Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Meteorologiske Institutt (Yr) har aldri tjent én krone på å varsle feil vær...  ;)

RJK

Sitat fra: What-a-watt på mandag 26. august 2024, klokken 15:08Meteorologiske Institutt (Yr) har aldri tjent én krone på å varsle feil vær...  ;)
Feil, de tjener penger på alle varslene sine, enten de er rett eller gal! Det er faktisk hva hele bedriften går ut på, å tjene penger på, å gjette og varsle været! 8)

Klart det er ulovlig å svindle, i form av å med viten og vilje lyve for å lure kjøperne i så tilfelle. Men det er jo ingen grunn for at man ikke skal ta en viss vurdering selv.

Å ta feil, er ikke nødvendigvis å lyve, da man ikke bevisst forleder folk. At FSD ville ta tid, burde de fleste skjønt. Hvorvidt det EM og Tesla har gjort blir vurdert som svindel, vil nok i stor grad gå på om man mener de bevisst har forledet.

Men selv om det kanskje ikke (mest sannsynligvis ikke) kan defineres som svindel, så kan de fremdeles bli dømt for mangel på leveranser, og derved bli gjort økonomisk ansvarlig. TWS!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Enig. Her er den korrekte utgaven:

Meteorologiske Institutt (Yr) har aldri med vilje tjent én krone på å varsle feil vær...

RJK

Sitat fra: What-a-watt på mandag 26. august 2024, klokken 15:30Enig. Her er den korrekte utgaven:

Meteorologiske Institutt (Yr) har aldri med vilje tjent én krone på å varsle feil vær...
:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Tesla og Musk vs Norsk Lov og kundenes penger.

Kundelojalitet og reklameverdi, er i hvert fall noe Tesla taper :+1:

Håper noen må i fengsel, og må sitte på samme celle som hun andre storsvindleren fra Silicon Valley.

Musk har løyet så mye, at hans nyeste forsvar er å le av sine egne lovnader..
Musk you suck bigtime 8)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Det som er spes med FSD er at Tesla og troen på firmaet var sentralt, og dermed også aksjekursen.

Mange ble enormt rike på aksjen. De klager ikke nå som "misled investors".

Men de som betalte for gildet var vanlige forbrukere som kjøpte FSD, eller Model 3, istedetfor aksjer...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt


turfsurf

Sitat fra: JorEl på mandag 26. august 2024, klokken 17:37Håper noen må i fengsel, og må sitte på samme celle som hun andre storsvindleren fra Silicon Valley.

Kan vel begynne med å hive 90% av stortingspolitikerne våre de siste femti åra i fengsel da. Ingen har vel vært bedre på å love noe de ikke kan eller har tenk å holde enn de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt


daktari

https://youtu.be/wHxlaNigF-A

V12.5.1.5
Så like langt unna som alltid. Trist. De enkle rette strekningene og slake svingene klarer jo alle biler, men FSD fikser jo ikke det vanskelige.

Masse rare bortforklaringer fra Rocco.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lynet

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. august 2024, klokken 18:40
Sitat fra: JorEl på mandag 26. august 2024, klokken 17:37Håper noen må i fengsel, og må sitte på samme celle som hun andre storsvindleren fra Silicon Valley.

Kan vel begynne med å hive 90% av stortingspolitikerne våre de siste femti åra i fengsel da. Ingen har vel vært bedre på å love noe de ikke kan eller har tenk å holde enn de.
Det står i Grunnloven at valgløfter ikke er forpliktende, altså de har lov til å lyve!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

SurSnasen

Sitat fra: Hjortefot på mandag 26. august 2024, klokken 09:25Om jeg sjekker Yr, ser at det er meldt regn i morgen, går ut og sier at det blir regn i morgen, og så kommer morgendagen med strålende sol...

Var det løgn fra meg, Yr, ingen av oss eller begge to? De som arrangerer uteaktiviteter taper iallfall stor omsetning på grunn av at folk hører på oss. Slikt er økonomisk blodig alvor. Skjer det en håndfull ganger på en sesong kan det føre til konkurs i et presset marked.

Og hvor er selvkritikken hos folk som påberoper seg retten til å tro bokstavelig på fagre historier om hvor flott ting kommer til å bli i framtiden fra folk som prøver å selge deg ting, folk som vil ha deg til å stemme på dem eller folk som vil ha deg til køys? Og til mer fantastisk historien er, til mer eksakt skal de tro på detaljene og tidsanvisningen?

Når betalte du sist 60 000 kroner til Meteorologisk Institutt for Fremtidig SelvanalyserendeOgKorrekt Værmelding, etter at de har lovet at de snart har klar en 100% korrekt værmelding 2 uker frem i tid?
Når betalte du egentlig noe som helst for en værmelding?

Når betalte du sist 60 000 kroner til et politisk parti for at de skal innfri alle valgløftene sine?

Fra den famøse "the driver is only here for legal reasons"-videoen I 2016 har Tesla altså solgt FSD-pakken. Det er 8 år siden. 8 år med lovnader om at bilen har alt av hardware for full selvkjøring. I 2019 kom utsagnet om at Tesla i 2020 skulle ha 1 million robotaxier på veien.

En ting er å hevde noe. Noe helt annet er å ta seg klekkelig betalt for dette. Selge skinnet før bjørnen er skutt. Selge skinnet før arten bjørn i det hele tatt er utviklet.

RJK

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 27. august 2024, klokken 09:00
Sitat fra: Hjortefot på mandag 26. august 2024, klokken 09:25Om jeg sjekker Yr, ser at det er meldt regn i morgen, går ut og sier at det blir regn i morgen, og så kommer morgendagen med strålende sol...

Var det løgn fra meg, Yr, ingen av oss eller begge to? De som arrangerer uteaktiviteter taper iallfall stor omsetning på grunn av at folk hører på oss. Slikt er økonomisk blodig alvor. Skjer det en håndfull ganger på en sesong kan det føre til konkurs i et presset marked.

Og hvor er selvkritikken hos folk som påberoper seg retten til å tro bokstavelig på fagre historier om hvor flott ting kommer til å bli i framtiden fra folk som prøver å selge deg ting, folk som vil ha deg til å stemme på dem eller folk som vil ha deg til køys? Og til mer fantastisk historien er, til mer eksakt skal de tro på detaljene og tidsanvisningen?

Når betalte du sist 60 000 kroner til Meteorologisk Institutt for Fremtidig SelvanalyserendeOgKorrekt Værmelding, etter at de har lovet at de snart har klar en 100% korrekt værmelding 2 uker frem i tid?
Når betalte du egentlig noe som helst for en værmelding?

Når betalte du sist 60 000 kroner til et politisk parti for at de skal innfri alle valgløftene sine?

Fra den famøse "the driver is only here for legal reasons"-videoen I 2016 har Tesla altså solgt FSD-pakken. Det er 8 år siden. 8 år med lovnader om at bilen har alt av hardware for full selvkjøring. I 2019 kom utsagnet om at Tesla i 2020 skulle ha 1 million robotaxier på veien.

En ting er å hevde noe. Noe helt annet er å ta seg klekkelig betalt for dette. Selge skinnet før bjørnen er skutt. Selge skinnet før arten bjørn i det hele tatt er utviklet.
Vi betaler alle kringkastingsavgift, nå de siste årene over skatteseddelen, men før i egen individuell regning. Riktignok er værmeldingen endel av "pakkeprisen", men når man er mange nok på "spleisen", så blir det fort noen millioner i året av det.

Og mange betaler dessuten ekstra for å få endel andre kanaler med konkurrerende værmeldingstjeneste, i tillegg til den skjulte betalingen via reklamen man utsettes for.

Nå er det ingen som har tvunget deg til å kjøpe FSD-tillegget, i motsetning til kringkastingsavgiften. Og den kosta vel heller ikke 60K i starten. Den var faktisk mye rimeligere i starten, slik at for endel så kjøpte de den mer i håp om at de skulle få oppleve det før bilen ble skrotet, men at man da uansett har vært med på en spleis for fremtidig sikrere veitrafikk.

Etterhvert som tiden har gått, så burde man vel og lest og hørt alt om at slikt tar tid å utvikle, så har man nylig kjøpt FSD-tillegget, så kan man ikke akkurat påstå at man har fulgt med.

Men, denne diskusjonen har vel vi alle vært gjennom noen ganger, også her inne, så jeg skal begrense meg til dette ene innlegget om akkurat dette. Vil du vite mer hva jeg mener, les deg opp på hva jeg allerede har skrevet tidligere i tråden!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Man måtte ha EAP for å få FSD. Totalpris 64.600.-


RJK

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 27. august 2024, klokken 09:56Man måtte ha EAP for å få FSD. Totalpris 64.600.-


Det blir nesten som å si at soltaket på minn bil kosta 40 K, fordi jeg uansett måtte ha teknikkpakken (20 K) og skinninteriør (10 K), i tillegg til selve soltaket til 10 K.

Spørsmålet blir jo da, som i mitt tilfelle, hadde jeg kjøpt bilen uten teknikkpakken og skinn-interiør, om jeg bare kunne lagt til 10 K for soltaket? For min del var svaret et soleklart nei, så jeg hadde uansett kjøpt både teknikkpakken og skinn-interiør. Ergo koster soltaket bare 10 K.

Så, hvor mange hadde kjøpt bilen uten AP/EAP? Hadde du gjort det? Og hvor mange av disse plussa på 24,2 K for FSD, fordi det bare var ca 24 K tillegg? Og var det det du gjorde? Eller flisa du på med alt fordi du VILLE ha FSD?

Nå har det vært mye frem og tilbake med priser på både AP, EAP og FSD, til det nå er kommet dit at AP er inkludert, mens EAP og FSD har sine egne tilleggspriser, og man kan stoppe med EAP for endel ekstrafunksjoner, selv om de fleste greier seg gulle godt med bare AP.

Jeg stiller ikke fasit her, bare stiller opp punktene man definitivt må ha vurdert på da man kjøpte bilen! SÅ får man selv vurdere om man virkelig betalte nesten 70 K for det, eller bare la til de da 24 K for å toppe pakken man allerede hadde valgt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA