FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Mobileum

Mens vi er på temaet:

Avvisning av Elon Musk er hovedårsaken til at Tesla-eiere selger, sier undersøkelsen

https://electrek.co/2023/07/27/disapproval-elon-musk-top-reason-tesla-owners-selling-survey/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Sitat fra: JorEl på torsdag 27. juli 2023, klokken 22:48FSD og Holmes, har klare fellsetrekk. Men Musk har kun tatt penger, og ikke liv og helse. Blir det farligere når varen leveres?
Kanskje greit å vente til FSD er ferdig..
Kan ikke forstå at Holmes sin svindel har hatt konsekvenser for liv og helse? Det var jo ikke slik at blodprøver ikke ble analysert?

Autopilot har derimot vært involvert i fatale kollisjoner, (det kunne skjedd med alle ADAS), men hypingen av Tesla/autoilot/FSD har muligens vært en faktor som har gjort sjåførene sløve og uoppmerksomme.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

OlaM

Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 00:08Kan ikke forstå at Holmes sin svindel har hatt konsekvenser for liv og helse? 

Det var endel som fikk feile diagnoser, tok unødvendige medisiner, opplevde stress etc og som saksøkte i etterkant pga dette. Helt klart ikke verre enn FSD-hype som kan ha tatt en rekke liv. Men det er heller ikke nødvendig å sammenligne dem 1:1, de er begge gode eksempler på en ukultur av hype og bullshit som har preget teknologisektoren.
'21 3LR

JorEl

Theranos hevdet de kunne sjekke helsen gjennom blodtester. Kundene fikk ikke vite at de ble lurt. Går ut over helsen å få en kreftdiagnose. Eller svar om at en er frisk, og så er man ikke det.

Tesla/Musk hevder de har et godt produkt, som er 99% ferdig, og kommer snart. MEN kunden forstår at de er lurt i det de setter seg inn i bilen, og leser kontrakten/disclaimeren. Eller de får beskjed om å signere, eller så virker ikke AP/EAP/FSDbeta/FSD.

Når det gjelder hype så er jo Musk en trollmann.
Men Musk og Tesla har satt i gang en prosess som gjør jorda grønnere. Bilene er også veldig kollisjons-sikre.

FSD jobber de med enda, og kan vise seg å bli en suksess. Der ligger de forran Theranos. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Ja, ca 10% av alle prøver hos Theranos ble i ettertid endret. Det kan ha hatt store konsekvenser for liv og helse.
https://fortune.com/2022/01/04/theranos-elizabeth-holmes-human-cost-fraud-faulty-blood-test-patients/

Dessverre ble hun ikke dømt for "defrauding patients", kun "defrauding investors", noe som kanskje innebærer at også Musk vil gå fri fra ansvar ovenfor kundene, men kan få trøbbel med investorene.
Nå har de fleste investorene i Tesla blitt styrtrike, og har ingen insentiver til å grave i dette...
Mine I-Pace videoer

Speeder

Sitat fra: daktari på torsdag 27. juli 2023, klokken 21:06Det er jo dessverre fordi Musk er en løgner, og FSD er en scam på nivå med Elisabeth Holmes.
Hvor mange ganger har du nevnt dette i tråden? 10-20-100? 420?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Sitat fra: Speeder på fredag 28. juli 2023, klokken 11:14
Sitat fra: daktari på torsdag 27. juli 2023, klokken 21:06Det er jo dessverre fordi Musk er en løgner, og FSD er en scam på nivå med Elisabeth Holmes.
bare å telle. Har nevnt det i mange år. Tesla sine biler er fortsatt ikke selvkjørende. Når blir de det mener du? Tror du på level 4 i 2023 som Musk sier?
Mine I-Pace videoer

Speeder

Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 11:19
bare å telle. Har nevnt det i mange år. Tesla sine biler er fortsatt ikke selvkjørende. Når blir de det mener du? Tror du på level 4 i 2023 som Musk sier?
Skjønner ikke poenget med å dra frem den sammenligningen om og om igjen. Tilfører ingenting.
Jeg gjetter på 2025 for året de har noe lignende L4. Kanskje L3 2024?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Sitat fra: Speeder på fredag 28. juli 2023, klokken 13:29
Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 11:19
Skjønner ikke poenget med å dra frem den sammenligningen om og om igjen. Tilfører ingenting.
Jeg gjetter på 2025 for året de har noe lignende L4. Kanskje L3 2024?
Med de estimatene så er du jo enig i at Musk lyver så det ryker. Sammenligninger er reell.
Mine I-Pace videoer

JorEl

Speeder: Jeg gjetter på 2025 for året de har noe lignende L4. Kanskje L3 2024?

Jeg gjetter på at FSDbeta blir bedre og bedre. Men at Tesla tar på seg ansvar, når bilen kolliderer, med barn og biler....
ca2030-40-50 ;)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Mobileum

Alt f.o.m. L3 krever at produsenten tar ansvaret hvis bilen er i selvkjøringsmodus, så dine alternative estimater passer bra. 2030-40-50 😋

JorEl

Evt at Musk sier at Teslaen er L3-4-5. Og trikset blir at bilen kjører ca10-20m og ber sjåføren ta over :)
(Husker ikke helt overgangene fra L3 til L5)

daktari

Man kan strengt tatt gjøre det ja, men hvem gidder betale ca. 50.000,- for noe sånt?

L3 har full kontroll over DDT "dynamic driving task" innenfor et forhåndsdefinert ODD "operational design domain". Mennesket er fallback, men ikke umiddelbar fallback, bilen må ha kontroll til mennesket tar over.
Man kan dermed lage en ganske begrenset ODD, f.eks kun kø, i fint vær, på dagtid og maks 60 km/t - slik Merce har for L3, eller enda mindre ODD.

Fra Tesla sin side er det jo ikke det de har solgt med FSD.
Mine I-Pace videoer

Mobileum

Sitat fra: JorEl på fredag 28. juli 2023, klokken 15:22Evt at Musk sier at Teslaen er L3-4-5. Og trikset blir at bilen kjører ca10-20m og ber sjåføren ta over :)
(Husker ikke helt overgangene fra L3 til L5)
Det gjør den jo idag!!

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 14:28Sammenligningen er reell.
Både Holmes og Musk er autister så de har hvertfall det felles, men det er jo mer som ligner dessverre.
Holmes har jo ikke levert noe produkt som virker i det hele tatt. Det må en si at Musk har og det er ganske viktig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA