Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. mars 2023, klokken 19:00
Lurer på om de bare bruker alle knep for å forsinke den helt store skandalen. Hvis 400K FSD-kjøpere skal få tilbake sine penger, og snittprisen er 4K USD, så svir det på pungen. Men prestisjetapet vil utgjøre mange ganger denne summen. Tror faktisk at det totalsett blir billigere for Tesla å bygge om dagens FSD-biler til ny hardware, men dette vil ta mange år. Og uten noen garanti på at målet nåes av den grunn heller. Litt av en situasjon de har klart å sette seg i.
Den som intet våger vinner heller ikke. De har jo blitt megastore på det de har gjort så langt. Så om situasjonen ikke er god, så er posisjonen sterk. Den hadde ikke vært så sterk om de ikke hadde satset så mye på FSD. Nå tåler de det meste og det er utrolig hva de kommer unna med.

Men om en, for eksempel ser på «dieselgate», så er det jo andre som klarer seg fint med skandaler i ny historie.

Motorwatt

Dere "glemmer" at forskjellen mellom de foran nevnte og Tesla er at Tesla har et løpende problem som foregår i sanntid. For de andre er det et tilbakeliggende stadie som de har måttet betale seg ut av, og da snakker vi om veldig mange milliarder. Tesla kan være fornøyd med at de har klart å begrense salget ved å gjøre prisen på FSD astronomiske. Men de klarer allikevel fremdeles på Investor Day å gjenta løfter som de færreste tror på bortsett fra noen "forvirrede" fans. "Robotaxi kommer om et par år". Hørt den før? Tesla har ikke lenger noen overlegen teknologi som ingen andre også klarer å gjøre minst like bra, og deres største aktiva blir da fanskaren som kan være både nyttig og farlig. Det stilles fremdeles spørsmålstegn ved kvaliteten, og service er så som så. Hyppige prisjusteringer er et svakhetstegn. Jeg tror seriøst at Tesla ikke er for store "too fall", og det er nå engang min mening.

@geear: Litt av en forsvarstale du holdt der 😀, men metodikken er velkjent. Det ligger aldri noe serøst forsvar i å peke på hva andre har gjort.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Jeg minner om at gamle Nikola-sjefen måtte sone fordi de trillet en prototyp ned en bakke istedenfor å kjøre den.
Tesla derimot har laget 2 juge-videoer OG tatt penger fra vanlige folk.

At VW måtte betale enorme bøter i USA og i tillegg bekoste hele EA ladenettverket er vel der det bør ligge. At VW snek seg unna erstatningsansvar i Europa var skikkelig rart og skuffende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

overskyet

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. mars 2023, klokken 20:31
Dere "glemmer" at forskjellen mellom de foran nevnte og Tesla er at Tesla har et løpende problem som foregår i sanntid. For de andre er det et tilbakeliggende stadie som de har måttet betale seg ut av, og da snakker vi om veldig mange milliarder. Tesla kan være fornøyd med at de har klart å begrense salget ved å gjøre prisen på FSD astronomiske. Men de klarer allikevel fremdeles på Investor Day å gjenta løfter som de færreste tror på bortsett fra noen "forvirrede" fans. "Robotaxi kommer om et par år". Hørt den før? Tesla har ikke lenger noen overlegen teknologi som ingen andre også klarer å gjøre minst like bra, og deres største aktiva blir da fanskaren som kan være både nyttig og farlig. Det stilles fremdeles spørsmålstegn ved kvaliteten, og service er så som så. Hyppige prisjusteringer er et svakhetstegn. Jeg tror seriøst at Tesla ikke er for store "too fall", og det er nå engang min mening.

@geear: Litt av en forsvarstale du holdt der 😀, men metodikken er velkjent. Det ligger aldri noe serøst forsvar i å peke på hva andre har gjort.

Helt enig

Tesla gjør egentlig to forbrytelser, de både selger snake oil og aktivt villeder investorer. De VET de ikke kommer noen robotaxi om et par år.

Counterpointer

Nå blir det litt voldsomt for min del.

Tesla har et delvis fungerende produkt med AP/FSD beta.
At de lover ting om fremtiden, med både Robottaxi og Optimus er ikke tillitsvekkende men bilen min fungerer helt fint uten.

Både Nikola og VAG gjorde ting som de ble dømt for. Tesla er ennå ikke dømt for noe i forhold til FSD. Jeg sier ikke de ikke kan bli det eller at det er tillitsvekkende at de lover de tingene de gjør. Men de dekker seg godt bak diverse formuleringer og måter å gjøre ting på som gjør dem vanskelige å ta. Så det er for tidlig å trekke definitiv og så sterk konklusjon nå.

IMHO

turfsurf

Trekke konklusjoner kan man gjøre, men det er noen her som slår fast uten forbehold at det Tesla har gjort er kriminelt. Så lenge de ikke har blitt dømt for noe er vel det å strekke strikken litt langt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

#2541
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 11. mars 2023, klokken 14:44
Dette (V11) var jo varslet til å være den virkelig store oppgraderingen først og så ble det stadig nedtonet med at V10,xxx hadde alt V11 skulle hatt og så gikk og gikk tiden og  det ble igjen forventninger om at V11 skulle være det store igjen.....

Trodde poenget med V11 nå var at den nye FSD stacken ble tatt i bruk på motorvei også. Å da forvente store forbedringer i bykjøring blir litt merkelig.

Selv er det landeveiskjøringen jeg er mest interessert i, hadde vært fint å se noen tester av det.

Har foresten testet AP en del i det siste, og fantombremsing for møtende biler har vært fraværende. T.o.m møtende busser og trailere i venstresving som alltid trigget bråbrems før glimrer med sitt fravær. Så noe gjør de tydeligvis.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Grensene kan være tynne, men enig i at det foreløpig ikke er kriminelt. Men det essensielle er at Tesla faktisk innrømmer at de har solgt noe de ikke har levert i henhold til beskrivelse. Hvis Tesla på en eller annen måte leverer eller økonomisk erstatter, så er saken grei. Hvis de ikke gjør det, kan det bli kriminelt. Iallfall med norske lover som grunnlag. Det viktige er tidsaspektet. For oss med biler som er levert før 2019, er det en grei sak. I mars 2019 endret Tesla både beskrivelse og funksjoner på FSD for sannsynligvis å tilpassse seg virkeligheten. Tesla bør snarest uten oppfordring tilby erstatning for "ikke levert opsjon", eller i det minste tilby den gratis ved gjenkjøp for ikke å ende opp med skuffen full av NDAer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

overskyet

Nå er det en pågående class action mot Tesla pga manglende levering av FSD. Så det er åpenbart flere som mener dette er kriminelt. Det er også i denne prosessen Tesla har innrømmet at FSD har vært «a failure» men samtidig benektet at det er svindel. Antakelig mener de selv at de har handlet i beste mening.

Om de blir dømt for noe gjenstår å se, så lenge saken er pågående.

Men med dette bakteppet er det ikke veldig rart å hevde at det de gjør er kriminelt. De skal tross alt møte i retten for dette.

https://www.notateslaapp.com/news/1245/tesla-faces-lawsuit-over-autopilot-and-fsd-safety-claims



overskyet

For de som har vondt for å lese:

SitatThe lawsuit, filed in San Francisco federal court, alleges that Tesla defrauded shareholders over a four-year period with false and misleading statements that concealed the potential risks of its technologies, which have been suspected as a possible cause of multiple fatal crashes.

Motorwatt

Noen av grunnene for at det ikke har skjedd noe rettslig i denne saken, tror jeg er det at mange har det jeg vil kalle et usunt forhold til egen bil. Den fremstår nærmest som et fullverdig familiemedlem, og det dyreste rent økonomisk. Mange forsvarer den for alt det de tror den er verdt, og opptrer som myrsnipa i enhver diskusjon selv med alle fakta på bordet. Man trekker vel normalt ikke sitt eget "barn" for retten. Selvsagt er dette en spissformulering, men med et fritt og individuelt valg av riktighetsbedømmelse.

Jeg er en eldgammel mann. Alltid vært interessert i bil fra min første nesten nye "Willys kriger-jeep" kjøpt fra Forsvarets overskuddslager i 1965 for kr. 1.250.-. Bare 5 år etter at den vanlige mann fritt kunne kjøpe biler i Norge som ikke kom fra Øst-Europa. Den er etterfulgt av 51 andre biler gjennom tidene. Utviklingen på bilmarkedet har vært gøy å følge med på, men det har de siste årene rett og slett blitt mere ondskapsfull. "Skylden" får selvsagt sosiale medier, og dermed muligheten til innenfor vide rammer å kunne utbasunere positive og negative meninger om det meste. "Alt var mye bedre under krigen" Ja, kanskje det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Det at et amerikansk firma blir dratt for retten er ingen indikasjon på noe kriminelt. Amerikansk erstatningsrett er en helt egen gren av juss som ikke kan sammenlignes med norsk rettssystem.

Kriminelt brukes vanligvis om strafferett og har en helt annen betydning i mine ører. Straffbart og kriminelt har altså viktige nyanser.

Nyanser er ikke dette forumets sterke side. Der kan jeg stille meg bak en stor del av Motorwatt  sine betraktninger i siste post.

Det er selvfølgelig lov å trekke egne konklusjoner og ha egne meninger. Det er ekstrem polarisering som er lite konstruktivt, det kan finnes sider av saker en ikke selv evner å se.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. mars 2023, klokken 09:08
Har foresten testet AP en del i det siste, og fantombremsing for møtende biler har vært fraværende. T.o.m møtende busser og trailere i venstresving som alltid trigget bråbrems før glimrer med sitt fravær. Så noe gjør de tydeligvis.
Skal teste ut på egen bil å se om det er noen forskjell. Det er best på langtur så fra eget kjøremønster er det en stund siden sist jeg testet nå.
Men frenetisk visking på tørr rute dukket vel opp/forverret seg på sen høst tidlig vinter. Sammen med tvungent autolys......

Motorwatt

Frykter litt at det blir større forskjell på utviklingen på "Legacy" S/X med HW3 og de nyere. Da blir direkte sammenlikninger vanskelige. Jeg har med siste versjon firmware fremdeles hauger med fantomer. I går gikk en mor med et barn i hånden godt inne på et fortau i en slak sving. Full panikk med oppbremsing som begynte for alvor etter at de to allerede var passert. Jeg lot den fortsette oppbremsingen, men ved 20 km/t overtok jeg. Utgangspunktet var 50 km/t.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. mars 2023, klokken 11:17
Det at et amerikansk firma blir dratt for retten er ingen indikasjon på noe kriminelt. Amerikansk erstatningsrett er en helt egen gren av juss som ikke kan sammenlignes med norsk rettssystem.

Kriminelt brukes vanligvis om strafferett og har en helt annen betydning i mine ører. Straffbart og kriminelt har altså viktige nyanser.

Nyanser er ikke dette forumets sterke side. Der kan jeg stille meg bak en stor del av Motorwatt  sine betraktninger i siste post.

Det er selvfølgelig lov å trekke egne konklusjoner og ha egne meninger. Det er ekstrem polarisering som er lite konstruktivt, det kan finnes sider av saker en ikke selv evner å se.
Words!!  :+1:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA