FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Det vanlige er jo å dele opp i sensing-perception-localisation-planning-control. Tesla har primært problemer med sensing, perception, localisation og planning, ikke control.

Teknisk betyr vel å kutte "linjer kode" ikke noe innen selvkjøring. Antal mil uten avbrytelse derimot. Jeg kunne forstått "optimalisering for å fjerne flaskehalser" hvis slike finnes, men det er ikke der de har problemer.

Dojo: Det er ikke mangel på data som er problemet. Mer og mer data, mer og mer trening hjelper neppe. Troen på at den med mest data vinner er for enkel.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Otkristo

Når en stoler 100% på HD kart og har alle mulige sensorer..

Like godt Tesla holder seg til Level 2 ennn så lenge..

Mobileum

Cruise har over 2 mill. miles med autonom kjøring bak seg. Har ikke funnet hvor mange Tesla har.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Otkristo

2 mill miles med autonom kjøring, men det hjelper tydeligvis ikke.
Heldigvis finner du ikke noe på Tesla siden de ikke har autonom kjøring.

SurSnasen

Sitat fra: Otkristo på onsdag 16. august 2023, klokken 21:252 mill miles med autonom kjøring, men det hjelper tydeligvis ikke.

Angående trailerkræsjen: Det var trailersjåføren som gjorde feilen, og forsøkte seg på en u-turn. Cruise'n stoppet, og ble påkjørt.

Angående "nearly ran over two moms and their kids": har du sett klippet? Ja, bilen er for aggressiv, men stopper for fotgjengerne, og svinger også rundt de, og passerer bak de. Ingen drama.

Angående den klønete veiarbeidsmanøveren: ser ingen DANGEROUS moves. Klønete opptreden, dog.

Ellers er det som med Tesla (og alle de andre): det gjelder å samle inn datagrunnlag og utvikle programvaren for tolking og handling.

Mobileum

Sitat fra: Otkristo på onsdag 16. august 2023, klokken 21:252 mill miles med autonom kjøring, men det hjelper tydeligvis ikke.
Hva sier du?? Mente bestemt at Tesla lovet 2 mill. Robotaxier i 2020. Var det bare tull?

Tesla (TSLA) held its Q2 2023 earnings call today, announcing that more than 300 million miles have been driven using Tesla's full self-driving

300 mill. miles med FSD Beta hjelper tydeligvis heller  ikke....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Sitat fra: Mobileum på torsdag 17. august 2023, klokken 11:29
Hva sier du?? Mente bestemt at Tesla lovet 2 mill. Robotaxier i 2020. Var det bare tull?

Tesla (TSLA) held its Q2 2023 earnings call today, announcing that more than 300 million miles have been driven using Tesla's full self-driving

300 mill. miles med FSD Beta hjelper tydeligvis heller  ikke....
Å joooda, v12 er visst tingen nå!

Eller var det v11?
https://twitter.com/elonmusk/status/1496068893835681792?s=20

Nei, det var 11.4 som egentlig var v12! fordi den var så bra! (Men ingen ser egentlig forskjell...)
https://twitter.com/elonmusk/status/1655318205236215811?s=20

Husker ikke lenger, går sånn i surr...
Mine I-Pace videoer

daktari

Mine I-Pace videoer

daktari

Bra vi er enige om at FSD-videoen fra 2016 var bløff, "robotaxi" var løgn, "your car is an appreciating asset" var løgn.
Mine I-Pace videoer

OlaM

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 17. august 2023, klokken 08:06Angående trailerkræsjen: Det var trailersjåføren som gjorde feilen, og forsøkte seg på en u-turn. Cruise'n stoppet, og ble påkjørt.

Helt vanlig situasjon som skjer mange ganger hver dag og som menneskelige sjåfører er gode på å improvisere seg ut av, mens som menneskelige programutviklere er dårlige på å ta høyde for.
'21 3LR

JorEl

Kan forstå at Elon har tatt munnen for full, de gangene Tesla var skviset. De trengte penger, eller så kunne det gått skikkelig gale. Elon lovet vel også at SpaceX skulle starte koloni på Mars i 2022..
Elon Musk har gjort mye godt, og lovet mye flott. Jeg trodde mer på han for noen år siden :o --Full Selv Deception :-[

Elon lovet ting i morgen, men fikk oss til å skrive under på at det var i over-morgen X 10 000 :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: OlaM på fredag 18. august 2023, klokken 11:54
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 17. august 2023, klokken 08:06Angående trailerkræsjen: Det var trailersjåføren som gjorde feilen, og forsøkte seg på en u-turn. Cruise'n stoppet, og ble påkjørt.

Helt vanlig situasjon som skjer mange ganger hver dag og som menneskelige sjåfører er gode på å improvisere seg ut av, mens som menneskelige programutviklere er dårlige på å ta høyde for.
Kommer litt an på om det var mulighet for Cruisen/tenkt manuell kjørt bil å rygge når lastebilen tok en håpløs U-sving den ikke kom til å klare. Du skal være ganske kjapp i situasjonsforståelse for å catche bildet, OG ha klar bane bakover.
Mine I-Pace videoer

Rosstopher

Ja, det er nok vanskelig å lære en maskin å vurdere når man skal bryte regler, altså enten lover eller programmerte regler som å ikke rygge mot kjøreretningen. Vi mennesker skjønner fort at her er det lurt å ta en spansk en og krysse heltrukket linje eller kjøre et sted det egentlig ikke er lov, men hvis man åpner for at en maskin skal gjøre sånt må han ha ganske god kontroll på at den kun gjør det der det er riktig å gjøre det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Otkristo

Da har myndighetene i San Francisco bestemt at nok er nok for Cruise og må redusere antall kjøretøy til kun 50 biler på dagtid...
Cruise fremstår mer og mer som en stor bløff, og hvor lenge overlever de når de taper over 70 mill hver dag, 25 milliarder i 2023. 95% av antall kjørte miles er enten uten passasjer eller betalt tur.

daktari

Den grafen på inntjeningen til Cruise er jo misvisende, den gang det var først for noen uker siden at CPUC ga en lisens for full kommersiell robotaxi. "Løyve" ville vi sagt her. Hittil har det vært begrenset løyve til enkelte tider på døgnet (natt).

Nå var de så uheldig å få en bil som kolliderte med en brannbil under utrykning, med personskade på passasjer. San Francisco sa da "reduser antallet taxi 50% umiddelbart". Greit det, litt for mange uhell med Cruise foreløpig. https://getcruise.com/news/blog/2023/further-update-on-emergency-vehicle-collision/

Der blir da 50 biler på dagtid og 150 biler på natt.
https://www.nytimes.com/2023/08/18/technology/cruise-crash-driverless-car-san-francisco.html

Mitt inntrykk fra Uber er at de drar inn ca $40-70 pr time med passasjer, så blir ikke store summer med så få biler.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA