Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og mod Y

Startet av _OE_, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:33

« forrige - neste »

Samco

Har en 12v føner fra eBay med cig plugg ledning Gir litt varme om man er litt tolmodig,men en de icer  spray gjør samme jobben. Helt genialt på lykter og lade port og vindus lister

trykkertor

Men med 12V socket, så trenger du å ha kommet deg inn i bilen først.
Og det er vel problemstillingen vi diskuterer. Å komme seg inn i en frosset bil.

Ellers synes jeg det er hårreisende med forslag om varmepistoler til 2.500 - 3.500,- ++ pris.
Skal jo ikke være slik.

Samme som Hyundai Kona electric, og e-Soul folket som tilsynelatende ser ut til å ha med en booster-pack da deres biler sliter med tomt 12V batteri i tide og utide.

Vi kan vel være enige om at rengjorte og smurte gummilister, samt rengjort og smurt dørhåndtak på Model 3/Y gjør at dette ikke er et problem.
De færreste vet om eller gidder å gjøre dette. De kommer heller ikke til å investere i en batteridrevet varmepistol.
Vi som vet om hvordan løse problemstillingen, rengjør og smører de nødvendige delene.

Jon65

Det at de som er inne på forumet her ikke har problemet betyr nok dessverre ikke at det samme gjelder for hvermansen som etterhvert kjøper elbil som erstatning for Passaten eller Volvoen sin. Folk som er så uinteressert i bil at de knapt nok vet hvilken modell de har. Hva slags bil har du? Den er blå. De er vant til å ha en bil de ikke behøver å gjøre en dritt med unntatt å ha på service og de kommer garantert til å slite med hårføner og siliconstifter. Faren min er i den kategorien. Med med ramme rundt vinduene og ordentlige dørhåndtak tror jeg at han kanskje har hatt problemer med å få opp dørene maks en gang per år siste 30 år.

Handyman

Sitat fra: Samco på lørdag 31. oktober 2020, klokken 19:38
Har en 12v føner fra eBay med cig plugg ledning Gir litt varme om man er litt tolmodig, men en de icer  spray gjør samme jobben. Helt genialt på lykter og lade port og vindus lister
12V gir deg 120W (10A), noe som 10% av en liten føner, og ca 6% av en vanlig føner. Du trenger altså mer en litt tålmodighet hvis det er kaldt. Tipper at det er mer effektivt å gni hendene hardt sammen og varme opp med dem ;-)

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

1000kwh

Sitat fra: Jon65 på lørdag 31. oktober 2020, klokken 20:47
Det at de som er inne på forumet her ikke har problemet betyr nok dessverre ikke at det samme gjelder for hvermansen som etterhvert kjøper elbil som erstatning for Passaten eller Volvoen sin. Folk som er så uinteressert i bil at de knapt nok vet hvilken modell de har. Hva slags bil har du? Den er blå. De er vant til å ha en bil de ikke behøver å gjøre en dritt med unntatt å ha på service og de kommer garantert til å slite med hårføner og siliconstifter. Faren min er i den kategorien. Med med ramme rundt vinduene og ordentlige dørhåndtak tror jeg at han kanskje har hatt problemer med å få opp dørene maks en gang per år siste 30 år.
Beklager, men dører på generell basis kan sitte klistret fast i Norge uavhengig av biltype, så dette er jo tull ..

En gjenganger hele vinter i Passaten vår var at dieselluka var frosset fast.

Tror du har glemt forrige vinter allerede

trykkertor

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:19
Beklager, men dører på generell basis kan sitte klistret fast i Norge uavhengig av biltype, så dette er jo tull ..

En gjenganger hele vinter i Passaten vår var at dieselluka var frosset fast.

Tror du har glemt forrige vinter allerede
Joda. Men forskjellen er at en bil med tradisjonelt dørhåndtak gir deg et "maktgrep" allerede fra start.
Er Model 3/Y håndtaket fast, så er du allerede bakpå.
Får du opp deler av rammedøren, kan du ta fatt med fingre og få et godt grep.
Gjør du dette med Model 3/Y når viduet ikke har klart å gå ned sine få cm, ligger det an til potensielle slitasjeskader av en annen karakter.

Når det gjelder frosset diesellokk, snakk med Kona Electric-gjengen hva de synes om frosset ladeluke  ;)

Samco

Sitat fra: Handyman på lørdag 31. oktober 2020, klokken 20:58
Sitat fra: Samco på lørdag 31. oktober 2020, klokken 19:38
Har en 12v føner fra eBay med cig plugg ledning Gir litt varme om man er litt tolmodig, men en de icer  spray gjør samme jobben. Helt genialt på lykter og lade port og vindus lister
12V gir deg 120W (10A), noe som 10% av en liten føner, og ca 6% av en vanlig føner. Du trenger altså mer en litt tålmodighet hvis det er kaldt. Tipper at det er mer effektivt å gni hendene hardt sammen og varme opp med dem ;-)

Får smeltet is og snø faktisk

Jon65

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Jon65 på lørdag 31. oktober 2020, klokken 20:47
Det at de som er inne på forumet her ikke har problemet betyr nok dessverre ikke at det samme gjelder for hvermansen som etterhvert kjøper elbil som erstatning for Passaten eller Volvoen sin. Folk som er så uinteressert i bil at de knapt nok vet hvilken modell de har. Hva slags bil har du? Den er blå. De er vant til å ha en bil de ikke behøver å gjøre en dritt med unntatt å ha på service og de kommer garantert til å slite med hårføner og siliconstifter. Faren min er i den kategorien. Med med ramme rundt vinduene og ordentlige dørhåndtak tror jeg at han kanskje har hatt problemer med å få opp dørene maks en gang per år siste 30 år.
Beklager, men dører på generell basis kan sitte klistret fast i Norge uavhengig av biltype, så dette er jo tull ..

En gjenganger hele vinter i Passaten vår var at dieselluka var frosset fast.

Tror du har glemt forrige vinter allerede

Nå var det vel ikke dieselluke jeg snakket om men dører. Fryser sikkert fast mer enn en gang per år som du sier, men det er jo ikke noe problem når man bare kan ta tak i håndtaket og røske litt uten å risikere å ødelegge noe.

turfsurf

Sitat fra: Jon65 på lørdag 31. oktober 2020, klokken 22:19

Nå var det vel ikke dieselluke jeg snakket om men dører. Fryser sikkert fast mer enn en gang per år som du sier, men det er jo ikke noe problem når man bare kan ta tak i håndtaket og røske litt uten å risikere å ødelegge noe.
Røsker man i dørhåndtaket risikerer man å ødelegge det. Ikke en smart løsning på frosne dører som kan løses med en pose varmt vann i ett halvt minutt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

obay

#54
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Jon65 på lørdag 31. oktober 2020, klokken 20:47
Det at de som er inne på forumet her ikke har problemet betyr nok dessverre ikke at det samme gjelder for hvermansen som etterhvert kjøper elbil som erstatning for Passaten eller Volvoen sin. Folk som er så uinteressert i bil at de knapt nok vet hvilken modell de har. Hva slags bil har du? Den er blå. De er vant til å ha en bil de ikke behøver å gjøre en dritt med unntatt å ha på service og de kommer garantert til å slite med hårføner og siliconstifter. Faren min er i den kategorien. Med med ramme rundt vinduene og ordentlige dørhåndtak tror jeg at han kanskje har hatt problemer med å få opp dørene maks en gang per år siste 30 år.
Beklager, men dører på generell basis kan sitte klistret fast i Norge uavhengig av biltype, så dette er jo tull ..

En gjenganger hele vinter i Passaten vår var at dieselluka var frosset fast.

Tror du har glemt forrige vinter allerede


Har en X selv og de rammeløs dørene er særdeles ulempe vinterstid. Usikker på hva det i heletatt er godt for vs tradisjonelle dører.

Står også på bestilling av Model Y som virker som en innetier på alt bortsett fra de dørene  :laugh:

Jon65

#55
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 08:50
Sitat fra: Jon65 på lørdag 31. oktober 2020, klokken 22:19

Nå var det vel ikke dieselluke jeg snakket om men dører. Fryser sikkert fast mer enn en gang per år som du sier, men det er jo ikke noe problem når man bare kan ta tak i håndtaket og røske litt uten å risikere å ødelegge noe.
Røsker man i dørhåndtaket risikerer man å ødelegge det. Ikke en smart løsning på frosne dører som kan løses med en pose varmt vann i ett halvt minutt.

Selvfølgelig, alt kan ødelegges, men kanskje Skodaen til faren min er mer solid enn normalt. Det ville aldri falt han inn at en pose varmt vann ville løse problemet og dørhåndtaket hans er fortsatt ikke ødelagt etter 12 år. Og hva gjør man hvis man har vært på kino og døren har frosset fast? Går på 7-eleven og spør om å få en pose med varmt vann? Tror de fleste bare ville dratt litt i dørhåndtaket.

Og selv om dører med ramme kan fryse fast og ikke er perfekte de heller så er de uansett utrolig mer hensiktsmessig enn rammeløse dører. Det er det umulig å diskutere seg bort fra.

turfsurf

Sitat fra: Jon65 på søndag 01. november 2020, klokken 09:59

Og selv om dører med ramme kan fryse fast og ikke er perfekte de heller så er de uansett utrolig mer hensiktsmessig enn rammeløse dører. Det er det umulig å diskutere seg bort fra.
Nei, det er jeg enig i. Har bare ikke opplevd rammeløse dører som ett større problem. Har egentlig ikke forholdt meg annerledes til de enn til andre dører (m.t.p. vedlikehold).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

#57

Sitat fra: Jon65 på søndag 01. november 2020, klokken 09:59
Og selv om dører med ramme kan fryse fast og ikke er perfekte de heller så er de uansett utrolig mer hensiktsmessig enn rammeløse dører. Det er det umulig å diskutere seg bort fra.

Hvilke biler har du hatt med rammeløse dører?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Carl Anton Stenling

Når det gjelder vinterbruk så har vi som sagt ikke hatt noe problem med de rammeløse dørene. Kanskje det skyldes at vi bruker forvarming og Model 3 har såpass kraftig forvarming at vinduene er helt isfrie når vi setter oss inn i bilen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Radial

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 01. november 2020, klokken 10:36
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 10:05
Og selv om dører med ramme kan fryse fast og ikke er perfekte de heller så er de uansett utrolig mer hensiktsmessig enn rammeløse dører. Det er det umulig å diskutere seg bort fra.

Hvilke biler har du hatt med rammeløse dører?

Personlig hatt ett par Subaruer, de har hatt rammeløse vinduer.
Null problemer vinterstid med dette.
Skjønner egentlig ikke hvorfor Tesla på liv og død må ha senking av vinduet, Subaru har hatt dette siden 90tallet uten senking.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA