Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

ELTesla

Ser på diverse forum at det er snakk om en rabatt på 2000 USD for de som har reservasjon inne på Performance, dersom de oppgraderer til Plaid.

Contango

Det skrives at en av grunnene til at ratthendlene er borte er at bilen selv skal initiere aktiviteter som sjåføren styrer med rattknappene. Eksvs forover og revers. Står man mot en garasjevegg skal bilen selv legge bilen i revers. Erfaringen min med Tesla's AI funksjoner er at de er ambisiøse men ufullendte. Å få AI som hjelpemiddel i revers, forover, blinklys og den fra før velkjente vindusviskerfunksjonen - og uten enkel overstyring med hendler - oppleves ikke voldsomt attraktivt foreløpig.
Det slår meg også med nye S og X at Tesla tar et nytt steg mot en full spagat. Ultra sportsbil performance med over 1000hk bare i Plaid, for ikke å snakke om Plaid+, samtidig som teknologien skal fjerne sjåføren mer og mer fra føreransvaret. De to tingene henger ikke sammen for meg. Skal jeg bare fraktes fra A til B trenger jeg virkelig ikke Plaid+, og skulle jeg kjøpt den bilen vil jeg ikke ha all den økende overstyringen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

alda

Sitat fra: HalvorV på onsdag 27. januar 2021, klokken 22:55
Og priset 130k høyere her enn i US?!?!
Detta måste ju korrigeras, Tesla har ju sagt att deras bilar ska kosta exakt lika mycket i alla land. Med ett pris på 750'-ish är det överkomligt för mig personligen, blir väl mycket med närmare 900'....

Om dollaren håller sig på dagens nivåer eller lägre borde det komma priskutt i løpet av året. Blir spännande att se hur många som reserverar bilen nu, kostar ju bara 1000 kroner. Frestad själv, man får ju med sig priskutt om prisen ändras innan levering?
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

offpist

Sitat fra: ELTesla på torsdag 28. januar 2021, klokken 08:36
Blir spennende å se hva hva som skjer med oss som har bestilling inne på Model S Performance. Har ikke endret seg noe på mine sider.

Min LR+ er heller ikke endret seg til nytt utseende.
I går kveld sto det fremdeles estimert levering Mars, nå er det fjernet. (bestilte for 3 mnd siden).

Man kan si mye om bestillinger og leveringer fra Tesla.
Spennende ja, forutsibart nei.. ;)

De har jo tømt alt av lagre for inventory biler så tviler på de skal prøve å presse på oss 2020 biler utover våren, men hvem veit..

Tror også man må skille litt på det man leser på forum i USA og her hjemme.
I Europa er bilen over 100 000 kr dyrere så virker som om de sikrer seg litt i forhold til eksisterende ordrer.
For 2021 kommer de ikke til å greie å produsere nok biler i forhold til etterspørsel uansett.
Tipper de senker prisen mot neste vinter igjen.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

ELTesla

Det ser ut som at Tesla har sendt ut e-post til flere som har bestilling om at de ikke kan hedre prisen på allerede innlagte ordre.

Man får valget mellom 2000 USD i rabatt på ny modell eller man får refundert depositumet. Regner med at de har solgt ut det meste de har av inventory biler.

Usikker på om vi evt. kan nedgradere fra Performance til nye Long Range. (Ikke at det er veldig aktuelt)

offpist

Sitat fra: ELTesla på torsdag 28. januar 2021, klokken 10:05
Det ser ut som at Tesla har sendt ut e-post til flere som har bestilling om at de ikke kan hedre prisen på allerede innlagte ordre.

Man får valget mellom 2000 USD i rabatt på ny modell eller man får refundert depositumet. Regner med at de har solgt ut det meste de har av inventory biler.

Usikker på om vi evt. kan nedgradere fra Performance til nye Long Range. (Ikke at det er veldig aktuelt)

Igjen, er dette i USA eller har noen i Norge eller i det minste EU fått en slik mail?
Kjører:

overskyet

Sitat fra: Contango på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:47
Erfaringen min med Tesla's AI funksjoner er at de er ambisiøse men ufullendte. Å få AI som hjelpemiddel i revers, forover, blinklys og den fra før velkjente vindusviskerfunksjonen - og uten enkel overstyring med hendler - oppleves ikke voldsomt attraktivt foreløpig.

Spesielt ikke siden de ikke har fungerende regnsensor. Her skriver de at det er touch buttons på rattet:
https://electrek.co/2021/01/27/tesla-new-steering-wheel-force-touch-buttons-autopilot-sensors/

OleJA

Sitat fra: offpist på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:55
Blir spennende å se hva hva som skjer med oss som har bestilling inne på Model S Performance. Har ikke endret seg noe på mine sider.

I går kveld sto det fremdeles estimert levering Mars, nå er det fjernet. (bestilte for 3 mnd siden).
Ser nå at min bestilling også er tilbake(?) til 'retro' Model S. Er ganske sikker på at det var nytt utseende i går kveld, men begynner nesten å tvile litt nå...

overskyet

Når long range nå sprinter 0-100 på 3.2, så begynner det kanskje å akse fort nok? hehe

ELTesla

Hvis alle hadde delt den meningen hadde de nok ikke solgt mange Plaid.  :police:

ELTesla

Sitat fra: offpist på torsdag 28. januar 2021, klokken 10:07

Igjen, er dette i USA eller har noen i Norge eller i det minste EU fått en slik mail?

Ikke som jeg har lest, men det skal godt gjøres at de velger en annen strategi for Europa. Skal se litt rundt hva som finnes av info.

Motorwatt

Sitat fra: ELTesla på torsdag 28. januar 2021, klokken 10:12
Hvis alle hadde delt den meningen hadde de nok ikke solgt mange Plaid.  :police:
Amerikanere har kanskje et annet forhold til raske biler og store motorer. Racing Tracks finnes det tusenvis av. I Norge derimot...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

offpist

Informasjonsflyten internt hos Tesla er ganske dårlig, og det har nok også vært nødvendig frem til nå for å ikke fyre opp under ryktene om refresh modellen.

Så for de som har eksisterende bestilling inne anbefaler jeg bare å vente og se.
Ikke uvanlig at kundeservice gir ut feil info, som igjen blir korrigert flere dager senere.

Det har vært så mange runder hvor autopilot ikke var inkludert til det ble inkludert, hengerfeste på Model 3, refresh Model 3 osv og felles for alle er at kunder har fått feil info som senere har blitt korrigert, nesten alltid utelukkende for kundens fordel.

Jeg blir veldig overasket om enden på visa blir at "Beklager, vi kan ikke stå for prisen som var da du bestilte, du kan få tilbake 1000 kr, også kan du bestille ny 133 000 kr dyrere etterpå".

Vi har jo en kjøpskontrakt, som også omfatter prisen på kjøretøyet.
Kjører:

OleJA

Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 28. januar 2021, klokken 08:07
Angående manglende CCS, så står det Max 250kw SC på de norske sidene nå. Så det burde bety at de leveres med CCS i Norge?
Det står samtidig en note om at det er amerikanske spesifikasjoner og alt bærer preg av hastig Google translate. US version av SC plugg har allerede tillatt høyere ladefart på Model S enn det vi får i Europa, ca 200Kw på Model S og 250Kw på Model 3. 25% økning som de nevner, betyr nødvendigvis ikke annet enn at det nå blir 250Kw på Model S også i US. Vil ikke ta det for gitt at vi får det samme i Europa før det evt bekreftes at bilen får CCS ladeplugg.

Sandvika

Sitat fra: OleJA på torsdag 28. januar 2021, klokken 10:08
Sitat fra: offpist på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:55

Ser nå at min bestilling også er tilbake(?) til 'retro' Model S. Er ganske sikker på at det var nytt utseende i går kveld, men begynner nesten å tvile litt nå...
Så i går at også inventory så ut som nye ut modellen, men ved nærmere ettersyn så hadde de fortsatt forrige design. Tror de har justert på presentasjonen/rendering av gamle modellen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA