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 27. august 2024, klokken 14:29FSD vil bli lastet ned til til bilen automatisk ved nyttår i flg. Teslas selger. Vinterdekkene kunne jeg hente 1 måned senere, og gummimatter var ikke på lager før om 2 uker. De to siste  ble levert som lovet. "Forhåpentlig" og "under utvikling" ble ikke nevnt med et ord for noen av produktene.

Det bør du få skriftlig........

Det råder jeg også andre til som handler med Tesla. Nå står det på faktura som kjøpt og betalt, men det betyr vel ikke noe.

I norsk lov står det verdr. forsinkelse: "Innen rimelig tid". Tror ikke 6 år faller inn under dette.

Ser at andre har måttet gå rettens vei for å få FSD-pengene tilbake, men da kommer de også. Burde være unødvendig av Tesla å dra det så langt. Nesten garantert å ikke vinne gjenkjøpere ved en slik oppførsel.

Counterpointer

Når en har kunder som svelger den ene kamelen etter den andre og i tillegg til å forsvare det, går til angrep på alt de oppfatter av kritikk, da kan en bare holde på 🤷🏻

Det vet Musk veldig godt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA