FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

I en "Sabbatical Leave" er man fritatt for arbeid, fremdeles ansatt, men mottar nødvendigvis ikke lønn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 31. mars 2022, klokken 17:03
I en "Sabbatical Leave" er man fritatt for arbeid, fremdeles ansatt, men mottar nødvendigvis ikke lønn.
I norsk sammenheng en studiepermisjon eller ulønnet eller lønnet permisjon.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 31. mars 2022, klokken 21:54
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 31. mars 2022, klokken 17:03
I norsk sammenheng en studiepermisjon eller ulønnet eller lønnet permisjon.
Han skal jo reise gjennom Europa omtrent på samme tidspunkt som EM estimerer at FSD-beta skal lanserer i Europa. Sammenheng?? noot!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Han er født, og bodde i 15 år, i Tsjekkoslovakia. Så han skal nok hjem. Foreløpig tror jeg at det er maks 50% sjanse for at han kommer tilbake. Hans Tweet om hvor mye han gledet seg til å komme tilbake var litt for overstrømmende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på torsdag 31. mars 2022, klokken 23:20
Han skal jo reise gjennom Europa omtrent på samme tidspunkt som EM estimerer at FSD-beta skal lanserer i Europa. Sammenheng?? noot!
Dette har du direkte fra Erasmus Montanus?

Hvilken sammenheng er det du tenker på. At han er i Europa, eller er borte fra jobben ?

Motorwatt

SitatDette har du direkte fra Erasmus Montanus?
aka EM

:+1:
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 31. mars 2022, klokken 23:54
Sitat fra: Handyman på torsdag 31. mars 2022, klokken 23:20
Dette har du direkte fra Erasmus Montanus?

Hvilken sammenheng er det du tenker på. At han er i Europa, eller er borte fra jobben ?
Det var bare et forsøk på en spøk.
Ny spøk: Det er en dekkoperasjon for å skjule at han selv skal kjøre Europa rundt med LiDAR før lansering av FSD-beta.  ;D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. mars 2022, klokken 19:00
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:48
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:46
SitatDet har jeg prøvd ja. Og jeg har prøvd å fortsette på Autopilot, som fungerer selv om solen står midt imot. Så lenge jeg kan kjøre, så kan Autopilot. Faktisk føles det tryggere med AP siden jeg kjører med både mine egne øyne, og bilens.

Har du aldri sett denne?

Hva har denne med solen i øynene å gjøre?

Et blendet frontkamera er ubrukelig. En radar kan ikke blendes, og brukes av alle (sett bort fra én person som mener å kunne oppheve visse naturlige lover) for å kontrollere avstand til forankjørende biler. Med både radar og kamera kalles det redundancy.

Men hva har sidekameraene med dette å gjøre?

Uansett, hvis kameraene er blokkert så kan man jo ikke kjøre bare med radar. Så hva er poenget med radar da når man uansett er avhengig av kameraene?

Har IIHS opphevet naturlovene siden de ga toppscore til Tesla Vision?

emurof

Sitat fra: Lygren på lørdag 26. mars 2022, klokken 19:34
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:55
Sitat fra: Lygren på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:55Koden skal de nok klare å skrive etterhvert, men det faktum at dagens kamera ikke en gang funker i motlys tilsier jo en grunnleggende mangel på forståelse og / eller ønske om løse denne utfordringen via dagens hardware.

Hvor har du det fra at dagens kamera ikke fungerer i motlys? Fungerer øynene dine i motlys?

Har to HW3 biler pt og kjørt Tesla siden 2013 (ap1, 2 og 3), og kjører mye med hjelp av ap-systemene i det daglige, men at ikke kameraene virker i motlys skal det jo ikke mange kjøreturene til for å bekrefte.

Forskjellen på motlys i øynene til sjåfør og kameraene til Tesla er jo gjerne at bilen nå skrur av hele pilotsystemet i løpet av få sekunder når det forekommer, mens du og jeg drar ned solskjermen og ellers orienterer oss greit til tross for dette. Hvis et system skal fungere som selvkjørende må selvsagt bilen håndtere bl.a. direkte sollys, noe som etter mitt syn er en såpass grunnleggende fysisk mangel i hardwaren at en nærmest med sikkerhet kan si at dagens hardware aldri vil være tilstrekkelig. Dette spesielt nå som Tesla mener å kun forholde seg til vision / kamera på FSD. Det finnes kanskje kameraløsninger som kan fungere i motlys, men dagens løsning gjør altså ikke det...

Jeg har kjørt i motlys der jeg har prøvd å ta ned solskjermen, men lyser er likevel så intenst at det er vanskelig å se. Likevel har Autopilot holdt seg på veien.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. mars 2022, klokken 19:46
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 22:00
Sitat fra: emurof på mandag 21. mars 2022, klokken 19:11Et menneske vil heller ikke kunne kjøre hvis vedkommende er blendet av solen eller bilen er tildekket av snø eller is.

I forhold til når bilen varsler at kamera er dekket eller blendet så vil jeg si at i omtrent alle tilfellene så har jeg fint kunnet kjøre og det uten noen opplevet risiko.

Vel, nå har ikke du brukt FSD-betaen så dette er egentlig ikke relevant for tråden.

SitatDu har jo selv sikkert opplevd å komme over en bakketopp og blir blendet. Tviler på du stopper. De fleste tar ned solskjermen demper farten og kjører videre.

Det har jeg prøvd ja. Og jeg har prøvd å fortsette på Autopilot, som fungerer selv om solen står midt imot. Så lenge jeg kan kjøre, så kan Autopilot. Faktisk føles det tryggere med AP siden jeg kjører med både mine egne øyne, og bilens.

Siden du ikke har prøvd FSD beta så er vel ikke det du sier relevant heller?

Jo, for hvis gamle Autopilot klarer noe så vil FSD-betaen med all sannsynlighet også klare det helt fint.

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 29. mars 2022, klokken 08:04
Jeg vet jo ikke hvorfor, men det er vel ganske stress å jobbe for Elon. Med et såpass utfordrende felt. Forståelig at Karpathy kan trenge en pause, men fremdrift vil nødvendigvis lide.

Karpathy er ikke den som leder Autopilot-teamet, så arbeidet der fortsetter nok som normalt.

Så får vi se hva som skjer videre, men man kan også tolke dette slik at ting er såpass under kontroll nå av det Karpathy har jobbet med at han har mulighet til å ta seg en friperiode. Altså kan det være et positivt tegn.

Men hvis dette er et tegn på at han kommer til å slutte snart, så får vi se hva som skjer videre. Bare husk på det at det er flere tidligere "nøkkelpersoner" som har sluttet i Tesla, og av en eller annen grunn ble det ikke katastrofe likevel.

emurof

dobbel

emurof

Sitat fra: geear på tirsdag 29. mars 2022, klokken 13:16Er sikker på at under f.eks. AI day for tre år siden, eller når det var, så stod Karpathy side om side med Musk, og visste 100% sikkert at mye av det Musk uttalte var helt umulig i virkeligheten. Er man litt opptatt av integritet og fag, så er ikke det noe man trives med over tid. Troverdigheten faller i gulvet når ingen av løftene oppfylles.

Siden den gang har jo FSD-betaen blitt lansert, og Karpathy har selv gjort rede for hvordan de tenker på å gjøre den ferdig. Antyder du at Karpathy ikke har integritet?

Motorwatt

SitatBare husk på det at det er flere tidligere "nøkkelpersoner" som har sluttet i Tesla, og av en eller annen grunn ble det ikke katastrofe likevel.

Hva er din definisjon på katastrofe? De har løyet i 6 år, og de er fremdeles ikke i nærheten av sin egen beskrivelse av FSD. De har mottatt milliarder fra kunder som hadde troen på det som ble fortalt, og nekter å betale tilbake. De nekter også kunder som har kjøpt FSD å overføre den til ny bil. De har lovet kunder inntekter i millionklassen med Robotaxi. Katastrofe? Tja...

Tesla S75D - 09/2018

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. april 2022, klokken 09:52
SitatBare husk på det at det er flere tidligere "nøkkelpersoner" som har sluttet i Tesla, og av en eller annen grunn ble det ikke katastrofe likevel.

Hva er din definisjon på katastrofe? De har løyet i 6 år, og de er fremdeles ikke i nærheten av sin egen beskrivelse av FSD. De har mottatt milliarder fra kunder som hadde troen på det som ble fortalt, og nekter å betale tilbake. De nekter også kunder som har kjøpt FSD å overføre den til ny bil. De har lovet kunder inntekter i millionklassen med Robotaxi. Katastrofe? Tja...

Katastrofe må jo innbære at de må gi opp hele prosjektet, og legger det ned. Det har blitt spådd hver gang en antatt nøkkelperson har forlatt selskapet. Men det har alltid vist seg å være feil.

Det er jo de samme folkene som varsler katastrofe hver gang, men selv om Karpathy skulle vise seg å slutte så vil jeg nok heller tro at det ikke skjer noen katastrofe denne gangen heller. Men jeg tror det er mer sannsynlig at han ikke slutter nå.

emurof

Interessant utvikling.

Toyota joins Tesla in developing self-driving tech with low-cost cameras

"Woven Planet told Reuters it is able to use low-cost cameras to collect data and effectively train its self-driving system, a "breakthrough" that it hopes will help drive down costs and scale up the technology."

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA