Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderinger rundt Teslas programvare, versjon 3 FSD BETA 2020.40.8.11 og senere betaversjoner, med h

Startet av Sjøhyene, torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:55

« forrige - neste »

jorgror

Sitat fra: OlaM på onsdag 28. oktober 2020, klokken 21:57
Sitat fra: JorEl på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:50
Har sett for meg at bilene kjører rundt og sender info til "mothership" som igjen lager bedre SW og sender det ut til bilene igjen.

På Autonomy Day forklarte de denne prosessen. Husker ikke helt hvor i den lange sendingen, du får skippe litt rundt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

Bilene sender inn masse data, men hvilke data som faktisk går inn i treningsmodellen plukkes veldig nøye ut. Du vil for all del ikke ha søppeldata inn i modellen. Deretter kan det testes i skyggemodus der den nye modellen "kjører" uten at du merker det og eventuelle problemer meldes tilbake. Så er det sikkert flere iterasjoner med innhenting, selektering, trening og testing før man er klar med en ny versjon.

Det var veldig fascinerende men det overbeviste meg egentlig at FSD med sånn teknologi, blant mennesker i trafikken uten støttesystemer i veikant, er et blindspor. Det er så mye manuelt arbeid av høyt utdannende mennesker som må til for hver inkrementelle forbedring at du aldri blir ferdig med alle edge casene, forskjellige regler i forskjellige land, hvordan håndtere alle forskjellige unntak som kan oppstå osv osv.
Jeg vil heller anbefale denne videoen om hvordan Tesla trener Autopiloten. Denne er fra februar og viser endel av det som nå har kommet i City Streets beta`en:
https://youtu.be/hx7BXih7zx8


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

RuneW

Det er selvsagt fortsatt en lang vei å gå, men slike eksempler som dette viser at FSD Beta allerede er temmelig robust når det gjelder dårlig merket vei og gris på kameralinsene:


https://youtu.be/4uGYAgrCiPw?t=277


https://youtu.be/4uGYAgrCiPw?t=364
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Så bare den første, og vil bare sin at det er varme i kameraassemblyet, så det var sikkert ikke dugg foran kameraene, ser faktisk også kanten rundt at det ser ut for å være fritt for dugg. Og at det er løv andre steder på ruta er helt ubetydelig.

Og ja, AP kjører godt også på mange umerkede veier, men blir lett forvirret av asfaltskjøter og sliter gjerne når det kommer noe stort i mot, uten strek i midten.

Motorwatt

Asfaltskjøter er et hjelpemiddel for å holde bilen i riktig fil der veimarkering mangler. Når det heller ikke er synlige asfaltskjøter, tenderer bilen til å legge seg midt i veien. Dette skal tydeligvis bli mye bedre i Rewrite.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: geear på lørdag 31. oktober 2020, klokken 10:36

Og ja, AP kjører godt også på mange umerkede veier, men blir lett forvirret av asfaltskjøter og sliter gjerne når det kommer noe stort i mot, uten strek i midten.

Er dette noe du har lest/sett at FSD betaen har problemer med, eller skriver du om dine egne erfaringer (som ikke er relatert til FSD beta)?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 24. oktober 2020, klokken 22:08Dette har blitt godt dokumentert av Verygreen og andre på TMC.

Nei, det har faktisk ikke det. Tvert imot er det stadig flere videoer av folk som tester betaen rundt i USA. Det er særdeles lite sannsynlig at Tesla har visst nøyaktig hvor alle disse skulle kjøre (inkludert en som brukte den på en grusvei inne i skogen) og laget disse detaljerte HD-kartene som andre FSD-systemer er avhengige av for å kunne kjøre et sted.

SitatHvordan tror dere de skiller mellom 4-felt motorvei og 4-felt med lyskryss?

Hvordan skiller mennesker mellom disse? Vi bruker øynene og baserer oss på det vi vet fra før. Akkurat som Teslaer har kameraer og nevralnettverk.

SitatMen det stemmer nok at de ikke bruker det som kalles HD kart.

Så plutselig motsier du deg selv i forhold til det jeg siterte først her. Jaja.

SitatSystemet må klare ALLE rundkjøringer, ALLTID. Hvis ikke er det gimmick, blir ikke robottaxi hvis den kjører i grøfta hver 100. rundkjøring.

Ja, og så? Selvsagt må den det. Hva er poenget ditt?

emurof

Sitat fra: OlaM på onsdag 28. oktober 2020, klokken 21:57Det var veldig fascinerende men det overbeviste meg egentlig at FSD med sånn teknologi, blant mennesker i trafikken uten støttesystemer i veikant, er et blindspor. Det er så mye manuelt arbeid av høyt utdannende mennesker som må til for hver inkrementelle forbedring at du aldri blir ferdig med alle edge casene, forskjellige regler i forskjellige land, hvordan håndtere alle forskjellige unntak som kan oppstå osv osv.

De kan automatisere mer og mer av læringen, så du her bommer du kraftig.

Det vil selvsagt ta lenger og lenger tid å fange opp mer og mer obskure situasjoner, men etter hvert vil FSD uansett være såpass mye bedre enn menneskelige førere at det vil spare både liv og materiell å gå over til det i stedet for slappe mennesker.

Klarer forresten mennesker å håndtere alle alle "edge cases"? Nei, de klarer faktisk ikke det! Og der har FSD en stor fordel, fordi den ikke er avhengig at hver eneste sjåfør lærer seg alt separat. Alt kan læres en gang, og så er det kjent for absolutt alle bilene som er i flåten.

Det er ganske påfallende at du klager over at FSD kanskje vil bruke lang tid på alle "edge cases" og samtidig ignorerer det at mennesker er dårlige på dette allerede.

Sitat fra: OlaM på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:36Det er dit jeg tenker vi ikke kommer, i alle fall ikke med dette konseptet. I snitt kan et helt middels kompetent menneske kjøre titusenvis av kilometer i by, forstad og på motorvei uten å bulke eller plutselig ikke skjønne omgivelsene sine. Hvis du kjører i vanlig trafikk i dag med FSD og du absolutt ikke griper inn, så har du bulket bilen i løpet av få minutter. I beste fall har den stoppet opp og gråter sine digitale tårer med nødblinken på.

Du skjønner ikke selv hvor merkelig det er å sammenligne en tenkt "ferdig" FSD med en tidlig betaversjon?

Sitat fra: OlaM på torsdag 29. oktober 2020, klokken 23:12Jeg ramset opp aspekter ved problemet. Det at det var så mye manuelt, tidkrevende arbeid involvert i ny trening av modellen viser jo nettopp det motsatte av det mange tror, inkludert meg før jeg studerte IT, at bilene lærer selv mens de kjører. Da ville jo dette skalert på en helt annen måte, hvis tenker oss at bare god data kom inn i modellen.

Men det er jo det som er poenget. Bilene lærer på flere forskjellige måter. Manuell merking er bare en del av dette, men bilen har blant annet Ghost-modus der den sammenligner egne beregninger med hvordan den menneskelige sjåføren faktisk gjør det. Så har du Dojo-systemet som vil gi enda større datakraft til trening av nevralnettverket.

Du tror visst du vet bedre enn ekspertene som jobber med dette i Tesla hvordan ting skal gjøres! 😂

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 28. oktober 2020, klokken 16:10Litt OT: Innføring av FSD kommer nesten garantert til å avstedkomme ulykker/uhell. Det er ingen aldersbegrensning (verken oppover eller nedover), og ingen evaluering av dyktighet, kunnskap, funksjonsmessig habilitet etc. Her kan en bestemor som endelig klarte å ta sertifikat i 60-års alderen med 250 kjøretimer og med en helseattest som akkurat holdt, eller en pur ungdom og verdensmester på 18 med 30 kjøretimer, bare trykke på knappen. Vi som har kjørt nåværende software har nesten sikkert en eller annen gang kommet ut for en pulshevende situasjon, men nå skal FSD BETA ta hundre ganger flere avgjørelser enn i dag. Selv har jeg kjørt bil så langt at det tilsvarer 2.5 ganger tur/retur månen, men kommer allikevel til å benytte ny FSD med minst samme overvåkenhet som dagens FSD. Regner med at det tar nok en tur til månen og tilbake før jeg kan slappe helt av....

Denne bestemoren eller ungdommen kommer ikke til å få FSD-betaen uansett, så jeg skjønner ikke poenget ditt.

Motorwatt

SitatDenne bestemoren eller ungdommen kommer ikke til å få FSD-betaen uansett, så jeg skjønner ikke poenget ditt.

Har du ikke sett på dagens menyer? Autostyring, NoA, Trafikklys og Stoppskiltassistent, (i tillegg til Summon, Autoviskere, og Ruteplanlegging) er alle Beta, og noen av dem etter ganske mange år. Så FSD-beta vil nok de aller fleste med dagens FSD-opsjon oppleve.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 31. oktober 2020, klokken 10:46
Asfaltskjøter er et hjelpemiddel for å holde bilen i riktig fil der veimarkering mangler. Når det heller ikke er synlige asfaltskjøter, tenderer bilen til å legge seg midt i veien. Dette skal tydeligvis bli mye bedre i Rewrite.
Jeg har lengre strekninger på vei til hytta uten gul midtlinje, og flere strekninger helt uten synlig asfaltskjøt.
I enkelte versjoner (nå 2020.40.8) ligger den omtrent perfekt til høyre dersom veien er bred nok til å møte to biler. Mitt klare inntrykk er at bilen vurderer bredden og ikke eventuelle skjøter, merker ol. når den plasserer seg.
Flere steder med asfaltskjøt tegner den opp "midlinjen" helt uavhengig av asfaltskjøten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: RuneW på lørdag 31. oktober 2020, klokken 13:18
Sitat fra: geear på lørdag 31. oktober 2020, klokken 10:36

Og ja, AP kjører godt også på mange umerkede veier, men blir lett forvirret av asfaltskjøter og sliter gjerne når det kommer noe stort i mot, uten strek i midten.

Er dette noe du har lest/sett at FSD betaen har problemer med, eller skriver du om dine egne erfaringer (som ikke er relatert til FSD beta)?
At du mener det ikke relatert er din mening, hadde ikke skrevet det her om jeg ikke mente det var relatert. Jeg skrev også klart at det var AP. Poenget var at AP2.5/3 har kjørt fint på veldig mange umerkede veier i opp til et par år allerede, så det som ble vist i videoen jeg svarte på er ikke bevis for verken det ene eller andre. Har brukt AP på lignende forhold før selv, uten verken kantstripe eller midtstripe. Erfaringen er at det går veldig bra helt til det kommer traktor eller lastebil i mot, da skjønner den ikke hva som skjer og protesterer voldsomt, selv om den tydelig har holdt siden sin og ser ut for å forstå at det er to retninger. Hadde derfor vært interessant å se det med møtende trafikk.

Elmo

Hva skjedde med oss som gikk til 2020.40.9 uten å ha sett snurten av funksjonene i 2020.40.8.11 ???  :o :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

OlaM

Sitat fra: emurof på lørdag 31. oktober 2020, klokken 13:27

Det er ganske påfallende at du klager over at FSD kanskje vil bruke lang tid på alle "edge cases" og samtidig ignorerer det at mennesker er dårlige på dette allerede.

Sammenlignet med hva? Jeg synes mennesker er ekstremt gode på edge cases. De kan f.eks. gjøre vanvittig raske koblinger, improvisere, forutsi ting de aldri har erfart før, forutsi andres reaksjoner basert på empati. De har veldig mye kunnskap om samfunnet rundt veien, som ofte gir effekter som manifesterer seg på veien. Det mennesker er dårlige på som individer er å holde konstant oppmerksomhet, der vil en datamaskin gjøre det bedre. Og på samfunnsnivå er selvsagt en viss prosentdel av mennesker ikke så gode på å oppføre seg pent, her vil en datamaskin også kunne gjøre det bedre.

Sitat fra: emurof på lørdag 31. oktober 2020, klokken 13:27
Du skjønner ikke selv hvor merkelig det er å sammenligne en tenkt "ferdig" FSD med en tidlig betaversjon?

Det er ikke sååå merkelig.

Sitat fra: emurof på lørdag 31. oktober 2020, klokken 13:27

Du tror visst du vet bedre enn ekspertene som jobber med dette i Tesla hvordan ting skal gjøres! 😂

Jeg kan ikke maskinlæring bedre enn dem, jeg bare gjetter at de ikke får det til. Elon lovte coast to coast i 2016 og er på gang med ny versjon nå, så jeg kan i alle fall si at ekspertene er helt enig med min vurdering om alle versjoner av AP/FSD fra da til nå, det er bare 1 versjon vi er uenige om og det er den som kommer.
'21 3LR

RuneW

Sitat fra: geear på lørdag 31. oktober 2020, klokken 14:49
At du mener det ikke relatert er din mening, hadde ikke skrevet det her om jeg ikke mente det var relatert. Jeg skrev også klart at det var AP.

Nettopp og siden FSD beta er en komplett omskriving, har AP sine svakheter lite relevans til FSD beta. Det er min mening...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Sitat fra: RuneW på søndag 01. november 2020, klokken 00:04
Sitat fra: geear på lørdag 31. oktober 2020, klokken 14:49
At du mener det ikke relatert er din mening, hadde ikke skrevet det her om jeg ikke mente det var relatert. Jeg skrev også klart at det var AP.

Nettopp og siden FSD beta er en komplett omskriving, har AP sine svakheter lite relevans til FSD beta. Det er min mening...  :laugh:
Fersk med Tesla, eller? ;)
Beklager om entusiasmen til en som har hatt Tesla med FSD noen år, ikke lenger er som den var det første eller andre året. AP har nemlig vært gjennom rewrite før (iallfall i fra AP1 til AP2 og så igjen i 2018), uten at egenskapene har vært revolusjonerende annerledes enn før. Igjen, har ikke sagt at det ikke er tilfelle nå, sier bare at videoene om kjøring uten kantmerking ikke beviser noe som helst, for det kan den klare før rewrite også. Håper selvfølgelig at det faktisk er betydelig bedre nå, men det er tre år siden de "garantert" skulle kjøre kyst-til-kyst i USA, så jeg har slutta å holde pusten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA