Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Apple Music

Startet av Mern, tirsdag 20. oktober 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

Storg

Sitat fra: oivindg på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:02
Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:57
Det er ikke ett større problem enn man gjør det til selv i såfall.
Spørsmålet var hva Apple CarPlay kan gjøre som ikke Android Automotive kan gjøre. Jeg ga et eksempel.
CarPlay lar de som har iPhone bruke mobilen isteden for apper på Android auto og ikke minst mulig å styre mobilen på dashbordet. Er ikke noe hokus pokus men gjør alt litt enklere.

Elbileier fra Sandnes

Hva er det Apple Carplay kan gjøre som ikke Android Automotive kan?

Jeg håper jo at Automotive vil få så mange apper at Carplay blir overflødig, men slik det er i dag, er Carplay et infotainmentsystem med bra GUI som virker på nesten alle biler. Så du kan sette deg inn i en nesten hvilken som helst nyere leiebil uten å sette deg inn i nok et ukjent infotainmentsystem. Kart, musikk, podkast, lydbokappen, "finn venner" hvis man er flere som reiser sammen, alt fungerer eksakt likt i enhver bil.

Jeg åpner aldri selve telefonen når jeg kjører. Å finne ny musikk i fart  med bare bluetooth er vel knapt mulig. Det er vanskelig å be personen i passasjersetet om å styre musikkvalget på mobilen også. Da må jeg nemlig fortelle hva som er koden på mobilen. På Carplay er alt tilgjengelig på midtdisplayet slik at sidepassasjeren kan hente frem ny musikk etter eget ønske.

På Apple Music er mine gamle CD´er lastet opp - jeg vet ikke om jeg gidder bytte til Spotify eller Youtube Music og laste opp musikken en gang til. Jeg håper Carplay ikke er forsinket fordi Google prøver å få flere abonnenter på Youtube Music. På den andre siden kan jo Apple utvikle f.eks. podkast og Apple Music app for Automotive, for Automotive er forsåvidt en nokså åpen standard, og om noen år er hele PSA-gruppen på Automotive, samt biler fra General Motors. Så jeg tror nok at appene kommer. Men Apple er nok heller ikke så ivrige på å utvikle Apple Music for Automotive så lenge Automotive har sagt de skal støtte Carplay. Så det blir spennende hvem som tar det første skrittet...

VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

jrs

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:49

Jeg åpner aldri selve telefonen når jeg kjører. Å finne ny musikk i fart  med bare bluetooth er vel knapt mulig. Det er vanskelig å be personen i passasjersetet om å styre musikkvalget på mobilen også. Da må jeg nemlig fortelle hva som er koden på mobilen. På Carplay er alt tilgjengelig på midtdisplayet slik at sidepassasjeren kan hente frem ny musikk etter eget ønske.

Jeg spiller musikk fra min Android telefon via Bluetooth i min Polestar.
Trenger ikke å fikle med telefonen, da bilen har en egen app for musikk via Bluetooth.
Kan da også bytte sanger via knapper på rattet.
Regner med at denne også fungerer mot Apple telefoner.

RJK

Funker ikke Siri uten "å fikle med telefonen"? Er det ikke nok å si "hei Siri, spill av låtnavn med artistnavn"?

Har ikke problemer med å se at Apple har noen apper som man foretrekker over Android-versjoner, men er vel fremdeles begrenset hva som funker "i bilmodus" uten å være tilpasset for det, selv på en Apple-enhet.

Eller tar jeg feil her?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tafsern

Apple Carplay kommer. End of story. Jeg forstår ikke hvorfor man skal lage en gigantisk diskusjon om Carplay, når det kommer. Beklageligvis om en stund, men igjen: det kommer :) Og man står da fritt til å bruke hva enn man vil. 

HelectriC

Sitat fra: Tafsern på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:11
Apple Carplay kommer. End of story. Jeg forstår ikke hvorfor man skal lage en gigantisk diskusjon om Carplay, når det kommer. Beklageligvis om en stund, men igjen: det kommer :) Og man står da fritt til å bruke hva enn man vil.

men diskusjon går ikke i om det kommer eller ikke, det var vel kun et innlegg jeg skrev, men det ble kjapt besvart. Nå diskuteres vel mer nytten med Carplay og Apple Music etc.
ioniq 5

CorsoDante

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:49
Hva er det Apple Carplay kan gjøre som ikke Android Automotive kan?

Jeg håper jo at Automotive vil få så mange apper at Carplay blir overflødig, men slik det er i dag, er Carplay et infotainmentsystem med bra GUI som virker på nesten alle biler. Så du kan sette deg inn i en nesten hvilken som helst nyere leiebil uten å sette deg inn i nok et ukjent infotainmentsystem. Kart, musikk, podkast, lydbokappen, "finn venner" hvis man er flere som reiser sammen, alt fungerer eksakt likt i enhver bil.

På Apple Music er mine gamle CD´er lastet opp - jeg vet ikke om jeg gidder bytte til Spotify eller Youtube Music og laste opp musikken en gang til. Jeg håper Carplay ikke er forsinket fordi Google prøver å få flere abonnenter på Youtube Music. På den andre siden kan jo Apple utvikle f.eks. podkast og Apple Music app for Automotive, for Automotive er forsåvidt en nokså åpen standard, og om noen år er hele PSA-gruppen på Automotive, samt biler fra General Motors. Så jeg tror nok at appene kommer. Men Apple er nok heller ikke så ivrige på å utvikle Apple Music for Automotive så lenge Automotive har sagt de skal støtte Carplay. Så det blir spennende hvem som tar det første skrittet...

Takk for utfyllende svar!

Jeg bruker Spotify (i tillegg til Google Maps, og Google Home), og skjønner at jeg ikke har så mye å glede meg til.

Det er jo begrenset hvor mye man kan tillate seg å fikle på skjermen når man kjører, og der synes jeg Automotive er streng, men fair.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Mern

Oppfordrer alle til å send en melding med denne linken og be Apple lage app for Android Automobile System for Polestar og andre merker som kommer til å bruke dette

https://www.apple.com/feedback/apple-music.html

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Mern på lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:13
Oppfordrer alle til å send en melding med denne linken og be Apple lage app for Android Automobile System for Polestar og andre merker som kommer til å bruke dette

https://www.apple.com/feedback/apple-music.html

Støtter dette initiativet! I tillegg til å bruke denne linken, la jeg også inn et spørsmål om Apple Music for Android Automotive inn på Apples user forum, men dette ble etter en tid slettet fordi Apple mente det var spekulativt mtp fremtidige produkter, og det var visst ikke lov å ta opp i Apples user forum...
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA