Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: RJK på lørdag 25. mars 2023, klokken 15:05
Sitat fra: Otkristo på lørdag 25. mars 2023, klokken 11:32Må ha LIDAR sa de....😂
Har ikke denne stoppet perfekt bak bussen, nettopp pga LIDAR?

0-1 cm er da tilstrekkelig i massevis!

 ;D ;D ;D :laugh: :laugh: :laugh: ;D ;D ;D
Millimeter presisjon er jo styrken til LIDAR😂

Counterpointer

https://elbil.no/fortsatt-ganske-haplost/?fbclid=IwAR30_E-lgmuEhCXEejdf3wCLkiuZOPTP4PAnJvif8plrEwjwCpiOb0xfgE8

Det har vært nevnt i flere innlegg tidligere så er det rart å tro at et firma skal få til selvkjøring når de ikke klarer å lage fungerende systemer for sensorer de fjerner.
USS er borte på Y og det ligner veldig på det som skjedde når regnsensor ble kamerabasert. Dvs kraftig forverring og selv etter lang tid fungerer ikke Tesla sin løsning på nivå med det den erstattet.

overskyet

Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. april 2023, klokken 16:51https://elbil.no/fortsatt-ganske-haplost/?fbclid=IwAR30_E-lgmuEhCXEejdf3wCLkiuZOPTP4PAnJvif8plrEwjwCpiOb0xfgE8

Det har vært nevnt i flere innlegg tidligere så er det rart å tro at et firma skal få til selvkjøring når de ikke klarer å lage fungerende systemer for sensorer de fjerner.
USS er borte på Y og det ligner veldig på det som skjedde når regnsensor ble kamerabasert. Dvs kraftig forverring og selv etter lang tid fungerer ikke Tesla sin løsning på nivå med det den erstattet.

Høres ut som typisk Tesla, men hva er USS?

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Handyman har rett (RJK er på bærtur). UltraSoniskSensor dvs de små runde sensorene som sitter i støtfanger og måler avstand til lave hindringer.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. april 2023, klokken 21:14Handyman har rett (RJK er på bærtur). UltraSoniskSensor dvs de små runde sensorene som sitter i støtfanger og måler avstand til lave hindringer.
Du la kanskje ikke merke til denne?


Sitat8)
Forkortelsen er faktisk reell, alle amerikanske krigsskip har den betegnelsen, men jeg er selvsagt klar over at det ikke er den forkortelsen som gjelder i denne saken.

Men ser at @Handyman skjønte innlegget mitt i dens rette mening!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sulle

Kanskje FSD-beta software snart er på vei til Norge også. I tillegg til å bytte dørhåndtak vil Tesla gjøre dette på neste service:

Beskrivelse: Update Firmware to Allow Navigate on Autopilot to Comply with European Regulations

Utført arbeid: Inspect And Update Vehicle Firmware To Correct Navigate On Autopilot Features

Kostnadsdekning: Begrenset bilgaranti
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

kaistian

Sitat fra: Sulle på onsdag 26. april 2023, klokken 21:08Kanskje FSD-beta software snart er på vei til Norge også. I tillegg til å bytte dørhåndtak vil Tesla gjøre dette på neste service:

Beskrivelse: Update Firmware to Allow Navigate on Autopilot to Comply with European Regulations

Utført arbeid: Inspect And Update Vehicle Firmware To Correct Navigate On Autopilot Features

Kostnadsdekning: Begrenset bilgaranti

Navigate On Autopilot kan brukes i dag for de som har kjøpte "Enhanced Autopilot" eller "Fremtidig selvkjørende funksjoner" og har dermed ikke noe med FSD-beta å gjøre.

Sulle

Det vet jeg. NOA virker nå kun på motorvei. Tipper at NOA i bygater er på vei, og at det er europeiske begrensninger i forhold til dette som ligger i den nye firmwaren. 
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

daktari

Sitat fra: Sulle på onsdag 26. april 2023, klokken 22:13Det vet jeg. NOA virker nå kun på motorvei. Tipper at NOA i bygater er på vei, og at det er europeiske begrensninger i forhold til dette som ligger i den nye firmwaren. 
såvidt jeg har fått med meg så har v11 av FSD medført at NoA på highways også er erstattet av FSD-kode. Brukerne melder at den er bedre enn NoA.
Det har kun eksistert FSD for bygater, NoA ble ikke brukt der.
Så ikke få for store forhåpninger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: overskyet på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:01At det er pga størrelsen det er mye skader, er jo bare Tesla sin bortforklaring. Høres mest ut som vissvass. Det er plenty av andre store biler på veiene. Store SUV'er har vært veldig populært i lang tid.

Nei, det er forsikringsselskapene selv som sier dette. Leste du selv artikkelen du siterte?

Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 00:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:43Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.

Ja, og som artikkelen påpeker er elbiler generelt overrepresentert.

emurof

Sitat fra: Syklist på onsdag 22. mars 2023, klokken 08:01Desverre ikke overraskende dette her:

https://electrek.co/2023/03/21/tesla-engineer-convince-elon-musk-not-give-up-radar-self-driving/

Enveldig ledelse som ikke lytter til eksperter er ikke bra.

Dette er gammelt nytt, resirkulert fra over et år siden:

https://www.nytimes.com/2021/12/06/technology/tesla-autopilot-elon-musk.html

Tilbake i 2016 ansatte de vel en radar-ekspert for å prøve å gå den veien, men falt endelig ned på at radar ikke var godt nok, i det minste ikke det man hadde på den tiden.

"While it is not clear that they were influenced by the fatal accident, Mr. Musk and Tesla soon showed a renewed interest in radar, according to three engineers who worked on Autopilot. The company began an effort to build its own radar technology, rather than using sensors built by other suppliers. The company hired Duc Vu, an expert in the field, in October 2016 from the auto parts company Delphi.

But 16 months later, Mr. Vu suddenly parted ways with the company after a disagreement he had with another executive over a new wiring system in Tesla's cars, the three people said. In the weeks and months that followed, other members of the radar team left as well.

Over several months after those departures, Tesla reclassified the radar effort as a research undertaking rather than one actively aimed at production, the three people said."


Det var flere fraksjoner i Tesla, og den Karpathy var med i vant her fordi de så at radar, i det minste det som fantes på den tiden, ikke leverte varene.

daktari

Sitat fra: emurof på torsdag 27. april 2023, klokken 21:59Det var flere fraksjoner i Tesla, og den Karpathy var med i vant her fordi de så at radar, i det minste det som fantes på den tiden, ikke leverte varene.
Det er ikke helt presist. Det fantes mer avanserte radarer enn det Tesla brukte. Problemet var heller at Musk hadde lovet hele verden at "alle biler hadde all nødvendig hw for selvkjøring", og dermed hadde de bundet seg til én standard radar.
Fjerningen av radar var 2021, det er det den rapporten peker på. Ikke det som skjedde i 2016.

Karpathy startet først sommeren 2017, ganske ung forsker med doktorgrad innen ML på bilder. Ingen erfaring med radar hos han antagelig. "For en snekker ser alt ut som spiker"

Koble det med Karpathy som sa at "sensor fusion" var "barking up the wrong tree". Hvorfor sa han det, når andre får det til? Fordi sensoren de brukte var for dårlig og for få, eller fordi han var arrogant, eller fordi han ble tvunget?

Uansett ble det "pure vision" etter en stund. Det har vel vært akkurat passe vellykket, og nå er en bedre radar på vei i HW4.

Om noen uker åpner Cruise og Waymo full 24/7 kommersiell førerløs drift i San Francisco. Tesla FSD kan fortsatt ikke kjøre førerløst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA