Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderinger rundt Teslas programvare, versjon 3 FSD BETA 2020.40.8.11 og senere betaversjoner, med h

Startet av Sjøhyene, torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:55

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: daktari på mandag 26. oktober 2020, klokken 14:43
Dette er den kuleste hittil, filmet med drone! Ser for meg Model 3 robottaxi som de nye elsparkesyklene; står parkert vilkårlig rundt om kring midt i veien!
https://www.youtube.com/watch?v=iKlpCG367AE
Oioi, her er det tydeligvis en gadget jeg ikke har fått med meg. Ufattelig imponerende drone!! Mye mer enn FSD.. 😳 så sykt komplisert område med trær og kabler i luftstrekk. Vil ha! Sorry for OT.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mthoring

Burde ligget høyere så man kunne se hvordan bilen oppførte seg i fugleperspektiv. Ble mer en demo av dronen enn av fsd. Men fet drone ja.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

kodax

Fet drone, men også mye bra filming syns jeg. Ser jo endel av der FSD sliter, men ser jo også at noen steder er det naturlig at den oppfører seg annerledes enn det det virker som den burde innenifra.
Det er mange tilfeller der FSD sliter, spørsmålet er jo hvor raskt forbedres. Dette er jo tidvis mer alfa enn beta, så tar nok litt tid før den blir sluppet til alle:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 15:27
Fet drone, men også mye bra filming syns jeg. Ser jo endel av der FSD sliter, men ser jo også at noen steder er det naturlig at den oppfører seg annerledes enn det det virker som den burde innenifra.
Det er mange tilfeller der FSD sliter, spørsmålet er jo hvor raskt forbedres. Dette er jo tidvis mer alfa enn beta, så tar nok litt tid før den blir sluppet til alle:)
På Twitter melder enkelte at de merker forbedringer på teststrekninger de kjører selv uten ny versjon.
De mener altså at det skjer forbedringer utenom versjonsendringene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 18:30
På Twitter melder enkelte at de merker forbedringer på teststrekninger de kjører selv uten ny versjon.
De mener altså at det skjer forbedringer utenom versjonsendringene.
Det kan også rett og slett bety at den ikke er konsekvent. Noen her skrev at FSD alltid skal kjøre et strekke som om den aldri har kjørt det før, og i så fall er det ikke rart de merker forskjell. De fleste av disse testerne er nok heller ikke helt objektive. Hvis det er forbedringer utenom oppdateringer, så må jo det enten bety at hver enkelt bil styres vha egen AI (som altså konstant lærer å kjøre bedre) eller at bilen styres direkte sentralt fra. Begge tingene virker svært lite sannsynlig, så enten gjøres det oppdateringer utenom versjonsoppdateringene eller så er "forbedringene" tilfeldige.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 18:49
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 18:30
På Twitter melder enkelte at de merker forbedringer på teststrekninger de kjører selv uten ny versjon.
De mener altså at det skjer forbedringer utenom versjonsendringene.
Det kan også rett og slett bety at den ikke er konsekvent. Noen her skrev at FSD alltid skal kjøre et strekke som om den aldri har kjørt det før, og i så fall er det ikke rart de merker forskjell. De fleste av disse testerne er nok heller ikke helt objektive. Hvis det er forbedringer utenom oppdateringer, så må jo det enten bety at hver enkelt bil styres vha egen AI (som altså konstant lærer å kjøre bedre) eller at bilen styres direkte sentralt fra. Begge tingene virker svært lite sannsynlig, så enten gjøres det oppdateringer utenom versjonsoppdateringene eller så er "forbedringene" tilfeldige.
Hva årsakene er skal jeg ikke spekulere i, men noen av de som melder dette mener at det ikke er tilfeldigheter og at de har brukt "vitenskapelig" tilnærming på testingen. Dem om det.
Det er flere som melder om at de stadig gir tilbakemeldinger til Tesla, så det kan godt hende at dette opplegget ikke følger vanlige oppdateringsrutiner. Det er tross alt begrenset antall biler foreløpig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

Sitat fra: kodax på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 18:49
Det kan også rett og slett bety at den ikke er konsekvent. Noen her skrev at FSD alltid skal kjøre et strekke som om den aldri har kjørt det før, og i så fall er det ikke rart de merker forskjell.

Det stemmer med min erfaring...

Jeg bruker AP mye og på våre lokalveier (Slemmestadveien og Røykenveien) er det et par steder AP sliter.
Men det er ikke konsekvent hvordan bilen oppfører seg - eller hvor feil den kjører.

På to år har jeg sett like mye variasjon på samme programvareversjon som over flere versjoner.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Med måten bilene er lært opp på i objektgjenkjenning så vil små detaljer kunne skille hva den tolker noe som. Detaljer vi ikke fanger opp selv.

Handyman

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 20:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 18:49
Det kan også rett og slett bety at den ikke er konsekvent. Noen her skrev at FSD alltid skal kjøre et strekke som om den aldri har kjørt det før, og i så fall er det ikke rart de merker forskjell.

Det stemmer med min erfaring...

Jeg bruker AP mye og på våre lokalveier (Slemmestadveien og Røykenveien) er det et par steder AP sliter.
Men det er ikke konsekvent hvordan bilen oppfører seg - eller hvor feil den kjører.

På to år har jeg sett like mye variasjon på samme programvareversjon som over flere versjoner.
Dette er jo meget velkjent, og jeg kjenner også godt til dette. Men de som kommer med påstandene er også erfarne Teslabrukere (og minst like store patrioter?) og de kommer med eksempler på markante forbedringer. Men de kan selvfølgelig ta helt feil og være helt blendet i lykkerusen sin.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

repvik


daktari

Sitat fra: kodax på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 18:49
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 18:30
På Twitter melder enkelte at de merker forbedringer på teststrekninger de kjører selv uten ny versjon.
De mener altså at det skjer forbedringer utenom versjonsendringene.
Det kan også rett og slett bety at den ikke er konsekvent. Noen her skrev at FSD alltid skal kjøre et strekke som om den aldri har kjørt det før, og i så fall er det ikke rart de merker forskjell. De fleste av disse testerne er nok heller ikke helt objektive. Hvis det er forbedringer utenom oppdateringer, så må jo det enten bety at hver enkelt bil styres vha egen AI (som altså konstant lærer å kjøre bedre) eller at bilen styres direkte sentralt fra. Begge tingene virker svært lite sannsynlig, så enten gjøres det oppdateringer utenom versjonsoppdateringene eller så er "forbedringene" tilfeldige.
antagelig en bias mot å håpe på forbedring , pluss sjåfør mer vant til at bilen kjører som den gjør.
Må nok kjøre damme ruta 100vis av ganger for å konkludere med en viss grad av statistisk kontroll.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

At FSD-bilene lærer seg å kjøre bedre, er vel hele poenget med Neuro-opplegget?

Og den dronen over, hadde virkelig flotte bilder, kvanta kosta?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"


Sigurd2

Det kan vel hende at kartet bilen kjører etter er oppdatert, og at det kan føre til forbedringer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA