FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. april 2022, klokken 13:29
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 13. april 2022, klokken 13:13
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 12:34
OK, du utelukker altså helt kategorisk at erfaringsbygging og utvikling av Robotaxi/FSD kan skje via FSD-beta (L2)?
En «morsom» vri her er at jeg ikke utelukker at de (en gang i fremtiden) kan utvikle FSD/robotaxi. Tror dog ikke det er kort tid til. MEN det baserer seg på at jeg tror Tesla «fusker» når de sier de bare holder på med L2
Tid er relativt, og her lever optimistene og realistene i hver sin sfære når det gjelder kort eller lang tid.
DET har du rett i

Jeg tror vi må over i 2030 ca før en kan få en selvkjørende bil og det vil da fremdeles være begrensninger .....

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 14:47
Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 13:17
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 12:34
Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 12:16
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 11:54
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. april 2022, klokken 21:06
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. april 2022, klokken 20:46
Prisingen av FSD har steget jevnt og trutt. I et normalt scenario, ville dette betydd at man nærmer seg noe. Eller tror dere Tesla, ikke har samme tanker her?
Kommer an på. De nærmer seg jo noe de kan selge som "2019 city streets". Musk sa jo nettopp at alle skal få det  i år. Dette er level 2 AP for bykjøring, slik de har rapport til CMV i California.

Men den opprinnelige FSD, autonom bil, slik den fake videoen fra høsten 2016, FSD som skulle hente deg på flyplassen, FSD som the greatest appreciating asset in history, FSD som Robotaxi: Det nærmer de seg desverre ikke.
Mener du det du skriver om FSD/Robotaxi bokstavelig?
Som at :
..det overhodet ikke nærmer seg?
..det ikke har noen som helst fremgang?
..utviklingen står helt på stedet hvil?

Vil være veldig nyttig info for de som leser innleggene dine.
Jepp. De utvikler p.t. et level 2 system, de er ikke I nærheten av L4 og har ikke begynt på L4 enda.
OK, du utelukker altså helt kategorisk at erfaringsbygging og utvikling av Robotaxi/FSD kan skje via FSD-beta (L2)?
Jeg tenker man ikke skal utelukke noe, det er mulig de kan gjenbruke noe av sw. Kanskje er det også usannsynlig. Jeg tror de må ha nye sensorer, inkl. bedre kamera. Når de til slutt bytter alle kamera fra 1,2 Mp til ca 5-10 Mp så må jo alle data trenes på nytt osv. Så kommer alle radaren og lidar de trenger, og da må jo arkitekturen endres. I tillegg har de massive utfordringer på driving policy. Jeg er ikke veldig optimist nei.

I 2017 var jeg optimist på FSD, det kostet meg ca 25.000,-. Men Tesla har oppnådd lite på 5 år, mens andre har "løst" selvkjøring. Om 1 år til tror jeg Tesla er omtrent der de er i dag, og det er flere firma enn i dag som har autonome biler i drift.
Med de forutsetningene du legger til grunn, så kan jeg til dels skjønne hvorfor du konkluderer som du gjør.
Et sentralt spørsmål blir jo om dine påstander/spådommer som du stadig fremsetter som uomtvistelig fakta går i oppfyllelse. Det virker i alle fall som du tror på det selv.
Ja, det er et ganske nøye gjennomtenkt resonnement.
Alternativet er jo at Tesla på et eller annet magisk vis plutselig finner et teknisk gjennombrudd innen selvkjøring. Men jeg tror ikke på magi.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JorEl

Ikke merkelig at man var for optimistisk Daktari ;) Trodde også at Tesla var til å stole på..

(Linken er fra October 22, 2016)
Tesla will send an Autopilot-enabled vehicle across the country, from Los Angeles to New York, sometime in 2017, according to Tesla CEO Elon Musk. https://cleantechnica.com/2016/10/22/tesla-self-driving-car-will-go-los-angeles-nyc-2017/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 13. april 2022, klokken 17:03
..... .
Alternativet er jo at Tesla på et eller annet magisk vis plutselig finner et teknisk gjennombrudd innen selvkjøring. Men jeg tror ikke på magi.

Daktari :+1: og det er jo en mulighet for det også. Litt magi. Elon henter kunnskap fra romfart, tunnel drift og snart Twitter kansje....
Jeg har trua på Elon.... men det heter ikke Elontime for ingenting :D

TTT ting tar tid.

Motorwatt

Tror ikke EM er involvert i den daglige drift og utvikling som mange tror, og fansen håper. Selv med Aspberger som hjelp, så er døgnet fremdeles 24t. Han er nok flink til å plukke ut det han selv vil publiserer på Twitter, men også der bommer han til stadighet. Noen husker blant annet fremdeles 360 graders "birdview" som var rett rundt hjørnet for 2 år siden. Listen over det han har lovet, men som aldri har materialisert seg, er uhorvelig lang. Han er ifølge han selv den eneste PR-mannen i selskapene med over 100.000 medarbeidere, og en total omsetning på ufattelig mange USD. Selvsagt ikke mulig, men han har nok mange som jobber med det andre kaller PR under annen jobbeskrivelse. Omskriving og omdefinering av algorytmene i Twitter vil han nok måtte bruke mye tid på å prosjektere, og som trolig vil gjøre at han må distansere seg enda mere fra biler og raketter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Hvordan skiller denne saken her :

https://www.motor.no/forbruker/naf-ekspertene-svarer-volvoen-mangler-funksjoner-et-ar-etter-kjopet/222662

seg fra FSD lovnadene?

Er det noen som har gått til Tesla og forlangt prisavslag pga. en mangel mhp. FSD?

Motorwatt

Jeg sendte et rekommandert brev til Tesla 7. januar 2022 for å spørre hvordan de ville stille seg ved et krav om refusjon av FSDs kjøpesum. Ikke overraskende har jeg pr. idag ikke mottatt noe svar.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 17. april 2022, klokken 10:22
Jeg sendte et rekommandert brev til Tesla 7. januar 2022 for å spørre hvordan de ville stille seg ved et krav om refusjon av FSDs kjøpesum. Ikke overraskende har jeg pr. idag ikke mottatt noe svar.

Er det noen der ute som har prøvd en påstand mhp mangel av FSD mot Tesla? Vi har jo ganske godt forbrukervern i dette landet. Dette burde vel avklares juridisk snart. Er ganske mange som har betalt mye for noe de ennå ikke har fått.

Og hvor går grensen for slikt i Norge?

Motorwatt

Det er flere kategorier av kjøpere: Én kategori mener at selv om man ikke får FSD, så vil de bidra med summen til "Tesla's mission to accelerate the world's transition to sustainable energy". En annen kategori nekter å oppgi håpet om Full Self Driving (L4/L5) innen rimelig tid, og den tredje sier at "nok er nok". Min kategori er velkjent, og jeg har ingen planer om å gi meg med det første
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 17. april 2022, klokken 11:04
Det er flere kategorier av kjøpere: Én kategori mener at selv om man ikke får FSD, så vil de bidra med summen til "Tesla's mission to accelerate the world's transition to sustainable energy". En annen kategori nekter å oppgi håpet om Full Self Driving (L4/L5) innen rimelig tid, og den tredje sier at "nok er nok". Min kategori er velkjent, og jeg har ingen planer om å gi meg med det første
Det er en kategori til: De som hadde bestilt EAP og fikk gratis oppgradering til FSD og HW3. De har svært liten grunn til å klage.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Sitat fra: Handyman på søndag 17. april 2022, klokken 11:45
Det er en kategori til: De som hadde bestilt EAP og fikk gratis oppgradering til FSD og HW3. De har svært liten grunn til å klage.
Dette gjelder vel kun tidlige TM3kunder i starten av 2019? Eller?

Følte meg heldig som fikk FSD rimelig, men irriterer meg mer over 42k til EAP. Alt jeg ville ha var adaptive som jeg hadde i egolfen. Jeg er ikke interresert i tilbakebetaling av FSD, men EAP+FSD :police:  Det tror jeg blir vanskelig, så derfor beholder jeg bilen og håper på litt mer fra Tesla.

Summon er blitt dårligere siste årene, i hvert fall på vår bil :(  Smart Summon er DumSummon.
Men om vi får FSD-Beta og den forbedrer seg mange hakk, så er jeg fornøyd.
Musk lovet vel noe sånt at FSD skulle bli verdt $100k.
https://electrek.co/2019/07/16/tesla-cars-worth-100k-200k-full-self-driving-package-elon-musk/

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Helt enig, JorEl. Man kunne ikke kjøpe FSD uten EAP, og derfor var prisen på FSD for min del 66.000.- NOK. Og som blir verdsatt til 0-null ved innbytte hos Tersla.
Tesla S75D - 09/2018

JorEl

Fra linken over..."summary"..
"If Tesla does deliver on self-driving and then increases the price accordingly, then yes, it does become an appreciating asset.

For now, there are too many ifs."

Mitt og Roger sitt Summary  ;)

https://youtu.be/2pj3rKFlb9Q?t=5

Handyman

Sitat fra: JorEl på søndag 17. april 2022, klokken 13:03
Sitat fra: Handyman på søndag 17. april 2022, klokken 11:45
Dette gjelder vel kun tidlige TM3kunder i starten av 2019? Eller?...
Stemmer, det var under den store lanseringen av TM3 med levering i mars og utover. Før det var det kun EAP til 42K som kunne kjøpes. Disse fikk FSD og ny HW, mens de som hadde bestilt uten noen form for AP fikk standard AP til 25k på kjøpet. Hvor mange det gjelder aner jeg ikke, men det var jo svært mange biler som ble utlevert da.
Denne tråden om teamet ble ganske lang:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44646.0
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: JorEl på søndag 17. april 2022, klokken 13:03
Musk lovet vel noe sånt at FSD skulle bli verdt $100k.
https://electrek.co/2019/07/16/tesla-cars-worth-100k-200k-full-self-driving-package-elon-musk/

I mine øyne er FSD bløff - og dersom man kunne få til et gruppesøksmål mot manglende leveranse gitt at en jurist gikk god for det juridiske grunnlaget - så forstår jeg ikke hvorfor man ikke gjør det. Alle selskaper som ikke leverer det de tar betalt for burde jo strengt tatt ikke slippe unna - gjør de det så undergraver vi forbrukerrettighetene i dette landet - og det er vel ingen tjent med?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA