Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

19" Landsail 588 sommerdekk på Model X - lovlig eller ei?

Startet av TRM, torsdag 22. oktober 2020, klokken 01:32

« forrige - neste »

TRM

Har skjønt at 20" Landsail 588 ikke er lovlig på Model X, men gjelder det 19" også?

I tilfelle lovlig - hvilken dekkdimensjon er anbefalt?

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Rævedilter

#1
Mange som kjører på LS588, kva er ulovleg på desse?
Lastindeks er feil i mange vognkort for Xen, rett er maks aksellast / 2

Bak: 1800 kg / 2= 900 kg = LI 104 (står 110 i vognkort på min)
Framme: 1470 kg /2 = 735 = LI 98  (står 110 i vognkort på min)

Eg skal kjøpe LS588 til våren i dimensjon 235/55R19 105W

Martinschei

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 22. oktober 2020, klokken 07:35
Lastindeks er feil i mange vognkort for Xen, rett er maks aksellast / 2

Bak: 1800 kg / 2= 900 kg = LI 104 (står 110 i vognkort på min)


Er du sikker på at dette er feil?
Man kan se for seg at vekten er ulikt fordelt på høyre og venstreside av bilen ved for eksempel fullastet bil med tunge passasjerer på førersiden og lette passasjerer på høyresiden. I tillegg vil vekten fordele seg mot den siden av bilen som er lavest, så dersom man kjører et sted med en side lavere enn andre, slik som vanlige veier som er dosert for at vannet skal renne av vegen, vil man også få en forskjell mellom høyre og venstre side av bilen.

Så man kan kjøre helt lovlig men overstige aksellast/2 på en av sidene av bilen, derfor er det fornuftig å ha noe margin på dette.

Rævedilter

Eg velger iallefall å ikkje å lage teorier omkring dette og held meg til loven:
Krav til dekk står kontrollforskriften for PKK (EU-kontroll).
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-591#KAPITTEL_8

ruslebiff

Aksellast blir vel tilnærmet 100% foran ved nødbrems. Og betydelig bakover ved kraftig akselerasjon. Så det å dele på 2 høres rart ut.

THE

Landsail ls588 i dimensjon 275/45x20 har riktig lastindeks, men hastighetskode  V (240km/t). Tesla må ha minst hastighetskode W. Derfor er ikke Landsail LS588 OK på Tesla X. LS588 i dimensjon 235/55x19 har riktig LI og hastighetskode og er innenfor på rulleomkrets, og er derfor lovlig på X.

Min X hadde opprinnelig bakakselvekt 2052 kg i vognkortet, selv om typeskiltet i bilen sier 1800 kg. Dette er nå rettet opp i systemet til SVV, og har fått nytt vognkort med riktig vekt.

Vurdere selv å gå for LS588 i 235/55x19 på sommerdekk. Har den dimensjonen på vinterhjul, og det er så mye mer komfortabelt enn dekk i originaldimensjon, og sporer mye mindre enn originale 20" hjul på dårlig sporete norsk asfalt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TRM

Sitat fra: THE på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:12
Landsail ls588 i dimensjon 275/45x20 har riktig lastindeks, men hastighetskode  V (240km/t). Tesla må ha minst hastighetskode W. Derfor er ikke Landsail LS588 OK på Tesla X. LS588 i dimensjon 235/55x19 har riktig LI og hastighetskode og er innenfor på rulleomkrets, og er derfor lovlig på X.

Min X hadde opprinnelig bakakselvekt 2052 kg i vognkortet, selv om typeskiltet i bilen sier 1800 kg. Dette er nå rettet opp i systemet til SVV, og har fått nytt vognkort med riktig vekt.

Vurdere selv å gå for LS588 i 235/55x19 på sommerdekk. Har den dimensjonen på vinterhjul, og det er så mye mer komfortabelt enn dekk i originaldimensjon, og sporer mye mindre enn originale 20" hjul på dårlig sporete norsk asfalt.
235/55/19 er notert.

Vil LANDSAIL LS 588 265/50R19 110Y også passe, eller blir det utfordringer med såpass brede dekk foran?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: TRM på torsdag 22. oktober 2020, klokken 18:46
Vil LANDSAIL LS 588 265/50R19 110Y også passe, eller blir det utfordringer med såpass brede dekk foran?

Standard vinterdekkdimensjon på Model X er 265/50R19 foran og bak, så det går nok helt fint.

Jeg kjører på 235/55R19 og er godt fornøyd med det. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Sitat fra: THE på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:12
Landsail ls588 i dimensjon 275/45x20 har riktig lastindeks, men hastighetskode  V (240km/t). Tesla må ha minst hastighetskode W. Derfor er ikke Landsail LS588 OK på Tesla X.

Landsail LS588 265/50x20 leveres i W hastighetskode

k1

Sitat fra: Rævedilter på fredag 23. oktober 2020, klokken 08:11
Sitat fra: THE på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:12
Landsail ls588 i dimensjon 275/45x20 har riktig lastindeks, men hastighetskode  V (240km/t). Tesla må ha minst hastighetskode W. Derfor er ikke Landsail LS588 OK på Tesla X.
Landsail LS588 265/50x20 leveres i W hastighetskode

Det kan jeg bekrefte  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA