Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Var den ny eller brukt? Nei, forresten. Finnes jo ikke som brukt.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Og den er fremdeles ubrukt regner jeg med 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Tja, jeg aktiverer den omtrent alltid når jeg kjører, så automatisk filskifte, av-på motorvei og automatisk stopp ved lyskryss/stoppskilt blir jo brukt. I tillegg fikk jeg da oppgradert til HW3.
Om det er verdt prisen, og om det kan kalles "Full self-dribing capability" er en annen diskusjon, men det høres jo ut som jeg fikk FSD endel billigere enn det endel andre har betalt, og siden jeg da også fikk 110K i rabatt på bilen og gratis superlading, så er jeg uansett fornøyd med kjøpet totalt.
Viser det seg at det kommer mer moro ut av FSD-kjøpet, så er jo det artig, men jeg sitter hverken og holder pusten i spenning eller biter tennene sammen i forbannelse over å føle meg lurt ;)
(Og ja, bilen tipper jeg vi beholder i svært mange år. Bestillingen jeg har inne på en ny X er bare for å ha noe i bakhånd dersom bilen skulle bli totalvrak e.l.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: emurof på søndag 22. mai 2022, klokken 00:18
Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. april 2022, klokken 23:00Dette spørsmålet er egentlig til emurof eller andre som har ekstrem tro på at FSD beta er superbra og like før autonom selvkjøring.

Jeg tror aldri jeg har uttalt meg om når FSD vil være ferdig. Fint om dere lar være å legge ord i munnen på meg.
Tror du skal være litt forsiktig med hvilke ord du selv bruker. Du quoter meg hvor det står FSD beta og viser så selv til FSD. Du har mange ganger sagt at FSD beta er noe helt annet enn FSD slik vi har i Europa og sier det kan ikke sammenlignes.

Nå må du bestemme deg, og slutte å «lyve» (som vel er din vanlige måte å omtale slikt på)!

Motorwatt

SitatTja, jeg aktiverer den omtrent alltid når jeg kjører, så automatisk filskifte, av-på motorvei og automatisk stopp ved lyskryss/stoppskilt blir jo brukt. I tillegg fikk jeg da oppgradert til HW3.

Hvis jeg husker riktig, så er det bare NoA og trafikklys som er eksklusivt for FSD (EU). Det andre får man med EAP. Tror du er enig i at dette ikke er verdt prisen. Men FSD er som aksjene til Tesla hvor prisen er knyttet til fremtidige forventninger. Men som med aksjer, er det vanskelig/umulig å spå hvor det ender noen år inn i fremtiden.

Det du kaller "automatisk filskifte" er i beste fall semiautomatisk, og begrenset av EU-regler. "Av-på motorvei" eller NoA er upålitelig, helt unødvendig i Norge, og jeg kategoriserer det under "moro". "Stopp ved lyskryss og stoppskilt" havner nok i samme kategorien. Alt dette er kun en forsmak på FSD, og vel ment som en trøstepremie mens vi venter på "the real thing". Å tillegge den verdier og nytte blir helt feil for meg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. mai 2022, klokken 09:57
Hvis jeg husker riktig, så er det bare NoA og trafikklys som er eksklusivt for FSD (EU). Det andre får man med EAP. Tror du er enig i at dette ikke er verdt prisen. Men FSD er som aksjene til Tesla hvor prisen er knyttet til fremtidige forventninger. Men som med aksjer, er det vanskelig/umulig å spå hvor det ender noen år inn i fremtiden.

Det du kaller "automatisk filskifte" er i beste fall semiautomatisk, og begrenset av EU-regler. "Av-på motorvei" eller NoA er upålitelig, helt unødvendig i Norge, og jeg kategoriserer det under "moro". "Stopp ved lyskryss og stoppskilt" havner nok i samme kategorien. Alt dette er kun en forsmak på FSD, og vel ment som en trøstepremie mens vi venter på "the real thing". Å tillegge den verdier og nytte blir helt feil for meg.
Jeg syns det er irriterende at AP avbrytes ved filskifte, så "Automatisk filskifte" syns jeg har verdi. Stopp ved lyskryss savner jeg faktisk også når jeg kjører 3-ern uten FSD. Av/på motorvei har jeg hatt nytte av i Europa, men helt enig i at det har minimal verdi i Norge. Resten av funksjonene bruker jeg aldri.
Det var altså ikke mulig å kjøpe EAP da jeg kjøpte bilen, kun FSD for 41800,-, altså 1400,- mer enn det du sier du betalte for EAP.
Kommer det ikke merkbart mer/bedre funksjonalitet etterhvert, så syns jeg ikke de 42K var veldig godt anvendte penger, men siden jeg syns bil-kjøpet totalt sett var veldig bra, så plager det meg null:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. mai 2022, klokken 09:57
Hvis jeg husker riktig, så er det bare NoA og trafikklys som er eksklusivt for FSD (EU). Det andre får man med EAP.
NoA er en del av EAP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: kodax på søndag 22. mai 2022, klokken 22:06
Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 11:00
Helt presis kr. 64.600.-
I 2019 betalte jeg 41800,- for FSD (og ikke noe "ekstra" for EAP).
En kompis tok ut en TM3LR 2019 mars/april. Tesla satte ned prisen på nye biler på dette tidspunktet, så i stedet for lavere pris fikk han hoppe opp fra AP til FSD "gratis". Eller få lavere pris, og dermed stille seg bak i leveransekøen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

@Kodax: Blir litt vanskelig å debattere FSD med en som benytter argumentet om at han har fått det gratis. Prøver derfor å holde den litt mere almen.

SitatJeg syns det er irriterende at AP avbrytes ved filskifte, så "Automatisk filskifte" syns jeg har verdi.

Men også her holder det med EAP.

@Turfsurf: Takk for korrigering om NoA. Var som jeg skrev litt usikker. Men da er det nok et poeng ekstra til "bare EAP".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. mai 2022, klokken 11:49
@Kodax: Blir litt vanskelig å debattere FSD med en som benytter argumentet om at han har fått det gratis. Prøver derfor å holde den litt mere almen.

SitatJeg syns det er irriterende at AP avbrytes ved filskifte, så "Automatisk filskifte" syns jeg har verdi.

Men også her holder det med EAP.
Jeg argumenterer ikke for at jeg fikk FSD gratis. Jeg sier bare at jeg betalte 42K for FSD, og at EAP da ikke var tilgjengelig. Jeg (og de som har betalt det samme som meg) må altså forholde oss til om vi syns det var en "fornuftig" bruk av 42K. Du må forholde deg til om det å betale 40K for EAP og evt mer for FSD var fornuftig. Det blir jo to litt forskjellige vurderinger.
Poenget mitt med å sammenligne din EAP-pris og min FSD-pris var bare for å synliggjøre at man (i noen sammenhenger?) i 2019 ikke kjøpte EAP+FSD, men bare FSD, og da for 41800,-.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Har sett noen videoer og fsd beta 10.12.1 gjør fortsatt rare feil på 10-20 minutters kjøreturer.

Igjen er vi der at for å ha ekte nivå 4 autonomi må bilen kjøre en menneskealder uten feil. 10 min holder ikke. 60 min holder ikke. Samme ruta må testes på nytt og på nytt for man får ikke samme resultat hver gang nå.

Et eksempel, de første 3 minuttene viser hvor kort de har kommet https://youtu.be/cbuMiuvhUUY
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Han sier også at han for sikkerhets skyld kjører rundt med en klistrelapp bak på bilen hvor det står "New Driver"! 🤫
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: daktari på mandag 23. mai 2022, klokken 19:26
Et eksempel, de første 3 minuttene viser hvor kort de har kommet https://youtu.be/cbuMiuvhUUY

Eller etter 5 minutter når den kjører inn i enveiskjøringen (No entry).

Counterpointer

#1364
Rob Mauer er en superfan av Elon og tungt inne i TSLA.
Til tross for dette synes jeg han er ganske ryddig til å presentere ting slik han opplever dem uten å «sminke» resultatet.
Det går små skritt fremover, men veien frem til FSD synes laaang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA