FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. april 2022, klokken 23:00Dette spørsmålet er egentlig til emurof eller andre som har ekstrem tro på at FSD beta er superbra og like før autonom selvkjøring.

Jeg tror aldri jeg har uttalt meg om når FSD vil være ferdig. Fint om dere lar være å legge ord i munnen på meg.

SitatHvorfor klarer ikke Tesla å levere software som ikke bråbremser på motorvei i 110 sone i Norge, hvis de kan lage selvkjørende bil som kan kjøre uten intervensjon med FSD beta i USA?

Dagens Autopilot her i Norge er noe annet enn FSD-betaen. Dette tror jeg at jeg og andre har forklart ganske mange ganger?

SitatDette er lite logisk. Alle «forklaringer» jeg har hørt så langt er bortforklaringer/unnskyldninger. Enten har en kompetanse til å løse kompliserte problemer og da kan en lett løse enkle ting eller så har en det ikke.

Det er vel ingen bortforklaring at Autopilot i Norge og FSD-betaen er to ulike systemer?

SitatI videoene av FSD beta ser en at systemet kan aktiveres i mange kjøremiljøer, men graden av avslapping er ikke eksisterende. For meg ser fremgangen fra første beta til dagens utgave ut til å være på skalaen dritskummel-mindre dritskummel, dette er bekreftet av Tesla som kun tillater passive sjåfører (høy score på deres egen testprosedyre) og du må være klar til å ta over på et mikrosekund.

Selvsagt er ikke FSD ment for at sjåføren skal slappe av. Det er fortsatt uferdig og under testing, og det er viktig at sjåføren følger med hele tiden.

emurof

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. april 2022, klokken 23:02Dette er jo en kanskje det nærmeste vi kommer til en evighetstråd..
Så en avkobling kan være å kikke på noe som f.eks denne:


https://youtu.be/zWP_E-MZJmU

Kanskje litt spesielt å kalle en som har revolusjonert bilmarkedet og sender gjenbrukbare og selvlandende raketter opp i rommet en bedrager?

emurof

#1322
Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 12:16Jepp. De utvikler p.t. et level 2 system, de er ikke I nærheten av L4 og har ikke begynt på L4 enda.

At de ikke har begynt på L4 enda stemmer åpenbart ikke. Testingen som foregår med FSD-betaen i dag er nettopp å jobbe mot målet om full selvkjøring. At de definerer det som L2 er for å kunne teste det ute i gatene.

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. april 2022, klokken 10:15Hvordan skiller denne saken her :

https://www.motor.no/forbruker/naf-ekspertene-svarer-volvoen-mangler-funksjoner-et-ar-etter-kjopet/222662

seg fra FSD lovnadene?

Er dette snakk om funksjoner som skulle ha fulgt med bilen, eller var det funksjoner kundene ble gjort oppmerksomme på at ikke eksisterte i dag, men at det ville komme en gang i fremtiden?

Motorwatt

SitatJeg skjønner ikke helt hva dette har med saken å gjøre. Nå er det over 100K betatestere, og i videoer som legges ut er det naturligvis mest fokus på problemer som oppstår siden det er lite spennende å se å kjøreturer som går problemfritt.

Men her er en video av siste beta nå:


https://www.youtube.com/watch?v=_ZYEjYnmPlA

Den har virkelig kommet langt på forholdsvis kort tid.

Smilte litt av åpningskommentaret i den linkete videoen da det gikk en fotgjenger foran bilen:
"Den kjørte ikke over henne, så det er jo positivt"... 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: emurof på søndag 22. mai 2022, klokken 00:32
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. april 2022, klokken 10:15Hvordan skiller denne saken her :

https://www.motor.no/forbruker/naf-ekspertene-svarer-volvoen-mangler-funksjoner-et-ar-etter-kjopet/222662

seg fra FSD lovnadene?

Er dette snakk om funksjoner som skulle ha fulgt med bilen, eller var det funksjoner kundene ble gjort oppmerksomme på at ikke eksisterte i dag, men at det ville komme en gang i fremtiden?

Dette var en funksjon som ikke var ferdig utviklet ved kjøptidspunktet,men som man reklamerte for ville bli levert.

Oppfatter dette svært likt lovnadene mhp FSD,men det er kanskje noen nyanser i kjøpsavtalen? Tesla er jo et amerikansk selskap og har trolig lagt ved en tekst i kjøpsavtalen i kjent amerikansk stil? Et annet moment er jo om det i ulike land bilen er solgt fantes en klausul på lokalt språk som opplyste om FSD leveranse.  Kan være nyanser her som kan ha betydning for hvilke rettigheter man har mhp å fremme krav om mangel. Jeg er ikke jurist og kjenner ikke alle detaljer så derfor spør jeg om noen vet hva som skiller volvo saken og Tesla sine FSD lovnader.

Finner det prinsippielt svært snodig å ta betalt for noe som ikke leveres ved kjøpstidspunktet uten å tidfeste når levereansen kommer. Er nok ikke mange i bilindustrien som har klart det kunststykket

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. mai 2022, klokken 07:28
Sitat fra: emurof på søndag 22. mai 2022, klokken 00:32
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. april 2022, klokken 10:15Hvordan skiller denne saken her :

https://www.motor.no/forbruker/naf-ekspertene-svarer-volvoen-mangler-funksjoner-et-ar-etter-kjopet/222662

seg fra FSD lovnadene?

Er dette snakk om funksjoner som skulle ha fulgt med bilen, eller var det funksjoner kundene ble gjort oppmerksomme på at ikke eksisterte i dag, men at det ville komme en gang i fremtiden?

Dette var en funksjon som ikke var ferdig utviklet ved kjøptidspunktet,men som man reklamerte for ville bli levert.

Oppfatter dette svært likt lovnadene mhp FSD,men det er kanskje noen nyanser i kjøpsavtalen? Tesla er jo et amerikansk selskap og har trolig lagt ved en tekst i kjøpsavtalen i kjent amerikansk stil? Et annet moment er jo om det i ulike land bilen er solgt fantes en klausul på lokalt språk som opplyste om FSD leveranse.  Kan være nyanser her som kan ha betydning for hvilke rettigheter man har mhp å fremme krav om mangel. Jeg er ikke jurist og kjenner ikke alle detaljer så derfor spør jeg om noen vet hva som skiller volvo saken og Tesla sine FSD lovnader.

Finner det prinsippielt svært snodig å ta betalt for noe som ikke leveres ved kjøpstidspunktet uten å tidfeste når levereansen kommer. Er nok ikke mange i bilindustrien som har klart det kunststykket

Jeg tror ikke det er lovlig her i Norge å inngå kontrakt med dårligere vilkår enn det som er i loven.

Det er ikke nødvendigvis så mye som skiller disse sakene da. Eventuelt hvor tydelig språket var på kjøpstidspunktet. Men jeg tenker i utgangspunktet at de som betalte for FSD for lenge siden uansett bør kunne kreve pengene tilbake siden de ikke har fått det de betalte for. De som bestilte for veldig lenge siden betalte jo heller ikke like mye som i dag.

Motorwatt

Hvis man ville ha FSD, så måtte man også ha EAP. Ble fort 60.000.-.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 09:46Hvis man ville ha FSD, så måtte man også ha EAP. Ble fort 60.000.-.

I senere tid ja. Ikke for lenge siden.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

I 2017 kostet AP 40k og FSD 23k. Da fikk man kun manuell CC uten de første 40k. Så ikke noe billigere da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 10:52
I 2017 ....Da fikk man kun manuell CC uten de første 40k.
Manuell CC kunne nok mange tenkt seg, siden TACC er såpass kresen og tildels bremser vilkårlig.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. mai 2022, klokken 01:09
SitatJeg skjønner ikke helt hva dette har med saken å gjøre. Nå er det over 100K betatestere, og i videoer som legges ut er det naturligvis mest fokus på problemer som oppstår siden det er lite spennende å se å kjøreturer som går problemfritt.

Men her er en video av siste beta nå:


https://www.youtube.com/watch?v=_ZYEjYnmPlA

Den har virkelig kommet langt på forholdsvis kort tid.

Smilte litt av åpningskommentaret i den linkete videoen da det gikk en fotgjenger foran bilen:
"Den kjørte ikke over henne, så det er jo positivt"... 😀

Det er flere eksempler på at betaen oppdager og stopper for fotgjengere som sjåføren ikke hadde klart å få med seg.

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1527957113984589824

emurof

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 10:52I 2017 kostet AP 40k og FSD 23k. Da fikk man kun manuell CC uten de første 40k. Så ikke noe billigere da.

I dag er prisen på AP inkludert når du kjøper bilen. Jeg mener ganske sikkert at de økte prisen da de gjorde AP til standardtilbehør. Så de første 40K kan du egentlig ikke ta med her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA