FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Diskusjonen om hva som er "lovet" og når, skal jeg ikke gå inn på igjen. Det er åpenbart en falstlåst diskusjon. Men det er åpenbart at mange har problemer med at Tesla går sin egen vei og eksempelvis ikke dokumenterer. Å gå sin egen vei, slår altså ut på mange ulike måter. Noen ganger når de ikke frem, eller de ender opp i en blindvei, og må endre fremgangsmåte/strategi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på onsdag 01. mai 2024, klokken 10:32Diskusjonen om hva som er "lovet" og når, skal jeg ikke gå inn på igjen. Det er åpenbart en falstlåst diskusjon. Men det er åpenbart at mange har problemer med at Tesla går sin egen vei og eksempelvis ikke dokumenterer. Å gå sin egen vei, slår altså ut på mange ulike måter. Noen ganger når de ikke frem, eller de ender opp i en blindvei, og må endre fremgangsmåte/strategi.
Handy... :+1:  Ser den ja, du har helt rett

daktari

Historieomskriving er ikke nytt. Det fører ikke til "fastlåste diskusjoner", men protest, særlig når  debattanter går tungt inn for å støtte omskrivningen.

Å ikke velge å forholde seg til reglene for testing og godkjenning av selvkjørende biler i USA er en enorm risiko for selskapet. "Gå sin egen vei" funker ikke, for det er bare én vei å gå - den godkjente.

Husk Easee-eksempelet og deres problem med regulerende myndighet.

I Cali må man ha tillatelse for å teste med sjåfør og alle hendelser må rapporteres. Så får man tillatelse til å teste uten sjåfør, samme rapporteringskrav, først natt, så dag. Så kan man søke tillatelse for å sette systemet i drift og frakte folk.

Dette tar åpenbart år å komme gjennom selv om systemet er perfekt! Hvorfor har ikke Tesla, på 7,5 år, startet den prosessen?

Dette er premisset for hele FSD-diskusjonen.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:13Historieomskriving er ikke nytt. Det fører ikke til "fastlåste diskusjoner", men protest, særlig når  debattanter går tungt inn for å støtte omskrivningen.

Å ikke velge å forholde seg til reglene for testing og godkjenning av selvkjørende biler i USA er en enorm risiko for selskapet. "Gå sin egen vei" funker ikke, for det er bare én vei å gå - den godkjente.

I Cali må man ha tillatelse for å teste med sjåfør og alle hendelser må rapporteres. Så får man tillatelse til å teste uten sjåfør, samme rapporteringskrav, først natt, så dag. Så kan man søke tillatelse for å sette systemet i drift og frakte folk.

Dette tar åpenbart år å komme gjennom selv om systemet er perfekt! Hvorfor har ikke Tesla, på 7,5 år, startet den prosessen?

Du beskriver godt hvorfor enkelte diskusjoner er nytteløse. Du legger premissene og bestemer fakta. Alt er sort hvitt. Alle som har en annen tilnærming tar feil.

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:29
Sitat fra: daktari på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:13Historieomskriving er ikke nytt. Det fører ikke til "fastlåste diskusjoner", men protest, særlig når  debattanter går tungt inn for å støtte omskrivningen.

Du beskriver godt hvorfor enkelte diskusjoner er nytteløse. Du legger premissene og bestemer fakta. Alt er sort hvitt. Alle som har en annen tilnærming tar feil.
Personangrep igjen... opplys oss heller.

Hva er din tilnærming?

Hvordan skal Tesla få godkjenning 8/8?
Eller et annet tidspunkt?
Skal de slippe å teste fordi reguleringne ikke gjelder for Tesla?
Skal de ikke ha robotaxi i California kanskje?
Mine I-Pace videoer

Speeder

Sitat fra: daktari på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:33
Sitat fra: Handyman på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:29

Personangrep igjen... opplys oss heller.

Hva er din tilnærming?

Hvordan skal Tesla få godkjenning 8/8?
Eller et annet tidspunkt?
Skal de slippe å teste fordi reguleringne ikke gjelder for Tesla?
Skal de ikke ha robotaxi i California kanskje?
Du har jo allerede konkludert med at det finnes kun en vei, din. Eller det du kaller "den godkjente".

Tesla holder nok bare på med dette for moro, artig hoppyprosjekt.

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Counterpointer

Sukk.....

Blir FSD noe bedre av at dere prøver å disskreditere alle som påpeker det åpenbare?

Det er åpenbare mangler med både Cruise og Waymo m.fl. Der har dere åpenbart ikke noe problem med å stille kritiske spørsmål som ikke tåles stilt til Tesla.

Det finnes mye selvkjøring, ingen er universelle enda, jeg tror ikke det kommer ett system, det blir fler konkurrerende. Det er antagelig det sunneste.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 01. mai 2024, klokken 13:14...jeg tror ikke det kommer ett system, det blir fler konkurrerende. Det er antagelig det sunneste.
Helt enig.

Ellemelle

Sitat fra: daktari på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:33Hvordan skal Tesla få godkjenning 8/8?
Mest sannsynlig lanserer de et produkt denne dagen, enten et eget kjøretøy ala Waymo, eller en egen software.

Som for alle andre lanseringer er det lite sannsynlig at produktet kan kjøpes der og da, heller et år eller to frem i tid.

Men hvis det faktisk er en software som lanseres og kan kjøpes der og da, så kan det jo selvsagt brukes, om så ihvertfall innen et definert geografisk område. Hvis ikke ville de ikke lansere det.
Det et uansett bare noen måneder til fasiten er klar, du får vente og se.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:32
Sitat fra: daktari på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:33Hvordan skal Tesla få godkjenning 8/8?
Mest sannsynlig lanserer de et produkt denne dagen, enten et eget kjøretøy ala Waymo, eller en egen software.
Tipper det blir samme takrigg på TMY som den du ser på chevy Bolt (waymo) eller er det de andre dom bruker Bolt? Husker ikke

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 01. mai 2024, klokken 18:04
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 01. mai 2024, klokken 16:32
Tipper det blir samme takrigg på TMY som den du ser på chevy Bolt (waymo) eller er det de andre dom bruker Bolt? Husker ikke
Hvis de kommer med en ekstern rigg blir jeg veldig overrasket, det er jo stikk i strid med alt de har gjort og sagt så langt.
At det blir utsatt «i vente på godkjenning fra myndighetene» er langt mer sannsynlig og da i tråd med det de har gjort tidligere.

Det Elon har lagt opp til er vel bil med software som er klar, slik jeg forstår det. Da mest sannsynlig ny hardware i bilen (slik at de kan selge ett nytt produkt).

daktari

Tenk deg tidenes fjes på folk når de kommer med Lidar...

Uansett, oktober 2016: All tesla cars being produced now have full self-driving hardware.
Mine I-Pace videoer

What-a-watt

Jeg har lenge planlagt å sikre alderdommen min som robotaxi-eier med min "gamle" Tesla. Et par hundretusen i året inntjent horisontalt på sofaen kommer sikkert godt med. Men de må snart bli ferdige.

Ellemelle

Mitt tips er at de kommer med en enkel liten fireseter uten ratt og pedaler (eller lidar).
Denne kan kjøres som robotaxi ala Waymo, men i første omgang begrenset til enkelte områder i California (LA & SF).

I motsetning til Waymo som sender ut fysiske sjåfører ved problemer, vil Tesla heller fjernstyre bilen fra et sentralt sted om noe skulle skje, siden de uansett ikke har noen kontroller i selve bilen.

Dette vil være "in production by end of next year" og sikkert "awaiting regulatory approval".

"Billig-Teslaen" har blitt satt på vent og det tror jeg nettopp er fordi de heller vil lage denne modellen først.

Electric cars in Norway

SitatHvis de kommer med en ekstern rigg blir jeg veldig overrasket, det er jo stikk i strid med alt de har gjort og sagt så langt.
At det blir utsatt «i vente på godkjenning fra myndighetene» er langt mer sannsynlig og da i tråd med det de har gjort tidligere.

Det Elon har lagt opp til er vel bil med software som er klar, slik jeg forstår det. Da mest sannsynlig ny hardware i bilen (slik at de kan selge ett nytt produkt).
Ja du har nok rett i det Counter... :+1: det blir nok ikke noen ekstern takrigg i tillegg på en Tesla

Waymo sin takrigg på ipace ser jo bare latterlig ut. Se bilde

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA