Livet med en TM3

Startet av jasken, fre 30. okt 2020, kl. 23:25

« forrige - neste »

jasken

Hepp!

Har bestilt meg TM3 som leveres i desember og gleder meg skikkelig til å få denne bilen. Jeg har lest en del tråder her og på generelt om lading av tesla tråden men jeg klarer ikke finne skikkelige svar så jeg tenkte spørre her.

1. Lading og hvordan lader dere, jeg la egentlig nylig merke til at det ikke er veldig mange superchargere i Oslo, ladere dere da på grønn kontakt, Cirkel K osv? Eller lader dere hjemme? Hva er best?
2. Tilbehør/adaptere, hva leveres bilen med?
3. Hva trenger jeg i tillegg til det som kommer med bilen for å kunne lade hjemme, på plassene til Grønn kontakt, Cirkle K osv?
4. Tid, hvor lenge lader dere, hvor lang tid tar det på vanlige ladere kontra tesla ladere?

Vi har akkurat fått ladere her i sameiet og de klarer 7,2 kw per time (kWh) maks, så jeg har sett for meg at jeg bare lader her over natten når jeg er lavt på strøm. Hva gjør dere? Hvor raskt lader dere hjemme?

Jeg vil egentlig bare høre litt hvordan andre lever med TM3 i sitt vanlige liv :)

vh
jasken

Carl Anton Stenling

Hvis du har ladeboks hjemme så er det den som brukes i hverdagen med mindre du kjører drosje.

På langtur er superladerne greie, men også vanlige hurtigladere/lynladere er mulig.

Generelt er lading ukomplisert så lenge du har lademulighet der du parkerer om natta. De fleste lader 2-4 timer daglig avhengig av effekt og kjørelengde. For min egen del har jeg angitt at lading skjer kl. 23 hver dag opp til 60-70 %. Skal jeg på langtur dagen etter så justerer jeg opp til 100 % og angir avgangstidspunkt. Da er bilen ladet og oppvarmet til avgang.

Det ble levert med type 2-kabel og ladekladd for vanlig stikkontakt/campingkontakt. Sjelden bruk for andre kabler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jasken

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fre 30. okt 2020, kl. 23:35
Hvis du har ladeboks hjemme så er det den som brukes i hverdagen med mindre du kjører drosje.

På langtur er superladerne greie, men også vanlige hurtigladere/lynladere er mulig.

Generelt er lading ukomplisert så lenge du har lademulighet der du parkerer om natta. De fleste lader 2-4 timer daglig avhengig av effekt og kjørelengde. For min egen del har jeg angitt at lading skjer kl. 23 hver dag opp til 60-70 %. Skal jeg på langtur dagen etter så justerer jeg opp til 100 % og angir avgangstidspunkt. Da er bilen ladet og oppvarmet til avgang.

Det ble levert med type 2-kabel og ladekladd for vanlig stikkontakt/campingkontakt. Sjelden bruk for andre kabler.

Takk for svar, ja da er jo egentlig ting greit. Type 2-kabel er det som brukes på vanlige ladestasjoner, så kommer teslakabelen i tillegg?

Nickelilltroll

Sitat fra: jasken på fre 30. okt 2020, kl. 23:39

Takk for svar, ja da er jo egentlig ting greit. Type 2-kabel er det som brukes på vanlige ladestasjoner, så kommer teslakabelen i tillegg?

Gratulerer med et meget godt bilvalg! :)

Superchargere bruker en oftest på langtur og er dekkning nesten hvor du enn skal noensteder i europa. Koble til og du betaler med bankkortet som er linka til tesla-konton din. Får og opp info om bruk, kostnad på skjerm i bil.

CCS, som du kaller Cirkle-K, grønn kontakt og de andre kan du lade med app eller bankkort. Skaff deg RFID-brikker til de som har det. Tro meg, du vil helst ikke bruke andre hurtigladestsjoner enn tesla sine, mye kluss, kø og tull.
Type-2 kabel´n min tror jeg var oppe fra lengst nede i frunken 2 ganger i løpet a 40 000km. Det er kun en nødløsning og ofte kostbar ladeløsning. Bare glem den. Du har den, men har ikke ofte bruk for den.

UMC(vanlig 230volt schuko), er ladekladden som og følger med bil når du kjøper, den kalles nødlader, for dem som har installert ladeboks hjemme. Jeg har levd med umc-lader i 6 år uten problemer, stress eller stans.

Ikke bruk skjøtledning på denna, la ikke kontakten få vekt på seg, og MYE fukt tåler den og dårlig.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

jasken

Sitat fra: Nickelilltroll på lør 31. okt 2020, kl. 00:06
Sitat fra: jasken på fre 30. okt 2020, kl. 23:39

Gratulerer med et meget godt bilvalg! :)

Superchargere bruker en oftest på langtur og er dekkning nesten hvor du enn skal noensteder i europa. Koble til og du betaler med bankkortet som er linka til tesla-konton din. Får og opp info om bruk, kostnad på skjerm i bil.

CCS, som du kaller Cirkle-K, grønn kontakt og de andre kan du lade med app eller bankkort. Skaff deg RFID-brikker til de som har det. Tro meg, du vil helst ikke bruke andre hurtigladestsjoner enn tesla sine, mye kluss, kø og tull.
Type-2 kabel´n min tror jeg var oppe fra lengst nede i frunken 2 ganger i løpet a 40 000km. Det er kun en nødløsning og ofte kostbar ladeløsning. Bare glem den. Du har den, men har ikke ofte bruk for den.

UMC(vanlig 230volt schuko), er ladekladden som og følger med bil når du kjøper, den kalles nødlader, for dem som har installert ladeboks hjemme. Jeg har levd med umc-lader i 6 år uten problemer, stress eller stans.

Ikke bruk skjøtledning på denna, la ikke kontakten få vekt på seg, og MYE fukt tåler den og dårlig.

Så UMC er det som brukes på vanlige ladestasjonene i sameier og ikke Type-2?

helge89

Bauf

jeg må hive inn et spørsmål,siden jeg også er fersk og venter en LR snart.
Kan man installere en industristikk og bare bruke den,eller må/bør man ha ladestasjon?
Tenkte å få koblet opp en industristikk og heller kjøpe en ladestasjon litt senere,siden prisen på å legge opp ny kurs og alt sånt blir dyrt + ladestasjon som også er kostbar.

Carl Anton Stenling

Du bør installere en ladeboks. Det er enklest og sikrest.

Generelt er det ikke anbefalt å bruke medfølgende ladekladd (UMC) til dagligladingen. Den er mer beregnet for sporadisk lading, f.eks. hvis du er på besøk hos noen. Lading med stikkontakt (schuko) kan gi varmgang. Kan også være greit å ikke slite ut UMC hjemme, men heller ha den liggende klar i bilen for langtur.

Industristikk er en mulighet, men i praksis er det ikke så mye å spare på en slik løsning. Hvis du bruker nyinstallert industrikontakt på gammel kurs til dagliglading, må kursen uansett sjekkes av elektriker og sannsynligvis endres noe. Det må også installeres ny jordfeilbryter.

Ladeboks med type 2-ledning er nå vanlig løsning for jevnlig lading hjemme. I vår husstand har vi tre elbiler og tre veggladebokser med tilhørende type 2-ledning som raskt plugges i bilene ved parkering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ladov

I prinsippet vil industristikk virke bra siden de er laget for å tåle høyere effekt over tid enn en schuko-plugg. Du må bare passe på å montere 'riktig' stikk. UMC-laderen som følger med har to overganger, 1 schuko og en 'campingvogn'-kontakt (CEE1 ?)

Jeg er derimot usikker på hva forskriftene sier. Har du en blå industrikontakt fra før er alt greit men det er mulig forskriftene krever at en ny kurs til elbilbruk *skal* ha ladestasjon, dessuten stå alene på kursen..

Ny lader koster uansett ikke all verden om du har plass i sikringsskapet og kort vei til der uttaket skal stå. Ser cirkle k har de ned under 9 lapper ferdig montert, kanskje du finner enda billigere også.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Carl Anton Stenling

Forøvrig finnes det masse info om løsninger for lade hjemme her: https://elbilforum.no/index.php?board=169.0
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Sitat fra: Nickelilltroll på lør 31. okt 2020, kl. 00:06

Type 2 ladestasjoner møter man overalt. Med mindre man kun skal saktelade på sin private ladestasjon med fastmontert kabel, så er type 2 kabelen viktig. Jeg bruker min ofte, f.eks hver gang jeg lader på jobb. Og på hytta.

Schuko-lading bør man unngå hvis man kan.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

TøddiVedder

Holder vel med egen kurs og b-vern?
Men hvis schuko må være 10A kurs og b-vern.

automat

Sitat fra: TøddiVedder på lør 31. okt 2020, kl. 09:32
Holder vel med egen kurs og b-vern?
Men hvis schuko må være 10A kurs og b-vern.
Ja det er lovlig å lade slik. Men schuko er fortsatt en dårlig ladeløsning. Skulle jeg installert elbillading i dag, så hade jeg aldri i verden gått for schuko.

Og det finnes fortsatt gamle ladestolper rundt omkring  med schuko (offentlig tilgjengelig). Der er ofte kontakten slitt og svidd. Noen ganger så dårlig at man risikerer å svi pinnene på ladekladden sin hvis man kobler seg til. Derfor styrer jeg unna offentlige tilgjengelige schuko-ladestasjoner.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Carl Anton Stenling

Mange veggladebokser har innebygget vern og dermed blir det lite å spare på å bruke industristikk siden elektrikerne ofte tar godt betalt for å installere et separat B-vern. Når man i tillegg tar med at du gjerne må kjøpe en ekstra ladekladd med mindre du skal pakke samme ladekladd inn og ut av bilen hele tiden, så er det i praksis omtrent samme kostnad å lade lovlig fra industristikk som å installere ladeboks.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sitcom

Hvis du kjører til jobb-kan du høre med arbgiver om du kan lade på jobb. Jeg har mulighet til å bestille zapteclader på min p plass i borettslagets kjelleranlegg for 22k. Har også mulighet til å lade gratis på gateparkering (Oslo) men slipper begge deler da jeg lader på jobb. Pendler 40km t/r plus privatkjøring og årlig strømkostnad er vel 2600kr.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA