Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bra lys uten lyktespylere???

Startet av Bmw_Tryne, torsdag 29. oktober 2020, klokken 22:51

« forrige - neste »

Bmw_Tryne

Tesla og flere andre biler også har ikke lyktespylere. Jeg er svært skeptisk, da jeg nå har Bmw F11 med LED og lyktespylere. Men trenger jeg å være skeptisk til å kjøpe en bil uten spylere? Blir ikke lysene dårlig etterhvert? Erfaringer her?? Klut i baklomma??? Tenker på dette med vinter, sørpe , asfalt belegg og snø som bygger seg opp.
Bmw 530i G30

_OE_

Du får kjøpe deg en stor spruteflaske med vindusspyleveske inni synd spyling /lykteviskere er historie stort sett i dag

#FTS#


Svein_H

Mener det var en artikkel om dette for endel år siden, hvor de fant ut at lysstyrken tapte seg så mye som 90% (?) etter en times bykjøring i slaps- og snøføre. Jeg var også veldig skeptisk til dette da jeg kjøpte min Zoe uten lyktespylere, og det med rette, fant fort ut at de allerede dårlige lysene ble enda verre under kjøring i dårlig vær liggende bak eller møtende andre biler som sprutet opp søle og dritt fra veibanen.

Derfor kjøpte jeg meg ei lita dusjflaske (Plantasjen el.l., 30kr) som jeg fyller med vanlig vann, og en microfiberklut som jeg har liggende i bilen i vinterhalvåret. En kjapp dusj og tørk av lyktene etter hver tur blir fort en automatisk vane, og nå tenker jeg ikke over det en gang. Må man stoppe underveis for å tørke av lyktene er jo det litt mer tungvint, men ikke verre enn at man også må stoppe og tørke av viskerne når de fryser på og kladder seg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Wisd0m

Vasker bilen ca. Hver 14 dag. Har aldri plaget meg at lysene har vært smussete. Virker som om skitten setter seg på sidene og bak på Model 3. Trenger nesten ikke å spyle av fronten, mens siden og bak er full av dritt. Skyldes nok aerodynamikk.

1000kwh

Hadde lyktespylere på forrige bil og det var hovedsaklig irriterende at halve spylevæsketanken forsvant annen hver gang man spylte vinduene.


Handyman

Har ikke savnet lyktespylere på min TM3. Lyktene holder seg renere enn på biler jeg har hatt med lyktespylere.
Det jeg derimot savner er "svingende lykter" på mørke svingete veier. Hadde det på Avensisen og det fungerte meget bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Svein_H på fredag 30. oktober 2020, klokken 07:06
Mener det var en artikkel om dette for endel år siden, hvor de fant ut at lysstyrken tapte seg så mye som 90% (?) etter en times bykjøring i slaps- og snøføre. Jeg var også veldig skeptisk til dette da jeg kjøpte min Zoe uten lyktespylere, og det med rette, fant fort ut at de allerede dårlige lysene ble enda verre under kjøring i dårlig vær liggende bak eller møtende andre biler som sprutet opp søle og dritt fra veibanen.

Derfor kjøpte jeg meg ei lita dusjflaske (Plantasjen el.l., 30kr) som jeg fyller med vanlig vann, og en microfiberklut som jeg har liggende i bilen i vinterhalvåret. En kjapp dusj og tørk av lyktene etter hver tur blir fort en automatisk vane, og nå tenker jeg ikke over det en gang. Må man stoppe underveis for å tørke av lyktene er jo det litt mer tungvint, men ikke verre enn at man også må stoppe og tørke av viskerne når de fryser på og kladder seg.

Vanlig vann? Hvordan hindrer du flaska i å fryse når bilen står parkert på vinteren? Eller kjører du så ofte at bilen aldri får minusgrader inni?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Problemer med slaps og snø avhenger av utforming og plassering av lysene.
På gamle biler med flate nesten horisontale lys var det et mye større problem enn på moderne biler.
Den eneste bilen jeg i farten kommer på at dette var en Citroèn Evasion.
Med flate lys i front, gjerne  litt lavt plassert, er det lett for at snø og slaps bygger seg opp.
På mange biler er derimot lysene avrundet for luftmotstand og er trukket opp og godt ut mot sidene. Da er ikke dette noe problem.
Eksempelvis på Model X`en bygde det seg lett opp rundt skilt/foran på støtfanger. Men der lysene satt var det ikke noe problem. Forsåvidt samme erfaring på Model S`en. Ingen problemer der heller.
Mercedesen har jeg til gode å teste, men satser på at utforming og luftstrøm gjør viskere unødvendig på den også. Har faktisk ikke sjekket om den har spylere, men tror ikke det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. oktober 2020, klokken 11:52
Mercedesen har jeg til gode å teste, men satser på at utforming og luftstrøm gjør viskere unødvendig på den også. Har faktisk ikke sjekket om den har spylere, men tror ikke det.
For å kunne ha mere enn 2000 lumens fra nærlysene så er lyktespylere påkrevd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sjekket nå og EQC`en har ikke lyktespylere. Lyset er allikevel meget bra. Kanskje det ikke er behov for mer enn 2000 lumens, så lenge lysets kvalitet, spredning og struktur er bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Regen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. oktober 2020, klokken 10:59
Sitat fra: Svein_H på fredag 30. oktober 2020, klokken 07:06
Mener det var en artikkel om dette for endel år siden, hvor de fant ut at lysstyrken tapte seg så mye som 90% (?) etter en times bykjøring i slaps- og snøføre. Jeg var også veldig skeptisk til dette da jeg kjøpte min Zoe uten lyktespylere, og det med rette, fant fort ut at de allerede dårlige lysene ble enda verre under kjøring i dårlig vær liggende bak eller møtende andre biler som sprutet opp søle og dritt fra veibanen.

Derfor kjøpte jeg meg ei lita dusjflaske (Plantasjen el.l., 30kr) som jeg fyller med vanlig vann, og en microfiberklut som jeg har liggende i bilen i vinterhalvåret. En kjapp dusj og tørk av lyktene etter hver tur blir fort en automatisk vane, og nå tenker jeg ikke over det en gang. Må man stoppe underveis for å tørke av lyktene er jo det litt mer tungvint, men ikke verre enn at man også må stoppe og tørke av viskerne når de fryser på og kladder seg.

Vanlig vann? Hvordan hindrer du flaska i å fryse når bilen står parkert på vinteren? Eller kjører du så ofte at bilen aldri får minusgrader inni?

Er det ikke like greit å bruke standard spylevæske i spruteflaske? La den være halvfull slik at det er litt å gå på hvis den fryser
TM3 2021 LR hvit

Jejl

Tror neppe reduksjonen av lyset blir så mye som 90 % pga salt og søle med normal kjøring. Hvis du kun har 10% lys, så gror det sikkert mose på lyktene. Men det hjelper endel å vaske lyktene ja, spesielt når veiene saltes. Selv pleier jeg å vaske lyktene i parkeringskjeller, under fergedekk eller andre plasser hvor det vanligvis er plussgrader hele vinteren.

Autowinder

Blåtind e.l. overflaterens på sprayflaske og tørkerull for det kalde turene på vinterveier gjør susen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Bmw_Tryne

Bmw 530i G30

Svein_H

Sitat fra: Regen på fredag 30. oktober 2020, klokken 12:57
Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. oktober 2020, klokken 10:59
Sitat fra: Svein_H på fredag 30. oktober 2020, klokken 07:06
Mener det var en artikkel om dette for endel år siden, hvor de fant ut at lysstyrken tapte seg så mye som 90% (?) etter en times bykjøring i slaps- og snøføre. Jeg var også veldig skeptisk til dette da jeg kjøpte min Zoe uten lyktespylere, og det med rette, fant fort ut at de allerede dårlige lysene ble enda verre under kjøring i dårlig vær liggende bak eller møtende andre biler som sprutet opp søle og dritt fra veibanen.

Derfor kjøpte jeg meg ei lita dusjflaske (Plantasjen el.l., 30kr) som jeg fyller med vanlig vann, og en microfiberklut som jeg har liggende i bilen i vinterhalvåret. En kjapp dusj og tørk av lyktene etter hver tur blir fort en automatisk vane, og nå tenker jeg ikke over det en gang. Må man stoppe underveis for å tørke av lyktene er jo det litt mer tungvint, men ikke verre enn at man også må stoppe og tørke av viskerne når de fryser på og kladder seg.

Vanlig vann? Hvordan hindrer du flaska i å fryse når bilen står parkert på vinteren? Eller kjører du så ofte at bilen aldri får minusgrader inni?

Er det ikke like greit å bruke standard spylevæske i spruteflaske? La den være halvfull slik at det er litt å gå på hvis den fryser

Jeg tar med flaska inn om natta hvis det er sprengkaldt, det har også blitt endel av den automatiske rutinen, men jeg har også glemt den igjen i bilen over natta med ned mot -15 uten at den har rukket å fryse til neste morgen. Å fylle den med vanlig spylervæske er selvfølgelig også et alternativ.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA