Livet med en TM3

Startet av jasken, fre 30. okt 2020, kl. 23:25

« forrige - neste »

Handyman

Linker alltid til denne:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
De er ganske informativ og fin.

Å lade fra schuko er fullt tillatt og helt uproblematisk bare man følger kravene.....dedikert kurs på maks 10A og jordfeilvern type B. Det klart billigste alternaivet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

automat

Sitat fra: Handyman på lør 31. okt 2020, kl. 13:03
Linker alltid til denne:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Å lade fra schuko er fullt tillatt og helt uproblematisk bare man følger kravene.....dedikert kurs på maks 10A og jordfeilvern type B. Det klart billigste alternaivet.
Det blir jo ikke så billig i lengden av å bestille elektriker hvert 3-4-5 år, for bytte en sliten kontakt. Selvfølgelig satt litt på spissen. Men man skal ikke slurve veldig mye før man er der.

En ladestasjon med type 2 er mye mer idiotsikker.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

TøddiVedder

Min gamle leaf har schuko på 10A dedikert kurs og b-vern. Medfølgende kabel står tilkoblet hele tiden. Blir stikket da ødelagt av det? Brukt samme i 6 år nå.

Handyman

Sitat fra: automat på lør 31. okt 2020, kl. 13:30
Sitat fra: Handyman på lør 31. okt 2020, kl. 13:03
Linker alltid til denne:

Det blir jo ikke så billig i lengden av å bestille elektriker hvert 3-4-5 år, for bytte en sliten kontakt. Selvfølgelig satt litt på spissen. Men man skal ikke slurve veldig mye før man er der.
En ladestasjon med type 2 er mye mer idiotsikker.
Hvorfor skal stikkontakten blir sliten og måtte byttes hvert 3-5. år?
En kontakt som ikke belastes med mer enn 10A vil ikke skades av varmgang, og siden det er en dedikert kurs til lading vil blir det ikke store mekaniske påkjenninger til annen bruk heller.
Hadde din beskrivelse vært et reelt problem hadde ikke DSB godkjent schuko til slik bruk.

Ulvis

Det viser seg i ladeanlegg at 1kW pr bil er tilstrekkelig effekt. Slik sett er schuko og CEE tilstrekkelig for heimelading. MEN, her kostar ein på seg ein bil til 500k++ og så vil ein montere det kjipaste utstyret, jordfeilvern til kr 1.000,-  er ikkje akkurat godt ansett, det heng ikkje på greip. Elektriker trengst uansett. Monter ladestasjon! Veggboks med dc-rcm innebygd er etterkvart ikkje så ekstremt mykje dyrare enn eit kvalitets vern.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

automat

@TøddiVedder og @Handyman.
Selvsagt kan en schuko vare i mange år hvis man plugger lite inn og ut, og er generelt nøye ved bruk. Men folk er slumsete, og det skal ikke så veldig mye feilbruk til før en schuko er ødelagt. Det er bare å ta en titt på gamle schukoladestolper det. (Ja, mange av de er 16A, men ladekladdene som kobles til er som regel 8A).

Det er en grunn til at man har gått bort fra schuko på offentlig tilgjenglige ladestasjoner. Og selv om man fremdels kan installere schuko til privat bruk, så er det den dårligste ladeløsningen.

Og jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal anbefale den dårligste løsningen. Er man litt prisbevisst så er ikke merkostnaden opp til en ladestasjon så veldig stor.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Nickelilltroll

Sitat fra: automat på lør 31. okt 2020, kl. 06:49
Sitat fra: Nickelilltroll på lør 31. okt 2020, kl. 00:06

Type-2 kabel´n min tror jeg var oppe fra lengst nede i frunken 2 ganger i løpet a 40 000km. Det er kun en nødløsning og ofte kostbar ladeløsning. Bare glem den. Du har den, men har ikke ofte bruk for den.

Type 2 ladestasjoner møter man overalt. Med mindre man kun skal saktelade på sin private ladestasjon med fastmontert kabel, så er type 2 kabelen viktig. Jeg bruker min ofte, f.eks hver gang jeg lader på jobb. Og på hytta.

Schuko-lading bør man unngå hvis man kan.

Det var da ikke et påstand fra min side, heller et faktautsagn fra mine år med både Model S og 3. Min Type2 ser fortsatt som ny ut. De stolper jeg brukt med den type har alerede ladekladd montert. Har sett 3 stolper  ed KUN kontakt. Ene gangen kostet det helt idiotisk tullete mye per minutt og lade der, de andre 2 gangerne var det tidsbegrenset lading på maks 3 timer....fortsatt nei, Type2 kabeln nin ligger og støver ned.

Lader på jobb jeg og, ene jobben har fastmontert kabel og fulltidsjobben har jeg en dedikert kurs med schuko. Aldrig hatt varmgang eller slitasje, fungerer og er trygg lading. Vi snakker mange års bruk. Nabobygget er elektrikerfirma. De sjekker alt annahvert år, alles gut und in ordnung hver gang.

De ganger schuko ikke er den beste løsningen er de ganger bruker ikke bruker sunt fornuft, snakker skjøter, belasting og feilbruk. Er så mye hysteri kring detta at enn blir redd av og til.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

OlaM

Grattis med ny bil!

Sitat fra: jasken på fre 30. okt 2020, kl. 23:25
Vi har akkurat fått ladere her i sameiet og de klarer 7,2 kw per time (kWh) maks, så jeg har sett for meg at jeg bare lader her over natten når jeg er lavt på strøm.

Som ny elbilist må man gjennom den hjernetrimmen det er å lære seg kW og kWh. Sorry hvis du kan det godt allerede, sikkert noen som leser som drar nytte av det uansett. :) Ladeboksene deres klarer 7,2 kW, ikke kWh. 1 times lading på 7,2 kW fører til at batteriet har fått 7,2 kWh (kiloWatt gange timer). 2 timer, da blir det 14,4 kWh.

Det er en fin fart, da har du fullt batteri fra tomt over natten, noe som er greit hvis dere deler på dem.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: automat på lør 31. okt 2020, kl. 16:19
@TøddiVedder og @Handyman.
Selvsagt kan en schuko vare i mange år hvis man plugger lite inn og ut, og er generelt nøye ved bruk. Men folk er slumsete, og det skal ikke så veldig mye feilbruk til før en schuko er ødelagt. Det er bare å ta en titt på gamle schukoladestolper det. (Ja, mange av de er 16A, men ladekladdene som kobles til er som regel 8A).
Det er ikke antall ganger man plugger ut og inn som er hoveproblemet, det tåler kontaktene overaskende bra.
Det er overbelastning (varmgang) som ødelegger dem, i kombinasjon med at "kladden" henger i støpselet. Dessuten er det solgt svært mange ladekabler (biler) som kan trekke 16A fra schuko. De fleste lader med høyest mulig strømstyrke uansett. Det skulle ikke overraske meg om de som bruker denne typen lading er de med små batterier og kabel som trekker 16A. Mange behandler ting de ikke eier selv mindre skånsomt enn det de selv eier.
Det er en grunn til at man har gått bort fra schuko på offentlig tilgjenglige ladestasjoner. Og selv om man fremdels kan installere schuko til privat bruk, så er det den dårligste ladeløsningen.
Det er flere grunner til at man går bort fra schuko på offentlige ladepunkter, og det er sålede også grunner til at det er tillatt privat. DSB hadde ikke tillatt løsningen dersom det ikke var god nok.
Og jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal anbefale den dårligste løsningen. Er man litt prisbevisst så er ikke merkostnaden opp til en ladestasjon så veldig stor.
Jeg har vel ikke har anbefalt noe, men bare sagt at det er den billigste (lovlige) løsningen.
Har du en garasje med en egen kurs på 10A så holder det faktisk å installere et type B-vern i tillegg (unntaksbestemmelse).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jasken på fre 30. okt 2020, kl. 23:25
Hepp!

Har bestilt meg TM3 som leveres i desember og gleder meg skikkelig til å få denne bilen. Jeg har lest en del tråder her og på generelt om lading av tesla tråden men jeg klarer ikke finne skikkelige svar så jeg tenkte spørre her.

1. Lading og hvordan lader dere, jeg la egentlig nylig merke til at det ikke er veldig mange superchargere i Oslo, ladere dere da på grønn kontakt, Cirkel K osv? Eller lader dere hjemme? Hva er best?
2. Tilbehør/adaptere, hva leveres bilen med?
3. Hva trenger jeg i tillegg til det som kommer med bilen for å kunne lade hjemme, på plassene til Grønn kontakt, Cirkle K osv?
4. Tid, hvor lenge lader dere, hvor lang tid tar det på vanlige ladere kontra tesla ladere?

Vi har akkurat fått ladere her i sameiet og de klarer 7,2 kw per time (kWh) maks, så jeg har sett for meg at jeg bare lader her over natten når jeg er lavt på strøm. Hva gjør dere? Hvor raskt lader dere hjemme?

Jeg vil egentlig bare høre litt hvordan andre lever med TM3 i sitt vanlige liv :)

vh
jasken

Dersom det ikke henger en ladekabel ut av 7,2kW laderen til sameiet må du bruke en sånn blå Type 2 kabel (de kommer i mange lengder, om du ikke får med). Er vanlig å lade 2-3 ganger i uken sånn at du aldri får rekkeviddeangst, men heller ikke lader over 80% til vanlig.

Dersom du senere flytter til et hus uten lader vil jeg sterkt anbefale Tesla Wall Charger, som er en ladestasjon som kun koster 5000. Fatter ikke at noen Tesla-eiere kjøper noe annet. Har og en knapp for å åpne ladeporten, og inkluderer kabel som henger fast i ladestasjonen, så du slipper å pakke kabelen ned i bilen.

Tesla Model Y                         2021-

Dalingen92

Jeg finner mange flere grunner for å ikke kjøpe Tesla wall charger enn å faktisk gjøre det, laststyring mot hovedsikring, laststyring mellom ladestasjoner på samme kurs(hvis man har tesla og en annen elbil), fleksibilitet hvis man har flere biler, slipper å bytte ladestasjon hvis man  bytter bil, knappen for ladeluken får man på løse kabler som man kan plugge i type 2 stasjoner også. Det mest fantastiske er at model 3 kan lade 11kw, det kan ikke tesla wall charger, men flere andre leverandører som easee og zaptec kan det. Jeg har model 3 og easee, TWC utgikk rimelig fort. Easee koster 2000kr mer dog.

Sent fra min ASUS_I01WD via Tapatalk

Dalingen92

Glemte at den ikke hadde type b vern jeg, da er easee i realiteten billigere enn tesla wall charger,i tillegg til at den er langt mer fleksibel og lader som du også sier raskere, nobrainer i mitt hode.

trykkertor

Sitat fra: Dalingen92 på lør 31. okt 2020, kl. 18:20
Jeg finner mange flere grunner for å ikke kjøpe Tesla wall charger enn å faktisk gjøre det, laststyring mot hovedsikring, laststyring mellom ladestasjoner på samme kurs(hvis man har tesla og en annen elbil), fleksibilitet hvis man har flere biler, slipper å bytte ladestasjon hvis man  bytter bil, knappen for ladeluken får man på løse kabler som man kan plugge i type 2 stasjoner også. Det mest fantastiske er at model 3 kan lade 11kw, det kan ikke tesla wall charger, men flere andre leverandører som easee og zaptec kan det. Jeg har model 3 og easee, TWC utgikk rimelig fort. Easee koster 2000kr mer dog.

Hæh!?!?
Har TWC. Den ladet både Kona Electric, e-Niro og nå vår Tesla Model 3.
Den lader Model 3 med 11kW.
Den kostet meg litt over 4.000,- my på finn.no

Lastbalansering har jeg ikke peiling på, men TWC fungerer ypperlig i vår husstand. Den trekker 16amp over 3 faser, gir da 11kW, og jeg kan lade alle biler som har Type 2.

En easee-lader + kabel med knapp har vel allerede gått et stykke forbi TWC med knapp til litt over 4.000,- på finn.no.
TWC er lett å henge kabelen rundt. Den har sitt eget feste for pistolen/kabelen som gjør at alt er jevnt med veggen og ikke stikker ut.

Dalingen92

Sitat fra: trykkertor på lør 31. okt 2020, kl. 18:53
Sitat fra: Dalingen92 på lør 31. okt 2020, kl. 18:20

Hæh!?!?
Har TWC. Den ladet både Kona Electric, e-Niro og nå vår Tesla Model 3.
Den lader Model 3 med 11kW.
Den kostet meg litt over 4.000,- my på finn.no

Lastbalansering har jeg ikke peiling på, men TWC fungerer ypperlig i vår husstand. Den trekker 16amp over 3 faser, gir da 11kW, og jeg kan lade alle biler som har Type 2.

En easee-lader + kabel med knapp har vel allerede gått et stykke forbi TWC med knapp til litt over 4.000,- på finn.no.
TWC er lett å henge kabelen rundt. Den har sitt eget feste for pistolen/kabelen som gjør at alt er jevnt med veggen og ikke stikker ut.
Beklager, var litt utydelig, mente på 230v 3 fase, som jo de aller aller fleste har i Norge, da støtter twc kun 19a såvidt jeg vet. Ja, men jeg setter uansett pris på fleksibiliteten en stasjon med utbyttbar kabel gir, og at man kan bygge ut med flere stasjoner hvis man f. eks har en leaf stående i tillegg til teslaen. Skal man sammenligne nytt, må man sammenligne med nytt, brukt med brukt. Som tidligere nevnt så mangler twc jordfeilbryter type b, som er en vesentlig kostnad ved installasjon, dette har easee og zaptec integrert.

Bzzlink

Gratulerer med meny bil!

Jeg har hatt model 3 i 1,5 år nå, har som deg lading i borettslaget. Ved at man kjører opp og parkerer på de plassene over natta når man trenger å lade. De er på 7kW.

Tror jeg lader 1-2 ganger i uka. Setter den på lading når jeg har % på 30 tallet et sted, og lader til 80%
Kjører 20000km i året ca.

Hurtiglading er kun på langtur. Sørg for å alltid ha over 20% på batteriet, så vet du at du alltid kommer deg til superlader uansett hvilken retning du skal på spontantur i.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA