Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Apple Music

Startet av Mern, tirsdag 20. oktober 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

Mern

Er det noen app for Apple Music som kan lastes ned - eller er det "bare" Spotify som er mulig leverandør for musikk frem til Apple Car Play kan brukes ?

MagJ

Du kan bruke Spotify eller Youtube Music. For Apple Music må du vente til Car Play kommer.

Tafsern

Sitat fra: MagJ på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 13:39
Du kan bruke Spotify eller Youtube Music. For Apple Music må du vente til Car Play kommer.

Eller spille via blåtann.

HelectriC

Sitat fra: MagJ på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 13:39

CAR Play kommer nok ikke, det ville jo vært veldig rart når hele systemet jobber som en mobiltelefon å da speile en annen mobil rett på skjermen. Men det kommer nok en app for Apple music etter hvert.
ioniq 5

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 15:36

CAR Play kommer nok ikke, det ville jo vært veldig rart når hele systemet jobber som en mobiltelefon å da speile en annen mobil rett på skjermen. Men det kommer nok en app for Apple music etter hvert.

Polestar har lovet at Apple CarPlay kommer. Jeg mener hvis de går bort fra dette, kan det være grunn til å levere bilen i retur og kreve pengene tilbake. Ellers er det vel godt mulig Apple Music kommer som app på Automotive etter hvert når flere produsenter tar dette i bruk. Men da anbefaler jeg at alle brukere av Apple Music sender request til Apple om dette. Forøvrig har visstnok Apple laget Music app til Android Auto for dem som har Android telefon.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

RJK

Så flott å se at noe kommer først i Android-verden, og Apple kommer etter... :--)

Hos BMW er/var det jo motsatt, der var Android Auto utelatt eller svært sekundært. Ikke fått med meg at det er blitt noe bedre i det siste.

Nå vet jeg selvsagt ikke hvor bra Apple Carplay vil fungere med android i bunn, men har vel ikke hørt om noen apper eller programmer fra Apple som har fungert godt på windows eller Android plattform, med kanskje et lite unntak for apper for å hente innstillinger og personlig info og filer over til apple-enhet. Hverken nettleseren dems Safari eller iTunes var noen stor suksess på Windowsplattformen ihvertfall.

Håper jo det blir bra for de som absolutt vil/må ha Apple Carplay.  Synes jo ikke Android Auto er så glimrende når det ikke integrerer seg med bilens interne system, men fungerer som et alternativt skall der man ikke får med seg det bilspesifikke over, og ser for meg at det blir det samme her. Altså er det en pris å betale, der du må velge hva du vil gå glipp av, fremfor at de komplimenterer hverandre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

CorsoDante

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 16:58
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 15:36

Polestar har lovet at Apple CarPlay kommer. Jeg mener hvis de går bort fra dette, kan det være grunn til å levere bilen i retur og kreve pengene tilbake.

Nå har jeg iPhone, men hva er det Apple CarPlay kan gjøre, som Android Automotive ikke kan levere (like godt)? Med andre ord; Hva er det jeg gleder meg til her? :)

Hører med til historien at jeg (selvsagt) sverger til Google Maps på min iPhone, og anvender Google Home (venter stadig på integreringen her...). Nå er Google Maps, med alle mine hot spots, integrert sømløst i førerdisplayet, og fungerer helt briljant.
TMYP HW4 / TM3P Atom

RJK

Det er jammen et godt spørsmål. For Android Auto, er det først og fremst Google Maps som er det store, men selvsagt og muligheten til å styre endel funksjoner med stemmekommando. Alt dette vil man jo ha i Polestar som native. Det er riktignok Google sin taleassistent, og ikke Siri, som muligens fungerer bedre enn Android Auto, selv om dette ikke er Android Auto.

Vil tro kontaktene kan kopieres over eller leses ut uansett om man bare bruker BT, inkludert styre ringing og sending av tekstmeldinger. Siri vil vel styre seg selv uansett, meen som sagt ikke like god integrering med bilen, som nok kan bli et savn for de som er vant med Apple-universet.

Men hvor store forskjeller det er, er jo et godt spørsmål. Noen med Apple-telefon og Polestar, og erfaring med bil med Apple Carplay, som du, kan vel gi en liten oppsummering på hva som fungerer like godt, dårligere og bedre. Oppfatter ihvertfall som du egentlig ikke savner så mye.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oivindg

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 19:39
Nå har jeg iPhone, men hva er det Apple CarPlay kan gjøre, som Android Automotive ikke kan levere (like godt)? Med andre ord; Hva er det jeg gleder meg til her? :)
Appene som kjører på Android Automotive må jo være laget for dette. Foreløpig er det ikke mange apper som er det. Hvis du ikke ønsker å bruke Spotify eller YouTube Music som musikkapp, men for eksempel Apple Music i stedet, så må du ha Apple CarPlay.

Håper at det ikke tar for lang tid til at utvalget av AA-apper er større, men foreløpig er det altså ganske tynt.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Egil Haugli

Sitat fra: oivindg på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:09
Appene som kjører på Android Automotive må jo være laget for dette. Foreløpig er det ikke mange apper som er det. Hvis du ikke ønsker å bruke Spotify eller YouTube Music som musikkapp, men for eksempel Apple Music i stedet, så må du ha Apple CarPlay.
Du MÅ jo ikke ha det, bilen støtter vel lyd over Bluetooth hvis det er så viktig å bruke Apple Music før app eller Apple Carplay er tilgjengelig

oivindg

Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:21
Sitat fra: oivindg på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:09
Du MÅ jo ikke ha det, bilen støtter vel lyd over Bluetooth hvis det er så viktig å bruke Apple Music før app eller Apple Carplay er tilgjengelig
Men da må du fikle med mobilen. Fordelen med CarPlay er jo at du får det opp på skjermen i bilen, så det er litt mindre trafikkfarlig å bruke mens du kjører.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Egil Haugli

Sitat fra: oivindg på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:33
Men da må du fikle med mobilen. Fordelen med CarPlay er jo at du får det opp på skjermen i bilen, så det er litt mindre trafikkfarlig å bruke mens du kjører.
Det er jeg enig i - det er langt mer praktisk med en full integrasjon. Likevel - lag en spilleliste, du kan bytte spor fra bilen osv. Det er ikke ett større problem enn man gjør det til selv i såfall. Jeg antar at det blir ett bedre utvalg i apper etterhvert - for meg ser det ut som Android Auto og Automotive hvertfall på sikt vil dele mye av den samme funksjonaliteten (basert på det lille man finner av info fra Google). Når det er sagt er det vel kun Polestar (og XC40) som får Android Automotive i år, dvs. at det er en ganske liten brukerbase p.t. - og dertil lite utvikling. API'et ble vel åpnet for utviklere i fjor, så jeg vil anta at det er Apple det står på her og ikke Google. Det vil nok ta seg opp ettersom flere bilprodusenter tar det i bruk, men ville ikke satset på lynrask utvikling i nærmeste fremtid.

oivindg

Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:57
Det er ikke ett større problem enn man gjør det til selv i såfall.
Spørsmålet var hva Apple CarPlay kan gjøre som ikke Android Automotive kan gjøre. Jeg ga et eksempel.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA