Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 08. desember 2022, klokken 23:26
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:16
Sitat fra: daktari på onsdag 07. desember 2022, klokken 23:14
Synes også det er bra at Electrek, selv om de er fans, er klare på at det ikke har stemt at bilene har "hatt all hw nødvendig for fsd".

Hehe, blander Electrek med Teslarati? Tror det er ganske lenge siden Fred var "blodfan" i alle fall... Han virker litt bitter etter å ikke å fått sine multiple Roadstere  :laugh:
Dette er jo nettopp paradokset; at det i enkelte kretser er det ikke lov å være pro Tesla men samtidig komme med kritikk. Man må være for ALT Tesla/Musk til enhver tid sier, negativitet ter ikke akseptabelt. Alt eller ingenting, Pyonyang-prinsippet?
Å hevde at Electrek ikke er fans blir litt rart.
Sier du dette bare for å få oppmerksomhet, eller vil du bare provosere frem reaksjoner? Jeg tror svært få her tror at du mener det du skriver.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

#2041
Jeg synes ikke det var uklart. Daktari påpeker at en kan være fan av merket, men samtidig komme med kritikk.
Men det finnes fans som går i kampmodus hver gang noen kommer med kritikk. Være seg nettsted eller enkeltpersoner. Absolutt alt skal forsvares til det helt ekstreme. Alt som er negativt eller drøyt snakkes det ikke om, eller enda verre, forsvares og bortforklares.
Når det gjelder Tesla kan jeg til en viss grad forstå det, for det har kommet uhorvelig mye uberettiget kritikk, nettsteder som bruker negativ vinkel for klikk og brukere som gjorde det til sitt kall å skrive negativt om merke. Det er stadig brukere her på forumet som kun kommer med stikk til merket (i praksis for å terge andre brukere på forumet).

Men en hver fan av merket bør gi både ris og ros. Ros til det positive, og konstruktiv ris når en mener det er fortjent.
Jeg forstår godt de som fortsatt har Tesla som pri 1 på sin handleliste når de skal kjøpe bil, selv om jeg ikke lenger har det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2022, klokken 11:19
Men en hver fan av merket bør gi både ris og ros. Ros til det positive, og konstruktiv ris når en mener det er fortjent.
:+1:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#2043
Flyttet til der den hører hjemme

https://elbilforum.no/index.php?topic=62658.new#new
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

overskyet

Tesla says its self-driving technology may be a 'failure' — but not fraud

Tesla's Full Self-Driving technology may be a failure, Tesla lawyers admit — but it's not a fraud.

Mye jucy detaljer her:

Blant annet:
They include a 2016 video that purports to show a Tesla driving itself through the streets of Palo Alto with complete autonomy. Before the video rolls, with the Rolling Stones' "Paint it Black" as background music, a message reads, "The person in the driver's seat is only there for legal reasons. He is not driving anything. The car is driving itself."

Tesla workers later revealed that the video was fabricated, done in multiple takes, with the driving systems failures removed, including a crash into a fence. The video remains on Tesla's website.

Kommer til å dra seg til her nå.
https://www.latimes.com/business/story/2022-12-08/tesla-lawsuit-full-self-driving-technology-failure-not-fraud

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 09. desember 2022, klokken 10:56
Sitat fra: daktari på torsdag 08. desember 2022, klokken 23:26
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:16
Sitat fra: daktari på onsdag 07. desember 2022, klokken 23:14
Synes også det er bra at Electrek, selv om de er fans, er klare på at det ikke har stemt at bilene har "hatt all hw nødvendig for fsd".

Hehe, blander Electrek med Teslarati? Tror det er ganske lenge siden Fred var "blodfan" i alle fall... Han virker litt bitter etter å ikke å fått sine multiple Roadstere  :laugh:
Dette er jo nettopp paradokset; at det i enkelte kretser er det ikke lov å være pro Tesla men samtidig komme med kritikk. Man må være for ALT Tesla/Musk til enhver tid sier, negativitet ter ikke akseptabelt. Alt eller ingenting, Pyonyang-prinsippet?
Å hevde at Electrek ikke er fans blir litt rart.
Sier du dette bare for å få oppmerksomhet, eller vil du bare provosere frem reaksjoner? Jeg tror svært få her tror at du mener det du skriver.
Det er dødsseriøst. Jeg er ikke alene om å mene dette. Et bedre debattklima hadde vært å foretrekke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

DagfinnN

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2022, klokken 11:19
Jeg synes ikke det var uklart. Daktari påpeker at en kan være fan av merket, men samtidig komme med kritikk.
Nåja. Leser du litt av det vedkommende skriver så virker det som han kun drar fram alt det negative som finnes. Han er nok mer Teslahater enn fan av merket.
Kritikk er godt så lenge det er saklig og ikke ensidig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 10. desember 2022, klokken 18:34
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2022, klokken 11:19
Jeg synes ikke det var uklart. Daktari påpeker at en kan være fan av merket, men samtidig komme med kritikk.
Nåja. Leser du litt av det vedkommende skriver så virker det som han kun drar fram alt det negative som finnes. Han er nok mer Teslahater enn fan av merket.
Kritikk er godt så lenge det er saklig og ikke ensidig.

Tror folk må forstå at det faktisk det er mulig å skille på Tesla og Elon Musk.

Og dette med Tesla hater er et idiotisk begrep som trolig bare benyttes av de som har et elsk forhold til Tesla som om det skulle være et menneske man hadde et nært forhold til.
Jeg fatter ikke hvordan er mulig å ha et slikt forhold til noe merke overhodet...Ingen penger i verden kunne få meg til f.eks å stå i kø for å se Tesla,Porsche,Mercedes,Canoo osv.. rulle ut en ny modell.- så for meg er dette elsk/hat pjattet totalt uforståelig.

Men vi er alle ulike på en eller annen måte og noen må jo beviselig kunne ha slike følelser opp mot ett merke.
Men ikke heng denne klistrelappen rundt på andre - det blir bare dumt.

Derimot er det fint mulig å like og ikke like Elon - og det er kanskje det man mener?
Jeg håper Elon forsvinner ut av Tesla og at Tesla med sine dyktige ingeniører kan få lov til å utvikle nye modeller.
Videre håper jeg denne ovenfra og ned holdningen man finner hos enkelte i Tesla ansatte i Norge også snart forsvinner. Det er ikke noe magisk eller fortryllende med Tesla - det er bare et bilmerke som hvilket som helst annen bilmerke med sine plusser og minuser i sin modell portefølje.

overskyet

Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:33
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 10. desember 2022, klokken 18:34
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2022, klokken 11:19
Jeg synes ikke det var uklart. Daktari påpeker at en kan være fan av merket, men samtidig komme med kritikk.
Nåja. Leser du litt av det vedkommende skriver så virker det som han kun drar fram alt det negative som finnes. Han er nok mer Teslahater enn fan av merket.
Kritikk er godt så lenge det er saklig og ikke ensidig.

Tror folk må forstå at det faktisk det er mulig å skille på Tesla og Elon Musk.

Og dette med Tesla hater er et idiotisk begrep som trolig bare benyttes av de som har et elsk forhold til Tesla som om det skulle være et menneske man hadde et nært forhold til.
Jeg fatter ikke hvordan er mulig å ha et slikt forhold til noe merke overhodet...Ingen penger i verden kunne få meg til f.eks å stå i kø for å se Tesla,Porsche,Mercedes,Canoo osv.. rulle ut en ny modell.- så for meg er dette elsk/hat pjattet totalt uforståelig.

Men vi er alle ulike på en eller annen måte og noen må jo beviselig kunne ha slike følelser opp mot ett merke.
Men ikke heng denne klistrelappen rundt på andre - det blir bare dumt.

Derimot er det fint mulig å like og ikke like Elon - og det er kanskje det man mener?
Jeg håper Elon forsvinner ut av Tesla og at Tesla med sine dyktige ingeniører kan få lov til å utvikle nye modeller.
Videre håper jeg denne ovenfra og ned holdningen man finner hos enkelte i Tesla ansatte i Norge også snart forsvinner. Det er ikke noe magisk eller fortryllende med Tesla - det er bare et bilmerke som hvilket som helst annen bilmerke med sine plusser og minuser i sin modell portefølje.

Jeg håper han forblir i Tesla og benytter muligheten til å streame på Twitter at han slipper en cybertruck ned på mars, mens han sitter på en vask og røyker en joint.


Otkristo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:33
Jeg fatter ikke hvordan er mulig å ha et slikt forhold til noe merke overhodet...Ingen penger i verden kunne få meg til f.eks å stå i kø for å se Tesla,Porsche,Mercedes,Canoo osv.. rulle ut en ny modell.- så for meg er dette elsk/hat pjattet totalt uforståelig.
Sier du som velger å engasjere deg i Teslagrupper og diskuterer elsk/hat rundt Tesla og Musk.
Fasinerende må jeg si.

daktari

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 10. desember 2022, klokken 18:34
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2022, klokken 11:19
Jeg synes ikke det var uklart. Daktari påpeker at en kan være fan av merket, men samtidig komme med kritikk.
Nåja. Leser du litt av det vedkommende skriver så virker det som han kun drar fram alt det negative som finnes. Han er nok mer Teslahater enn fan av merket.
Kritikk er godt så lenge det er saklig og ikke ensidig.
Det er så bra når folk bekrefter akkurat det jeg skriver. Helt herlig.

Jeg synes Tesla er topp, jeg har eid to biler, skulle gjerne hatt en Plaid eller en bedre støydempet X. De lader raskt, har lavt forbruk, ser bra ut, har bra hw i infotainment og har revolusjonært bilverdenen.

Men FSD er en svindel, det var vinter 2017, for snart 6 år siden jeg betalte ca 30.000 for FSD.

Musk juger om FSD og får firmaet til å juge om det. Han får fans (aksjonærer?) til å juge OG angripe de som påpeker dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

#2051
Iflg. Teslas advokater er "FSD ikke en svindel, men en fiasko". Men det å ha tatt betalt, og fremdeles tar betalt for "FSD-fiaskoen", synes jeg tenderer sterkt mot svindel.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 11:14
Iflg. Teslas advokater er "FSD ikke en svindel, men en fiasko". Men det å ha tatt betalt, og fremdeles tar betalt for "FSD-fiaskoen", synes jeg tenderer sterkt mot svindel.

Fra nyttår så vil jo en del av pengene folk betaler for bilen være momsbelagt - så sånn sett må nok folk som kjøper FSD i praksis også betale noen kroner til staten for dette.......Og dersom dette er en svindel så vil jo staten i praksis bli dratt inn i dette også ved at de krever moms på en vare som kunden ikke har fått....Det ligger jo ann til at noen kunder kanskje vil kunne prøve å søke refusjon av moms dersom varen ikke leveres..eller som det står i loven "ikke levert etter avtale"....


automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 11. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 11:14
Iflg. Teslas advokater er "FSD ikke en svindel, men en fiasko". Men det å ha tatt betalt, og fremdeles tar betalt for "FSD-fiaskoen", synes jeg tenderer sterkt mot svindel.

Fra nyttår så vil jo en del av pengene folk betaler for bilen være momsbelagt - så sånn sett må nok folk som kjøper FSD i praksis også betale noen kroner til staten for dette.......Og dersom dette er en svindel så vil jo staten i praksis bli dratt inn i dette også ved at de krever moms på en vare som kunden ikke har fått....Det ligger jo ann til at noen kunder kanskje vil kunne prøve å søke refusjon av moms dersom varen ikke leveres..eller som det står i loven "ikke levert etter avtale"....
Vet du om andre tifeller der folk har fått momsrefusjon etter å ha kjøpt ubrukelige varer? Hvis ikke, så kan du godt holde slike useriøse innlegg unna.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 11. desember 2022, klokken 12:16
Sitat fra: hELgenen på søndag 11. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 11:14
Iflg. Teslas advokater er "FSD ikke en svindel, men en fiasko". Men det å ha tatt betalt, og fremdeles tar betalt for "FSD-fiaskoen", synes jeg tenderer sterkt mot svindel.

Fra nyttår så vil jo en del av pengene folk betaler for bilen være momsbelagt - så sånn sett må nok folk som kjøper FSD i praksis også betale noen kroner til staten for dette.......Og dersom dette er en svindel så vil jo staten i praksis bli dratt inn i dette også ved at de krever moms på en vare som kunden ikke har fått....Det ligger jo ann til at noen kunder kanskje vil kunne prøve å søke refusjon av moms dersom varen ikke leveres..eller som det står i loven "ikke levert etter avtale"....
Vet du om andre tifeller der folk har fått momsrefusjon etter å ha kjøpt ubrukelige varer? Hvis ikke, så kan du godt holde slike useriøse innlegg unna.

Ja,for de som har betalt moms på ikke levert vare så er det jo slik at man kan få refusjon ifølge loven.  Spørsmålet her er jo om FSD anses som levert eller ikke levert og om dette inngår i MVA grunnlaget som kunden betaler MVA for.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA