Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Baldrian

Sitat fra: Contango på mandag 18. januar 2021, klokken 17:40
Hehe - sant nok. Men tenk deg da, Motorwatt, å kunne sette seg inn i baksetet i sentrum av en storby, så full at du ikke aner hvem du er, og så kjører bilen deg rett i seng! Det er verdt 100k - eller hva?
Det har vi vel hatt i lang tid, det kalles taxi!

hemi

jeg har kjøpt 2 tesla med FSD, nr 3 er bestilt uten, så de må finne måte å blidgjøre kundene som har kastet bort 100k allerede (meg)

Contango

Sitat fra: Baldrian på tirsdag 19. januar 2021, klokken 15:11
Det har vi vel hatt i lang tid, det kalles taxi!
Hehe - nettopp. Det er litt ubegripelig for meg hvilken funksjonalitet kjøpere av FSD mener er så verdifull at den er verdt 50-100k.

Ryktene sier at FSD kommer som abonnement. For at det skal gi mening ift kjøp må prisen minst være 1500/mnd - og antagelig mer. Hvem her synes dagens FSD er verdt en slik løpende utgift? Hva må FSD levere for at det skal være verdt det?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hemi

sånn per dags dato det er i norge? 5000 spenn, siden filskift kan være ok

Kim-

Det sitter nå en person i bilene på de nye bildene til refreshene av S/X. Er dette et hint om at bilene selv må kjøres av personer?  :o :laugh:
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

TøddiVedder

Contango. Når jeg kjøpte FSD var dette fordi at man får fornyet bil med alle nye funksjoner etc fremover i tid, som gjør at mitt behov for å kjøpe ny bil reduseres. Det var verdt 50.000 for meg. Tror ikke at bilen min kan kjøre meg hjem fra fest med det første.

Contango

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 30. januar 2021, klokken 07:52
Contango. Når jeg kjøpte FSD var dette fordi at man får fornyet bil med alle nye funksjoner etc fremover i tid, som gjør at mitt behov for å kjøpe ny bil reduseres. Det var verdt 50.000 for meg. Tror ikke at bilen min kan kjøre meg hjem fra fest med det første.
Det med festen var et overdrevent eksempel på noe FSD kunne forsvare en pris for. I disse trådene kan jeg fra hukommelsen kun ta Lane Change som en funksjon en FSD kjøper var villig til å betale hele prisen for å få. Resten er ganske uspesifikke på hva FSD bilen skal levere til seg men forsvarer oftest allikevel investeringen - og noen ganske intenst. Når du sier «alle nye funksjoner» så lurer jeg jo på hva du legger i det. Hva synes du det er verdt å betale 50k for å få eller bare kanskje få? Ikke kritikk, men nysgjerrig.
Som jeg har skrevet i en annen tråd er FSD og dagens Tesla modeller to ytterpunkter jeg strever med å forene. Drømmen om FSD hadde passet bra i en VW Caravelle men jeg finner det svært vanskelig å tro at særlig mange av dagens Tesla kjøpere egentlig vil at bilen skal ta over føreransvaret «fra null til hundre på under fem sekunder». Hvor på skalaen er du?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Nå er det bare å vente på at Tesla skal forteller, litt etter litt, om alle forbedringene i nye SogX...kanskje de nye bilene er nærmere FSD ???
Drømmen er jo at Musk/Tesla sier at alle som har kjøpt FSD til sine gamle biler, får et meget godt tilbud på en ny bil som faktisk kan klare FSD..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

"Per Kristian mener Elon Musk har vært stor i kjeften og klart å ødelegge sin egen troverdighet, på måten han har omtalt selvkjøring som en enkel sak."

Og akkurat det der kan jeg si meg enig i.  Mange har punget ut i årevis i håp om noe mer enn de faktisk har fått.
Det er dette som KAN bli Tesla sin bane - at de ikke klarer å levere på lovnader. Tesla kan ikke leve på credits og godvilje fra kunder inn i evigheten - før eller siden må de faktisk levere på lovnader - eller ta støyten.

Foreløpig er kundevelviljen overveldende positiv - det ser vi f.eks på aksjekursen som i realiteten ikke har rot i fundamentale verdier i selskapet. Mange har nok kjøpt både bilene og aksjene i et slags symbolsk håp om en bedre fremtid for både seg selv og verden. Hvor dette ender vet ingen - men Tesla er definitivt ikke alene om FSD løsninger for transportsektoren - og for hver dag som går uten at de leverer så er konkurrentene også en dag nærmere løsninger.  Hvor dette ender vet jeg ikke, men tålmodigheten er vel i ferd med å renne ut for enkelte kanskje?

JorEl

Meget enig hELgenen :+1:

Kjøpte faktisk Teslaen fordi jeg hadde veldig lyst på en, og fordi det var et ballespark til andre fabrikanter som halte ut tiden så godt de kunne. Var jo et selskap, som hadde kjørt CO2 inn i apekatter, for å vise at deres dieselbiler var så rene..

Jeg er takknemlig overfor Tesla på mangen måter, men synes de må holde seg mest mulig sannferdige. TeslaDollar og FSD trekker ned for tiden.. :)
De FSD-kundene jeg synes mest synd på, er de som har solgt bilen, og de som har kjøpt FSD flere ganger.
Ellers så synes jeg mange av Elons løfter, på vegne av Tesla, ligner på mye av det Trump holdt på med.
Det vanskelige er jo å skille en manns synsing og løfter, fra offisiell politikk. Presset ikke SEC Musk ut av sjefstolen/CEO, og alikevel er det han som lover i media hele tiden? Tesla/Musk er litt for flinke til å si halv-sannheter. Det var bedre i gamledager, har jeg hørt :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

mthoring

Jada, kjedelig at Musk ikke ser ut til å kunne nå selvkjøring så kjapt som han trodde.

Men så skyter han opp (og RUDer?) et Starship igjen, og da er alt tilgitt fra min side :D


https://youtu.be/wfHqbahPKpY (live)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Å reise med en Musk-rakett til Mars er en risiko. Tenk om den fantombremser, går tom for strøm etter bare 2 måneder, lukehåndtamk som fryser fast, elektronikk som låser seg med svarte skjermer, skruer som ruster, seter som er løse, minnebrikker som streiker, døde batterier. Garanti-tid på 3 måneder til tross for at reisen tar syv måneder. Én vei!

"Houston, we have a problem. We can clearly hear noise coming from the windows " "Sorry Starship one. We do not answer live calls, Try a reset or send an email. We will call you back within a fortnight. Have a nice day".

Ryggekamera er det kanskje ikke så farlig med...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Litt surt kan det også være når du skal starte raketten for å kjøre hjem igjen, og du skjønner at du burde tatt med deg nøkkelen fordi keyless driving krever mobilnett..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. februar 2021, klokken 19:55
Å reise med en Musk-rakett til Mars er en risiko. Tenk om den fantombremser, går tom for strøm etter bare 2 måneder, lukehåndtamk som fryser fast, elektronikk som låser seg med svarte skjermer, skruer som ruster, seter som er løse, minnebrikker som streiker, døde batterier. Garanti-tid på 3 måneder til tross for at reisen tar syv måneder. Én vei!

"Houston, we have a problem. We can clearly hear noise coming from the windows " "Sorry Starship one. We do not answer live calls, Try a reset or send an email. We will call you back within a fortnight. Have a nice day".

Ryggekamera er det kanskje ikke så farlig med...
For ikke å snakke om rammeløse vinder og alt for mye varme på bena. Lakkproblemene har de derimot løst ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA