FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: emurof på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:23
Sitat fra: daktari på torsdag 27. juli 2023, klokken 21:06Det er jo dessverre fordi Musk er en løgner, og FSD er en scam på nivå med Elisabeth Holmes.
Jeg var veldig imponert i 2017 over Musk og Tesla, men har mistet respekten for Musk.
Jeg er redd FSD kan bli et massivt problem for Tesla i fremtiden.
FSD er åpenbart ikke svindel siden det faktisk eksisterer og er i bruk av kunder. Det er ikke ferdig, men har gjort store fremskritt. Versjon 12 ser også ut til å ha klart å komme på nivå med forrige versjon i løpet av noen få måneder. Det er ganske imponerende når man tenker på at versjon 12 er en total omveltning som benytter seg av nevralnett fra start til slutt.

Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 00:08Autopilot har derimot vært involvert i fatale kollisjoner, (det kunne skjedd med alle ADAS), men hypingen av Tesla/autoilot/FSD har muligens vært en faktor som har gjort sjåførene sløve og uoppmerksomme.
Autopilot er ikke FSD. Det er ikke særlig redelig å blande de to.

Sitat fra: daktari på lørdag 26. august 2023, klokken 21:41
Sitat fra: marud på lørdag 26. august 2023, klokken 11:49Elon streamet i 45 min i natt hvor han demonstrerte FSD v12.

https://twitter.com/elonmusk/status/1695247110030119054
Kjørte på rødt lys, med trafikk imot, på ca 19:30.
"Good except for that one intervention"
Okei, der ligger lista.
Ja, hva med det? Husk at versjon 12 (som nevnt) er en stor forandring og krever opptrening fra bunnen. De har fått til på noen få måneder noe det tok år å få til med forrige versjon. Ingen har påstått at versjon 12 er ferdig FSD enda. Hva er poenget med slike stadige stråmenn og uredelige argumenter?
Det som er uredelig er at du hevder at de nå har bygget v12 end-to-end NN, at det var versjonen i drift og hvor kort tid det tok. Du gjenforteller det Musk sa, men det er ikke dokumentert.

Neste problem er at det er høyst usikkert om e2e vil funke overhodet, hvis det er det de nå viste frem.

Feilen med trafikklys er helt banal for en selvkjørende bil. Ikke kjøre på rødt er noe av det aller aller enkleste. "Vi har ikke trent opp for det" sa det. Jaha.  Vi får se om de fikser dette om 5 år.

Musk har solgt til alle med en 2018 Model 3 en "appreciating asset" som skal kjøre robotaxi for deg på natta. Det er det han må levere, før de bilene har rustet vekk. De er ikke akkurat i nærheten nå.

Men Musk har lyktes i å gi nytt liv til Tesla-hypen med e2e v12. SoMe går bananas i hyping.

 Du som aksjonær burde derimot utfordre Musk hvorfor de da ikke tester v12 som SAE level 4 med safety driver og rapporterer hendelser til myndighetene. Det hadde faktisk vært skikkelig redelig av Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Sitat fra: daktari på lørdag 26. august 2023, klokken 21:45
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 26. august 2023, klokken 19:25
Sitat fra: Mobileum på lørdag 26. august 2023, klokken 19:12
SitatMen for en kar som kjører i rushtiden så gjør AP (og snart(?) FSD) transportetappen langt enklere, dels fornøyelig.

Det kan vel de aller fleste nyere biler i dag. Noen sågar uten pristillegg.

Påstanden er at de fleste nye biler byr på assistanse på linje med FSD og AP, som standardutstyr.

Vi snakkes.
Tror du bør teste f.eks. VW Travel Assist. 28 mil i dag, ikke en fantombrems, ikke en sving for avkjøring, skifter felt selv ved blink, helt stødig.
Ny Merce e-klasse skifter felt automatisk.
Kjørte også forbi et par Merce trailere som ikke har sidespeil, de har kamera oppe i et par vinger på kabinen.
Mye skjer hos konkurrentene.

Sitat fra: daktari på søndag 27. august 2023, klokken 09:37
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. august 2023, klokken 08:41
Sitat fra: daktari på lørdag 26. august 2023, klokken 21:45Tror du bør teste f.eks. VW Travel Assist. 28 mil i dag, ikke en fantombrems, ikke en sving for avkjøring, skifter felt selv ved blink, helt stødig.
Hvordan takler Travel Assist dårlig merking nå? Vår -21 e-tron gir opp selvstyringen så fort veiene blir litt dårlig merket, uten noe annen varsling enn at noen grønne striper blir hvite. Går jo ikke an å stole på.
Generelt; 2023 er bedre enn 2021, som igjen var mye mye bedre enn 2019 e-tron.
Kjører også på smal vei faktisk, altså de uten midtstripe.
Det har i grunn vært lite dårlig merking i sommer, så kan i grunn ikke si sikkert. Vanligvis vil den deaktivere i krappe svinger og der grensene på veien er uklare


Interessant. Behøver alternativer til Model Y, siden en bil uten USS er uaktuelt (tesla vision ser ut til å være crap).

Gjorde et kjapt søk på YT, men fant ingen videoer av TA sin fortreffelighet. Du har ikke vurdert å hive deg på YT-vogna igjen? ;D  Eller kanskje du kunne være så snill å linke til en video som viser hvor god TA er under typiske norske forhold (litt dårlig oppmerking, svingete veier)? Tenker det er innafor i en tråd om AP/FSD :)
TMYP HW4 / TM3P Atom

Mobileum

#2792
SitatOgså Waymo og Cruise er under utvikling, selv om de er godkjent til et visst nivå, i svært begrensede områder, og med større begrensninger enn hva som en sjåfør har, som maks fartsgrense lavere enn veiens fartsgrense. Jeg vil definitivt ikke kalle det et ferdig produkt, og det gjør vel heller ikke Waymo og Cruise.

Kan man kjøpe Waymo/Cruise?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40Er mange som kverulerer på at den ikke finnes, som om den var non-excisting, fordi mange i enkelthet skriver fsd om betaversjonen. Og som hardnakket påstår at det er svindel fordi produktet ikke er lansert.

Jeg anser det som kverulering, og for enkelte skjer dette på et høyt plan, fordi man legger ondviljen til og ikke vil skjønne at det enn så lenge er betaen man snakker om.

Som jeg har sagt før, det er "mange veier til Rom", og den ruta Tesla har valgt er den som er defintivt vanskeligst. Frem til denne er god nok til å bli godkjent, vil den forbli i beta. Men det betyr jo ikke at man må ignorere alle resultater som det vises til.

Også Waymo og Cruise er under utvikling, selv om de er godkjent til et visst nivå, i svært begrensede områder, og med større begrensninger enn hva som en sjåfør har, som maks fartsgrense lavere enn veiens fartsgrense. Jeg vil definitivt ikke kalle det et ferdig produkt, og det gjør vel heller ikke Waymo og Cruise.

Men jeg tror at den dagen Tesla får FSD Beta så god at de sender den inn til godkjenning, da er plutselig disse systemene ferdig, om de ikke får et "ferdig" produkt som fungerer world wide uten slike kunstige begrensninger.

Selvsagt kan det komme andre inn og forbigå både Tesla, Waymo, Cruise og flere av de andre man kjenner til som er under utvikling.
Her var det flere faktafeil.

Waymo, Cruise og noen i Kina har ferdig selvkjøring i produksjon, full kommersiell drift. Forbedringer vil skje og testing nye steder. Teknologien er allikevel ferdig og fungerende.

Myten om at Waymo bare kjører i et lite område er feil. De er i full drift i Phoenix i et område større enn hele Oslo kommune (med marka) og ca 4x bebygget areal i Oslo. 225 square miles.

Alle de mange som tester selvkjøring går rett på level 4. Ingen går stegvis fra ADAS; de lager selvkjøring og tester, forbedrer etc. År etter år har de i USA rapportert stadig lengre kjøring mellom hver intervensjon frem til de kunne droppe sikkerhetsjåfør.

Tesla har ikke startet med dette enda. Hvis v12 er så fantastisk gjennombrudd som Musk hevder så bør de meget raskt komme igang med autonom testing og rapportering på denne versjonen.

Håpet er lysegrønt; at Tesla plutselig skal slippe en fullt selvkjørende system world wide - et mirakel vil jeg si. Fakta er at de siden betaen ble sluppet knapt har gjort fremskritt mot sjåførløs kjøring.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 29. august 2023, klokken 17:41
SitatOgså Waymo og Cruise er under utvikling, selv om de er godkjent til et visst nivå, i svært begrensede områder, og med større begrensninger enn hva som en sjåfør har, som maks fartsgrense lavere enn veiens fartsgrense. Jeg vil definitivt ikke kalle det et ferdig produkt, og det gjør vel heller ikke Waymo og Cruise.

Kan man kjøpe Waymo/Cruise?
dyrt å kjøpe Alphabet eller GM, men det kan gå /s
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 29. august 2023, klokken 17:41
SitatOgså Waymo og Cruise er under utvikling, selv om de er godkjent til et visst nivå, i svært begrensede områder, og med større begrensninger enn hva som en sjåfør har, som maks fartsgrense lavere enn veiens fartsgrense. Jeg vil definitivt ikke kalle det et ferdig produkt, og det gjør vel heller ikke Waymo og Cruise.

Kan man kjøpe Waymo/Cruise?
Kommer vel bare an på hvor mange milliarder du legger på bordet...!

;)

Du vet selvsagt at Waymo/Cruise ikke er ment for menigmann å kjøpe. Det er en ren "taxi"-løsning hvor det foreløpig bare er selskapet med samarbeidspartnere som har en viss aksess.

Om det blir mulig å kjøpe seg tilgang og biler for å drive dette i egen region, vet jeg ikke om de har uttalt seg noe om. Men det vil vel koste såpass mye å fylle all verdens byer og land med biler, så jeg ser ikke det som realistisk at det bare er selskapet bak disse (hhv. Waymo og Cruise) som skal eie biler og tjeneste.

Det er vel og det EM har forstått, som er en av flere/mange grunner til at Tesla har solgt og selger det ikke-lanserte produktet til sluttkunder.

De kundene som har kjøpt, har vel i realiteten sagt ja til å være med i "klubben" til Tesla, der både de og "du" som eier av bilen skal kunne tjene penger på dette. Altså en annen måte å få opp mengden biler som vil inngå i tjenesten.

Så vil det selvsagt bli endel flere biler, og dess flere etterhvert som tiden går, hvor bilene skrotes før FSD blir godkjent og lansert, og man har da i realiteten bare deltatt i en spleis man ikke tjente på selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:16en spleis man ikke tjente på selv.
Hva er synonymer til et slikt uttrykk? Evt analogier?

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:05
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 13:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:39
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:32
Sitat fra: emurof på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:23FSD er åpenbart ikke svindel siden det faktisk eksisterer og er i bruk av kunder.
Nei, produktet FSD som mange har betalt for, eksisterer ikke, og er derfor ikke levert, eller tatt i bruk av noen kunder.
Som du selv sier så er det jo ikke ferdig. Det er ikke mulig å henvise til FSD-beta, og med det si at FSD er levert. Det tror jeg faktisk at alle skjønner.
Det er det vel heller ingen som har påstått.
Jo! emurof påstår jo at FSD eksisterer og er i bruk av kunder. Det er foreløpig ikke riktig.

Resten av det du skriver er jeg enig i.
.... Den er altså ikke "non-excisting". Men den er selvsagt ikke levert som "ferdig" produkt.
Folk har bestilt og forhåndsbetalt for et ferdig produkt, ikke Beta. FSD er som produkt derfor enn så lenge ikke-eksisterende. Det er det jeg poengterer.
At utviklingen av FSD pågår er det vel ikke så mange som er uenige i.
Er mange som kverulerer på at den ikke finnes, som om den var non-excisting, fordi mange i enkelthet skriver fsd om betaversjonen. Og som hardnakket påstår at det er svindel fordi produktet ikke er lansert.

Jeg anser det som kverulering, og for enkelte skjer dette på et høyt plan, fordi man legger ondviljen til og ikke vil skjønne at det enn så lenge er betaen man snakker om.
Det er etter min mening absolutt IKKE kverulering å påpeke at FSD og FSD-Beta ikke er det samme.
Hvis man mener FSD-beta så får man jammen skrive det og ikke bare FSD for å spare seg noen tastetrykk. 
Om emurof faktisk mener FSD eller FSD-beta som du tror må han nesten avklare selv. Det er nemlig i så fall ikke første gangen han skriver at FSD (ikke Beta) er levert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40Er mange som kverulerer på at den ikke finnes, som om den var non-excisting, fordi mange i enkelthet skriver fsd om betaversjonen. Og som hardnakket påstår at det er svindel fordi produktet ikke er lansert.

Jeg anser det som kverulering, og for enkelte skjer dette på et høyt plan, fordi man legger ondviljen til og ikke vil skjønne at det enn så lenge er betaen man snakker om.

Som jeg har sagt før, det er "mange veier til Rom", og den ruta Tesla har valgt er den som er defintivt vanskeligst. Frem til denne er god nok til å bli godkjent, vil den forbli i beta. Men det betyr jo ikke at man må ignorere alle resultater som det vises til.

Også Waymo og Cruise er under utvikling, selv om de er godkjent til et visst nivå, i svært begrensede områder, og med større begrensninger enn hva som en sjåfør har, som maks fartsgrense lavere enn veiens fartsgrense. Jeg vil definitivt ikke kalle det et ferdig produkt, og det gjør vel heller ikke Waymo og Cruise.

Men jeg tror at den dagen Tesla får FSD Beta så god at de sender den inn til godkjenning, da er plutselig disse systemene ferdig, om de ikke får et "ferdig" produkt som fungerer world wide uten slike kunstige begrensninger.

Selvsagt kan det komme andre inn og forbigå både Tesla, Waymo, Cruise og flere av de andre man kjenner til som er under utvikling.
Her var det flere faktafeil.

Waymo, Cruise og noen i Kina har ferdig selvkjøring i produksjon, full kommersiell drift. Forbedringer vil skje og testing nye steder. Teknologien er allikevel ferdig og fungerende.

Myten om at Waymo bare kjører i et lite område er feil. De er i full drift i Phoenix i et område større enn hele Oslo kommune (med marka) og ca 4x bebygget areal i Oslo. 225 square miles.

Alle de mange som tester selvkjøring går rett på level 4. Ingen går stegvis fra ADAS; de lager selvkjøring og tester, forbedrer etc. År etter år har de i USA rapportert stadig lengre kjøring mellom hver intervensjon frem til de kunne droppe sikkerhetsjåfør.

Tesla har ikke startet med dette enda. Hvis v12 er så fantastisk gjennombrudd som Musk hevder så bør de meget raskt komme igang med autonom testing og rapportering på denne versjonen.

Håpet er lysegrønt; at Tesla plutselig skal slippe en fullt selvkjørende system world wide - et mirakel vil jeg si. Fakta er at de siden betaen ble sluppet knapt har gjort fremskritt mot sjåførløs kjøring.
Waymo/Cruise er ikke ferdig slik det ligger i dag. Det er "ferdig" for de områdene de opererer i, men nye områder må mappes og læres opp helt spesifikt. Og de har store begrensninger for de områdene de opererer i, ved at de f.eks. ikke kan brukes på motorveier per nå.

De kan ikke bare sette biler i et nytt område sånn helt uten videre, med bare å laste inn kart for område. Det er på dette området Tesla sin FSD som nå bare er i beta, skiller seg ut.

Områdene de operer i nå, er kanskje ikke små i norsk sammenheng, men i amerikansk målestokk så er det definitivt små områder. Og som antydet over, det er ikke bare å utvide området for alt må læres inn. Og om veiene legges om, så må dette læres om igjen. Dette er altså fakta per i dag.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 22:57
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:05
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 13:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:39
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:32
Sitat fra: emurof på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:23FSD er åpenbart ikke svindel siden det faktisk eksisterer og er i bruk av kunder.
Nei, produktet FSD som mange har betalt for, eksisterer ikke, og er derfor ikke levert, eller tatt i bruk av noen kunder.
Som du selv sier så er det jo ikke ferdig. Det er ikke mulig å henvise til FSD-beta, og med det si at FSD er levert. Det tror jeg faktisk at alle skjønner.
Det er det vel heller ingen som har påstått.
Jo! emurof påstår jo at FSD eksisterer og er i bruk av kunder. Det er foreløpig ikke riktig.

Resten av det du skriver er jeg enig i.
.... Den er altså ikke "non-excisting". Men den er selvsagt ikke levert som "ferdig" produkt.
Folk har bestilt og forhåndsbetalt for et ferdig produkt, ikke Beta. FSD er som produkt derfor enn så lenge ikke-eksisterende. Det er det jeg poengterer.
At utviklingen av FSD pågår er det vel ikke så mange som er uenige i.
Er mange som kverulerer på at den ikke finnes, som om den var non-excisting, fordi mange i enkelthet skriver fsd om betaversjonen. Og som hardnakket påstår at det er svindel fordi produktet ikke er lansert.

Jeg anser det som kverulering, og for enkelte skjer dette på et høyt plan, fordi man legger ondviljen til og ikke vil skjønne at det enn så lenge er betaen man snakker om.
Det er etter min mening absolutt IKKE kverulering å påpeke at FSD og FSD-Beta ikke er det samme.
Hvis man mener FSD-beta så får man jammen skrive det og ikke bare FSD for å spare seg noen tastetrykk. 
Om emurof faktisk mener FSD eller FSD-beta som du tror må han nesten avklare selv. Det er nemlig i så fall ikke første gangen han skriver at FSD (ikke Beta) er levert.
Det er kverulering når man absolutt ikke vil forstå, og argumenterer som om FSD Beta ikke eksisterer, bare fordi det ikke ble presisert ettertrykkelig at det snakkes om betaen og ikke det ferdige produktet, som alle vet at ikke eksisterer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:16en spleis man ikke tjente på selv.
Hva er synonymer til et slikt uttrykk? Evt analogier?
Gave, donasjon, tilskudd er noen jeg kommer på i farten. Svindel er definitivt ikke et synonym, om det var det du ville frem til. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:19Det er etter min mening absolutt IKKE kverulering å påpeke at FSD og FSD-Beta ikke er det samme.
Hvis man mener FSD-beta så får man jammen skrive det og ikke bare FSD for å spare seg noen tastetrykk. 
Om emurof faktisk mener FSD eller FSD-beta som du tror må han nesten avklare selv. Det er nemlig i så fall ikke første gangen han skriver at FSD (ikke Beta) er levert.
Det er kverulering når man absolutt ikke vil forstå, og argumenterer som om FSD Beta ikke eksisterer, bare fordi det ikke ble presisert ettertrykkelig at det snakkes om betaen og ikke det ferdige produktet, som alle vet at ikke eksisterer.
Jeg argumenterer jo for det MOTSATTE. At FSD-Beta er det som eksisterer, men ikke FSD. Å anta at noen mener Beta når de skriver FSD gjentatte ganger, og til og med tidligere har påstått at FSD (IKKE Beta) som produkt eksisterer.
Det er vesentlig og svært stor forskjell på om det er Beta eller ikke, og da bør man også klare skrive på dette.
Kommentaren min var til emurof og ikke til deg. Det kan derfor oppfattes som at du kverulerer på vegne av en som ikke har svart på om han faktisk mener FSD eller FSD-beta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Mine FSDpenger ble ikke gitt til Tesla som en gave eller spleis.
Jeg betalte for SW-produktet, som Tesla hadde utviklet, og var i ferd med å bli levert. Kommer i morgen!

At Tesla og Musk har lurt sine kunder om og om igjen, gjør ikke dette til en halvsannhet, som plutselig er morsomt, og noe alle burde forstått.
Om dette ikke er svindel, så burde det tas med i en juridisk lærebok hvor langt man kan kjøre en usannhet, før det blir svindel.

Kanskje man kan kalle svindelen for en BETA-svindel?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Mobileum

Tror FSD er en tikkende bombe. Før eller senere kan det smelle, og sannsynligvis før. Jeg leser litt i amerikanske fora, og det er helt klart at stemningen har snudd skikkelig når det gjelder troen på FSD/FSDβ. Tidligere entusiaster snur ryggen til, og har mistet både håp og tro. Ordet "fraud" (svindel) blir brukt hyppigere og hyppigere, og "Class Action Lawsuit" likeså.

ps. Norske FSD-kjøpere som kjøpte FSD før mars 2019 kan visstnok forholdsvis enkelt få endel av kjøpesummen de betalte for FSD, tilbake fra Tesla. Skulle bare mangle, og burde skjedd automatisk.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

geear

Hvis det siste du sier der er riktig, så er det fint for oss, men tipper veldig mange av bilene kjøpt med FSD før 2019 har byttet hender, og at det er få slike krav som blir fremsatt. Hva er konsekvensen av å få igjen "endel av kjøpesummen"? Fjerning av FSD fra bilen? Hva er "endel av kjøpesummen"?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA