FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på lørdag 06. april 2024, klokken 12:46
Sitat fra: IbizaMan på søndag 01. november 2020, klokken 10:52Ja, jeg kan ikke si annet enn at jeg er fasinert over hvor positive folk er i forhold til håpet om at bilene våre på magisk vis skal kunne kjøre helt av seg selv. Kanskje skjer det rundt neste sving, før jul, i neste kvartal eller til neste sommer, ja ikke vet jeg hva den enkelte tenker når man enten skal forsvare kjøp av FSD eller sitter og venter på å få noe igjen for allerede kjøpt FSD.

Men hva er det egentlig man venter på? At bilen skal kjøre deg fra hjemmet og på jobb en vakker dag, mens du sitter og leser avisen og planlegger dagens aktiviteter? At bilen kjører deg på hytta mens du kan legge deg tilbake og lukke øynene? Ja, det hadde jo vært det ultimate og jeg er overbevist om at dette blir en realitet en gang i fremtiden. MEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.

Eller er det spenningen å få ta del i et utviklingsprosjekt som mest sannsynlig aldri kommer i mål? Joda, jeg ser den og det kan nok kanskje også forsvare prisen om man er veldig opptatt av biler og teknologi. Enig i at det er spennende hver gang det kommer en ny SW versjon og man føler litt på julaften-følelsen når den blir installert. Selv må jeg innrømme at spenningen ikke er like stor lenger og man tilpasser seg fort den nye hverdagen, med hyppige SW oppdateringer. Ikke alltid nissen kommer med gaver man ønsker seg heller slik jeg ser det.

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere om FSD er verdt prisen eller ikke. Men er man egentlig bevisst på hva FSD er for noe? Hva er det egentlig man venter på?

Jeg for min del kan ikke se noe stor verdi i en bil som ikke kan kjøre helt av seg selv. Kanskje begrenset til visse motorveier eller gitte områder, men den må kjøre av seg selv og jeg må kunne stole like mye på bilen sin evne til å kjøre sikkert som på min egen. Min erfaring med FSD så langt er at dagens biler aldri vil nærme seg Nivå 5 og mest sannsynlig heller ikke Nivå 3. Det å sitte å «passe på» bilen er totalt uinteressant for min del og oppleves bare som stressende. Det skumle er når systemet blir så bra at føreren faktisk begynner å stole på det.

For det er det som kommer til å skje med FSD, er det ikke? At Tesla klarer å tune dette så langt at bilene klarer de aller fleste situasjoner, men ikke alle. Da blir det virkelig farlig på veiene våre og det skal ikke mange ulykkene til før det blir kroken på døra for dagens utviklingsprosjekt. Jeg tror heldigvis aldri vi kommer dit i Norge og at reguleringer vil stoppe dagens Tesla prosjekt med Ola Nordmann som risikovillig testobjekt før det går for langt. Tesla har gamblet alt på dagens teknologivalg, men jeg tror vi skal se mange endringer på både teknologi og tilnærminger til selvkjøring før vi er i nærheten av å komme til Nivå 5.

Jeg synes Tesla Model 3 er en utrolig kul bil, fantastisk på mange områder og en utrolig artig og nyskapende bilopplevelse som jeg er heldig å få ta del i. Elon Musk er også en av de personer som fortjener all den kred han kan få for den jobben han har gjort for elektrifisering av biler, etc. Og så er han en fantastisk god selger når alt kommer til alt. Han solgte bil til meg og jeg angrer ikke et sekund.
 
Men FSD, det er den største bløffen vi har sett på mange år. Tipper Tesla kommer til å krydre kjøpet med å legge til funksjoner som ikke har noe som helst med selvkjøring å gjøre. Det er vel den eneste måten de etter hvert kan rettferdiggjøre prisen på og slippe unna bråket som kommer når mange innser at FSD aldri blir det de trodde det skulle bli.

Vel, ingen tvil om at underholdningsverdien rundt FSD er stor, men ikke vet jeg hva det er folket egentlig venter på.....


Sitat fra: IbizaMan på søndag 01. november 2020, klokken 10:52Ja, jeg kan ikke si annet enn at jeg er fasinert over hvor positive folk er i forhold til håpet om at bilene våre på magisk vis skal kunne kjøre helt av seg selv. Kanskje skjer det rundt neste sving, før jul, i neste kvartal eller til neste sommer, ja ikke vet jeg hva den enkelte tenker når man enten skal forsvare kjøp av FSD eller sitter og venter på å få noe igjen for allerede kjøpt FSD.

Men hva er det egentlig man venter på? At bilen skal kjøre deg fra hjemmet og på jobb en vakker dag, mens du sitter og leser avisen og planlegger dagens aktiviteter? At bilen kjører deg på hytta mens du kan legge deg tilbake og lukke øynene? Ja, det hadde jo vært det ultimate og jeg er overbevist om at dette blir en realitet en gang i fremtiden. MEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.

Eller er det spenningen å få ta del i et utviklingsprosjekt som mest sannsynlig aldri kommer i mål? Joda, jeg ser den og det kan nok kanskje også forsvare prisen om man er veldig opptatt av biler og teknologi. Enig i at det er spennende hver gang det kommer en ny SW versjon og man føler litt på julaften-følelsen når den blir installert. Selv må jeg innrømme at spenningen ikke er like stor lenger og man tilpasser seg fort den nye hverdagen, med hyppige SW oppdateringer. Ikke alltid nissen kommer med gaver man ønsker seg heller slik jeg ser det.

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere om FSD er verdt prisen eller ikke. Men er man egentlig bevisst på hva FSD er for noe? Hva er det egentlig man venter på?

Jeg for min del kan ikke se noe stor verdi i en bil som ikke kan kjøre helt av seg selv. Kanskje begrenset til visse motorveier eller gitte områder, men den må kjøre av seg selv og jeg må kunne stole like mye på bilen sin evne til å kjøre sikkert som på min egen. Min erfaring med FSD så langt er at dagens biler aldri vil nærme seg Nivå 5 og mest sannsynlig heller ikke Nivå 3. Det å sitte å «passe på» bilen er totalt uinteressant for min del og oppleves bare som stressende. Det skumle er når systemet blir så bra at føreren faktisk begynner å stole på det.

For det er det som kommer til å skje med FSD, er det ikke? At Tesla klarer å tune dette så langt at bilene klarer de aller fleste situasjoner, men ikke alle. Da blir det virkelig farlig på veiene våre og det skal ikke mange ulykkene til før det blir kroken på døra for dagens utviklingsprosjekt. Jeg tror heldigvis aldri vi kommer dit i Norge og at reguleringer vil stoppe dagens Tesla prosjekt med Ola Nordmann som risikovillig testobjekt før det går for langt. Tesla har gamblet alt på dagens teknologivalg, men jeg tror vi skal se mange endringer på både teknologi og tilnærminger til selvkjøring før vi er i nærheten av å komme til Nivå 5.

Jeg synes Tesla Model 3 er en utrolig kul bil, fantastisk på mange områder og en utrolig artig og nyskapende bilopplevelse som jeg er heldig å få ta del i. Elon Musk er også en av de personer som fortjener all den kred han kan få for den jobben han har gjort for elektrifisering av biler, etc. Og så er han en fantastisk god selger når alt kommer til alt. Han solgte bil til meg og jeg angrer ikke et sekund.
 
Men FSD, det er den største bløffen vi har sett på mange år. Tipper Tesla kommer til å krydre kjøpet med å legge til funksjoner som ikke har noe som helst med selvkjøring å gjøre. Det er vel den eneste måten de etter hvert kan rettferdiggjøre prisen på og slippe unna bråket som kommer når mange innser at FSD aldri blir det de trodde det skulle bli.

Vel, ingen tvil om at underholdningsverdien rundt FSD er stor, men ikke vet jeg hva det er folket egentlig venter på.....


4 år senere og ja du fikk rett i underholdningsverdien er stor
!

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på fredag 05. april 2024, klokken 19:06
Sitat fra: JorEl på fredag 05. april 2024, klokken 10:30RJK  -Men, per i dag så er det jo sjåføren bak som skal ha kontroll og oversikt over det foran seg, og derved unngå å krasje i deg i bilen foran. Hvorfor skulle det egentlig bli så veldig forskjellig?



Er ikke uenig, RJK.

Klart at alle sjåfører har ansvar for sin bil. Setningen min; "Si at Tesla får til ekte fsd, og bilen sklir lett igjennom travleste LA,USA.", forutsetter at Tesla "klarer FSD". Men selv om man har juridisk rett i en gitt trafikk-situasjon, så hjelper ikke det på sikkerheten. Da er likevel FSD avhengig av andre traffikanter.

Jeg er redd for at RobotElon har sett fremtiden, og kalkulert med at FSD, ikke blir en realitet før alle andre biler har FSD. RobotElon har forstått at myndighetene sine tilrettelegginger vil i praksis bety, begrensninger.

Var det i 2016 at Tesla begynte og ta betalt for et produkt de enda ikke har? Et produkt som kanskje er avhengig av veier med oppmerking, og mange vær-faktorer, siden kameraene, bare ser det de ser? Personlig syntes jeg det var veldig stas at bilen min hadde radar, som Tesla har koblet ut. Det gjør jo FSD enda mer avhengig av hva den ser. Merker jo allerede alle varslene om kameraene som er ute av funksjon, pga ditt og datt.
Snedig og love et FSD-"SW-produkt" som bygger på 100%-fungerende hardware/datamaskin, som likevel ikke holder mål. Softwaren er nesten klar, rett rundt hjørnet.. Så har Tesla gitt meg ny harware-computer(takk) og tatt fra meg hardware-radaren..noe stemmer ikke..med denne lovnaden fra Musk, som var en av de mange faktorene som gjorde at jeg stolte nok til å betale 6, 10 000-lapper:............. 
 Musk: "the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"..

Liker heller ikke tanken på en krasj, da Tesla sitter med alle svarene, bukken og havresekken. De vet om FSD var i bruk, de kan bruke tid og ressurser på og bortforklare hvorfor FSD ikke har skyld.. Tesla får likevel, ingen juridiske problemer slik det er nå, uansett. Vi som kjører skal holde i rattet, følge like godt med som når vi kjører selv. Tesla sier; Produktet vårt er fantastisk, amazing, out of this world, better than ever, trust us, pay us, og la bilen kjøre for deg. MEN :police:  husk å simulere kjøring selv, 100% hele tiden, for alt er ditt ansvar og ikke Tesla sitt.

Men når den FSDversjonen som Elon Musk har lovet, FSD, kommer... Når kommer Tesla til å ta ansvaret for kjøringen? Vil det være en fordel å ha krasjet med eller uten FSD? Burde man forstått at man skulle bryte av og ta kontrollen selv? Eller for sjåføren som brøt av FSD, noen tideler før det smalt. Burde ikke han forstått, at FSD hadde konroll?

Alt i alt, er jeg fornøyd med Tesla og FSD-progresjonen.  :+1:
(Minus brutte løfter og pengene "mine"..)

Er nok ikke tilfeldig at det nå kalles
«Fremtidig selvkjørende funksjoner«
Noen som har siste nytt fra Cruise ?

Vaduz

V12 er ingen bløff lenger, dette begynner å ligne på produktet som ble lansert i 2018(?) eller når det var.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 28. april 2024, klokken 20:13
Sitat fra: Vaduz på søndag 28. april 2024, klokken 17:24V12 er ingen bløff lenger, dette begynner å ligne på produktet som ble lansert i 2018(?) eller når det var.
Høsten 2016.
https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long
daktari :+1: takker for lenken. Ja dette var bra, veldig bra

filtvet


Handyman

Nei, ikke siden 2016. I 2016 sa Tesla at FSD ville komme en gang i fremtiden. I årene etter dette har det flere ganger blitt "hintet" om at det kommer snart. "Snart", er nok for de fleste passert flere ganger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2024, klokken 08:12Nei, ikke siden 2016. I 2016 sa Tesla at FSD ville komme en gang i fremtiden. I årene etter dette har det flere ganger blitt "hintet" om at det kommer snart. "Snart", er nok for de fleste passert flere ganger.
Nå tuller du fælt!

De sier klart i starten av videoen "The person in the drivers seat is only there for legal reasons.
He's not doing anything, the car's driving itself.
"

Hvor mye tydeligere kan man si at man har et ferdig produkt?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 29. april 2024, klokken 08:26
Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2024, klokken 08:12Nei, ikke siden 2016. I 2016 sa Tesla at FSD ville komme en gang i fremtiden. I årene etter dette har det flere ganger blitt "hintet" om at det kommer snart. "Snart", er nok for de fleste passert flere ganger.
Nå tuller du fælt!

De sier klart i starten av videoen "The person in the drivers seat is only there for legal reasons.
He's not doing anything, the car's driving itself.
"

Hvor mye tydeligere kan man si at man har et ferdig produkt?

Nå er jo denne videoen avslørt som manipulert, så det de sa der var i vesentlig grad løgn.

daktari

Ja, etter min mening en like stor løgn som at Nikola trillet en mock up lastebil ned en bakke.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 29. april 2024, klokken 08:26
Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2024, klokken 08:12Nei, ikke siden 2016. I 2016 sa Tesla at FSD ville komme en gang i fremtiden. I årene etter dette har det flere ganger blitt "hintet" om at det kommer snart. "Snart", er nok for de fleste passert flere ganger.
Nå tuller du fælt!

De sier klart i starten av videoen "The person in the drivers seat is only there for legal reasons.
He's not doing anything, the car's driving itself.
"

Hvor mye tydeligere kan man si at man har et ferdig produkt?
Har de noen gang sagt at FSD (alså uten overvåking) er offisielt sluppet til kundene?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

#3131
Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2024, klokken 12:10
Sitat fra: daktari på mandag 29. april 2024, klokken 08:26
Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2024, klokken 08:12Nei, ikke siden 2016. I 2016 sa Tesla at FSD ville komme en gang i fremtiden. I årene etter dette har det flere ganger blitt "hintet" om at det kommer snart. "Snart", er nok for de fleste passert flere ganger.
Nå tuller du fælt!

De sier klart i starten av videoen "The person in the drivers seat is only there for legal reasons.
He's not doing anything, the car's driving itself.
"

Hvor mye tydeligere kan man si at man har et ferdig produkt?
Har de noen gang sagt at FSD (alså uten overvåking) er offisielt sluppet til kundene?
Og da var vi offisielt på repeat på den diskusjonen...

Til dere som holder på med dette, kan dere være så vennlig å stoppe. Tråden er fullstendig i ferd med å ødelegges av repeat på dette scenarioet, som egentlig er ferdig diskutert!

Bare å innse at her blir det aldri en enighet før Tesla enten

1. lanserer FSD offisielt

2. de går ut og sier at FSD vil ikke skje, det vil forbli et Level2/Level3-system som krever at fører må være klar for å overta når som helst.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Otkristo

Denne er gull.
Skal snart rammes inn med tittel «Klovn»

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2024, klokken 12:10
Sitat fra: daktari på mandag 29. april 2024, klokken 08:26
Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2024, klokken 08:12Nei, ikke siden 2016. I 2016 sa Tesla at FSD ville komme en gang i fremtiden. I årene etter dette har det flere ganger blitt "hintet" om at det kommer snart. "Snart", er nok for de fleste passert flere ganger.
Nå tuller du fælt!

De sier klart i starten av videoen "The person in the drivers seat is only there for legal reasons.
He's not doing anything, the car's driving itself.
"

Hvor mye tydeligere kan man si at man har et ferdig produkt?
Har de noen gang sagt at FSD (alså uten overvåking) er offisielt sluppet til kundene?
Hva har det med saken å gjøre? Så du videoen?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Otkristo på mandag 29. april 2024, klokken 13:55Denne er gull.
Skal snart rammes inn med tittel «Klovn»
bedre med: klovn som avslører svindlere som misleder kunder og investorer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA